Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jas(sen) tips? - Forum Wereldfietser

Jas(sen) tips?

Hallo,

Wij zijn van plan om maart, april, mei in zuid Europa te gaan fietsen en vragen ons af wat hiervoor een goede jas of jassen zijn om te gebruiken. Zou een aparte regenjas wenselijk zijn, of zou je af kunnen met een meer allround jas die ook redelijk waterdicht is (of ga je daar toch snel in zweten ook al staat er bij dat het ademend is?). Tips voor goede merken of materialen?

Groet,
Gerard
Ik heb een windstopper softshell met afritsbare mouwen van Gore Bikewear. Bij regen en kou gaat daar een Arc'Teryx Beta regenjas overheen. Bij alleen regen en minder kou alleen de regenjas.
gps_dude schreef:
za 14 aug, 2021 20:06
Hallo,

Wij zijn van plan om maart, april, mei in zuid Europa te gaan fietsen en vragen ons af wat hiervoor een goede jas of jassen zijn om te gebruiken. Zou een aparte regenjas wenselijk zijn, of zou je af kunnen met een meer allround jas die ook redelijk waterdicht is (of ga je daar toch snel in zweten ook al staat er bij dat het ademend is?). Tips voor goede merken of materialen?

Groet,
Gerard
Ik geloof niet zo in allround jasjes. Ik heb een windstopper van Vaude en een regenjasje van Montane. Zgn. "waterdichte & ademende" jasjes kunnen tegenwoordig behoorlijk goed zijn. Op het verlanglijstje staat een korte regenbroek.
Mijn goretex regenjas wordt altijd nat van binnen als ik langer dan een half uur in de regen fiets. Wanneer de regen over is, droogt-ie snel aan de buitenkant, maar blijft de binnenkant nat! :D
Ik word wel erg blij van de grote ritsen onder de oksels van mijn regenjas. Zo kan het nog aardig doorwaaien als ik de jas bij m'n polsen niet te strak aan laat sluiten en is 'ie ook rap weer droog na een bui.
Na een buitje laat ik mijn regenjas opdrogen en draag hem daarna ook nog een tijdje binnenste buiten om ook de binnenkant te laten drogen
egopro schreef:
zo 15 aug, 2021 00:19
Na een buitje laat ik mijn regenjas opdrogen en draag hem daarna ook nog een tijdje binnenste buiten om ook de binnenkant te laten drogen
Goed idee!
nicolevelo schreef:
zo 15 aug, 2021 00:34
egopro schreef:
zo 15 aug, 2021 00:19
Na een buitje laat ik mijn regenjas opdrogen en draag hem daarna ook nog een tijdje binnenste buiten om ook de binnenkant te laten drogen
Goed idee!
Ik zie er dan wel vaak een half uurtje heel raar uit maar daar is mee te leven. Ik moet zeggen dat ik dit ooit als tip heb gekregen van Mark Beaumont.
Wat heeft een regenjas dan nog voor zin als je door het zweet alsnog kletsnat wordt, vraag ik mij af?
regenjas dan nog voor zin
Het grootste gevaar van regen is niet dat je nat wordt, maar dat je koud wordt. Ook als je jas niet (voldoende) ademt, blijf je er tijdens het fietsen wel warm in.
Ik haak even aan;
Wie heeft er ervaring met de jassen van Carinthia?
Ik weet dat alle uitrusting kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan, maar hoe waterdicht zouden ze zijn? Iemand een idee?
jwkeij schreef:
di 02 nov, 2021 18:58
Ik haak even aan;
Wie heeft er ervaring met de jassen van Carinthia?
Ik weet dat alle uitrusting kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan, maar hoe waterdicht zouden ze zijn? Iemand een idee?
Ik ken Carinthia voornamelijk van hun slaapzakken. Goede ervaringen mee, Carinthia heeft, voor zover ik weet en mijn ervaringen zijn, kwaliteit inderdaad hoog in het vaandel. Ik heb hun slaapzakken verkocht in de tijd dat ik een buitensportwinkel had en zelf heb ik er een slaapzak (Tibet) aan overgehouden, na 20 jaar nog steeds goed en warm.

Ik weet niet welke jas je specifiek bedoelt van Carinthia, maar als het deze is, dan moet het wel goed zitten, het is immers een Gore-Tex jas.

Ik heb geen ervaringen met hun jassen. Hopelijk iemand anders op dit forum wel, ik ben namelijk ook benieuwd.
(Hoewel ik bij een keuze voor een Gore-tex jas van Carinthia niet zou twijfelen, hooguit over de maatvoering...)
Ja, exact dat model! Zit ik met een schuin oog naar te kijken.. (kan nog even sparen..)
Ik kan me ook niet voorstellen dat het slecht spul is.
Lijkt me ook geen slechte jas inderdaad. Wel opmerkelijk dat er niet vermeld wordt welke soort Gore-Tex het is. Ben ik altijd wel benieuwd naar bij het kopen van Gore-Tex kleding.

Verder een mooie, basic, niet in het oog vallende jas, geen poespas.
Maar om langdurig in te fietsen veel te zwaar/warm. Ik zou altijd kiezen voor de lichtst mogelijke waterdichte en goed ademde jas en hieronder varieren met laagjes. Ik ben momenteel erg tevreden met mijn Gore Bikewear Paclite jas.
Bert van Sprang schreef:
di 02 nov, 2021 22:56
Maar om langdurig in te fietsen veel te zwaar/warm. Ik zou altijd kiezen voor de lichtst mogelijke waterdichte en goed ademde jas en hieronder varieren met laagjes. Ik ben momenteel erg tevreden met mijn Gore Bikewear Paclite jas.
Welke jas is het die jij hebt, een C5 of C7 of R5 of R7? (C staat voor Cycling, R staat voor Running)

Ik ben ook op zoek naar een lichte (liefst zo licht mogelijke) regenjas die goed ademt en ook bruikbaar is om te wandelen. Liefst wel met een kap. Ik denk aan een Gore R5 maar vraag me af die achteraan lang genoeg is.
ik heb nu ruim een jaar een RAB meridian jacket met gore-tex laminaat en ik ben erg tevreden. Parelt heel goed af, is niet benauwd, heeft lange ritsen onder de oksels en is 100% waterdicht. Zou 10 jaar mee gaan zei de verkoper.
Weegt bijna niets en er wordt een klein zakje meegeleverd waar de jas in past.
Welke jas is het die jij hebt,
GORE Wear C5 Goretex Active Jacket XL. Het is dus een Active membraam! En ondanks maat XL niet erg lang. Ik ben niet superslank :D , maar XXL zou echt veel te ruim worden.
Vergeten te vermelden: de jas gaat ook naast de fiets aan! Dus een supersonisch fietsjasje wat een buitje houdt, kijk ik niet naar.

Over gewicht.. een Rab Kangri weegt ook 524 gram in maat M. Deze heb ik trouwens gepast bij Den Bever. Die zit goed en voelt niet zwaar aan.
GORE Wear C5 Goretex Active Jas is absoluut langdurig waterdicht. Wat is er tegen om zo'n jas met kouder weer te combineren met iets eronder?