Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstassen van de Decathlon - Forum Wereldfietser

Fietstassen van de Decathlon

Ik ben bezig met het voorbereiden van een fietstocht van meerdere maanden tot een jaar, in eerste instantie door Europa maar ik sluit een trip richting Azië niet uit. Ik heb niet het budget voor een mooie premiumuitrusting, dus ben ik aan het kijken waar ik kosten kan besparen.

Als ik de berichten op dit forum en elders lees dan zijn er voor de fietstassen grofweg twee opties: Vaude of Ortlieb. IOp het moment heb ik echter al twee achtertassen van de Decathlon (https://www.decathlon.nl/p/fietstas-900 ... 90&c=GRIJS). Met deze tassen ben ik eerlijk gezegd best tevreden en ook in de regen houden ze zich goed, maar dat is voor boodschappen en ritten van hooguit een paar dagen.

Ik heb zelf geen ervaring met lange fietsreizen en ben daarom benieuwd wat jullie kijk is op het gebruik van deze tassen. Het bespaart me enerzijds de investering in een prijzige tassenset, en voorkomt ook dat de tassen die ik al heb overbodig worden.

Groetjes,
Camille
Probeer ze anders eens uit als ze volgeladen zijn, over de slechtste paden die je kunt vinden, en gedurende een dagdeel. Leg ook een paar keer je fiets op de grond op die tassen. Haal de tassen 100x eraf en doe ze weer erop. Kortom, test ze een keer echt goed. Als ze dat overleven, dan zal het op de langere termijn vast ook wel lukken.
Wij hebben ze vorig jaar voor de kinderen gekocht. Prima fietstassen!!

Nadeel tov Ortlieb die wij zelf gebruiken;
Bij een echt hobbelig pad/weg willen ze er wel eens gaan loshangen, af stuiteren. Maar dat is wel onder zeer extreme hobbels. Bij normaal gebruik prima dingen. Voor zover wij vorig jaar regen hebben gehad waren ze ook voldoende waterdicht
Camille schreef:
wo 14 jul, 2021 14:18

Als ik de berichten op dit forum en elders lees dan zijn er voor de fietstassen grofweg twee opties: Vaude of Ortlieb.
Als je zijtassen aan een bagagedrager wil hangen wel ja. Al zijn er ook best andere opties.

Overweeg ook een setje tweedehands. Hier op het forum komen ze wel eens voorbij, op marktplaats komen ze vaak helaas een stuk dichterbij de nieuwprijs.
Gewoon gebruiken, en dan zie je na een paar weken wel of ze bruikbaar zijn en blijven. Zo niet, kun je altijd nog Ortliebs ter plekke aanschaffen.
Bedankt voor de reacties, dan ga ik het gewoon met die tassen proberen.
Oorspronkelijk bericht verwijderd. Was niet van toepassing.
Misschien tie-wraps meenemen mocht iets afbreken of zo.
voor 40 euro de stuk zullen ze niet al te slecht zijn :wink: maar pak voor je vertrekt een rol ductape en plak/wikkel een meter of wat rond je zadelpen, heb je altijd wat ductape bij je :wink:
JanH schreef:
wo 14 jul, 2021 19:20
JHB schreef:
wo 14 jul, 2021 16:16
Bij een echt hobbelig pad/weg willen ze er wel eens gaan loshangen, af stuiteren. Maar dat is wel onder zeer extreme hobbels. Bij normaal gebruik prima dingen. Voor zover wij vorig jaar regen hebben gehad waren ze ook voldoende waterdicht
Ik heb die ervaring van loshangen/stuiteren niet. […] De ortliebs zijn tijdens die tochten nooit van de dragers afgegaan.
De tekst van JHB ging dan ook niet over Ortliebs, maar over die Decathlontassen.

Groetjes,

Carl
:oops: Niet goed gelezen. Zal m’n bericht aanpassen. :oops:
🙏
Mr. Z schreef:
wo 14 jul, 2021 20:13
voor 40 euro de stuk zullen ze niet al te slecht zijn :wink: maar pak voor je vertrekt een rol ductape en plak/wikkel een meter of wat rond je zadelpen, heb je altijd wat ductape bij je :wink:
Onverwacht een gouden tip gelezen. Heb nu gewoon een kleine rol ductape in mijn tas zitten. Maar zo rond de zadelpen is een ideale oplossing.
...tenzij je onderweg je zadel omlaag moet doen, bijvoorbeeld als je gaat vliegen, of als je onverwachts de fiets onderin een bus moet zien te krijgen. Dan moet je niet alleen die tape er eerst afhalen, maar zit je ook met een plakkerige zadelstang die als een magneet voor vuil werkt.

