Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke velg voor 28/29" wiel en geschikt voor rohloffnaaf? - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Welke velg voor 28/29" wiel en geschikt voor rohloffnaaf?

206 berichten
Hoeveel kilometers waren dat Willem?
Leon schreef:
za 06 nov, 2021 10:49
Hoeveel kilometers waren dat Willem?
Ik schat zo'n 18.000 km, en de achtervelg was een paar jaar eerder aan de beurt dan de voorvelg. Ik hield dat niet precies bij (dat ben ik later wel gaan doen). Bovendien zegt het aantal kilometers niet zo veel. Als ik met velgremmen 5.000 km door heuvelachtig terrein op nat IJslands lavazand rijd, dan slijten mijn velgen misschien meer dan in 50.000 km in de zon appeltaartrijden langs de Donau.
willem.m schreef:
za 06 nov, 2021 11:37
50.000 km in de zon appeltaartrijden langs de Donau.
Waarom is het ook al weer dat ik fiets?
Juist, de pauzes!
Mmmm!
Poppink schreef:
za 06 nov, 2021 00:43
DSC03571_.JPG
Poppink heeft vandaag voor het eerst gekeken naar de velgen van zijn Poppink.
Deze velg heeft een kleine 20.000 km gedraaid.
Geen slag, nauwelijks slijtage, gewoon goed voor de volgende 20.000 km en de daaropvolgende en de daaropvolgende et cetera.
Heb me er al vaker over verbaast hoe lang spullen bij jou mee gaan, normaal gemiddelde voor een velg met velgrem is 20 a 25.000km voordat de velg rand versleten is.

Andra velgen zie ik eigenlijk niet stuk gaan behalve door slijtage, bij veel andere zie ik scheurtjes bij de nippelgaten komen in de lengte richting van de velg, maakt niet uit of ze bussen hebben of niet, zie wel veel gebuste velgen kapot gaan bij wielen met een versnellingsnaaf, kennelijk geeft de niet kloppende spaak hoek te veel stress op de velg.
Mr. Z schreef:
za 06 nov, 2021 21:35
Heb me er al vaker over verbaast hoe lang spullen bij jou mee gaan, normaal gemiddelde voor een velg met velgrem is 20 a 25.000km voordat de velg rand versleten is.
Ik zal eens naar de remblokjes kijken.
Poppink schreef:
za 06 nov, 2021 21:40
Mr. Z schreef:
za 06 nov, 2021 21:35
Heb me er al vaker over verbaast hoe lang spullen bij jou mee gaan, normaal gemiddelde voor een velg met velgrem is 20 a 25.000km voordat de velg rand versleten is.
Ik zal eens naar de remblokjes kijken.
die zijn bij jou nog als nieuw na 10.000km :lol:
Ben wel jaloers op jou, fietsen kost jou bijna niks
DSC_5308.JPG
Zo te zien kunnen de remblokjes ook nog wel even mee.
Het grappige is dat ik dus iets aangeslingerd heb dat zichzelf nu aan het reguleren is. De nuances en het zelfcorrigerend vermogen komen vanzelf. En de lui die het beter wisten gedragen zich zelfs weer!

8)
Grandonneur schreef:
vr 05 nov, 2021 10:10
Oprechte vraag; is zoiets wat je bedoelt met 'een select groepje'? Als zij het gebruiken, dan zal het toch wel goed zijn?
Ik probeer het wel te begrijpen. Hier onder threads ken ik namelijk eigenlijk geen voorbeelden die pleiten om per se een gebuste velg (of niet) te moeten gebruiken.

Volgens mij is het feit, maar corrigeer me als ik mijn feiten niet op een rijtje heb, dat de keuze voor een alu frame al decennia prima verdedigd wordt. Net als staal. of Ti. Wanneer is S gestopt met Cr-Mo? 10 jaar geleden? Nog wel altijd stalen vorken in een alu frame. Idworx; alleen alu of Ti. Die twee worden toch wel serieus gewaardeerd hoor... Christopher heeft nooit de moeite genomen om meer dan 1 stalen fiets (VSF) te testen, zat quotes te vinden over hoe matig een stalen fiets is. Koga (globe/twin/world)travellers 2001? alu.

Zo achterlijk zijn de ideeën in vakantiefietsenland werkelijk niet. Disc? járen voor race (uci dingetje) op allerlei vakantiefietsen ingezet. Ook hier in de threads héél veel pleidooi voor disc. Terzijde: na disc op race kwam gravel. intussen royaal omarmd door allerlei vakantiefietsers jong en oud. Zeer bruikbaar. Die vakantiefietsers zijn misschien zo conservatief nog niet :wink:
Nu zeg ik nergens dat busjes per definitie slecht zijn.

Ik zeg ook nergens dat stalen frames niet goed zijn.

Ik ken de voors en tegens van de meeste producten. En dan kun je kijken naar de toepassing. En dan krijg je verschillende waarheden. Zowaar.

Maar voor welk merk ik ook op een beurs sta, ik krijg toch de types langs die de achterhaalde wijsheden uit de vakantiefietswereld komen verkondigen. Misschien niet altijd direct uit zichzelf, maar dan indirect: "mijn zwager zegt dat ik alleen velgen met busjes moet hebben". En dan kan ik het weer gaan uitleggen. "Mijn fiets moet staal zijn". Sorry, dat hoeft niet + lang verhaal. "Schijfremmen zijn slecht". ... . Enzovoort. Soms gaan ze zelfs schreeuwen als je hun stelling probeert te weerleggen, een tactiek die complotdenkers overgenomen hebben... .
Het zijn geen mountainbikers, die zien meestal de voordelen wel in van een verandering. Of staan er in ieder geval voor open. Maar ook in dat wereldje gaan wat rare verhalen rond.

