Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Navigeren met de iPhone 12 en Guru-maps, een ervaring - Forum Wereldfietser

Navigeren met de iPhone 12 en Guru-maps, een ervaring

Navigeren met de iPhone 12 en Guru-maps, een ervaring.

Afgelopen zomer ongeveer 1000 km. in België en Frankrijk gefietst met een iPhone 12 en Guru-maps. Dat was de eerste keer met dit type iPhone, de vorige smartphone was een iPhone SE 2016. De iPhone 12 heeft een 6,1” OLED-scherm.
333C0BB1-9EB6-4DA5-90A8-0D253C774771.jpeg
3CF568A7-3A6A-4B27-A44F-2E1C9F976A31.jpeg
De aanpassing van de stuurtasadapter met twee banaanstekkertjes beschreef ik hier:
viewtopic.php?f=8&t=28139. Maar de USB-Werk was plots defect en is nu vervangen door een Forumslader.
CF2F971B-F142-4A47-8199-ED67765ECFA1.jpeg
Regen
Dag twee en drie waren nat. Ondanks de hellende positie op het stuur kwam er vocht in de connector en stopte het opladen. Tijdens het navigeren daalde de batterij tot onder de 20%. Gelukkig was het traject simpel en kon het scherm vaak uit. Maar het opladen lukte pas weer nadat ik de iPhone enige tijd had laten drogen. (Tip: Een hetelucht-handendroger op het toilet bij een café werkt prima)

De derde fietsdag een plastic zakje met postbode-elastiek over de iPhone gedaan. Dit werkte uitstekend en de leesbaarheid was ruim voldoende. Alleen FaceID werkte niet, dus de code intoetsen om het scherm te unlocken. Verder geen problemen met het touchscreen en regen gehad.
AEB21982-BF6F-41E0-B1E3-C830FC2F1FDF.jpeg
Thuis zal ik me verder verdiepen in het draadloos opladen. Het schijnt dat Quadlock een waterdichte draadloze oplader heeft. Deze is weliswaar bedoeld voor motoren, maar ik verwacht dat het met een Son-naafdynamo ook wel zal werken. https://www.quadlockcase.eu/collections ... 9734752338

Sowieso verder kijken naar draadloos opladen via magsafe, omdat je hiermee het probleem van een natte lightning-connector omzeilt en je toch kan opladen met een powerbank of via het lichtnet.

Zon
Na dag drie heeft het niet meer geregend en hadden we lekker zonnig en soms zeer zonnig weer. Het OLED-scherm van de iPhone 12 paste zich goed aan aan de lichtsterkte en was altijd goed afleesbaar. Met de iPhone SE had ik daar toch wel problemen mee. De enige uitzondering op de afleesbaarheid vormt een vettig scherm met de zon schuin achter. Dan is het scherm door reflectie minder goed te zien. Tijdens het rijden geen last gehad van oververhitting, wel tijdens een lunchpauze toen de iPhone in de zon op m’n fiets was blijven zitten. Na 10 minuten schaduw was de iPhone weer voldoende afgekoeld.

Guru-maps
Inmiddels vijf jaar ervaring met deze app en er nog steeds erg tevreden over. Destijds voor €3,99 de pro-versie aangeschaft en die werkt nog steeds. De app heeft een aparte versie voor de iPad. Alle apps hebben voor- of nadelen. Belangrijkste punt voor mij is de iCloud integratie. Als ik op de iPad een route importeer, dan staat deze direct op de iPhone. Vaak zet ik met de iPad de avond van tevoren een
waypoint bij een koffiestop of een afslag naar de supermarkt, als de route er net niet langs gaat.
De zoekfunctie toont je snel supermarkten, openbare toiletten enz.
Wat ik mis bij Guru is het hoogteprofiel en de afstanden. Daarvoor gebruik ik tijdens de rit vaak MapOut. Hoe ver zitten we op de dagetappe? Wat krijgen we nog aan heuvels?
Voor navigatie gebruik ik altijd een kruimelspoor. Gesproken navigatie vind ik weinig toevoegen en soms zelfs verwarrend. In- en uitzoomen gaat snel met een double tap. Daarmee zie je snel het punt in detail, bijvoorbeeld bij een ingewikkelde kruising in de stad.
Guru-maps heeft een uitstekende offline vectorkaart met een mooi rustig kaartbeeld, maar je kan ook kiezen uit diverse andere online-kaarten zoals openstreetmap of opencyclemap. Kaarten maken is de kunst van het weglaten. Zo kan je bijvoorbeeld op deze ov-kaart in Guru mooi zie wat je spoor-opties zijn tijdens de route. Ook hier weer is de basis Openstreetmap.
6C223773-580D-4497-951B-EF8437D18F2E.jpeg
Laden
Tijdens de etappes bleef, behalve die ene regendag, de laadtoestand van de iPhone altijd tussen de 80 en 100%. Combinatie Son en Forumslader werkt bij mij vanaf een snelheid van circa 12 km/u. Daar zaten we vrijwel altijd boven, hoewel er deze zomer in ons stuk van de Kanaalroute van Kees Swart tussen Honfleur en De Panne wel een paar gemene (lees afstappen) korte klimmetjes zaten. Als reserve toch altijd een powerbank mee en uiteraard een lichtnetadapter.
ericplan schreef:
zo 25 jul, 2021 14:24
De derde fietsdag een plastic zakje met postbode-elastiek over de iPhone gedaan. Dit werkte uitstekend en de leesbaarheid was ruim voldoende. Alleen FaceID werkte niet, dus de code intoetsen om het scherm te unlocken. Verder geen problemen met het touchscreen en regen gehad.
Je kunt bij Guru instellen dat ie always-on blijft; dan heb je altijd je kaart voor je (net als 'vroeger'), en je hoeft niet te unlocken. Omdat je een goede laad systematiek hebt, is dat accu-wijs geen probleem. Wil je dat niet, dan zou je die beveiliging van lock/unlock helemaal kunnen afzetten, want je bent toch de hele tijd bij je iPhone. Een andere optie is 'Begeleide toegang' activeren; dan werkt Guru in de zg kiosk mode, en hoef je de iPhone niet te unlocken, maar voor ander gebruik is wel gelocked.
Flix schreef:
zo 25 jul, 2021 15:17
ericplan schreef:
zo 25 jul, 2021 14:24
De derde fietsdag een plastic zakje met postbode-elastiek over de iPhone gedaan. Dit werkte uitstekend en de leesbaarheid was ruim voldoende. Alleen FaceID werkte niet, dus de code intoetsen om het scherm te unlocken. Verder geen problemen met het touchscreen en regen gehad.
Je kunt bij Guru instellen dat ie always-on blijft; dan heb je altijd je kaart voor je (net als 'vroeger'), en je hoeft niet te unlocken. Omdat je een goede laad systematiek hebt, is dat accu-wijs geen probleem. Wil je dat niet, dan zou je die beveiliging van lock/unlock helemaal kunnen afzetten, want je bent toch de hele tijd bij je iPhone. Een andere optie is 'Begeleide toegang' activeren; dan werkt Guru in de zg kiosk mode, en hoef je de iPhone niet te unlocken, maar voor ander gebruik is wel gelocked.
Hij staat always-on. Maar bij een koffiestop zet ik ‘m uit, of haal de telefoon uit z’n houder. Het is allemaal niet schokkend, ik ben tevreden met de mogelijkheden.

Wel net een Weatherproof Wireless Charging Head besteld. Lijkt me een mooie methode van opladen, waarbij ik de telefoon ook sneller kan pakken voor een foto. Laat jullie tzt wel weten of (en hoe) het werkt.