Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies materiaal Trangia setje - Forum Wereldfietser

Advies materiaal Trangia setje

Hallo,

Ga Trangia setje kopen maar twijfel even over de uitvoering. Zie https://shop.trangia.se/en/trangia-stov ... ial-guide/ voor de verschillen. Ik neig nu naar de Duossal versie. Ultralight aluminium is niet zo nodig voor op de fiets en krijg je snel zwarte aanslag. Hardanodized is iets lichter dan Duossal maar wel duurder. Teflon lijkt me niet nodig en gaat op termijn altijd kapot is mijn ervaring. Iemand ervaring of advies? :D
Wij gebruiken de 25UL en die bevalt goed. In de pannen nooit zwarte aanslag. Op de buitenkant/onderkant wel. Volgens mij is dat walm van de spiritus en de hoeveelheid aanslag varieert met het soort spiritus dat je gebruikt. Ik poets die aanslag er overigens steeds vrij makkelijk af. Ik weet niet of de pannen van ander metaal meer of minder aanslag krijgen van de spiritus.
Heb afgelopen vakantie de 27 serie HA UL gebruikt en heb geen last gehad van aankoeken en dat wat er zat ging erg gemakkelijk af. Kan dus de HA prima aanraden.
Heb zelf onlangs een “25” set aangeschaft met twee HA pannen en een teflon braadpan. HA omdat ik dat een prettiger idee vind met het oog op aluminiumafgifte aan het voedsel van de gewone alu pannen, en een teflon braadpan omdat ik bij een braadpan het anti-aanbak-aspect belangrijker vind dan de duurzaamheid van de pan.
Nog niet gebruikt overigens dus geen kookervaringen te melden.
Arnoutt schreef:
vr 20 aug, 2021 21:10
Wij gebruiken de 25UL en die bevalt goed. In de pannen nooit zwarte aanslag. Op de buitenkant/onderkant wel. Volgens mij is dat walm van de spiritus en de hoeveelheid aanslag varieert met het soort spiritus dat je gebruikt. Ik poets die aanslag er overigens steeds vrij makkelijk af. Ik weet niet of de pannen van ander metaal meer of minder aanslag krijgen van de spiritus.
Ik heb een 27 UL Trangia set en die is prima.

Om de roetaanslag te verminderen kun je wat water toevoegen aan de brandstof. Bij bio-ethanol doe ik ongeveer 30 ml water per halve liter.
Even vergelijking gemaakt:
* Storm Cooker 27-1 UL - 66 euro - 690 gram- https://shop.trangia.se/en/trangia-stov ... -1-ul.html
* Storm Cooker 27-1 HA - 130 euro - 690 gram - https://shop.trangia.se/en/trangia-stov ... -1-ha.html
* Storm Cooker 27-21 UL/D - 112 euro - 885 gram - https://shop.trangia.se/en/trangia-stov ... 1-uld.html

Best duur die Hardanodized en Duossal.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=CbrrRZuWULg
Qvist adviseerde mij Duossal. Site is nu down lijkt het.
RealRedHair schreef:
za 21 aug, 2021 21:46


Best duur die Hardanodized en Duossal.

Ik heb Duossal en ben daar zeer tevreden over. Gemakkelijk schoon te houden.
Aan de binnenkant toch, roetaanslag aan de buitenkant is een ander verhaal.
Vermijdbaar door methyl alcohol te gebruik, maar dat is giftig - oppassen dus! - en geeft minder warmte af dan ethyl alcohol.
Het is ook niet overal te vinden.
Je kunt water toevoegen aan ethyl alcohol.
Ik neem een verhouding 1/10.
Vermindert de roet maar schakelt hem niet helemaal uit, en vermindert vanzelfsprekend ook de warmte die de brandstof kan afgeven.
Ondanks dit alles neem ik in een land als Frankrijk, waar elk winkeltje brandspiritus (= ethyl alcohol) heeft, altijd de Trangia mee.
Wij hebben HA. Al jaren in gebruik, en bevalt heel goed. Apart sponsje om de roet eraf te poetsen. Bioethanol zonder verdunning, en na elke dag even pannetje poetsen. Was wel even wennen om pannetje af te wassen als er alleen water in gekookt is… ;-)
ik heb ook Duossal en gewoon een aanrader als je echt kookt, dus eitjes bakt volledige maaltijden met bakken van vlees ect.

