Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke velg voor 28/29" wiel en geschikt voor rohloffnaaf? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Welke velg voor 28/29" wiel en geschikt voor rohloffnaaf?

206 berichten
Shadow schreef:
wo 25 aug, 2021 12:36

https://www.bike24.com/p2404678.html?me ... ,1919,1921

Adviesprijs € 416 :shock:
Losse velg dus he? En per stuk...
Da's de carbon versie toch? Marco z'n link had het over aluminium toch?

Ben je nu niet een compleet in een wiel ingespaakte aluminium velg aan het vergelijken met een losse carbon velg?

Of zit ik toch verkeerd?
Marco linkt naar een wielset. voorwiel €280, achterwiel €400.

(Wellicht ietwat verwarrend en ook omdat hij niet bemerkt dat de velg geen €300 kost, het zij hem vergeven, frustratie had niet nodig geweest.)

De velg staat hier. kost €89. Daarmee heel courant in een prijsklasse waar allerlei lichtere alu velgen verkrijgbaar zijn.

Prima tip imho.
Jurr schreef:
wo 25 aug, 2021 12:44
Shadow schreef:
wo 25 aug, 2021 12:36

https://www.bike24.com/p2404678.html?me ... ,1919,1921

Adviesprijs € 416 :shock:
Losse velg dus he? En per stuk...
Da's de carbon versie toch? Marco z'n link had het over aluminium toch?

Ben je nu niet een compleet in een wiel ingespaakte aluminium velg aan het vergelijken met een losse carbon velg?

Of zit ik toch verkeerd?
Correct, mijn fout want ik dacht dat hij de carbon versie had...
Marco Meijerink schreef:
wo 25 aug, 2021 12:24
Jongens, hier heb ik echt geen zin in. Nicole stelt een vraag en ik geef antwoord. Daarnaast ken ik Nicole ook nog. Als dat niet kan op dit forum begrijp ik wel waarom veel mensen afhaken. Laat mensen zelf bepalen of ze 300 euro per velg willen uitgeven of niet. Dat is niet aan jou en mij.
Mijn excuses, ik dacht dat je het over de carbon versie had.
Merk op dat die 30mm brede Newmen velg slechts vrijgegeven wordt voor banden vanaf 50mm. Ik denk dat Nicole naar smallere banden wil gaan. Tabel van Newmen:

newmen.jpg
(Die max 2,5bar lijkt me wel aan de heel voorzichtige kant)

Verder valt het me op dat iedereen zijn eigen velg als goed genoeg naar voor schuift. Zou een vakantiefietsvelg dan toch helemaal niet aan zoveel eisen moeten voldoen?

Volgens mij zijn correcte spaakspanning en voldoende lucht in de banden de toverwoorden.

WimB schreef:
wo 25 aug, 2021 11:21
Die gescheurde velg daarvan zijn de spaken niet voorzien van bussen. Die dingen zullen toch niet voor niets zijn ontwikkeld?
De gebuste velgen die ik heb, Rigida (Ryde) X-trace (of zoiets) en Rigida Snyper, zijn allemaal aan het corroderen aan de bussen. Galvanische corrosie tussen staal van de bussen en alu van de velgen. Deze wielen worden allemaal het jaar rond gebruikt en zijn al meermaals aan zout onderhevig geweest.

De meer recente DT Swiss velgen waarmee ik wielen heb gebouwd hebben inderdaad geen bussen meer. DT Swiss is geen kleine fabrikant, die zullen toch wel weten wat ze doen?
bdr schreef:
wo 25 aug, 2021 15:45
Tabel van Newmen:
De toegestande drukken houden ook bepaald niet over als je wat zwaarder bent, laat staan als je ook nog bagage bij je hebt.
bdr schreef:
wo 25 aug, 2021 15:45

De gebuste velgen die ik heb, Rigida (Ryde) X-trace (of zoiets) en Rigida Snyper, zijn allemaal aan het corroderen aan de bussen. Galvanische corrosie tussen staal van de bussen en alu van de velgen. Deze wielen worden allemaal het jaar rond gebruikt en zijn al meermaals aan zout onderhevig geweest.

De meer recente DT Swiss velgen waarmee ik wielen heb gebouwd hebben inderdaad geen bussen meer. DT Swiss is geen kleine fabrikant, die zullen toch wel weten wat ze doen?
Klopt als een bus :lol:

Kijk naar wat Idworx gebruikt, die lopen in vakantiefietsland voorop en hebben al sinds de start de beste velgen. Nu met de nieuwe carbon tubeless velgen zijn ze ook als eerste erbij van de grote merken...
De VSF T-100 mixte uit 2010 van mevrouw hier heeft ook busloze velgen. Zijn mevrouw-proof gebleken, wat niet heel veel onderdoet voor Leon-proof, gezien een paar incidenten met flinke gaten in de weg met tjokvolle tassen achterop.
Dank voor de vele reacties. Ik ben aan het fietsen in de Ardennen, dus lees niet de hele tijd mee 🙃.

