Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: set 28" wielen met rohloffnaaf kortstondig te leen - Forum Wereldfietser

Gezocht: set 28" wielen met rohloffnaaf kortstondig te leen

Het is misschien een ongebruikelijke vraag: ik rijd met een santos 3+ met 27.5" velgen en overweeg over te stappen op 28" velgen. Vooraleer de ombouw te doen zou ik dat graag enkele dagen willen uittesten op mijn eigen fiets. Idealiter zou ik dus zo'n set willen lenen. De kans is klein dat iemand de geschikte set wielen te leen kan aanbieden, maar als ik het niet vraag is de kans nog kleiner :wink: .

Concreet: Is er iemand die me voor enkele dagen een set 28" wielen kan lenen met volgende specificaties:
- set voor- en achterwiel 28" geschikt voor velgremmen en brede banden (tot 55mm)
- achterwiel met Rohloff CDC 22t
Beide wielen passend op een Santos 3+. Bij voorkeur niet al te ver van België.
Uiteraard kan die uitlener ondertussen ook mijn 27.5 wielen testen.
Vergeet je niet om hetzelfde bandtype er op te leggen in aangepaste dikte bij voorkeur dezelfde slijtagegraad? Dat maakt samen denk ik meer dan 10x zo veel uit dan die paar mm die de wielen groter zijn.
Ik ga er even van uit dat je al Rohloff shifters op je huidige fiets hebt zitten, anders is dat ook nog iets wat moet gebeuren.
Ik zou gewoon eens aan de dealer vragen of hij je kan helpen.
_Peter_ schreef:
za 14 aug, 2021 23:43
Ik ga er even van uit dat je al Rohloff shifters op je huidige fiets hebt zitten, anders is dat ook nog iets wat moet gebeuren.
Ik zou gewoon eens aan de dealer vragen of hij je kan helpen.
Heb ik al gedaan bij de dealer bij wie ik de fiets kocht. Hij kon enkel helpen met een set wielen bij Santos te bestellen die ik dan voor 100 euro zou kunnen huren voor een maand.

Rohloff heb ik uiteraard. Ik wil gewoon een andere wielmaat.
nicolevelo schreef:
za 14 aug, 2021 23:57
Hij kon enkel helpen met een set wielen bij Santos te bestellen die ik dan voor 100 euro zou kunnen huren voor een maand..
Dat is toch een goede deal om te testen?
bdr schreef:
zo 15 aug, 2021 09:31
nicolevelo schreef:
za 14 aug, 2021 23:57
Hij kon enkel helpen met een set wielen bij Santos te bestellen die ik dan voor 100 euro zou kunnen huren voor een maand..
Dat is toch een goede deal om te testen?
Zou een redelijke deal zijn om een maand mee op vakantie te gaan.
Maar ik ben net terug. En om de wielen even te testen vind ik dat het bedrag niet waard.
Leon schreef:
za 14 aug, 2021 20:31
Vergeet je niet om hetzelfde bandtype er op te leggen in aangepaste dikte bij voorkeur dezelfde slijtagegraad? Dat maakt samen denk ik meer dan 10x zo veel uit dan die paar mm die de wielen groter zijn.
38mm :wink:

Ik snap het misschien niet helemaal: het idee is toch juist dat je verschil wilt maken doordat je ~19mm bredere/smallere banden kunt kiezen bij gelijke omtrek? Met andere woorden als nicolevelo nu met 70mm rijdt en het verschil tussen dat en 55mm wil voelen.
Als nicole nu 55-584 rijdt en dat op 622 wil doen til je gewoon je fiets 19mm op, ga je idd niet voelen, is at best onpraktisch (clearance spatborden, standover height etc excusez le mot het Frans)
Vandaar dat ik het woord 'aangepaste' gebruik.
nicolevelo schreef:
zo 15 aug, 2021 09:54
bdr schreef:
zo 15 aug, 2021 09:31
nicolevelo schreef:
za 14 aug, 2021 23:57
Hij kon enkel helpen met een set wielen bij Santos te bestellen die ik dan voor 100 euro zou kunnen huren voor een maand..
Dat is toch een goede deal om te testen?
Zou een redelijke deal zijn om een maand mee op vakantie te gaan.
Maar ik ben net terug. En om de wielen even te testen vind ik dat het bedrag niet waard.
Krijg je die 100 euro terug bij koop? Dan is het helemaal prima toch?
LHTJoost schreef:
zo 15 aug, 2021 15:49
nicolevelo schreef:
zo 15 aug, 2021 09:54
bdr schreef:
zo 15 aug, 2021 09:31


Dat is toch een goede deal om te testen?
Zou een redelijke deal zijn om een maand mee op vakantie te gaan.
Maar ik ben net terug. En om de wielen even te testen vind ik dat het bedrag niet waard.
Krijg je die 100 euro terug bij koop? Dan is het helemaal prima toch?
Ik dacht van niet.
Kun je niet naar een Santos Brand Store gaan? https://www.santosbikes.com/nl/dealers
Daar hebben ze volgens de site álle Santossen op voorraad, in élke maat, met élke mogelijke aandrijving en élk remsysteem.
En daar fietsen op een 3+ met 27,5" wielen en daarna eentje met 28"? En zo het verschil bepalen?
Wel even opletten dat ze hetzelfde afgesteld zijn, dezelfde banden hebben met dezelfde luchtdruk, enz.
Wat ook een goed idee is:

vind iemand niet al te ver uit de buurt met een 28" santos of idworx (of wat dan ook) en ruil je wielen voor een paar dagen.

:wink:
Eigenlijk volstaat een achterwiel te vinden om te testen. Voowiel kan ik uit een andere fiets halen.
Zomaar vergelijken met een bestaande set wielen heeft niet zoveel zin als je geen vergelijkbare banden in vergelijkbare staat op de wielen monteert. Ik weet niet wat er op de 27,5" wielen staat (Almotion, Super Moto?) maar als je die dikke zware banden vergelijkt met een lichte toerband ben je niet zozeer de wielgrootte maar wel de banden aan het vergelijken.
Het probleem is dat er voor de 27.5 inch wielen geen lichte toerbanden bestaan die passen. Moet minstens 55mm zijn anders komen de pedalen te laag, 60mm is eigenlijk beter, maar dan kom je bij de veel te zware Super MotoX terecht). Daarom wil ik net overstappen op 28": meer mogelijkheden in soorten banden.
Moet je het niet gewoon doen?
Inderdaad.