Additionally, paste this code immediately after the opening tag: BOB Yak: wat als je een 26" én een 28" fiets hebt? - Forum Wereldfietser

BOB Yak: wat als je een 26" én een 28" fiets hebt?

Goedemiddag medeforummers,
Een vraagje voor de BOB Yak kenners onder jullie:
Ik wil een Yak aanschaffen om achter onze tandem te hangen (26"), zodat we wat extra bagage mee kunnen nemen. Vooral bij kampeeruitjes lijkt ons dat een uitkomst. En als we zo'n kar dan tóch hebben zou het mooi zijn als ik deze ook achter mijn mtb (29") kan hangen. Maar ik zie dat hiervoor een andere versie van de Yak bestaat, namelijk de 28/29".
Nu kan ik mij voorstellen dat de bevestigingsbeugel van een 26" Yak niet past bij een 29" achterwiel; waarschijnlijk zal de band de beugel raken. Maar als ik nu een 28" Yak aanschaf, dan zal de beugel toch ook (ruim) om het 26" achterwiel van onze tandem passen? Of is komt de beugel dan te laag te hangen? En als dat zo is, zou je dan een extra beugel aan kunnen schaffen, zodat je 1 kar hebt met 2 'trekhaken', nl. 1 voor 26" en 1 voor 28"?
Het aanschaffen van 2 verschillende karren is sowieso niet aan de orde; daarvoor zijn zowel onze garage als onze portemonnee te klein. :D
Graag jullie advies.
Hartelijke groet van Sint J.
Toen wij onze YAK lang geleden kochten, had ik mij dezelfde vraag gesteld.
Ik heb toen de 28" gekocht.
En dat heeft altijd gewerkt.

Er kan wel een probleempje met de hellinghoek van het scharnier zijn.
De as van een 26" wiel staat dichter bij de grond dan de as van een 28" wiel
Theoretisch heeft dat invloed op de hellinghoek van de scharnierende vertikale as.
Maar ik weet niet of de fabrikant van de YAK ook zo diep heeft nagedacht.
Misschien (dat weet ik dus niet) is de 26" versie alleen maar 2 cm korter.

Noot: De vork van de 28" versie steekt zeker 6 cm voorbij een 28" wiel.
Ik heb het niet precies gemeten.
Hier zie je wat maten:
https://bobparts.com/bob-fork-yak-28-black/#gallery-2
De 28" is 6 cm langer. Maar of de hellinghoek gelijk is tussen 26" en 28" dat haal je er niet uit. Bij een tandem moet je ook nog letten op de inbouwbreedte van het achterwiel.

Een jaar of 20 geleden eens een 26" BOB gekocht, de vork is te kort voor een 28", dus toen een losse 28" vork erbij gekocht. Een paar jaar geleden alles weer verkocht nadat deze zeker 15 jaar op de zolder van de garage had gehangen.
Er moet wel nog ergens een snelspanner liggen.

Je kunt er ook eenvoudig een tafeltje van maken https://www.ligfiets.net/homebuild/299/ ... tafel.html . Ik had destijds een steun van een plankje gemaakt.
Dank voor jullie snelle reacties!

De 28" uitvoering is volgens het tabelletje op de website van Bobparts geschikt voor een wielmaat van 20" tot 28". Dat is nogal een ruime range, dus de hellingshoek van het scharnierpunt lijkt niet al te nauw te luisteren. Volgens mij betekent dit dus dat de 28" versie ook gewoon geschikt is voor onze 26" tandem. Dat zou mooi zijn.

Onze tandem heeft een Rohloff naaf. Dat betekent volgens mij dat de inbouwbreedte gewoon standaard is.
St_Jacobus schreef:
ma 09 aug, 2021 14:26

Onze tandem heeft een Rohloff naaf. Dat betekent volgens mij dat de inbouwbreedte gewoon standaard is.
Gewoon 135mm, tenzij je een versie hebt voor in een steekas frame of de Speedhub XL voor een fatbike (-:
Jurr schreef:
ma 09 aug, 2021 21:55
St_Jacobus schreef:
ma 09 aug, 2021 14:26

Onze tandem heeft een Rohloff naaf. Dat betekent volgens mij dat de inbouwbreedte gewoon standaard is.
Gewoon 135mm, tenzij je een versie hebt voor in een steekas frame of de Speedhub XL voor een fatbike (-:
Nee hoor, wij hebben nog gewoon een ouderwetse met snelspanner. En 'fat' is de bike ook niet (hooguit één van de berijders). :)