Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tweedehands slaapzak verstandig? - Forum Wereldfietser

Tweedehands slaapzak verstandig?

We zijn net terug van onze fietsvakantie. Om kosten te besparen hadden we dit jaar de oude slaapzakken van mijn ouders mee. Al zeker meer dan 20 jaar oud ondertussen. Die werken nog prima maar zijn niet echt compact of licht.

We zijn dus op zoek naar nieuwe slaapzakken. Voor onszelf willen we waarschijnlijk gewoon nieuwe kopen. Maar voor onze dochter van 3 jaar en onze toekomstige zoon (komt in Januari) willen we misschien tweedehands kijken. Maar is het verstandig om tweedehands slaapzakken te kopen?

We hoeven ze nu nog niet perse te kopen maar kwamen een goeie deal tegen op internet. 2 slaapzakken voor 20 euro die normaal per stuk 60 euro nieuw zijn.

Dus los van het feit of deze specifieke slaapzakken nog in orde zijn, is het verstandig om dit tweedehands te kopen? De slaapzakken van mijn ouders werken natuurlijk ook nog heel goed na al die jaren.
Shorttrack schreef:
zo 25 jul, 2021 22:09
Dus los van het feit of deze specifieke slaapzakken nog in orde zijn, is het verstandig om dit tweedehands te kopen?
Kun je die dingen los zien? Ik denk dat correlatie tussen de kwaliteit/frisheid van de beoogde slaapzakken en de goedheid van het idee om ze te kopen nogal sterk is :lol:
Shrek schreef:
zo 25 jul, 2021 22:31
Shorttrack schreef:
zo 25 jul, 2021 22:09
Dus los van het feit of deze specifieke slaapzakken nog in orde zijn, is het verstandig om dit tweedehands te kopen?
Kun je die dingen los zien? Ik denk dat correlatie tussen de kwaliteit/frisheid van de beoogde slaapzakken en de goedheid van het idee om ze te kopen nogal sterk is :lol:
Ze verkopen de slaapzakken ook hier in de locale as-adventure (bever in Nederland). Ze zijn daar wel populair en hebben veel goede reviews. Ik kan dus sowieso eens binnenspringen om de slaap eens nieuw te bekijken en dan zien of de tweedehandse nog in goede/redelijke staat zijn. Het gaat over kinderslaapzakken dus die zijn sowieso maar tijdelijk. Daarnaast trekken we er ook niet ieder weekend op uit. Dus ze zullen bij ons niet veel slijten.
Maar desalnietemin hebben we uiteraard toch degelijk materiaal mee.

Een van onze slaapzakken is wel geschikt voor trekking en is ondertussen ook al 15 jaar oud. Dus in die zin kan een oude slaapzak prima denk ik dan.
Maar ik heb geen ervaring met tweedehands slaapzakken dus weet ook niet goed waar in op moet letten bij aankoop.
Shorttrack schreef:
zo 25 jul, 2021 22:59
Maar ik heb geen ervaring met tweedehands slaapzakken dus weet ook niet goed waar in op moet letten bij aankoop.
Of hij heel is, fris, geen gaatjes, ritsen goed, geen losse stiksels, niet verbleekt en vooral nog de dikte heeft die bij de vulling en het gewicht hoort. Menige slaapzak is verloren gegaan doordat hij een winter op zolder heeft doorgebracht in de compressiezak.
Je kan geluk hebben... en de meeste mensen zijn eerlijk.

Ik heb op zich geen slechte ervaringen met 2ehands slaapzakken gehad. Sterker nog ik heb zelfs 2 thermarest selfinflatables gekocht die het nog steeds goed doen.
Je kan geluk hebben... en de meeste mensen zijn eerlijk.

Ik heb op zich geen slechte ervaringen met 2ehands slaapzakken gehad. Sterker nog ik heb zelfs 2 thermarest selfinflatables gekocht die het nog steeds goed doen.

Let wel op met kinderslaapzakken... tel 5 graden van de comforttemperatuur op, kinderen zijn snel koud! Ik vind alles met een comfort temperatuur hoger dan nul onbruikbaar voor mijn kinderen en mijn vrouw, ook in de zomer. Als het echt heet is kan er een voet/arm buitenboord.
loknor schreef:
ma 26 jul, 2021 10:36

Let wel op met kinderslaapzakken... tel 5 graden van de comforttemperatuur op, kinderen zijn snel koud! Ik vind alles met een comfort temperatuur hoger dan nul onbruikbaar voor mijn kinderen en mijn vrouw, ook in de zomer. Als het echt heet is kan er een voet/arm buitenboord.
Dat vind ik een moeilijke. Want mijn dochter heeft haast heel de vakantie buiten de slaapzak geslapen omdat ze het te warm had. Enkel in de ochter wilde ze erin en toen was het goed zei ze. Ik sliep zelf in een zak met een comfort temperatuur van 12 en vond dat eigenlijk al te warm voor mijzelf. Maar het gaat hier over de kinderen natuurlijk.

