Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Draadloos opladen van een iPhone 12 op de fiets - Forum Wereldfietser

Draadloos opladen van een iPhone 12 op de fiets

Al eerder beschreef ik m'n ervaringen met de iPhone 12 en Guru-maps, dit is een vervolg.

Draadloos opladen van een iPhone 12 met een Quad Lock Weatherproof Wireless Charging Head

Afgelopen zomer zo’n 1000 km. gefietst door België en het noorden van Frankrijk. Op twee dagen na hadden we drie weken droog weer en werkte de combinatie Son naafdynamo en Forumslader met een 3A USB-uitgang uitstekend om de iPhone 12 op vrijwel 100% lading te houden.

Op de twee regendagen ging het minder. Doordat er vocht in de lightningconnector kwam, stopte het opladen. Het was gelukkig een simpel traject, waardoor het scherm niet continu aan hoefde en met 18% batterijlading bereikten we de bestemming.
IMG_1958.JPG
Vervelende van vocht in de connector is dat het een tijdje (Apple spreekt van uren) duurt voordat je weer kan laden via die connector. Een handendroger in een toilet kan helpen om die tijd in te korten.

De tweede regendag was de iPhone met connector ingepakt in een plastic zakje. Dat was functioneel, maar verder niet super handig.

Al eerder had ik de Quad Lock Weatherproof Wireless Charging Head gezien. Dit accessoire is gemaakt voor motoren, maar past prima op een trekkingfiets. Ook SP Connect heeft iets soortgelijks, al weet ik niet of de specificaties gelijk zijn.

Inmiddels is de Quad Lock Weatherproof Wireless Charging Head besteld, geleverd en gemonteerd. Een korte proefrit gaf aan dat het systeem werkt en er wordt tijdens de rit met 2A draadloos opgeladen.
IMG_3463.jpg
Omdat je overal leest dat draadloos opladen niet erg efficient is, heb ik een kleine test uitgevoerd met gebruik van een wat oudere Anker 6000 mAh powerbank. Deze powerbank heeft een 2A uitgang.

Bij een ladingstoestand van de iPhone 12 van 50% heb ik de powerbank met een lightningkabel rechtstreeks aangesloten op de iPhone en precies een uur opgeladen. Het laadpercentage was toegenomen tot 92%.

Vervolgens een dagje gewacht, powerbank weer opgeladen en de proef herhaald waarbij de powerbank nu aangesloten werd op de Weatherproof Wireless Charging Head. De iPhone was weer op 50% bij de start van de proef en na precies een uur was het laadpercentage gestegen tot 80%. Dat alles dus zonder draadje in de iPhone.

Uiteraard is een powerbank niet vergelijkbaar met een naafdynamo, maar de uitkomsten zijn waarschijnlijk identiek. Het is even de vraag of ik (net als nu bedraad) de iPhone-accu op ongeveer 100% kan houden bij het draadloze opladen. In dat geval wordt het altijd draadloos opladen, zo niet dan blijft het draadloze opladen beperkt tot slecht weer. Het is vooral plezierig om een andere manier van laden beschikbaar te hebben bij een natte lightningconnector.

N.B. Zowel de powerbank als de Forumslader hebben een zwaardere uitgangsstroom dan standaard. De powerbank kan 2A aan, de Forumslader heb ik destijds bij Jens besteld met een 3A uitgang. Iets waar ik me toen nog niet van bewust was, maar het scheelt natuurlijk flink in de resultaten.
Interessant. Ik ben benieuwd wat een langere praktijktest oplevert. Je zegt in je eerdere draadje dat de Son + Forumslader vanaf 12 km/h voldoende werkt. De draadloze lader zal ongetwijfeld een hogere snelheid vereisen, maar de vraag is hoeveel meer.

