Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jas(sen) tips? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Jas(sen) tips?

Bert van Sprang schreef:
wo 03 nov, 2021 19:27
GORE Wear C5 Goretex Active Jas is absoluut langdurig waterdicht. Wat is er tegen om zo'n jas met kouder weer te combineren met iets eronder?
Daar is niets op tegen, maar soms wil je er niet als een fietser uit zien als je op een regenachtige dag in de stad of elders loopt en dan is zo’n neutrale Carinthia Gore-Tex jas (evt. ook met iets eronder) een prima keuze.

Zo heb ik gekozen voor een donkerblauwe Arc’teryx Gore-Tex jas voor “dagelijks” en fietsgebruik en draag ik mijn 20 jaar oude Millet knalrode met kevlar en waterdichte stretch stukken Gore-Tex XCR jas vrijwel alleen met alpiene tochten/beklimmingen, (vroeger met ijsklimmen), huttentochten, gletschertochten en is hij voor een wandelingetje in het park overkill en ik wil er niet altijd uitzien als een bergbeklimmer.
Er is natuurlijk niets op tegen om die jas bij allerlei gelegenheden te dragen en om er wél als een bergbeklimmer uit te zien (of als een fietser met een Gore Wear C5 Gore-Tex Active jas), maar iedereen wil wat anders en dat is helemaal prima.

Anders liepen we allemaal in hetzelfde (fiets)jekkie…
Jurr schreef:
za 14 aug, 2021 22:37
Ik word wel erg blij van de grote ritsen onder de oksels van mijn regenjas. Zo kan het nog aardig doorwaaien als ik de jas bij m'n polsen niet te strak aan laat sluiten en is 'ie ook rap weer droog na een bui.
Edwin* schreef:
do 04 nov, 2021 00:10
, maar soms wil je er niet als een fietser uit zien als je op een regenachtige dag in de stad of elders loopt en dan is zo’n neutrale Carinthia Gore-Tex jas (evt. ook met iets eronder) een prima keuze.

Zo heb ik gekozen voor een donkerblauwe Arc’teryx Gore-Tex jas voor “dagelijks” en fietsgebruik
Bij een regenjas kijk ik juist eerst naar de opvallende kleur.
Vooral bij regen wil ik graag gezien worden.
Je kan ook een gedekte kleur kiezen, maar dan een veiligheidshesje er overheen.

Ik heb een The North Face HyVent (niet meer verkrijgbaar) in helblauw met grote ritsbare ventilatieopeningen onder de oksels.
Weegt net boven de 500 gram, best wel zwaar, maar ook lekker waterdicht.

Daarnaast heb ik een heel dun windjackje van Nike dat al vele jaren meegaat. (tot mijn verbazing en genoegen) en voor nood zo'n vuilniszak met capuchon.

Belangrijk attribuut onder alle omstandigheden is de pet.
De pet die zowel regen als zonneschijn in je ogen tegenhoudt.
De pet die er aan heeft bijgedragen dat ik geen zonnebril meer draag.

De fietssjaal/nekwarmer is onontbeerlijk als het erg fris wordt.

Trouwens; bij regen zit ik liever achter (een) glas naar buiten te kijken.
Poppink schreef:
do 04 nov, 2021 00:33
Trouwens; bij regen zit ik liever achter (een) glas naar buiten te kijken.
Mijn idee! Een goed glas rood dan welteverstaan :wink:

En voor die keer dat ik op de fiets overvallen wordt door een regenbui ga ik in eerste instantie schuilen en als de regen lang aanhoudt en ik verder ga fietsen heb ik mijn genoemde donkerblauwe jas en om goed op te vallen een knalgele regenhoes over de fietshelm en voer ik altijd verlichting.

Ik ben met je eens dat een felgekleurd regenjack helpt om nóg beter op te vallen. Daar heb ik dan eventueel nog een felblauw Mammut jack voor. Dit is geen Gore-Tex jas, wel licht (een soort Paclite) en niet zo goed waterdicht als Gore-Tex.
Iets wat je nog in je overweging mee kan nemen is dat de productie van Gore-Tex zeer slecht voor het milieu is. Er zijn andere membranen die een stuk vriendelijker zijn in dat opzicht.
De membranen zijn ter bescherming en voorkomen van slijtage (vaak) voorzien van een buitenlaag. Deze buitenlaag is voorzien van een DWR coating om te voorkomen dat deze laag verzadigd raakt met water. Als dat gebeurt dan blokkeert dat de ademende werking van het membraan. Als je altijd nat wordt aan de binnenkant kan de DWR coating (deels) verdwenen zijn. Je kan deze herstellen met het juiste middel.
Edwin* schreef:
do 04 nov, 2021 01:02
Poppink schreef:
do 04 nov, 2021 00:33
Trouwens; bij regen zit ik liever achter (een) glas naar buiten te kijken.
En voor die keer dat ik op de fiets overvallen wordt door een regenbui ga ik in eerste instantie schuilen en als de regen lang aanhoudt
Hoe vaak denken jullie dat ik op de fiets zit..? :wink:

@sonny
Daar heb ik helemaal nog niet aan gedacht! Thanks voor de tip. Gaat zeker mee in de overwegingen.
Sonny schreef:
do 04 nov, 2021 10:06
Iets wat je nog in je overweging mee kan nemen is dat de productie van Gore-Tex zeer slecht voor het milieu is. Er zijn andere membranen die een stuk vriendelijker zijn in dat opzicht.
Je moet dan wel oppassen dat je geen membraan neemt van een fabrikant die het minder nauw neemt dan Gore.

