Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Camera's stand van zaken 2021 - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Camera's stand van zaken 2021

Poppink schreef:
zo 03 apr, 2022 21:49
Joris Flemming schreef:
di 01 mar, 2022 12:53
mijn Canon G7X-II compact
Mooie heldere lens.
Shorttrack schreef:
zo 03 apr, 2022 21:24
De beste camera is diegene die je bij je hebt. Maar op vakantie zou ik toch ook graag een compacter model willen.
Mijn voorkeur gaat echter nog altijd uit naar een fototoestel. Ligt toch nog altijd beter in de hand.
Ik heb de indruk dat er hier een groep is die met een bridge camera op pad gaat en een andere groep met vooral iets kleins.
De combi camera en smartphone bevalt me prima.
[goed voornemen]Nu nog leren fotograferen.[/goed voornemen]
Mijn telefoon heb ik altijd bij. Niet perse om foto's te maken. Die zit gewoon weg altijd in mijn zak. Heb laatst een nieuwe telefoon gekocht. De samsung Galaxy a52. Heeft een goede camera en ik kan dus met een gerust hart een degelijke foto nemen wanneer mijn zoon plots zijn eerste stapjes zet. Maar de kwaliteit toch niet hetzelfde als mijn Sony a6500 met sigma 30mm en 16mm f1.4 lenzen. Bovendien kan ik met mijn gsm niet zo snel de instellingen aanpassen. Op mijn gsm gaat dat wel maar dat heb ik nog nooit gedaan eigenlijk. Dat is voor mij een point and shoot camera.

Voor mij bevalt de combi dus ook prima. Maar de foto's die er toe doen maak ik mijn fototoestel. (En dan nog snel eentje met de gsm omdat ik die direct kan doorsturen om familie en vrienden jaloers te maken :lol: )
Zelf gebruik ik een gopro max 360 op een telescopisch statief op mijn fietskar.
Aangezien deze 360 graden opname maakt is dat geweldig omdat je niets mist rondom je heen.
Als ik een geschikte locatie/actie zie kan ik hem bedienen met een remote op mijn stuur.
Helemaal waterdicht want heb ook de zeeschildpadden op Zakyhthos onder water opgenomen.
Wouter Duijndam schreef:
wo 14 jul, 2021 13:40
Poppink schreef:
wo 14 jul, 2021 10:52
Is zo'n GoPro een alternatief voor het meeslepen van een fototoestel?
Nee, de kwaliteit van de foto's is niet om over naar huis te schrijven, maar voor video is het ideaal.
Ik heb een tijdje met een GoPro 9 mogen experimenteren, mijn ervaring is juist omgedraaid. Er komt een heel behoorlijke RAW opname uit die je in Lightroom verder kan bewerken. Je moet wel rekening houden met de extreme beeldhoek (dus liefst recht houden tijdens de opname) maar alle vertekening kan je daarna prima rechttrekken in Lightroom met het juiste lensprofiel. Als je eenmaal een GoPro 9 hebt liggen, heb je er een leuke groothoek camera aan. Maar ik zou daarnaast wel een "gewone" camera meenemen want de grote beeldhoek is maar in beperkt aantal situaties bruikbaar.

Video was juist een teleurstelling. Hoewel je niet in RAW kan filmen kan je wel alle aanpassingen die de camera zelf doet op zo gunstig mogelijke stand zetten om achteraf ruimte te hebben om naar eigen inzicht te bewerken, bijvoorbeeld: Sharpness Low, Color Flat, ISO Max 800 en Bit Rate High.

Dat Sharpness Low werd wel erg letterlijk genomen, in de nabewerking moest je naar mijn mening extreem verscherpen om nog een beetje aardig resultaat te krijgen. Denk aan een Unsharp Mask amount van 350 bij een radius van 1.5. Ik heb diverse workflows geprobeerd maar dat maakte maar weinig uit. Om de diverse workflows te kunnen vergelijken maakte ik steeds een video opname van dezelfde stilstaande compositie. Aan de lens en de sensor kan dit niet liggen want een foto was juist boven verwachting bruikbaar.

