Additionally, paste this code immediately after the opening tag: B+M Werk - Forum Wereldfietser

B+M Werk

Beste,

Ik heb een B+M Werk. Deze werkte altijd erg goed. Maar de regenbuien in Luxemburg waren zoooo heftig dat ik vermoed dat er vocht in de kabel of accu is gekomen want opladen doet hij niet meer.....

Kent iemand dit probleem?

Groeten,
Martin
Heb er één gehad en vijf jaar gebruikt. Gaf er spontaan de brui aan, zonder enige oorzaak of aanleiding.
Ander kabeltje proberen van oplader naar telefoon, heeft mij al 2 keer geholpen bij soortgelijk probleem.
Bij mij na jaren met plezier gebruikt te hebben nu ook problemen die ik niet opgelost krijgt. Alles al door laten meten (zou goed moeten zijn), bufferaccu vervangen, kabeltjes vervangen, maar blijft weigeren. Iemand een idee waar ik terecht kan om het helemaal na te laten kijken. Van naafdynamo, via omvormer tot bufferaccu en gps/telefoon? Ik heb nu alles er maar even afgehaald (behalve naafdynamo dan).
Ook ik kreeg na jaren prima gebruik problemen. Alles één voor één vervangen. Van goedkope snoertjes naar dure bufferaccu. Uiteindelijk een nieuwe omvormer moeten kopen. Werkt nu weer naar tevredenheid. De eerste is zo'n vijf jaar dagelijks gebruikt.
Reinder schreef:
za 31 jul, 2021 20:39
Ook ik kreeg na jaren prima gebruik problemen. Alles één voor één vervangen. Van goedkope snoertjes naar dure bufferaccu. Uiteindelijk een nieuwe omvormer moeten kopen. Werkt nu weer naar tevredenheid. De eerste is zo'n vijf jaar dagelijks gebruikt.
Is een optie maar dan moet ik wel weten of mijn naafdynamo nog werkt. Want voor mij is dan mijn omvormer ook aan de beurt. Ik neem aan dat een fietsenmaker wel een naafdynamo kan checken???
LHTJoost schreef:
zo 01 aug, 2021 19:37

Is een optie maar dan moet ik wel weten of mijn naafdynamo nog werkt. Want voor mij is dan mijn omvormer ook aan de beurt. Ik neem aan dat een fietsenmaker wel een naafdynamo kan checken???
Als je geen tweede fiets met naafdynamo koplamp hebt.... Even naar iemand met een koplamp met dezelfde stekker, stekker inpluggen op jouw naafdynamo, wiel optillen en een zwieper aan het wiel geven. Electro voor dummies (-:
Jurr schreef:
zo 01 aug, 2021 20:22
LHTJoost schreef:
zo 01 aug, 2021 19:37

Is een optie maar dan moet ik wel weten of mijn naafdynamo nog werkt. Want voor mij is dan mijn omvormer ook aan de beurt. Ik neem aan dat een fietsenmaker wel een naafdynamo kan checken???
Als je geen tweede fiets met naafdynamo koplamp hebt.... Even naar iemand met een koplamp met dezelfde stekker, stekker inpluggen op jouw naafdynamo, wiel optillen en een zwieper aan het wiel geven. Electro voor dummies (-:
slim...ik heb wel een lamp die ik er even op kan zetten.
Bij mij werkt de koplamp wel alleen het opladen niet.....
Ik zit dan maar te overwegen om een nieuw setje aan te schaffen.....
martinmack schreef:
zo 01 aug, 2021 21:06
Bij mij werkt de koplamp wel alleen het opladen niet.....
Ik zit dan maar te overwegen om een nieuw setje aan te schaffen.....
same here. Ik ga alles nog een keer monteren en als het dan nog niet werkt een nieuwe omvormer kopen.
martinmack schreef:
zo 01 aug, 2021 21:06
Bij mij werkt de koplamp wel alleen het opladen niet.....
Ik zit dan maar te overwegen om een nieuw setje aan te schaffen.....
Zou het kunnen dat je niet de juiste instellingen op je omvormer gebruikt hebt? die is namelijk anders bij een lamp dan bij een bufferaccu. Bij de bufferaccu moet het zijn: 5,6V / 1,5 A
Ik heb het idee dat het daar bij mij mis is gegaan. Nog even goed testen maar het lijkt te werken.
LHTJoost schreef:
wo 05 jan, 2022 12:52
[Nog even goed testen maar het lijkt te werken.
te vroeg gejuicht...ik weet het echt niet meer.
Graag meedenken gevraagd aan mensen met verstand van elektriciteit