N.B. de Forumslader levert alleen 3A als dat vanuit de bufferaccu kan, of als je hard genoeg trapt.
eindgebruiker schreef:
zo 08 aug, 2021 17:59
Interessant. Ik ben benieuwd wat een langere praktijktest oplevert.
[...]
De echte praktijktest is helaas pas volgende zomer. Tot die tijd vooral kortere ritten. De afgelopen zomer was aan het eind van de fietsdag met bedraad opladen de lading meestal tussen de 80 en 100% (op die ene regendag na). Het laadniveau daalde tijdens de rit wel eens tot 60-70% wanneer er stevig geklommen moest worden, maar na een tijdje op vlak terrein fietsen was het snel weer op peil.
Belle schreef:
ma 09 aug, 2021 18:05
Interessant. … iPhone 11 Pro Max …
Mijn ervaring is wel dat het toestel elke 2 jaar vervangen moet worden want na 2 jaar wordt de batterijcapaciteit merkbaar korter, vooral bij ritjes in de winter. … een 2 jaar oud toestel nog iemand blij kan maken via Marktplaats. …
:oops: Hou je jezelf nu niet voor de gek?
Voor maximaal €75 heb je een nieuwe batterij, kan je toestel er weer een paar jaar tegen (even afgezien van de vraag of zoiets normaal is).
Wat brengt een 2de hands iPhone (of welke dan ook) van 2 jaar oud nog op? €500? Hooguit de helft van de nieuwwaarde.

Ik spreek uit ervaring: een “oude” iPhone 8 van m’n baas mocht ik houden. Voor 4 tientjes een een nieuwe batterij in laten zetten. Zelf een houder voor op het stuur gemaakt (kosten: 2 sigaren en 2 beugelflessen Grolsch). Heb nu een pracht van een navigatiesysteem voor weinig. 8)

Maarja, laat je door mij niet tegenhouden als je per se elke 2 jaar een nieuw toestel wilt.

Groet,
Tom.
Belle schreef:
ma 09 aug, 2021 18:05
Zet je de vliegtuigmodus wel aan tijdens het navigeren?
Waarom zou je dat doen? Dat bespaart iig geen energie van betekenis. Dan kun je beter, mocht je even niet kunnen laden of zo, de 'Energiebesparingsmodus' aanzetten.


Als je telefoon waterschade heeft gehad (er zit een zichtbare indicator in het toestel, zoek op internet voor jouw model waar je die kunt zien) dan vervalt bij Apple direct alle garantie.
Dit is geen geval van waterschade, maar een feature van Apple om mogelijke schade door water, welke kortsluiting zou kunnen veroorzaken, te voorkomen. Of het echt voordeel heeft, of eigenlijk een onnodig storend gedoe is, ben ik nog niet uit.
Als je de Lightning kabel er dan even één of twee keer uit- en weer indoet, dan zal ie een pop-up geven met de vraag of je toch wilt laden vanwege noodgeval. Dat laat ik 'm dan doen, en er is nog steeds niks kapot.


Mijn ervaring is wel dat het toestel elke 2 jaar vervangen moet worden want na 2 jaar wordt de batterijcapaciteit merkbaar korter, vooral bij ritjes in de winter.
Inderdaad, een accu slijt. Maar het kost idd ook niet zo veel om deze te vervangen, en waarom zou je dat niet doen? Bij een auto koop je ook geen nieuwe, als je banden versleten zijn, maar laat je er toch ook gewoon nieuwe onder leggen?!
Het kan goedkoop bij 'de Turk', en bij Apple is het wat duurder, maar geeft wel veel meer zekerheden.
Flix schreef:
wo 11 aug, 2021 08:52
Belle schreef:
ma 09 aug, 2021 18:05
Zet je de vliegtuigmodus wel aan tijdens het navigeren?
Waarom zou je dat doen?
Tijdens het fietsen is je telefoon continu op zoek naar de beste verbinding met zendmasten in de buurt. Afhankelijk van de omstandigheden (denk aan een bosrijke omgeving met slecht bereik) kost dit meer of minder energie. Ik kan zo snel geen cijfers vinden, maar zelf merk ik (n=1, Android) duidelijk verschil in energieverbruik.
Ik ken de verhalen, ook van iCulture.
Het is een beetje als zoveel zaken: mensen delen informatie met elkaar, zonder te checken of die informatie nog klopt, of überhaupt klopt.
Niet zo lang geleden koste het zenden en ontvangen, en het continue afzoeken van de omgeving voor mogelijke handshakes (zendmasten, Wifi, Bluetooth), best wat stroom. Dat is gewoon niet meer het geval; het is allemaal low energy mode geworden, en er wordt slim mee om gegaan. Probeer zelf maar eens uit.

