Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke velg voor 28/29" wiel en geschikt voor rohloffnaaf? - Forum Wereldfietser

Welke velg voor 28/29" wiel en geschikt voor rohloffnaaf?

206 berichten
Wat zou een goede velg zijn voor een 28" wiel van een vakantiefiets met bandenmaat tussen 40mm en 60mm? Tot nu toe kende ik de Ryde Andra 30 of 35 (velg of disc), of Andra 321 (disc). Maar mijn kennis hierover is niet up to date.

Zijn er tegenwoordig andere/betere geschikte velgen voor dit doel? De discussie kan gaan over velg- zowel als schrijfrem geschikte velgen.

Update/toevoeging: de velg moet geschikt zijn voor een rohloffnaaf (titel aangepast): dus 36 gaats en met spaakgaten onder de juiste hoek.
Een merk als idworx gebruikt al jaren brede velgen. Bij introductie van de oPinion werd daar voor 25mm interne breedte aluminium velgen gekozen in 28/29 inch 622.

De latere idworx carbon Darim LaW velgen hebben een interne breedte van zelfs 32mm in 28/29 inch 622.

Op de idworx BLT extreme spec modellen monteert men velgen met 40mm interne breedte in 27.5 inch 584, namelijk de AlexRims MD40.

Een merk als Santos is een stuk conservatiever qua velgbreedte, maar ook die worden langzamerhand steeds breder. Ook is de bredere velg steeds meer de ontwikkeling in de gravelracer hoek en de mountainbike hoek.

Concreet met een specifieke velg zou ik voor een Santos 3+ eens kijken naar bijvoorbeeld een Rad15 Storm26:

https://www.bike4travel.nl/velgen/5486- ... -velg.html
Waar haalt iedereen ineens die Rad15 vandaan? Echt zo'n mode product dat minder bied dan een Andra 40 voor meer dan 2x de prijs...mijn velgkeuze is dus de Andra 40.
Shadow schreef:
wo 18 aug, 2021 23:45
Waar haalt iedereen ineens die Rad15 vandaan?
Uit Nijmegen. Bij de buren van Rohloff importeur Elan. Die er dan weer met OHR naven wielen mee spaken, die dan weer geïmporteerd worden door hetzelfde bedrijf als de titanium Pilot fietsen.
Ik weet niet wat een vakantiewielvelg zou moeten zijn, maar ik zou in de eerste plaats een velg kopen die tubeless compatibel is. Daarom hoef je nog niet tubeless te rijden maar je hebt wel de optie.

Ik ben zeer tevreden van de goedkope DT Swiss R500db velgen. Deze velgen hebben op mijn gravelfiets al zeer veel doorstaan zonder en met bagage. De nieuwere en bredere G540 variant (24mm intern) is misschien nog beter. En ze zien er goed uit als je de stickers eraf trekt. Alleen voor schijfremmen.
Edit: ik heb in de vraagstelling verduidelijkt dat de velg geschikt moet zijn voor Rohloffnaaf.
nicolevelo schreef:
do 19 aug, 2021 00:28
Edit: ik heb in de vraagstelling verduidelijkt dat de velg geschikt moet zijn voor Rohloffnaaf.
Ryde Andra zijn directioneel geboord...
Belle schreef: Alee Denham heeft er een interessant artikel over. Het inspirereerde mij om de beste wielbouwer die ik ken in te schakelen. Mijn eigen WTB KOM Tough 40 velgen kunnen gewoon gebruikt worden, mits de spaken maar 2x en niet 3x gekruist worden: https://www.cyclingabout.com/how-to-build-a-strong-rohloff-wheel/ Oja, ik vond ‘m in Kiel-Windeweer ;-)
Rohloff wielen moeten liefst altijd 2x gekruist gebouwd worden in 559, 584 of 622.
Waarom wegen de discbrake versies van de Andra 30, 35 en 40 meer dan de rimbrake versies?
Omdat er van de velgremversie al een stuk afgedraaid is om een remvlak te maken.
Shadow schreef:
do 19 aug, 2021 09:19
Omdat er van de velgremversie al een stuk afgedraaid is om een remvlak te maken.
In dat geval is de remvelgversie de beste keuze, ook voor schijfremmen?
Nou ja ik heb gewoon de schijfremversie liggen voor m'n nieuwe fiets in aanbouw. Die paar gram...als je gewicht wil besparen neem je geen Rohloff met Andra velg.
Shadow schreef:
do 19 aug, 2021 09:32
Nou ja ik heb gewoon de schijfremversie liggen voor m'n nieuwe fiets in aanbouw. Die paar gram...als je gewicht wil besparen neem je geen Rohloff met Andra velg.
Met de velgremversie die dus ook geschikt is voor disc kan je je nooit vergissen ;-)
Tja, op den duur verweerd dat remvlak omdat er nooit op geremd wordt, ik heb daarom de disc genomen. Én ik weet vrij zeker dat ze nooit op een fiets met velgremmen zullen eindigen...
Shadow schreef:
do 19 aug, 2021 09:43
Tja, op den duur verweerd dat remvlak omdat er nooit op geremd wordt, ik heb daarom de disc genomen. Én ik weet vrij zeker dat ze nooit op een fiets met velgremmen zullen eindigen...
En is er een verschil te zien tss beide versies?
Ja de disc versie is volledig zwart.
En welk merkbaar voordeel hebben de Andra 40 (ze zijn merkelijk zwaarder) over de Andra 35?
nicolevelo schreef:
do 19 aug, 2021 09:44
En is er een verschil te zien tss beide versies?
ja, dat dus het ene remvlak is afgedraaid en het ander niet :roll:

Weet niet hoe zwaar je de fiets belast hoor, maar zo'n oerdegelijke andra40 is serieus zwaar.

Je wilt blijkbaar juist een lichtere toerband, laat dan niet de stemming bederven door een gietijzeren velg. Een 545d is 400gram lichter (!) en die wordt ook door bijvoorbeeld kurbelix gebruikt voor Rohloffwielen.
De Andra 321 is ook lichter en heeft de spaakgaten op de juiste manier staan.

Hier staat er bij 'aanbevolen bandbreedte 23-45mm', maar op de website van de fabrikant staat er 28-65mm. Dat laatste lijkt me een interessante optie?
nicolevelo schreef:
do 19 aug, 2021 11:36
De Andra 321 is ook lichter en heeft de spaakgaten op de juiste manier staan.
Dat je voor een Rohloffnaaf speciaal geboorde spaakgaten moet hebben is een broodje aap.

https://www.rohloff.de/en/service/handb ... llapse9221

"The Rohloff SPEEDHUB 500/14 is only available in a 32 or 36 spoke version. The ideal rims to be used are triple hollow aluminum rims from known manufacturers with reinforced spoke eyelets (min. 4,4mm)."

hier een ander draadje over velgkeuze voor de Rohloff.
Ah, ik meende dat al enkele keren gelezen te hebben nochtans. Maar goed, als het niet nodig is, des te beter. Bedankt.