Tot nu toe sliepen mijn vriendin en onze dochter in twee aan elkaar geritste slaapzakken. Maar die moeten echt vervangen worden omdat ze veel te groot zijn wanneer ingepakt. Vandaar dan meteen een aparte slaapzak voor de kleine, maar dan kun je slecht inschatten hoe warm ze het hebben in hun zak vind ik.
Het probleem is die dag in Augustus als de nachttemperatuur naar het vriespunt valt :|

Ik vind een doorwaakte nacht vanwege kou iets wat ik ten alle tijde probeer te ontlopen :wink:
loknor schreef:
ma 26 jul, 2021 11:18
Het probleem is die dag in Augustus als de nachttemperatuur naar het vriespunt valt :|

Ik vind een doorwaakte nacht vanwege kou iets wat ik ten alle tijde probeer te ontlopen :wink:
Dat is inderdaad het probleem
Gebruik een lakenzak. Dan wordt het geheel warmer, en als het te warm is kruip je alleen in de lakenzak, en leg je de slaapzak (deels) over je heen.
eindgebruiker schreef:
ma 26 jul, 2021 15:36
Gebruik een lakenzak. Dan wordt het geheel warmer, en als het te warm is kruip je alleen in de lakenzak, en leg je de slaapzak (deels) over je heen.
Een lakenzak in een slaapzak lijkt me voor heel kleine kinderen niet zo praktisch. Zie de openingspost. :idea:
willem.m schreef:
ma 26 jul, 2021 16:26
eindgebruiker schreef:
ma 26 jul, 2021 15:36
Gebruik een lakenzak. Dan wordt het geheel warmer, en als het te warm is kruip je alleen in de lakenzak, en leg je de slaapzak (deels) over je heen.
Een lakenzak in een slaapzak lijkt me voor heel kleine kinderen niet zo praktisch. Zie de openingspost. :idea:
Als ze nogal draaien dan wordt dat inderdaad een worstje :lol:
loknor schreef:
ma 26 jul, 2021 20:15
]

Als ze nogal draaien dan wordt dat inderdaad een worstje :lol:
En die van ons is echt niet normaal in bed. Als je niet op let valt ze er gewoon uit.
Misschien ben ik verwend met mijn inritslakenzak van Tatteljee.
Dus als ik het goed begrijp moet de slaapzak er eigenlijk nog haast nieuw uitzien en zeker nog een behoorlijke dikte hebben in vergelijking met een nieuwe.

Maar het is niet perse een artikel dat je nooit tweedehands moet kopen. Want die zijn er ook natuurlijk.
Shorttrack schreef:
di 27 jul, 2021 19:52
Dus als ik het goed begrijp moet de slaapzak er eigenlijk nog haast nieuw uitzien en zeker nog een behoorlijke dikte hebben in vergelijking met een nieuwe.

Maar het is niet perse een artikel dat je nooit tweedehands moet kopen. Want die zijn er ook natuurlijk.
Je kan prima een goede slaapzak tweedehands scoren. Het probleem is dat synthetische vulling uit "draden" bestaat en die gaan kapot waardoor de zak dunner wordt. Wassen, maar vooral centrifugeren is dus niet zo goed voor een slaapzak.

Daarom wil je geen slaapzak die er vaal uit ziet van het wassen, dan is die zak vrijwel zeker wel wat dikte kwijt.

Dons is op een bepaalde manier sterker (een donscluster is niet zo makkelijk kapot te krijgen, maar volgens mij kan je die ook aardig verpesten door te wassen :lol:

Betreft inritslakens; Het probleem is dat je slaapzak daar op voorzien moet zijn (zoals de Nomad Tennant Creek). Tatteljee doet het ook, maar daar ga je geen kinderzak van kopen. Daarnaast ga je in een discussie over Tatteljee ook andere fabrikanten meenemen, dus dat wordt een heel andere discussie.

Voor volwassenen is een losse lakenzak vaak prima, Sea-to-Summit en Cocoon zijn de bekende a-merken (katoen-zijde mix is een bekende combi)
Shorttrack schreef:
zo 25 jul, 2021 22:09
.... 2 slaapzakken voor 20 euro die normaal per stuk 60 euro nieuw zijn.
..., is het verstandig om dit tweedehands te kopen? ....
2 slaapzakken voor €20. Kan je natuurlijk geen bult aan vallen: zijn ze goed heb een mooie deal gescoort, is het niks kunnen ze naar de weg-geef-winkel. (Iemand blijmaken voor 2 tientjes, mooi toch?)
Nu kan en wil ik niet in andermans portemonnee kijken, maar je hebt een koter van 3 en eentje die nog gaat komen. Die kunnen toch best in een slaapzak die op de groei wordt gekocht?
Ik en mijn broers gingen ook als klein grut mee, en geloof mij, er was bij ons echt geen budget, wij hadden dus van die slaapzakken-“op de groei”.
Ik bedoel het positief hè. Als jullie kinderen de komende 5/6 jaar met één en de zelfde slaapzak kunnen doen, dan ben je voor 60 tientjes toch spekkoper?
(En tegen die tijd willen ze ook in een eigen tentje :lol: )

Groet
Tom.
Tom vds schreef:
di 27 jul, 2021 23:09


Als jullie kinderen de komende 5/6 jaar met één en de zelfde slaapzak kunnen doen, dan ben je voor 60 tientjes toch spekkoper?
(En tegen die tijd willen ze ook in een eigen tentje :lol: )

Groet
Tom.
Dat klopt inderdaad. Maar als jet tweedehands "ook goed" is dan mag dat van mij ook. Is goedkoper en er moet geen nieuwe slaapzak gemaakt worden. Dus twee vliegen in een klap.

Maar ik ga het rustig een bekijken hier.