Alles is nieuw, behalve mijn naafdynamo. Dus ook de bekabeling.
Vanuit mijn naafdynamo loopt een kabel naar de omvormer ingesteld op 5,6V / 1,5 A.
Door naar de bufferaccu. Als ik fiets brand het groene ledje.
Als ik mijn telefoon aansluit geeft hij 1 sec aan dat hij oplaadt. Dan stopt hij ermee.
Dit heeft jaren goed gewerkt. Nu al een hele tijd gedoe.
Aangezien het Ledje op de bufferaccu brandt, ben ik geneigd te denken dat het probleem daarna moet liggen. Daarna zit alleen een nieuwe kabel. Of klopt mijn gedachte niet en kan het ledje oplichten terwijl de bufferaccu toch niet oplaadt?
Als dat zo is ligt het voor de hand dat de naafdynamo niet optimaal werkt of de aansluiting daar niet goed is. Dat is een lastig stekkertje met kans op kortsluiting.

Ik zou het enorm beperkend vinden om zonder voeding vanuit mijn naaf op reis te gaan komend voorjaar.
LHTJoost schreef:
ma 10 jan, 2022 17:02
LHTJoost schreef:
wo 05 jan, 2022 12:52
[Nog even goed testen maar het lijkt te werken.
te vroeg gejuicht...ik weet het echt niet meer.
Graag meedenken gevraagd aan mensen met verstand van elektriciteit

Alles is nieuw, behalve mijn naafdynamo. Dus ook de bekabeling.
Vanuit mijn naafdynamo loopt een kabel naar de omvormer ingesteld op 5,6V / 1,5 A.
Door naar de bufferaccu. Als ik fiets brand het groene ledje.
Als ik mijn telefoon aansluit geeft hij 1 sec aan dat hij oplaadt. Dan stopt hij ermee.
Dit heeft jaren goed gewerkt. Nu al een hele tijd gedoe.
Aangezien het Ledje op de bufferaccu brandt, ben ik geneigd te denken dat het probleem daarna moet liggen. Daarna zit alleen een nieuwe kabel. Of klopt mijn gedachte niet en kan het ledje oplichten terwijl de bufferaccu toch niet oplaadt?
Als dat zo is ligt het voor de hand dat de naafdynamo niet optimaal werkt of de aansluiting daar niet goed is. Dat is een lastig stekkertje met kans op kortsluiting.
Zou het kunnen dat het verwijderen van de koplamp, die eerst samen met bovenstaande op de naafdynamo was aangesloten (maar nu niet meer) een verklaring voor mijn probleem is?

Ik zou het enorm beperkend vinden om zonder voeding vanuit mijn naaf op reis te gaan komend voorjaar.
LHTJoost schreef:
ma 10 jan, 2022 17:02
Alles is nieuw, behalve mijn naafdynamo. Dus ook de bekabeling.
Vanuit mijn naafdynamo loopt een kabel naar de omvormer ingesteld op 5,6V / 1,5 A.
Door naar de bufferaccu. Als ik fiets brand het groene ledje.
Als ik mijn telefoon aansluit geeft hij 1 sec aan dat hij oplaadt. Dan stopt hij ermee.
Grote kans dat dit met de telefoon te maken heeft.

Je schrijft dat dit eerder wel werkte, was dat met dezelfde telefoon? Kan je ook eens testen met een andere "gebruiker", bijv. een muis (bij mij Dell muis gaat de rode LED aan als ik hem in een lader stop) of een ander simpel USB apparaat?
Bij de snoertjes van iPhones gaan de contactpunten van de Lightning stekker corroderen. Ik gebruik nu corrosie bestendige Lightning snoertjes van eBay en dat gaat vooralsnog goed.
Bedankt voor het meedenken maar het ligt niet aan mijn telefoon. Mijn eTrex doet het ook niet. Die doet het wel met een powerbank.
Gebruik je de originele bufferaccu of een powerbank?
Een originele bufferaccu. Een nieuwe.
Morgen komt een vriend de boel doormeten. Hopelijk geeft dat antwoord op mijn vraag. En een oplossing.
LHTJoost schreef:
di 11 jan, 2022 20:40
Bedankt voor het meedenken maar het ligt niet aan mijn telefoon. Mijn eTrex doet het ook niet. Die doet het wel met een powerbank.
Mijn idee zou toch zijn om te kijken of je een b+m werk van iemand kan lenen om te testen. Iemand heeft er vast wel een liggen en het is nog niet echt vakantieseizoen. Kan vast opgestuurd worden als briefpost.