En dat zou nog niet zo erg zijn op zich, het probleem is dat mensen daardoor toch op de verkeerde fiets komen te zitten. Of niet de juiste onderdelen voor hun gebruik krijgen.

Je kunt prima op een half versleten Gazelle van 20 jaar oud op fietsvakantie. In Nederland, met genoeg fietsenmakers in ieder dorp. En als je niet al teveel bagage mee neemt. Vergeet hooguit je bandenplaksetje niet. Maar ook dan rijdt het prettiger op een compleet uitgeruste Santos. Dat soort nuances.
Poppink schreef:
za 06 nov, 2021 00:43
DSC03571_.JPG
Poppink heeft vandaag voor het eerst gekeken naar de velgen van zijn Poppink.
Deze velg heeft een kleine 20.000 km gedraaid.
Ik heb ook Rigida velgen en ik rij ze in 20k in Amsterdam met Magura remmen helemaal hol. Die van mijn vrouw gaan korter mee, maar die komt dagelijks op een boerderij en dat is niet geweldig voor een fiets. Ik doe aghangend van het jaargetijde 2-3000km met Magura blokken.

Velgen slijten. Remblokken slijten. Het is zoals het is :wink:
Lars TB schreef:
zo 07 nov, 2021 17:50
Je kunt prima op een half versleten Gazelle van 20 jaar oud op fietsvakantie. In Nederland, met genoeg fietsenmakers in ieder dorp. En als je niet al teveel bagage mee neemt. Vergeet hooguit je bandenplaksetje niet. Maar ook dan rijdt het prettiger op een compleet uitgeruste Santos. Dat soort nuances.
De lui die overwegen op die ouwe Gazelle te gaan hebben meestal wel wat moeite met de prijzen van Santos.
Gelukkig zitten er nog wel wat opties tussen. Dat soort nuances probeer ik dan weer te geven.
Lars TB schreef:
zo 07 nov, 2021 17:32
Het grappige is dat ik dus iets aangeslingerd heb dat zichzelf nu aan het reguleren is. De nuances en het zelfcorrigerend vermogen komen vanzelf. En de lui die het beter wisten gedragen zich zelfs weer!

8)
Je hebt ons vooral verteld hoe goed de Andra velgen zijn, dank daarvoor. Ik zal overwegen een setje Rad15's te kopen. Ik kan me niet voorstellen dat het weglaten van 200 gram materiaal een sterkere velg op levert, maar wie weet.
Volgens mij heeft Lars dat ook nergens gezegd en geeft hij juist aan dat dat extra gewicht de Andra extra sterk maakt. De vraag is natuurlijk wel of je dat extra gewicht/die extra sterkte nodig hebt.
Aziraphale schreef:
ma 08 nov, 2021 22:36
Volgens mij heeft Lars dat ook nergens gezegd en geeft hij juist aan dat dat extra gewicht de Andra extra sterk maakt. De vraag is natuurlijk wel of je dat extra gewicht/die extra sterkte nodig hebt.
Ik wel, plus de mensen voor wie ik wielen maak ook. Niemand wil 200 gram per velg besparen en op vakantie met brokken staan. Dat extra gewicht zal wel maar die verpeste vakantie vergeet je niet.
Het feit dat de maximale spaakspanning van de Storm 26 minder is als van een Andra geeft me al een aanwijzing...1300N en dan een systeemgewicht hanteren van 190kg gaat lastig worden, dat weet Lars ook wel.
op vakantie met brokken staan
Hoe vaak komt het voor dat je door een kapotte velg niet verder kunt en 2 x 200 gr vind ik nogal wat. Ik zou het wel durven riskeren!
Ik alles bij elkaar meer dan tien frames kapotgekregen en talloze andere onderdelen maar nog geen velg. Ik durf het ook nog wel aan.
Als ik het goed voor heb zijn de Andra's ontworpen voor velgremmen (de discversie is identiek aan de velgremversie) terwijl de Storm 26 velgen ontworpen zijn voor schijfremmen. Die constructie is anders. In hoeverre is dan de verhouding gewicht/sterkte, vergelijkbaar?
Bert van Sprang schreef:
di 09 nov, 2021 09:12
Ik zou het wel durven riskeren!
Ik riskeer het al een tijdje ;)
Dat is voor een ieder persoonlijk, maar ik kom met bepakking wel in de buurt van het maximum systeemgewicht van een Andra of Storm 26, het is makkelijke praten als je inclusief 40kg bepakking zo 120-130kg systeemgewicht hebt, dat houd een standaard Mavic velgje met Deore naaf ook wel. Ik ben 2m lang, wat zwaarder en heb die luxe niet. Daarom ben ik zelf wielen gaan bouwen en op zoek naar het sterkste materiaal. Als je binnen de marges van een systeemwiel valt dan is er over het algemeen niks aan de hand. Het probleem is dat veel goedkope wielen weinig specificeren, dan komen er brokken en is het weer mopperen geblazen.
Dat begrijp ik voor jou volkomen.
Ik het wel jammer dat het systeemgewicht er wel eens "vergeten" wordt bij te vermelden waardoor adviezen op dit forum soms standaard naar het allersterkste spul toe lijken te neigen. Dat lijkt me onnodig.