Overigens bleek de GoPro 9 een fabricagefout in het audiogedeelte het hebben waardoor je gekraak in het geluid hoort. Bij mijn video's van stillevens viel dat meteen op, misschien valt het in de rol van action cam minder op. Internet staat bol van de klachten hierover, het is een hardware issue waar niets aan te doen is. Dus wat dat betreft geen koopadvies (zoek maar eens naar gopro hero 9 audio crackling).

Afgezien van de onscherpe video is het verder een heel leuk apparaat. De shake reduction en horizon leveling zijn onmisbaar en de waterdichtheid is mooi meegenomen. Vergeet overigens niet dat je met onwijs grote bestanden te maken krijgt. Afhankelijk van de ingestelde resolutie, frame rate en compressie gaat het om honderden MB tot 1 GB per minuut filmen. Dat is wel wat anders dan één RAW foto .....

Ik was / ben maar een beginner op videogebied dus het kan zijn dat ik wat over het hoofd gezien heb. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen met een action cam (in het bijzonder een GoPro en nabewerken) want een kort filmfragment kan soms veel meer zeggen dan één enkele foto.
Misschien heb je wat aan de tips van ene demonviewllc in dit forumdraadje bji Gopro: https://community.gopro.com/s/question/ ... uage=en_US

Verder moet je het mij niet vragen ... ik heb geen verstand van video- of geluids-verwerking/bewerking.
WillemT schreef:
wo 19 apr, 2023 12:47
Ik was / ben maar een beginner op videogebied dus het kan zijn dat ik wat over het hoofd gezien heb. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen met een action cam (in het bijzonder een GoPro en nabewerken) want een kort filmfragment kan soms veel meer zeggen dan één enkele foto.
Probeer het eens met iso max 100. Film in 4K. Gebruik een ND filter en stel de sluitertijd in op het dubbele van de framerate. Gebruik een framerate 25fps en stel de sluitertijd in op 1/50 sec.

Zo doe ik het zelf met een GOPRo Hero 10 en dat geeft dit resultaat:
https://vimeo.com/manage/videos/783836119

De beelden die vanaf de fiets zijn geschoten, zijn gemaakt met de Hero 10. Stabilisatie stond uit. Fornat H264. Videobewerking met Final Cut Pro X, ook dat kan veel verschil maken. Vanuit Final Cut pro kun je videos bijvoorbeeld direct exporteren naar Vimeo of Youtube, dat scheelt een keer comprimeren en voortkomt zo kwaliteitsverlies.
alma schreef:
wo 19 apr, 2023 15:17
Zo doe ik het zelf met een GOPRo Hero 10 en dat geeft dit resultaat:
https://vimeo.com/manage/videos/783836119
Dat ziet er, in 4K afgespeeld op mijn 4K scherm toch wel erg goed uit. 8) 8) 8)
Gepro is zeer geschikt voor op je helm, lichaam, fiets,.... te monteren. Maar als je graag nog andere dingen filmt uit de hand zou ik het zeker niet aanraden. Je kunt bijvoorbeeld al niet zoomen. Dat is niet altijd een must, maar ik vind het toch prettig om niet altijd zo'n extreem wijd beeld te hebben.

Ik ben zelf cameraman van opleiding en heb goed nagedacht over mijn materiaalkeuze.

Dit neem ik mee op reis:

- Sony a6500
- sigma 16mm f1.4 lens
- sigma 30mm f1.4 lens met variabele nd filter
- oplader
- baterijen
- sd kaartje(s)

Met deze camera en lenzen maak ik ook professionele video's en foto's. Heb hier voor gekozen omdat dit klein en professioneel genoeg is voor mij. Ik wil niet met twee camera's zitten thuis. 1 is genoeg en met dit heb ik het beste van twee werelden.
Ligt is het allemaal niet. Maar extreem zwaar ook niet. Het is overigens ook gewoon wat ik heb liggen en verder investeren ga ik niet meer doen.

