Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Camera's stand van zaken 2021 - Forum Wereldfietser

Camera's stand van zaken 2021

Er zijn al verscheidene draadjes gestart over camera's.
Ik ben benieuwd wat de stand van zaken anno 2021 is.

Uit de vorige series kwam naar voren dat er smartphone gebruikers zijn, kleine compact, grote zoom compact, spiegelreflex en de systeemcamera's.
Voor zover ik kan overzien is er weinig nieuws onder de zon. (lees: ik zie geen reden een nieuwe camera aan te schaffen)

Daarnaast neem ik als Sony gebruiker waar dat de laatste jaren de ondersteuning voor afstandsbediening minder wordt en dat moderne camera's minder vaak ingebouwde GPS hebben.

Vragen:
- is er iets nieuws onder de zon
- welke camera neem je mee
- heeft je camera ingebouwde GPS
- heeft je camera afstandsbediening
- heeft je camera goede ondersteunende software
- welk programma gebruik je voor het bewerken van je foto's
- welk programma gebruik je voor het overzichtelijk opslaan van je foto's

Mijn antwoorden
- volgens mij hoef ik op dit moment niet het laattse model te kopen
- Ik heb een Sony DSC-HX90V, compact en lichtgewicht, kleine sensor, grote tele, voldoet voor mij prima zolang ik de foto's niet op posterformaat wil hebben.
- ingebouwde GPS, ja en handig
- afstandbediening ja en gebruik ik ook zo nu en dan
- software voor Windows en Smartphone is uitstekend, maar zoals gezegd heeft die bij de nieuwste modellen minder mogelijkheden.
- ik bewerk foto's niet, hoogstens bijsnijden
- Overzicht houd ik met de laatste versie van Picasa

Ik besef heel veel vragen gesteld te hebben, maar vind het toch leuk om opnieuw te horen wat bij jullie de stand van zaken is.
.
Poppink schreef:
di 13 jul, 2021 21:45
Ik besef heel veel vragen gesteld te hebben,
Er is een toets van je toetsenbord stuk: het vraagteken.
willem.m schreef:
di 13 jul, 2021 22:09
- is er iets nieuws onder de zon
Weet ik niet. Ik ben tevreden met wat ik heb.
Dit.

Hier een Nikon P900 en een Sony RX100VI. Beide voor een ander segment en over beide tevreden. Naast het fotograferen doe ik verder weinig met de foto's qua "verbeteringen".
Ik heb de sony dsc-hx90,deze ruim een mand in gebruik
Kom heel positief over,foto's bewerken zelden of noot
Foto bewerken met adobe fotoshop elements 11
Er staan wat proef opnamen op www.andriesopweg.reislogger.nl
Hier de Sony RX100V en Lightroom.
Vragen:
- is er iets nieuws onder de zon?
Recente camera's hebben een veel betere Eye finder focus.
- welke camera neem je mee?
Smartphone Iphone 12 en de GoPro Hero 7. De Fujifilm met 16-80mm lens, batterijen, filters, zonnekap en dergelijke laat ik vanwege het gewicht thuis.
- heeft je camera ingebouwde GPS?
De Fujifilm TX-4 = Nee. De GoPro Hero 7 = Ja.
- heeft je camera afstandsbediening?
Ja, ik kan de Fujifilm/GoPro app gebruiken als afstandbediening op mijn Smartphone.
- heeft je camera goede ondersteunende software?
GoPro = ja.
- welk programma gebruik je voor het bewerken van je foto's?
Capture One en GoPro Quick
- welk programma gebruik je voor het overzichtelijk opslaan van je foto's?
De foto bibliotheek van Apple

Ik vind de GoPro fantastisch om footage mee te maken.
Hier een voorbeeld: https://youtu.be/1y8hGE5iXkE
Poppink schreef:
di 13 jul, 2021 21:45
Vragen:
- is er iets nieuws onder de zon {?}
De markt volgend zijn er afgelopen jaar extreem weinig nieuwe kleinere 'reis'compactcamera's op de markt gekomen in vergelijking met de jaren ervoor. De oorzaken liggen voor de hand: smartphones fotograferen ook goed, de software van smartphones is véél krachtiger dan die van camera's, er zijn vrijwel geen nieuwe 1" of MFT sensoren te melden. Corona speelt denk ik nauwelijks een rol, want de camera's die afgelopen jaar hadden kunnen uitkomen zouden vóór corona ontwikkeld moeten zijn.

