Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Optimus Vega met underburn probleem - Forum Wereldfietser

Optimus Vega met underburn probleem

Tijdens mijn huidige fietstocht geeft mijn Optimus Vega gasbrander problemen. Bij het aansteken brandt deze met een mooie blauwe vlam maar na enkele minuten gaat dit geleidelijk over in een underburn. Ik ken de Nederlandse term niet maar het gas verbrand al in de branderkop die dan rood gloeit en de blauwe vlammetjes zijn dan weg. Het resultaat is dat er veel minder warmte opbrengst is en de pit is weinig te regelen.
Iemand enig idee wat de reden en eventuele oplossing kan zijn?
Het gebeurt onafhankelijk of je de gascanister normaal of op de kop gebruikt. Het gebruikte mengsel is propaan/butaan.
Ter verduidelijking een foto van het “underburnen”. Iemand een verklaring of een zelfde ervaring?

Bijlagen

Totlater schreef:
di 27 jul, 2021 20:06
Tijdens mijn huidige fietstocht geeft mijn Optimus Vega gasbrander problemen. Bij het aansteken brandt deze met een mooie blauwe vlam maar na enkele minuten gaat dit geleidelijk over in een underburn. Ik ken de Nederlandse term niet maar het gas verbrand al in de branderkop die dan rood gloeit en de blauwe vlammetjes zijn dan weg. Het resultaat is dat er veel minder warmte opbrengst is en de pit is weinig te regelen.
Iemand enig idee wat de reden en eventuele oplossing kan zijn?
Het gebeurt onafhankelijk of je de gascanister normaal of op de kop gebruikt. Het gebruikte mengsel is propaan/butaan.
ervan uitgaande dat je geen campingaz gebruikt (andere schroefkop) en het blikje niet al bijna leeg is heb ik geen idee, het lijkt op een gebrek aan druk, dus mogelijk ergens een blokkade in de leiding, geen idee hoe je die schoon kan krijgen, ik gebruik zelf al jaren een Nova, die zich na gebruik zelf schoonblaast.