Als je geen verstand hebt van instellingen of dergelijken en je wilt een kleine camera, dan is het lijstje hierboven sterk af te raden. Er zijn immers al heel wat compacte camera's met vast zoomlens die prachtige foto's én video's maken. De tijd dat je een echt videocamera nodig heb voor filmpjes te maken is allang voorbij

Hieronder wat aanraders:

- Sony rx100 iii
- Canon g5
- Panasonic dmc - gx80

Van de Sony zijn er nog nieuwere versies. Ik denk dat de v (5) de nieuwste is. Van de andere weet ik de laatste versies niet uit mijn hoofd. Bijna elk merk heeft wel een soortgelijke camera.

Maar dit zijn echt top camera's. Gewoon point and shoot met prachtig beeld. Zowel foto als video. Elk van deze camera's wordt overigens ook in de professionele wereld gebruikt. Zelfs bij bekende tv programma's zoals "wie is de mol" of "expeditie robinson" worden zulke camera's ingezet voor extra hoeken te kunnen filmen.

Dit soort camera's zijn slechts een klein beetje groter en zwaarder als een go pro. Maar daarmee zijn ze wel vele malen veelzijdiger als een go pro en dus veel geschikter voor mee op reis te nemen.

Moest ik mijn videowerk stopzetten dan zou ik mijn materiaal verkopen en zoiets aanschaffen. Gewoonweg veel praktischer.

Desalniettemin kan een gopro nog altijd een perfecte keuze zijn voor een bepaald publiek. Eventueel ik combinatie met de bovenstaande camera's. Maar enkel een go pro zou ik zelf nooit doen. Ik vind dat te beperkt in mogelijkheden.
Erg fraai Marc! Fraaie composities en techniek. Hoe heb je jezelf kunnen filmen? Een drone die voor je uit vloog? Ik zag dat jouw gezicht op een of ander wijze gelocked was op het scherm, zo'n focus op onderwerp deed mij een drone vermoeden.

Welke instelling gebruikte je m.b.t. Sharpness? Low? Of heb je het verscherping door de GoPro zelf laten doen (dus niet verscherpen achteraf).

Naar sluitertijd versus frame rate heb ik eerlijk gezegd niet gekeken maar omdat ik een stil staande scene filmde, lijkt me dat niet zo relevant. Was dat ND-filter nodig om die 1/50 sec te kunnen realiseren? Wel gebruikte ik H.256, naar ik begreep in alle omstandigheden de beste compressiestandaard. Overigens had ik de bit rate op high gezet om zoveel mogelijk data te krijgen.

Erg mooi ook die timelapse opnames.
Thanks. Opnamen van mezelf van voren zijn gemaakt met de Gopro op een cameraboom.

Sharpness staat op low, bitrate op high, beelden zijn in Final Cut pro iets scherper gemaakt, maar niet veel.

Door een lage framerate te gebruiken, minimaliseer je de compressie en worden de beelden om die reden scherper.
De sluitertijd pas je daarop aan om de juiste bewegingsonscherpte te creëren zodat bewegingen er natuurlijk uitzien.