Sterk voorbeeld: als ik (lang geleden) op mijn Nokia vergat de vliegtuigmodus aan te zetten tijdens een een vlucht met een vliegtuig (dit is een edit; dat was ik vergeten bij te zetten en daardoor was het verhaal misschien onduidelijk), was de accu binnen een uur van vol naar helemaal leeg. Want het ding probeerde blijkbaar als een razende overal verbinding te leggen.
Al met de eerste iPhone bleef ie ook op een vlucht van 12 uur netjes geladen, want het ding was gewoon goed geprogrammeerd. En dat geldt tegenwoordig ook voor Wifi en BT.

Ja, waterschade; je verhaal klopt. Maar dat wordt in dit draadje toch helemaal niet genoemd? Het screenshot van TS ericplan behandelt iets anders dan waterschade.

Dat een iPhone na twee jaar 'sowieso trager door de updates' wordt, is pure onzin; sorry, daar kan ik niks anders van maken. Ik kan hier een heel verhaal neer plempen over het hoe en waarom, maar dat doe ik niet.
Als je het leuk vindt, zoals veel mensen, om elke twee jaar, of zelfs elk jaar een nieuwe phone te kopen, moet je dat zeker doen; niks mis mee. We geven alleen aan dat het niet een 'moeten' is, want er zijn andere mogelijkheden om een 'frisse' iPhone te behouden.
@eindgebruiker, natuurlijk kost elke actie die zo'n phone doet, energie.
Maar dat verbruik is voor al die functies zo goed terug gedrongen door verbetering van de techniek en programmering, dat dat een minimale waarde heeft. Zeker in vergelijking tot het gebruik wat nodig is om te navigeren, en een kaart op het beeldscherm te tonen.
Bovendien heeft de 'energiebesparingsmodus' overlappende functionaliteit, en precies ontworpen voor wat je wilt: energie besparen terwijl je een bruikbare phone overhoudt.

Nadeel is dat de positiebepaling in flightmode minder nauwkeurig is. En je bent niet bereikbaar voor nood. Ook kun je dan niet gevolgd worden (in de Zoek mijn app), wat ikzelf als solofiets best belangrijk vind. Als ik ergens in een verlaten gebied in een ravijn in kukel, of zelfs al in een diepere, begroeide sloot langs de weg, ben ik bij de daaruit volgende vermissing, (praktisch) altijd direct vindbaar, wat mij een geruststellend gevoel geeft (en mijn familie ook).
Tom vds schreef:
ma 09 aug, 2021 20:19
Ik spreek uit ervaring: een “oude” iPhone 8 van m’n baas mocht ik houden. Voor 4 tientjes een een nieuwe batterij in laten zetten. Zelf een houder voor op het stuur gemaakt (kosten: 2 sigaren en 2 beugelflessen Grolsch). Heb nu een pracht van een navigatiesysteem voor weinig. 8).
Tom, ik denk dat het slim is, zoals jij het doet.

Nu weer weken aan één stuk gefietst onder een onbewolkte lucht, met temperaturen van 35+ ºC. En dan wordt het ding toch wel loeiheet, vooral met die volle zon erop. Ik heb de kaart, dus het beeld op continue aan, want ik wil de phone gebruiken zoals je een voorheen een kaart gebruikte. Bovendien moet je bij mooie fietsroutes heel regelmatig van richting/weg/pad wisselen, dus wil je op tijd zien dat er weer een afslag, viersprong, etc komt. En dan zit ie ook nog in de lader, en dat genereert ook veel warmte.

Het kan niet anders of de telefoon slijt hier toch wel een stuk harder van dan bij 'normaal' gebruik; zeker de accu, maar ook de circuits, solderingen, beeldscherm en zo worden fors belast, vermoed ik. Want het ding wordt bijna kokend heet, voordat er verschillende bescherming-features gaan werken, zoals scherm dat gedimd wordt, laden wat wordt gestopt, etc.
Apple e.a. hebben logischerwijs nooit bedacht met het opstellen van de spec's, dat die phone elke dag, de hele dag, continue onder de volle brandende zon, keihard aan het werk is.