Erg is het niet want er is best veel keuze, al wacht ik wel op een nieuwe heel kleine camera met 24-120 zoom en raw die niet al te duur is. Helaas kiezen fabrikanten er liever voor om camera's te overladen met features die je wel moet betalen maar die het fotograferen niet gemakkelijker maken. Mijn compact staat gewoon op P, zodat het ding zich niet al te veel bemoeit met wat ik aan het doen ben.

Edit: nauwelijks een dag later is er wel een nieuwe sensor, een MFT sensor die goede kwaliteit 4K/120p video zal kunnen opnemen: https://www.dpreview.com/news/032301596 ... th-readout
Daar gaan ze dus eerst heel dure camera's mee maken. Hopelijk betekent dat ale andere camera's wat in rangorde opschuiven en goedkoper worden.
.
willem.m schreef:
wo 14 jul, 2021 10:03
Het zou inderdaad fijn zijn als apparaten zoals camera's, gps-devices en tv's geconfigureerd kunnen worden met de opties die de gebruiker wenst.
Ik herinner me een test van een Rolls Royce (of Bentley) door Top Gear. Het ging ongeveer zo, ik verzin dit uit mijn hoofd: Stem van Jeremy Clarckson:
"The inside looks great but there are almost no buttons! What's wrong with this car?"
{stilte, auto glijdt sereen door het idyllische landschap}
"It turns out that things you really need in this car are automated to perfection, and customers are willing to pay a hundred grand extra not to be bothered by toys distracting them from what this car is really about: driving it."
Leon schreef:
wo 14 jul, 2021 09:36
......, al wacht ik wel op een nieuwe heel kleine camera met 24-120 zoom en raw die niet al te duur is.
Er was eens een Canon S100, S110 en S120, weliswaar zonder RAW
Wouter Duijndam schreef:
wo 14 jul, 2021 08:51
GoPro Hero 7
Is zo'n GoPro een alternatief voor het meeslepen van een fototoestel?
Ha mijn andere hobby naast fietsen en wandelen. DSLR + statief gaat ook altijd mee, daar is geen discussie over mogelijk. Zowel tijdens fiets- als rugzakvakantie :)

- is er iets nieuws onder de zon
----Geen idee, ik ben niet iemand die elk jaar het nieuwste model moet hebben

- ​welke camera neem je mee.
----Smartphone (huawei mate 10) --> voornamelijk voor snapshots, kiekjes, selfies, eten etc
----Canond 6d met 24-70F4, voornamelijk voor het serieuzere werk. Deze rent deze keihard rondjes om de smartphone.

- heeft je camera ingebouwde GPS
----Jazeker, was ook een reden om hem te kopen. Is een stuk fijner dan achteraf toevoegen.

- heeft je camera afstandsbediening
----Als ik hem koop wel. Ik raak ze altijd kwijt :)

- heeft je camera goede ondersteunende software
----'Goed' is een subjectief begrip, maar laat ik het erop houden dat ik de bijgeleverde Canon-software niet fijn vind werken :)

- welk programma gebruik je voor het bewerken van je foto's
----Lightroom, en soms Photoshop indien het artistieker wordt :)

- welk programma gebruik je voor het overzichtelijk opslaan van je foto'
----Lightroom
Poppink schreef:
wo 14 jul, 2021 10:52
Leon schreef:
wo 14 jul, 2021 09:36
......, al wacht ik wel op een nieuwe heel kleine camera met 24-120 zoom en raw die niet al te duur is.
Er was eens een Canon S100, S110 en S120, weliswaar zonder RAW
De S120 heeft wél raw. Hij ligt naast me op het tafeltje. Uitgekomen in 2013 is hij inmiddels wel wat gedateerd.
Ik ben cameraman in bijberoep. Heb daarvoor een sony a6000 en een sony a6500. De a6000 gaat mee als de kans groter is dat er iets mis kan gaan tijdens de reis. Anders gewoon de a6500. Vroeger nam ik de sony 18-105 f4 mee als lens. Maar tegenwoordig neem ik altijd enkel de sigma 16mm f1.4 en sigma 30mm f1.4. Die leveren gewoonweg mooiere plaatjes op. En echt zoomen doe ik toch nooit.