Voor alleen water koken maakt het niet uit, duassal gaat echt niet kapot en je kan het zelfs met ene metaalspons afnemen, enige nadeel is dat ze geen goede passende deksel hebben.. Heb alles al geprobeerd maar alleen Duossal gaat nooit kapot en is altijd schoon te krijgen.
Ik ben een grote Trangia fan, en geef de voorkeur aan de hard geanodiseerde versie. 200 gram minder dan die duossal vind ik zeker de moeite waard. Als alle bagage een kwart minder weegt merk je dat best. Het voordeel van hard geanodiseerd vergeleken met gewoon aluminium is dat het veel makkelijker schoon te maken is, en ook minder aanbakt. Een teflon pan bakt nog minder aan, maar moet je toch af en toe vervangen omdat de teflon laag versleten/beschadigd is geraakt. De teflon pannen zijn ook iets zwaarder. Kortom, ik zou het nooit doen voor de kookpannen en misschien voor de koekenpan. En ja, die UL HA versie is duurder, maar je doet er vermoedelijk een leven lang mee.
Weet iemand toevallig of je die Trangia's met zo'n Piezo aansteker aan de praat krijgt of is dat meer voor gas/benzine? Voor mijn gevoel werkt dat niet goed. Bijvoorbeeld: https://www.bever.nl/p/optimus-sparky-a ... 42017.html
Lijkt me moeilijk want er stroomt geen gas uit. Ik gebruik lucifers als het koud is en anders een klein aanmaakstaal.
RealRedHair schreef:
di 24 aug, 2021 20:37
Weet iemand toevallig of je die Trangia's met zo'n Piezo aansteker aan de praat krijgt
Ik ben soms zo iemand die het antwoord op een vraag niet kent, maar er toch op reageert.
't Zou me verbazen.
Het is niet de vloeibare alcohol die brandt, maar de alcoholdamp.
Met een lucifer of aansteker maak je door de warmte wat damp, die dan ontvlamt.
Ik zie het niet werken met een piezo-aansteker.
Met gas werkt het wel, omdat gas al een soort damp is.

EDIT: de Trangia lag in de keuken, dus heb ik het eens geprobeerd met een piezo-ontsteker.
Het werkte bij mij niet.
Met een aansteker ging het onmiddellijk.
RealRedHair schreef:
di 24 aug, 2021 20:37
Weet iemand toevallig of je die Trangia's met zo'n Piezo aansteker aan de praat krijgt of is dat meer voor gas/benzine? Voor mijn gevoel werkt dat niet goed.
Wij gebruiken bij onze UL25 op spiritus de Light my fire firesteel. Dat werkt verbluffend goed, zelfs als alles nat is.
https://www.bever.nl/p/light-my-fire-fi ... olour=3622

Groet,
Arnout
UL25 op spiritus de Light my fire firesteel
Dat is bijzonder, zeker omdat ik het eens ben met de uitleg van derde keer. Mijn spritusbrandertje is vrij diep en al lastig aan te steken met een lucifer of aansteker. Inmiddels ben ik in het bezit van een mini-vlammenwerpertje en dat werkt prima zonder mijn vingers te verbranden.
Bert van Sprang schreef:
di 31 aug, 2021 10:23
Dat is bijzonder, zeker omdat ik het eens ben met de uitleg van derde keer. Mijn spritusbrandertje is vrij diep en al lastig aan te steken met een lucifer of aansteker.
Precies daarom vond ik het wel vermeldenswaardig. Ik steek het staafje tot bijna bij de spiritus in de brander en strijk er dan met het andere onderdeel langs om een vonk te maken. In ongeveer twee van de drie keer werkt dat bij de eerste vonk en het duurt eigenlijk nooit langer dan drie keer proberen. Bij mij tenminste. Vrijwel alles aan dat fietsen met spullen op de bagagedrager blijkt een kwestie van hoogstpersoonlijke ervaringen te zijn.

Groet,
Arnout
Arnoutt schreef:
di 31 aug, 2021 10:40
Bert van Sprang schreef:
di 31 aug, 2021 10:23
Dat is bijzonder, zeker omdat ik het eens ben met de uitleg van derde keer. Mijn spritusbrandertje is vrij diep en al lastig aan te steken met een lucifer of aansteker.
Precies daarom vond ik het wel vermeldenswaardig. Ik steek het staafje tot bijna bij de spiritus in de brander en strijk er dan met het andere onderdeel langs om een vonk te maken. In ongeveer twee van de drie keer werkt dat bij de eerste vonk en het duurt eigenlijk nooit langer dan drie keer proberen. Bij mij tenminste. Vrijwel alles aan dat fietsen met spullen op de bagagedrager blijkt een kwestie van hoogstpersoonlijke ervaringen te zijn.

Groet,
Arnout
Ik heb het wat krachtig geformuleerd. Ook bij lagere temperaturen (ik denk tot 12 °C of zoiets) verdampt alcohol spontaan een beetje. Niet genoeg voor een piezo-aansteker in mijn ervaring, maar een vuurstaafje is weer iets anders. Werkt een vuurstaafje ook als het kouder is?
Ik gebruik meestal een aansteker voor kaarsen, zoiets als dit:

Afbeelding

Als ik die niet heb, dan kun je ook een takje dopen in de brander, dat dan met een gewone aansteker aansteken en met het takje de brander. Of dmv. vonken van vuurstaal (magnesiumstaaf).
derdekeer schreef:
di 31 aug, 2021 10:57
Werkt een vuurstaafje ook als het kouder is?
Mijn ervaring gaat tot ongeveer 5 graden boven nul, 's ochtends vroeg. Kouwe dauw, waar je ook kijkt.

Groet,
Arnout