Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietspomp Topeak Morph Road G kapot - Forum Wereldfietser

Fietspomp Topeak Morph Road G kapot

De pomp zit standaard altijd op de fiets, is een keer gebruikt en nu toch kapot. O-ring sluit niet meer af. Erg vervelend als je op een Voie Verte in Frankrijk fietst en een lekke band krijgt. Gelukkig biedt de pomp van m’n echtgenoot uitkomst.
Beetje een tegenvaller voor zo’n duur ding.
Moraal van dit verhaal: controleer je pompje voor de reis.
F42CBB38-0DC2-4285-9CFE-213BAF3060D9.jpeg
Ik neem aan eenvoudig vervangbaar?
Maar de tip is goed. Ik zou mijn versie van deze pomp weer ook eens moeten testen, want de o-ringwinlels zijn onderweg niet zo heel overvloedig.
Om welke ring gaat het? Er zitten er vast meer in.
Ik had een aantal jaar geleden hetzelfde euvel, en het lukte me niet om het adequaat te repareren. Voor mij een reden om een ander model te kopen.

ericplan schreef:
wo 14 jul, 2021 11:23
...Moraal van dit verhaal: controleer je pompje voor de reis.
Bij ons begaf-ie het aan het eind van de reis. Ik merkte het defect op de terugreis op Schiphol, terwijl we de pomp ook tijdens de reis gebruikt hadden. Vooraf checken is dus verstandig, maar biedt geen garantie.
Leon schreef:
wo 14 jul, 2021 11:26
Ik neem aan eenvoudig vervangbaar?
Maar de tip is goed. Ik zou mijn versie van deze pomp weer ook eens moeten testen, want de o-ringwinlels zijn onderweg niet zo heel overvloedig.
Om welke ring gaat het? Er zitten er vast meer in.
Er zit maar één ring in. Constructie is eigenlijk niet handig omdat er geen afdichting zit tussen handvat en pomphuis. Daardoor kan er eenvoudig vuil of zout water binnendringen. Dat blijft dan onderin de pomp staan. Zout en aluminium is geen fijne combinatie.
DE5DA984-A3B2-4E46-A54C-516F5844094E.jpeg
40E28766-98B7-43C4-8547-12102EBE64AC.jpeg
Op zich een kleinigheid dus, tenzij de binnenkant van de pomp gecorrodeerd is.
Mijn pomp is nog goed, want altijd in de tas bewaard.
Met het handvat naar boven op de fiets, of horizontaal, is dus inderdaad geen goede methode voor deze pomp; waarschijnlijk geldt dit voor alle pompen. Dank voor de tip.
Ik dacht bij o-ringen ook aan andere afdichtingen bij deze pomp: de rubber van de kop naar het ventiel en twee stuks die de slang en kop laten draaien ten opzichte van elkaar.
Voor 81,95 heb je een complete onderdelendoos met alle mogelijke reserveonderdelen
https://hollandbikeshop.com/merk-fietso ... pompdelen/

Een beetje fietsenmaker zou je denk ik ook wel aan een O-ring kunnen helpen denk ik.

Volgens Topeak is het ook gewoon een reserveonderdeel ART NO: TRK-MP01
Fietsenmakers zijn hier dun gezaaid. Ga er verder niet teveel moeite voor doen. Misschien dat ik nog even een bricolage inloop. Misschien zit er een passende bij een setje o-ringen voor kranen. Volgens internet zou het 21,6 x 16,8 moeten zijn.
Mijn kennis van Frankrijk is nihil maar Honda (is niet Frans dat weet ik dan weer net wel :D ) gebruikt de 16,8 x 2,4 o ringen voor een aantal motoren en bromfietsen (MB5/8).
Topeak levert "rebuild kits" voor hun pompen. Daarmee kan je pomp weer jaren vooruit.

Normaal voor een paar euro on-line te bestellen. Momenteel zoals veel fietsgerelateerde onderdelen schaars.
Ruud-H schreef:
vr 16 jul, 2021 12:54
Topeak levert "rebuild kits" voor hun pompen. Daarmee kan je pomp weer jaren vooruit.

Normaal voor een paar euro on-line te bestellen. Momenteel zoals veel fietsgerelateerde onderdelen schaars.
Natuurlijk is het zo te regelen als je thuis bent. Op vakantie in het land van Zefal is zoiets een stuk minder simpel.