Sluitertijd staat vast op 1/50, iso staat vast op 100, en met ND filters in verschillende sterktes zorg je voor de juiste belichting.
alma schreef:
wo 19 apr, 2023 20:36
Sluitertijd staat vast op 1/50, iso staat vast op 100, en met ND filters in verschillende sterktes zorg je voor de juiste belichting.
Heeft de go pro een variabele diafragma? Alle keren dat ik met een go pro werkte was de automatische stand voldoende voor mijn doeleinde. Dus nooit echt door de instellingen hoeven gaan.
Shorttrack schreef:
wo 19 apr, 2023 20:40
alma schreef:
wo 19 apr, 2023 20:36
Sluitertijd staat vast op 1/50, iso staat vast op 100, en met ND filters in verschillende sterktes zorg je voor de juiste belichting.
Heeft de go pro een variabele diafragma? Alle keren dat ik met een go pro werkte was de automatische stand voldoende voor mijn doeleinde. Dus nooit echt door de instellingen hoeven gaan.
Nee, een Gopro heeft geen instelbaar diafragma. Je kunt de belichting regelen met sluitertijd, iso of een los ND filter. Sluitertijd en Iso laat ik op een vaste waarde staan, dus blijft als enige mogelijkheid het ND filter over.
Shorttrack schreef:
wo 19 apr, 2023 20:16
Maar enkel een go pro zou ik zelf nooit doen. Ik vind dat te beperkt in mogelijkheden.
Het is inderdaad een camera voor een specifieke toepassing. Ik vind de horizon leveling, de stevige shake reduction en de waterdichtheid best wel aantrekkelijke eigenschappen. Al fietsend hoef je er dan erg op te letten of je je camera wel recht houdt. En ook kan hij wel (met z'n vaste lens) een stootje hebben. Ik was alleen verbaasd dat je de clip achteraf zo sterk moet verscherpen. Vooral ook omdat één enkele foto er wel behoorlijk scherp uit komt. Bij een normale camera komt er zonder meer al een uitstekende clip uit die niet of nauwelijks verscherpt hoeft te worden.
alma schreef:
wo 19 apr, 2023 20:36
Opnamen van mezelf van voren zijn gemaakt met de Gopro op een cameraboom.
Gaat de camera dan niet heftig zwabberen? Hoe hield je de focus op jezelf?
alma schreef:
wo 19 apr, 2023 20:36
Sharpness staat op low, bitrate op high, beelden zijn in Final Cut pro iets scherper gemaakt, maar niet veel.
Verscherp je dan via Unsharp Mask of via het schuifje "sharpen". Ik kon gebruik maken van Premiere Pro maar ik denk dat dat in wezen niet uitmaakt. Misschien is de GoPro 10 wel beter dan de GoPro 9 wat scherpte aangaat.
alma schreef:
wo 19 apr, 2023 20:36
Door een lage framerate te gebruiken, minimaliseer je de compressie en worden de beelden om die reden scherper.
De sluitertijd pas je daarop aan om de juiste bewegingsonscherpte te creëren zodat bewegingen er natuurlijk uitzien.
Sluitertijd staat vast op 1/50, iso staat vast op 100, en met ND filters in verschillende sterktes zorg je voor de juiste belichting.
Bedankt voor deze info, ik ga dat opschrijven. Ik heb gewisseld tussen een frame rate van ik meen 30 en 50 fps. Zijn er overigens review sites (zoals de bijna verdwenen DPReview) waar je filmfragmenten kan downloaden om mee te experimenteren wat post processing aangaat?
alma schreef:
wo 19 apr, 2023 20:36
Sluitertijd staat vast op 1/50, iso staat vast op 100, en met ND filters in verschillende sterktes zorg je voor de juiste belichting.
Dit is wat bovenstaande aangaat een leuke uitleg
WillemT schreef:
wo 19 apr, 2023 20:50
Shorttrack schreef:
wo 19 apr, 2023 20:16
Maar enkel een go pro zou ik zelf nooit doen. Ik vind dat te beperkt in mogelijkheden.
Het is inderdaad een camera voor een specifieke toepassing. Ik vind de horizon leveling, de stevige shake reduction en de waterdichtheid best wel aantrekkelijke eigenschappen. Al fietsend hoef je er dan erg op te letten of je je camera wel recht houdt. En ook kan hij wel (met z'n vaste lens) een stootje hebben.
Dat zijn inderdaad de kenmerkende eigenschappen van de go pro. Voor mijn manier van filmen en foto's maken is de go pro niet geschikt. Ik maak echter geen compilatie of film van mijn opgenomen materiaal. Dus ik houd het enkel bij de losse filmpjes die ik later in mijn leven afzonderlijk terug kijk. Een go pro shotje zou soms wel leuk kunnen zijn maar daar heb ik het geld niet voor over.

Er is overigens ook een degelijk gamma aan waterafstotende en stootbestendige camera's. Ik zou daar een minder gerust gevoel bij hebben moest ik hem laten vallen ten opzichte van een go pro. Maar uiteindelijk doet iedereen zijn best om het niet te laten vallen neem ik aan. En als het risico echt te groot is dan neem je beter ook gewoon een go pro of een andere actioncam. Maar zoals de naam het zegt zijn die camera's eigenlijk gemaakt voor actie. Met de nadruk op eigenlijk. Want ik film mijn mijn camera ook genoeg actie en heb al extreem saaie scènes gefilmd met een go pro.