@marco: super dat je het gewicht van je fiets tot 12 kg hebt teruggebracht. Benieuwd hoe je dat hebt bereikt. Maar hebben we het wel over dezelfde fiets? Mijn 3+ weegt 20 kg, zonder bagage noch tassen. Met schijfremmen zou hij ws nog zwaarder zijn. Ik zou al blij zijn als daar enkele kilootjes af konden…
Heb nu de Supermotox vervangen door almotions 55mm en dat scheelt één kg.

@ bdr: er zijn heel wat banden met breedte rond 50 mm (of tss 40 en 60mm) die me interessant lijken.

Een velg van 70 -80 euro vind ik nog redelijk voor zover het dan echt goed spul is en een meerwaarde is tov de al goede en goedkopere Ryde velgen. Maar het lijkt me helemaal niets om ook nog een andere rohloff en son naaf te moeten kopen omdat een velg niet in 36 gaats bestaat.

En nog iets: mijn bagage varieert van 12 kg (mooi weer reis) tot 22 kg (gevarieerde omstandigheden) naargelang het soort (solo)reis. Dat + een marge moet de fiets wel aankunnen.
Shadow schreef:
wo 25 aug, 2021 16:29

Kijk naar wat Idworx gebruikt, die lopen in vakantiefietsland voorop en hebben al sinds de start de beste velgen. Nu met de nieuwe carbon tubeless velgen zijn ze ook als eerste erbij van de grote merken...
Alleen zijn die carbon idworx velgen per stuk met 475 euro nog duurder dan de 416 euro adviesprijs waar jij al :shock: bij deed en het bizar vond om met droge ogen aan te dragen...

https://www.speedbasics.eu/shop/bicycle ... bon-felge/

Bij een nieuwe fiets doen ze als meerprijs 695 euro voor een setje, als ik eventjes een oPTi BLT uit de prijslijst pak bijvoorbeeld.
Jurr schreef:
wo 25 aug, 2021 19:24
Shadow schreef:
wo 25 aug, 2021 16:29
Kijk naar wat Idworx gebruikt, die lopen in vakantiefietsland voorop en hebben al sinds de start de beste velgen. Nu met de nieuwe carbon tubeless velgen zijn ze ook als eerste erbij van de grote merken...
Alleen zijn die carbon idworx velgen per stuk met 475 euro nog duurder dan de 416 euro adviesprijs ...
Maar je gaat er wel veul beter van fietsen, dus tel uit je winst. 🤔
Het is veel geld.
Maar hoeveel duurder was de eerste Rohloff dan de versnellingssystemen die toen gangbaar waren?
De prijs van een carbon velg zal op een gegeven moment worden geaccepteerd, en worden afgezet tegen zijn meerwaarde..
Ik denk dat het een stuk goedkoper kan, maar nu zullen een hoop carbon leveranciers nog op zoek zijn naar volume en niet die gekken die met 160kg systeemgewicht op pad willen. Daarom zijn ze misschien zo duur?
Jurr schreef:
Shadow schreef:
wo 25 aug, 2021 16:29

Kijk naar wat Idworx gebruikt, die lopen in vakantiefietsland voorop en hebben al sinds de start de beste velgen. Nu met de nieuwe carbon tubeless velgen zijn ze ook als eerste erbij van de grote merken...
Alleen zijn die carbon idworx velgen per stuk met 475 euro nog duurder dan de 416 euro adviesprijs waar jij al :shock: bij deed en het bizar vond om met droge ogen aan te dragen...

https://www.speedbasics.eu/shop/bicycle ... bon-felge/

Bij een nieuwe fiets doen ze als meerprijs 695 euro voor een setje, als ik eventjes een oPTi BLT uit de prijslijst pak bijvoorbeeld.
Ik zei dat ze ze hebben, niet dat ik ze zou kopen :D

De standaard velg van Santos of Idworx is meer dan voldoende - voor de meesten onder ons. Ik ga voor de Andra 40 op mijn vakantiefiets - rij nu met de Idworx Darim 1 op m'n Salsa - en Ryde DP18 op m'n racer, da's nodig want ik ben groot en zwaar. Als je met een lichte velg en 28 spaken toe kan is dat prima, mijn minimum is 32 :lol: (met een heeele sterke velg)
nicolevelo schreef:
wo 25 aug, 2021 18:13
@ bdr: er zijn heel wat banden met breedte rond 50 mm (of tss 40 en 60mm) die me interessant lijken.
In de interessante categorie van gravelbanden is de spoeling dun boven de 43mm. Er zijn een paar varianten met 50mm, maar meestal zit je dan in dunne mountainbike banden (die eigenlijk pas vanaf 55mm beginnen) of de zware toerbanden van Schwalbe. Nu, het feit dat je velgremmen hebt maakt het al onmogelijk om die Newmen velg met 30mm binnenbreedte te gebruiken, dus het probleem van te brede velg voor de band die je wil zal zich niet stellen.