Dus ik heb bedacht dat voor navigatie (bij dit soort lange, zware reizen) ik beter een oudere phone hiervoor kan gebruiken, en mijn nieuwere phone gebruik zoals je die normaal gebruikt. Je hebt dan gelijk een backup voor alles, mocht het met navigerende phone fout gaan.
Belle schreef:
wo 11 aug, 2021 09:02
Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt.
Van mezelf.😛

Maar ook van bv hier: https://www.nytimes.com/wirecutter/blog ... tery-life/
Een artikel van al ruim 5 jaar oud, dus je mag aannemen dat er nog verbeteringen hebben plaatsgevonden:

Indeed, in our testing on Android and iPhone smartphones, enabling airplane mode resulted in the battery level dropping by just a few percent over four hours during normal use (or as normal as use can be when the device is in airplane mode, as we note below).
Op die ene regendag werd ik best onrustig van m'n iPhone. De natte connector leek, ook zonder draadje in de connector, zo nu en dan toch iets van kortsluiting te maken. Ik zag regelmatig een flikkering van het scherm. Regenwater is aan de kust altijd wat zout, dus het zal best geleidend zijn. Ik heb geen zin in een dispuut met Apple over garantie door kortsluiting.

Daarom zocht ik naar een alternatieve manier van opladen die al voor veel meer telefoons beschikbaar is. De combinatie Quad Lock - iPhone komt op 71% efficiency als je bedraad op 100% stelt. Dat is voor mij beter dan verwacht. Het heeft ongetwijfeld te maken met de goede uitlijning van de oplaadspoel t.o.v. de telefoon. Want dat is vaak het zwakke punt in de keten bij draadloos opladen.

Bijkomend voordeel is dat je de connector droog kan houden met een extra regencover.

Vraag is vooral of die 71% efficiency voldoende is om altijd draadloos op te laden. Om dat te testen, daar zijn gewoon wat vakantiedagen voor nodig.
Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen, ericplan.
Want hoe dan ook is het heel prettig dat je van zo'n kabeltje af bent op de fiets. Ik vergeet 'm ook regelmatig aan te koppelen als ik weer wat foto's heb gemaakt, en dit lost zo'n probleem ook al op.
Dus houdt ons op de hoogte.👍🏻
Airplane mode is most useful when you’re in areas with bad reception and your phone starts consuming a lot of energy searching for signals—enabling airplane mode prevents your phone from expending that energy.

:wink:
Flix schreef:
wo 11 aug, 2021 10:20
Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen, ericplan.
Want hoe dan ook is het heel prettig dat je van zo'n kabeltje af bent op de fiets. Ik vergeet 'm ook regelmatig aan te koppelen als ik weer wat foto's heb gemaakt, en dit lost zo'n probleem ook al op.
Dus houdt ons op de hoogte.👍🏻
Daarom gebruik ik magnetische connectoren, kabel en connector zijn gescheiden, de connector blijft dus in het apparaat zitten. Ze zijn er zowel met data als alleen power.
in voorgaande berichten wordt gesproken over prijzen van iPhones, € 1200,-. Dit is natuurlijk larie, zeker als gesteld wordt dat na 2 jaar je al achter loopt en nog maar € 600,- ervoor terugkrijgt. Refurbished is heel veel vriendelijker alternatief, nieuwe accu, geheel nagezien etc. In kader van consuminderen dit altenatief.
Ps. kocht nieuwe iPhone 8 voor iets meer als € 400,-, nog geen 2 jaar geleden, doet alles wat je ervan mag verwachten.
Oei, nou ben ik in de aap gelogeerd!
Maar ik kom net terug van een rondje oostelijk Europa; in een maandje door 9 landen. Dat telt niet? Ook niet een héél klein beetje?🙂
Ik krijg de neiging om te zeggen dat jullie allebei gelijk hebben.

Flight mode is veel eerder geïntroduceerd dan low power mode en was destijds waarschijnlijk het best haalbare.
Maar voor nu denk ik dat low power mode een betere manier is om de batterij te sparen. Weet niet sinds wanneer dit apart in te schakelen is, het is iets van de latere iOS versies.
nn001 schreef:
zo 08 aug, 2021 16:59
Al eerder beschreef ik m'n ervaringen met de iPhone 12 en Guru-maps, dit is een vervolg.