De post was ook niet bedoeld als hulpvraag, meer als wake-up call. En eigenlijk ben ik teleurgesteld in de kwaliteit van Topeak. Zo’n pomp moet gewoon 5 jaar bij weer en wind op een fiets kunnen zitten én wanneer slechts beperkt gebruikt gewoon goed blijven. Na de vakantie zal ik wel ergens een setje o- ringen bestellen en deze toevoegen aan de paklijst en het reserve-gereedschap, zodat ik tot 2040 vooruit kan.
ericplan schreef:
zo 18 jul, 2021 17:13
Natuurlijk is het zo te regelen als je thuis bent. Op vakantie in het land van Zefal is zoiets een stuk minder simpel.
De pomp kunnen we dus toevoegen aan het lijstje van spullen die je moet controleren als je ze een tijd - lees: een winter - niet gebruikt hebt.
Inmiddels weer thuis en de pomp is gerepareerd. Aan m’n gereedschapsset zal ik een paar O-ringetjes en een likje vet toevoegen. Het pompje heeft nu een plastic zakje over de bovenkant om het binnendringen van water te voorkomen.

Wel overwogen om de pomp met het handvat naar beneden te plaatsen, maar dan zit de ventielnippel erg dicht bij het bracket, waardoor die nippel snel vervuilt.

Ook gekeken naar andere pompjes, maar hoewel de keus enorm lijkt is er vrijwel niets vergelijkbaars te koop.
175C3835-339B-44E8-9A54-C8AB9748AEA0.jpeg
Mooi dat je nu de spullen hebt.
Is het niet gemakkelijker en minder lelijk om over de ventielnippel een zakje oid te doen dan over de hele pompkop?
Nb ik zou niet permanent een staafje in de ventielopening klemmen.
Als je de pomp zelden gebruikt kun je misschien ook een plastic plaatje van 1 cm rond knippen en dat net achter de opening zetten.
Vingercondoom er overheen?
Ik doe de pomp altijd in de fietstas. Neemt nauwelijks ruimte in. Is dat geen oplossing?
Leon schreef:
zo 18 jul, 2021 18:52
De pomp kunnen we dus toevoegen aan het lijstje van spullen die je moet controleren als je ze een tijd - lees: een winter - niet gebruikt hebt.
Ja, dat is zeer zeker een goed idee... ik heb die fout ook een keer gemaakt :|
ericplan schreef:
do 05 aug, 2021 10:47
Ook gekeken naar andere pompjes, maar hoewel de keus enorm lijkt is er vrijwel niets vergelijkbaars te koop.
Tsja, mini-pompen is en blijft het zoeken naar een éénhoorn. Ik vind enkel slag pompen met een flinke alu behuizing toch verreweg het prettigste. Telescopische en of druk/trek pompen falen bij mij te vaak. Nadeel is dat je dan al snel naar een (kleine) framepomp kijkt omdat je toch een lange luchtkamer wil.

Ik zweer (zwoer?) bij Zefal HP-HPX framepompen (vastbinden aan je bovenbuis of op de bagaegedrager) of een Zefal Air Profil LL (kan naast de bidonhouder), maar tot mijn afgrijzen en verbijstering is Zefal gestopt met die oerdegelijk top pompen. Ik heb nog een Zefal HP die al snel 35 jaar oud is en nog twee HPXen elders in de familie... koesteren dus (net meteen maar drie rebuilds voor de HP/X en één voor de LL besteld). Maar dat ik geen tweede Air Profil LL kan scoren doet wel pijn :evil:

De Stompump lijkt me op zich ook wel wat, maar die 4 bar betekend wel dat je flink brede banden moet hebben.

https://stompump.com/
willem.m schreef:
do 05 aug, 2021 12:09
Ik doe de pomp altijd in de fietstas. Neemt nauwelijks ruimte in. Is dat geen oplossing?
De fiets is mijn stadsfiets, m’n woon-werkfiets en m’n vakantiefiets. Er zit altijd een reserveband met plakspullen onder het zadel en de fietspomp zit er ook altijd op. Stap niet graag van dat principe af.
Leon schreef:
do 05 aug, 2021 11:13
Mooi dat je nu de spullen hebt.
Is het niet gemakkelijker en minder lelijk om over de ventielnippel een zakje oid te doen dan over de hele pompkop?
Nb ik zou niet permanent een staafje in de ventielopening klemmen.
Als je de pomp zelden gebruikt kun je misschien ook een plastic plaatje van 1 cm rond knippen en dat net achter de opening zetten.
We gaan nog wel eens kijken wat het netste is, voorlopig een plastic zakje, dat staat misschien niet zo fraai, maar het werkt wel.