nicolevelo schreef:
wo 25 aug, 2021 18:13
Maar het lijkt me helemaal niets om ook nog een andere rohloff en son naaf te moeten kopen omdat een velg niet in 36 gaats bestaat.
Langs de andere kant hebben het spaakwerk en de velgen van jouw originele Santos 27,5 wielset ook waarde, waarde die je weggooit als je de wielen uitspaakt.
bdr schreef:
wo 25 aug, 2021 22:20
Nu, het feit dat je velgremmen hebt maakt het al onmogelijk om die Newmen velg met 30mm binnenbreedte te gebruiken, dus het probleem van te brede velg voor de band die je wil zal zich niet stellen.
Tenzij je bij aankoop van de TM3+ hebt gevraagd om een paar schijfrem compatible naven. Het frame is dat namelijk al (-:

Koga deed dat ook al jaren, ideaal.

Shadow schreef:
wo 25 aug, 2021 21:16
Ik denk dat het een stuk goedkoper kan, maar nu zullen een hoop carbon leveranciers nog op zoek zijn naar volume en niet die gekken die met 160kg systeemgewicht op pad willen. Daarom zijn ze misschien zo duur?
Ze zullen vast wel sterk zijn, want echt heel erg licht zijn die idworx velgen nou ook weer niet voor carbon velgen.

Neemt niet weg dat ik er best mee zou willen rijden, nu nog een setje vinden voor een wat vriendelijkere prijs...

willem.m schreef:
wo 25 aug, 2021 20:34

Maar je gaat er wel veul beter van fietsen, dus tel uit je winst. 🤔
Ach, met een beetje geluk en geduld kun je natuurlijk ook voor de 416 euro van die ene velg een complete gebruikte wereldfiets kopen ja ;)

En met 2x 416 euro heb je met een beetje geluk zelfs een Rohloff achterin:

https://link.marktplaats.nl/m1742551069
bdr schreef:
wo 25 aug, 2021 22:20
In de interessante categorie van gravelbanden is de spoeling dun boven de 43mm.
Een leuk aantal banden wordt toch wel in een 47mm of 50mm aangeboden. gravelking, rambler, riddler en venture, x'plor, allerlei g-ones. Dat is alleen nog maar gauw uit mijn hoofd. Geen idee hoe breed ze eenmaal gemonteerd zijn :wink:

Het is me intussen trouwens een volkomen rebus waar we eigenlijk nog naar op zoek zijn.
Grandonneur schreef:
do 26 aug, 2021 11:08
bdr schreef:
wo 25 aug, 2021 22:20
In de interessante categorie van gravelbanden is de spoeling dun boven de 43mm.
Het is me intussen trouwens een volkomen rebus waar we eigenlijk nog naar op zoek zijn.

Bijlagen

Grandonneur schreef:
do 26 aug, 2021 11:08
Een leuk aantal banden wordt toch wel in een 47mm of 50mm aangeboden. gravelking, rambler, riddler en venture, x'plor, allerlei g-ones. Dat is alleen nog maar gauw uit mijn hoofd. Geen idee hoe breed ze eenmaal gemonteerd zijn :wink:
Ik zie inderdaad een divers aanbod aan leuke banden tussen ca 47 en 57 mm.
Heb je al een shortlist?

n

nicolevelo schreef:
vr 20 aug, 2021 10:32
De vraagstelling blijft: welke 28” velgen zijn geschikt voor rohloffnaaf, banden van 40-60mm, en stevig genoeg om onbezorgd met bepakking te rijden over wisselend terrein? Eventueel kan een classificatie handig zijn.
Een poging om de voorstellen samen te vatten:

A. Geschikt voor lichte bepakking (gravelbike, ‘lite’ reizen)
- 32 of 36 gaats
- al dan niet tubeless ready


Ryde Andra 321 (niet tubeless-ready)
Ryde Edges serie
Newmen type A.30
Rad15 Ozone30

B. Geschikt voor zware bepakking (full option stoere vakantiefiets voor lange reizen)
- 32 of 36 gaats
- al dan niet tubeless ready


Ryde Andra 30, 35, 40 (niet tubles-ready)
idworx carbon Darim LaW
Rad15 Storm26
WTB KOM Tough 40 velgen
DT Swiss 545

Toevoegingen/correcties welkom!