Alles blijft toch lekker compact. Is ook de hoofdreden waarom ik voor de sony a6xxx reeks ben gegaan. En goed nieuws. Ze zijn vollop bezig met deze reeks. Nieuwe lenzen en nieuwe cameramodellen onderweg. Dus zeker een goede investering.

Gps en toestanden zijn voor mij niet zo belangrijk. Dus daar weet ik ook niets van :lol:
- is er iets nieuws onder de zon
Mijn camera is i.t.t. smartphone niet stof/spat-waterbestendig, dat staat dus nog op verlanglijstje.
In slecht weeromstandigheden gebruik ik spat-waterbestendige smartphone.
- welke camera neem je mee
Canon Powershot G5 Mark II Wi-Fi, 35 mm equivalent van 24-120 mm. Diafragma f/1.8 in groothoekstand en f/2.8 ingezoomd. Hiermee voldoende lichtsterk over het gehele zoombereik. Foto's in jpeg en RAW formaat.
- heeft je camera ingebouwde GPS
Ja, ingebouwd. Op smartphone zet ik die meestal uit overigens.
- heeft je camera afstandsbediening
Niet erbij geleverd de TX-1102 mini afstandsbediening.
- heeft je camera goede ondersteunende software
Ja, o.a. om RAW-opnamen te bewerken. Ja, een "Image Transfer Utility".
- welk programma gebruik je voor het bewerken van je foto's
The Gimp met Adobe Photoshop plugin (open source) voor aanpassing menustructuur, Image Resizer via Verkenner -> rechtermuisknop op foto -> afbeeldingsformaat wijzigen (doet wat het moet doen).
- welk programma gebruik je voor het overzichtelijk opslaan van je foto's
Meestal Irfan View of Picasa.
Poppink schreef:
wo 14 jul, 2021 10:52
Is zo'n GoPro een alternatief voor het meeslepen van een fototoestel?
Nee, de kwaliteit van de foto's is niet om over naar huis te schrijven, maar voor video is het ideaal.
Shorttrack schreef:
wo 14 jul, 2021 12:49
Ik ben cameraman in bijberoep. Heb daarvoor een sony a6000 en een sony a6500. De a6000 gaat mee als de kans groter is dat er iets mis kan gaan tijdens de reis. Anders gewoon de a6500. Vroeger nam ik de sony 18-105 f4 mee als lens. Maar tegenwoordig neem ik altijd enkel de sigma 16mm f1.4 en sigma 30mm f1.4. Die leveren gewoonweg mooiere plaatjes op. En echt zoomen doe ik toch nooit.

Alles blijft toch lekker compact. Is ook de hoofdreden waarom ik voor de sony a6xxx reeks ben gegaan. En goed nieuws. Ze zijn vollop bezig met deze reeks. Nieuwe lenzen en nieuwe cameramodellen onderweg. Dus zeker een goede investering.