Niet dat ik Gore vertrouw. Als ik even zoek dan vind ik een artikel uit 2014 waarin staat dat ze compleet met PFOA gestopt zijn, en dat is dan iets fantastisch. (https://www.gore-tex.com/pressroom/pres ... al-fabrics)
Maar ik vind ook een artikel waarin ze vol trots vertellen dat ze tegen 2023 met PFC's gestopt zullen zijn. Ook dat is dan weer geweldig. (https://www.gore-tex.com/sustainability ... al-impacts)

Nu weet ik wel wat van scheikunde, maar ook ik heb moeite met al die afkortingen. Ik zou, als ik er flink tijd aan besteed, er misschien wel achter kunnen komen wat ze precies wel en niet bedoelen met waar ze mee stoppen. Maar daar heb ik geen zin in. Als ik bv. de berichtgeving in België een beetje volg denk ik dat het er uiteindelijk op neer komt dat vrijwel alle fluorverbindingen voor buitensporttoepassingen en huishoudelijke toepassingen geen goed idee blijken te zijn. Niet omdat het niet mogelijk zou zijn om het milieuvriendelijk te produceren, te gebruiken en te verwerken in het afval, maar omdat het in de praktijk uiteindelijk toch niet lukt omdat er te veel mensen 'creatief' mee omgaan.
Bert van Sprang schreef:
wo 03 nov, 2021 19:27
GORE Wear C5 Goretex Active Jas is absoluut langdurig waterdicht. Wat is er tegen om zo'n jas met kouder weer te combineren met iets eronder?
Niks op tegen maar wel een compromis waar het gaat om nauwsluitend versus voldoende ruimte om er kleding onder te doen.
Zo heel erg nauwsluitend is deze jas niet. Ik ben zelf niet superslank en de jas is eerder te kort als te strak. Een flapperende regenjas is pas echt vervelend. Maar inderdaad, mijn donsjasje past er niet onder. Dus bij echt koud weer moet ik, vooral voor en na het fietsen, ook iets anders.
Sonny schreef:
do 04 nov, 2021 10:06
Als je altijd nat wordt aan de binnenkant kan de DWR coating (deels) verdwenen zijn. Je kan deze herstellen met het juiste middel.
Is dat kennis of ervaring?

Mijn ervaring met jassen is dat ze het ongeveer een jaar goed doen (vakanties + woon-werk) en daarna druppelt het water er niet meer af. Ik heb wel eens de jas gewassen en daarna Nikwax Tx opgebracht en dat hielp drie regenbuien maar daarna was het probleem weer terug, het water liep er niet meer van af. Met een andere jas geprobeerd maar dan het "Wash-In" versie, de tweede wasbeurt geen wasmiddel maar "coating" maar dat werkte niet beter/langer.

Hier lees ik dat warmte genoeg zou moeten zijn, dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik wil ook nog eens een jas bij Bever laten wassen en kijken hoe lang dat goed blijft werken.
daulagari schreef:
za 06 nov, 2021 09:00
Hier lees ik dat warmte genoeg zou moeten zijn, dat heb ik nog niet geprobeerd.
Daar heb ik wel ervaring mee.

Als een Gore-Tex (*) jas of broek niet meer afparelt en het is nat, kun je het kledingstuk het beste in de zon laten drogen of kortstondig in de wasdroger doen (niet te lang en niet te heet!). Het afparelend vermogen komt daarmee terug.

Als het ademend vermogen van Gore-Tex kleding is verminderd is het tijd voor een wasbeurt (met Nikwax of Granger’s vloeibaar wasmiddel), want dan zijn de poriën van het membraan waarschijnlijk verstopt met vuil, huidsmeer, etc.
Na de wasbeurt dus ofwel in de zon laten drogen, ofwel kortstondig in de droger.

Een Gore-Tex jas of broek op de blote huid dragen is trouwens geen goed idee, want bij een regenbui voelt het klam aan op de huid en je huidsmeer en zweet zorgt ervoor dat het membraan verstopt raakt. Er zal toch een sneldrogende tussenlaag onder moeten zitten

Mijn Millet K Guide Pro Gore-Tex XCR jack van 20 jaar oud parelt nog steeds goed af en is nog steeds waterdicht.

(*) geldt uiteraard alleen voor de regenkleding en niet voor de windstoppers

Edit: ik heb net het artikel gelezen, er staat zo’n beetje hetzelfde in. Allemaal heel herkenbaar.
Bert van Sprang schreef:
vr 05 nov, 2021 21:05
Zo heel erg nauwsluitend is deze jas niet. Ik ben zelf niet superslank en de jas is eerder te kort als te strak. Een flapperende regenjas is pas echt vervelend. Maar inderdaad, mijn donsjasje past er niet onder. Dus bij echt koud weer moet ik, vooral voor en na het fietsen, ook iets anders.
voor een lange fietsreis vind ik dat toch lastig. Dan wil ik maximaal kunnen variëren met wat ik eronder draag. Dan kom ik toch uit bij een jas die wat wappert als ik er weinig onder draag.
Strakke kleding heeft voordelen tijdens het fietsen. Je vangt minder wind waardoor je aerodynamisch bent en minder wappert.
Toch kies ik zelf graag voor meer multifunctionele outdoor kleding tijdens het fietsen. Ik trek graag laagjes aan en uit. Mijn hard-shell moet dan wel over mijn dons-jas of ander puffy passen. Daarnaast kampeer ik graag in de wildernis en ga ik na het fietsen nog wat rond struinen in de natuur. Ik wil dan juist niet opvallen en geen felle kleurtjes aan. Outdoor kleding is dan fijner en meer omgevingsbestendig dan strakke fluorescerende fietskleding. Dit geldt ook voor mijn broek en schoenen. Je moet ermee kunnen fietsen maar ook bergen beklimmen of een musea bezoeken. Blijft lastig, concessies.