Draadloos opladen van een iPhone 12 met een Quad Lock Weatherproof Wireless Charging Head

Afgelopen zomer zo’n 1000 km. gefietst door België en het noorden van Frankrijk. Op twee dagen na hadden we drie weken droog weer en werkte de combinatie Son naafdynamo en Forumslader met een 3A USB-uitgang uitstekend om de iPhone 12 op vrijwel 100% lading te houden.

Op de twee regendagen ging het minder. Doordat er vocht in de lightningconnector kwam, stopte het opladen. Het was gelukkig een simpel traject, waardoor het scherm niet continu aan hoefde en met 18% batterijlading bereikten we de bestemming.
IMG_1958.JPG
Vervelende van vocht in de connector is dat het een tijdje (Apple spreekt van uren) duurt voordat je weer kan laden via die connector. Een handendroger in een toilet kan helpen om die tijd in te korten.

De tweede regendag was de iPhone met connector ingepakt in een plastic zakje. Dat was functioneel, maar verder niet super handig.

Al eerder had ik de Quad Lock Weatherproof Wireless Charging Head gezien. Dit accessoire is gemaakt voor motoren, maar past prima op een trekkingfiets. Ook SP Connect heeft iets soortgelijks, al weet ik niet of de specificaties gelijk zijn.

Inmiddels is de Quad Lock Weatherproof Wireless Charging Head besteld, geleverd en gemonteerd. Een korte proefrit gaf aan dat het systeem werkt en er wordt tijdens de rit met 2A draadloos opgeladen.
IMG_3463.jpg
Omdat je overal leest dat draadloos opladen niet erg efficient is, heb ik een kleine test uitgevoerd met gebruik van een wat oudere Anker 6000 mAh powerbank. Deze powerbank heeft een 2A uitgang.

Bij een ladingstoestand van de iPhone 12 van 50% heb ik de powerbank met een lightningkabel rechtstreeks aangesloten op de iPhone en precies een uur opgeladen. Het laadpercentage was toegenomen tot 92%.

Vervolgens een dagje gewacht, powerbank weer opgeladen en de proef herhaald waarbij de powerbank nu aangesloten werd op de Weatherproof Wireless Charging Head. De iPhone was weer op 50% bij de start van de proef en na precies een uur was het laadpercentage gestegen tot 80%. Dat alles dus zonder draadje in de iPhone.

Uiteraard is een powerbank niet vergelijkbaar met een naafdynamo, maar de uitkomsten zijn waarschijnlijk identiek. Het is even de vraag of ik (net als nu bedraad) de iPhone-accu op ongeveer 100% kan houden bij het draadloze opladen. In dat geval wordt het altijd draadloos opladen, zo niet dan blijft het draadloze opladen beperkt tot slecht weer. Het is vooral plezierig om een andere manier van laden beschikbaar te hebben bij een natte lightningconnector.

N.B. Zowel de powerbank als de Forumslader hebben een zwaardere uitgangsstroom dan standaard. De powerbank kan 2A aan, de Forumslader heb ik destijds bij Jens besteld met een 3A uitgang. Iets waar ik me toen nog niet van bewust was, maar het scheelt natuurlijk flink in de resultaten.
Hoi,

Ik heb beide berichten gevolgd die je had geplaatst over de iPhone 12, Quadlock etc. Dank je wel voor de uitgebreide berichtgeving!

Ik had nog wat vragen;

Levert de installatie van de Wireless Charging Head nog uitdagingen/problemen op, omdat het eigenlijk bedoeld is voor gebruik op een motorfiets?

Heb je gemerkt dat de iPhone extra warm wordt tijdens het draadloos opladen?

Gebruik je nog een speciale usb-c kabel voor het opladen?

Met vriendelijke groet,
Toon
Ik ben bang dat je geen antwoord gaat krijgen, de starter van dit topic is niet meer actief op dit Forum.
Misschien kan een andere gebruiker van dit medium er nog iets over zeggen. Van mij moet je het niet hebben, ik ben geen iPhone-gebruiker.

Peter
PeterVanRijn schreef:
ma 17 okt, 2022 19:43
Ik ben bang dat je geen antwoord gaat krijgen, de starter van dit topic is niet meer actief op dit Forum.
Misschien kan een andere gebruiker van dit medium er nog iets over zeggen. Van mij moet je het niet hebben, ik ben geen iPhone-gebruiker.

Peter
Oké bedankt Peter, ik wacht het af.
Gr. Toon