Alternatief 1 is om tape om een reserve-haring te wikkelen.

Alternatief 2 (wat ik zelf doe) is in de tas zo'n half-gebruikt rolletje smalle Tesa tape
(https://www.bol.com/nl/p/tesa-tape-5634 ... 0010529593) meenemen, waar je dan evt. nog wat anders in kunt proppen. Er is altijd wel plek voor zo'n kleine rol.
willem.m schreef:
do 15 jul, 2021 19:18
Alternatief 1 is om tape om een reserve-haring te wikkelen.

Alternatief 2 (wat ik zelf doe) is in de tas zo'n half-gebruikt rolletje smalle Tesa tape
(https://www.bol.com/nl/p/tesa-tape-5634 ... 0010529593) meenemen, waar je dan evt. nog wat anders in kunt proppen. Er is altijd wel plek voor zo'n kleine rol.
offtopic:
hoezo een rol?
Restje van rol, ongeveer twee meter, karton aan binnenkant er uit slopen, en zo plat als een dubbeltje!

Bijlagen

@mikefiets: je hebt gelijk!
Shorttrack schreef:
do 15 jul, 2021 19:08
Mr. Z schreef:
wo 14 jul, 2021 20:13
voor 40 euro de stuk zullen ze niet al te slecht zijn :wink: maar pak voor je vertrekt een rol ductape en plak/wikkel een meter of wat rond je zadelpen, heb je altijd wat ductape bij je :wink:
Onverwacht een gouden tip gelezen. Heb nu gewoon een kleine rol ductape in mijn tas zitten. Maar zo rond de zadelpen is een ideale oplossing.
Ik doe dat zelf rond mijn fietspompje die ik in mijn tas bewaar, dan is de tape wat beter tegen weer en wind beschermd. Genoeg alternatieven om je rol thuis te laten in ieder geval :)
Camille schreef:
do 15 jul, 2021 22:16
Shorttrack schreef:
do 15 jul, 2021 19:08
Mr. Z schreef:
wo 14 jul, 2021 20:13
voor 40 euro de stuk zullen ze niet al te slecht zijn :wink: maar pak voor je vertrekt een rol ductape en plak/wikkel een meter of wat rond je zadelpen, heb je altijd wat ductape bij je :wink:
Onverwacht een gouden tip gelezen. Heb nu gewoon een kleine rol ductape in mijn tas zitten. Maar zo rond de zadelpen is een ideale oplossing.
Ik doe dat zelf rond mijn fietspompje die ik in mijn tas bewaar, dan is de tape wat beter tegen weer en wind beschermd. Genoeg alternatieven om je rol thuis te laten in ieder geval :)
Er gaat een wereld van informatie open hier over ductape. :shock:
willem.m schreef:
wo 14 jul, 2021 15:56
Probeer ze anders eens uit als ze volgeladen zijn, over de slechtste paden die je kunt vinden, en gedurende een dagdeel. Leg ook een paar keer je fiets op de grond op die tassen. Haal de tassen 100x eraf en doe ze weer erop. Kortom, test ze een keer echt goed. Als ze dat overleven, dan zal het op de langere termijn vast ook wel lukken.
Verleden jaar heb ik die grijze (serie900) een drietal maanden gebruikt.
Zeer tevreden over, weegt ook minder dan 800 gram,
Liet die wel altijd aan de fiets, zat mijn slaapzak en tent in....
,dus heb geen ervaring met 100x eraf halen.... (heb nog het model met de oudere bevestiging)


Nu doe ik de tent op de achterdrager en rijdt met de iets kleinere fietstassen van decathlon serie 500
Die raad ik wel af, velcro onderaan, en de stof is anders, wordt nat en laat dan water door...
Decathlon zit overal. Ook steeds meer in Azië
.
Camille schreef:
do 15 jul, 2021 22:16
Shorttrack schreef:
do 15 jul, 2021 19:08
Onverwacht een gouden tip gelezen. Heb nu gewoon een kleine rol ductape in mijn tas zitten. Maar zo rond de zadelpen is een ideale oplossing.
Ik doe dat zelf rond mijn fietspompje die ik in mijn tas bewaar, dan is de tape wat beter tegen weer en wind beschermd. Genoeg alternatieven om je rol thuis te laten in ieder geval :)
Dit. Ik vraag me af of je de duct tape om je zadelpen nog goed los krijgt als daar dagen lang de zon op heeft staan fikken.

Electriciteitstape werkt ook goed voor een aantal reparaties trouwens.