Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd voor een goede winterfietsbroek - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd voor een goede winterfietsbroek

Afgelopen jaar heb ik een fietsbroek gekocht speciaal voor de winter. Deze broek is mij vies tegengevallen. Hij zat erg koud terwijl het nauwelijks echt winter is geweest.
Wat zijn goede broeken voor koud en guur weer?
Vraag is of je ermee wil sporten of bv naar je werk fietsen. Is overigens recent nog een draadje over broeken geweest .
Altijd lastig, ook al omdat kou toch wel erg subjectief is (en mannen zijn doorgaans veel minder gevoelig). Ik rij op de racefiets van 20 graden tot het vriespunt met een standaard lange fietsbroek, voeten, handen, hoofd en bovenlichaam pak ik gelang de vallende temperaturen wel steeds meer in.

Voor alle outdoor activiteiten is het antwoord eigenlijk altijd laagjes.

Zelf ben ik een groot fan van ski ondergoed en ski-balaclavas (die draag je onder je skihelm, maar gaat ook prima op de fiets).
Je kunt ook een (goedkope) hardloopbroek over je fietsbroek aantrekken. Die heb je in verschillende diktes. Een lange fietsbroek met zeem heb ik op deze manier nooit (nodig) gehad.

(Op een wielrenforum zou ik dit niet durven schrijven. 🀭)
Bij koud weer draag ik graag een, bij voorkeur elastische, outdoorbroek over mijn fietsbroek.
Koude benen is voor mij een veelledig onderwerp.
Koude billen, bovenbenen, knieen, onderbenen vragen elk hun eigen benadering.
Er is niet een broek die alle problemen oplost.

De laagjestheorie is ook voor mij de leidraad.
Zo heb ik van een oude dunne soepele regenbroek de onderbenen afgeknipt.
Dat combineer ik met overschoenen die tot de knie reiken.
Hoi Vivian,
Ik weet niet van welk merk jouw broek is, maar mij bevalt de Vaude Qimsa erg goed. Opvallend behaaglijk bij guur weer.
Wel flink aan de prijs. Ik had een laatste exemplaar in de Sale.

Erik
Ik heb een lange fietsbroek. Echter meestal doe ik hetzelfde als Willem. Een korte fietsbroek, bij kouder weer aangevuld met beenwarmers, bij nog kouder weer hardloopbroek ipv beenwarmers en bij temperaturen onder het vriespunt allebei. Als ik verwacht bij erg koud weer lang stil te staan, neem ik nog een dunne outdoorbroek mee voor er overheen. Dus id laagjes, laagjes, laagjes.
Ik heb er eentje van Gore Bikewear met windstopper, maar zonder zeem. Die kan dan over m'n korte fietsbroek heen. En als het echt koud wordt komt daar m'n casual broek nog overheen, een FjΓ€lrΓ€ven G1000.
willem.m schreef: ↑
ma 16 aug, 2021 12:39
Je kunt ook een (goedkope) hardloopbroek over je fietsbroek aantrekken. Die heb je in verschillende diktes.
Gaat idd prima. Zeem zit al in de fietsbroek dus een goedkopere hardloopbroek werkt in die combi perfect. En als het echt koud wordt komt er een thermobroek tussen beide laagjes.

O ja en als je het koud krijgt moet je harder trappen ;)
erikveenstra schreef: ↑
ma 16 aug, 2021 16:33
Hoi Vivian,
Ik weet niet van welk merk jouw broek is, maar mij bevalt de Vaude Qimsa erg goed. Opvallend behaaglijk bij guur weer.

Erik
Sluit ik mij helemaal bij aan.
En ik ook.
Bedankt voor alle reacties. Voorlopig kan ik in ieder geval weer even vooruit dankzij jullie tips.
Ik ga zeker de Vaude Qimsa tip natrekken. Ook de suggestie van de hardloopbroek is erg bruikbaar.
Ik weet dat laagjes het beste werken. Ik draag altijd β€˜s winters altijd een lange merinobroek onder mijn dagelijkse kleding als ik naar mijn werk fiets en dat is altijd warm genoeg. Maar ik denk dat deze broek erg snel gaat slijten tijdens lange fietstochten en daar vind ik ze toch net even te duur voor.
πŸ™ƒπŸ™ƒπŸ™ƒ
Vivian schreef: ↑
di 17 aug, 2021 20:10
...deze broek erg snel gaat slijten tijdens lange fietstochten ...
Dat is inderdaad iets om rekening mee te houden. Van een standaard afritsbroek met een naad 'tussen de billen' (en dus zonder verstevigd zitvlak) bijvoorbeeld gaat het stiksel na verloop van tijd kapot als je hiermee zou gaan fietsen. (Weet ik helaas uit ervaring.) Zorg dus voor materiaal dat weinig slijtagegevoelig is.
erikveenstra schreef: ↑
ma 16 aug, 2021 16:33
Vaude Qimsa
Kan de binnenbroek met zeer eruit gehaald worden?
LHTJoost schreef: ↑
di 17 aug, 2021 20:57
erikveenstra schreef: ↑
ma 16 aug, 2021 16:33
Vaude Qimsa
Kan de binnenbroek met zeer eruit gehaald worden?
Sterker nog, de broek wordt geleverd zonder binnenbreek.
Voor als het echt koud is: Fietsbroek Impec Adam Windtex broek, te koop bij Itek,
Op zich hebben ze een webshop maar de winkels zijn in de hoek van Brabant/Limburg/Belgisch Limburg

Deze heeft een winddichte voorkant op de benen en geen zeem, want ik doe zoals anderen mijn gewone fietsbroek eronder aan.

Meeste tijd zit deze mij tegenwoordig te warm. Winterfietsen, het eerste jaar had ik het echt koud, de jaren erna alleen de eerste maand dat het kouder werd buiten. Het lichaam kan meer dan je denkt. Zolang je de 'kachel' maar goed stookt.