Gps en toestanden zijn voor mij niet zo belangrijk. Dus daar weet ik ook niets van :lol:
Interessant, je camera's.
Ik zit te kijken naar zowel RX10 III als Alfa 6100, beiden beeldstabilisatie.
APS-C lijkt me een goede keuze tov full frame ivm de kosten.
Gewicht en grijpklaar vind ik een belangrijk punt bij camera's.
We hebben een mooie Nikon D3400 met een even mooie 18-200 lens maar die ligt meestal thuis.
De HX90V gaat altijd mee.
Het beste toestel is dat wat je bij je hebt.
We hebben overigens meestal wel een Nikon 8x42 kijker bij ons.
Poppink schreef:
wo 14 jul, 2021 19:48
Interessant, je camera's.
Ik zit te kijken naar zowel RX10 III als Alfa 6100, beiden beeldstabilisatie.
APS-C lijkt me een goede keuze tov full frame ivm de kosten.
Gewicht en grijpklaar vind ik een belangrijk punt bij camera's.
We hebben een mooie Nikon D3400 met een even mooie 18-200 lens maar die ligt meestal thuis.
De HX90V gaat altijd mee.
Het beste toestel is dat wat je bij je hebt.
We hebben overigens meestal wel een Nikon 8x42 kijker bij ons.
[/quote]

Ik vermoed dat je de rx100 iii bedoelt :wink:
Beide hele goede camera's. De a6100 heeft trouwens geen interne stabilisatie. Daarvoor moet je bij de a6500 en a6600 zijn.

De rx100 series raad ik ten zeerste aan aan mensen die mooi foto's willen maken maar niet echt bezig willen/kunnen zijn met de instellingen. Een vriend van mij heeft ook de rx100 iii en soms wou ik dat ik er ook een had op vakantie. Maar nog een derde camera erbij is wat veel voor het budget natuurlijk.

Ik heb de indruk na het hele korte stukje dat je schrijft dat de rx100 iii de beste keus voor jou gaat zijn. Van beeld kwalitieit ga je het verschil echt niet zien of het nu een fullframe of een rx100 sensor is. Tegenwoordig moet je al goed weten wat je doet om de voordelen van fullframe echt naar boven te halen. Enkel de low light capaciteiten zijn over het algemeen beter bij fullframe en dat zul je wel wat merken uiteraard.
- welke camera neem je mee
Sony A7III met 24-105 zoom lens (plus een Sony fdr-x3000r actioncam voor video).
Statief(je): Joby GorillaPod 3K. Heb een haat-liefdeverhouding met Joby's, ze gaan te snel kapot voor hun prijs maar qua gewicht en pakvolume is er nou eenmaal geen gelijke.

- heeft je camera ingebouwde GPS
Nee, maar hij schijnt wel indirect wel GPS te kunnen opslaan via verbinding met mijn telefoon. Heb ik nog niet in de praktijk getest.

- heeft je camera afstandsbediening
Schijnt met een app wel te kunnen maar dat vind ik te onbetrouwbaar. Ik heb hiervoor een draadloze bediening mee, weegt niet zoveel.

- heeft je camera goede ondersteunende software
Nope. Sony maakt geweldige camera's maar hun ondersteunende windows software of apps zijn naar mijn mening beroerd. Sowieso heeft Sony geen verstand van gebruiksvriendelijkheid, dat zie je ook aan de complexe menu's op hun camera's. Maar ja, de kwaliteit van het beeld compenseert alles en daar gaat het uiteindelijk om.

- welk programma gebruik je voor het bewerken van je foto's
Thuis: Capture One, zeer incidenteel aangevuld met Photoshop. Voorheen Lightroom maar die werd te traag.
Onderweg: Lightroom via Android tablet

- welk programma gebruik je voor het overzichtelijk opslaan van je foto's
Capture One
Anders schreef:
vr 16 jul, 2021 15:51
Sowieso heeft Sony geen verstand van gebruiksvriendelijkheid, dat zie je ook aan de complexe menu's op hun camera's. Maar ja, de kwaliteit van het beeld compenseert alles en daar gaat het uiteindelijk om.
Hi Anders,
Vooronderstelling is dat je menustructuur nagenoeg identiek is.
Het menu kan Anders door in de M, P, S of A stand te drukken op de Fn knop.
Alle instellingen zijn nu ineens onder handbereik.
In de Auto stand heb je een andere keuze waneer je drukt op de onderzijde van het controle wieltje en voilá, je kunt Helderheid, Kleur, Levendigheid en zelf foto effect instellen.
En nou maar hopen dat dat op je alfa 7 zit, want ik lees dit af op mijn Cybershot.