Maar in mijn ogen gebruik je je gereedschap het best waar het voor gemaakt is.
WillemT schreef:
wo 19 apr, 2023 21:11
alma schreef:
wo 19 apr, 2023 20:36
Opnamen van mezelf van voren zijn gemaakt met de Gopro op een cameraboom.
Gaat de camera dan niet heftig zwabberen? Hoe hield je de focus op jezelf?
De cameraboom zit op mijn helm met een draaiende constructie. Zo blijft mijn hoofd altijd op dezelfe positie De boom zelf is vrij buigzaam zodat er vrijwel geen trillingen worden doorgegeven aan de camera. Beeldstabilisatie is daarom niet nodig (en werkt ook niet goed bij de wat langere sluitertijd die nodig is voor een juiste mate van bewegingsonscherpte)

Ik verscherp met de equivalent van het schuifje, maar ik denk inderdaad niet dat dat veel uitmaakt.

Bij slechte kwaliteit beelden zijn er twee hoofdverdachten:
1) Te hoge iso, met als gevolg erg veel ruis.
2) Te veel compressie waardoor het beeld blokkerig wordt.
Ten aanzien van punt 2:
Beeldstabilisatie en horizontal leveling kunnen de processor veel rekenkracht kosten, met als gevolg dat er veel meer compressie nodig is.

Zo ziet overmatige compressie er uit, let op de blokjes en de verschillende zones in de lucht
compressieverlies.jpg
Kijk ook eens goed naar je workflow. Zijn er stapjes waarin er veel kwaliteitsverlies kan optreden? Gaat de verwerking van de H265 codec wel goed?
Shorttrack schreef:
wo 19 apr, 2023 22:00

Maar in mijn ogen gebruik je je gereedschap het best waar het voor gemaakt is.
Helemaal mee eens natuurlijk. Ik gebruik vier verschillende cameras:
Een Gopro Hero 10, een DJI Mini 3 pro drone, een Panasonic LX 100 compact camera en een Panasonic G80 microfourthirds.
De Gopro komt alleen de tas uit voor actieshots, voor nightlapses en soms als ik een extreme groothoek nodig heb.
alma schreef:
do 20 apr, 2023 07:00
Zo ziet overmatige compressie er uit, let op de blokjes en de verschillende zones in de lucht
compressieverlies.jpg
Ja, die problemen ken ik. Ik ga nooit lager zitten dan 80%.
alma schreef:
do 20 apr, 2023 07:00
Beeldstabilisatie en horizontal leveling kunnen de processor veel rekenkracht kosten, met als gevolg dat er veel meer compressie nodig is.
Het zou dus misschien ook een issue van de GoPro 9 kunnen zijn, de 10 heeft een snellere processor
Zou kunnen , maar ik denk het niet. In principe moet de Hero 9 ook gewoon scherpe beelden op kunnen leveren, zeker bij gebruik op een statief, waarbij er maar weinig verandert van frame op frame en er dus relatief weinig van de processor wordt gevraagd.

Videocodecs werken meestal als volgt:
iedere seconde wordt er een referentieframe geschoten en van de daaropvolgende frames worden slechts de veranderingen ten opzichte van dat referentieframe verwerkt en opgeslagen. Verandert er weinig in beeld dan hoeft er dus ook weinig informatie verwerkt te worden. Na een seconde wordt er dan een nieuw referentieframe vastgelegd, en herhaalt het proces zich. Hoe meer er dus beweegt in beeld, hoe meer er van de processor wordt gevraagd, en hoe groter het risico op overmatige compressie.

Bij het bewerken van de ruwe beelden en het exporteren ervan bijvoorbeeld naar Youtube of Vimeo, of naar een bestand dat soepel af te spelen is op de pc, worden de ruwe beelden ook sterk gecomprimeerd en ook daarbij kan kwaliteitsverlies optreden, vooral bij compressie, op compressie, op compressie.
Om je een idee te geven: van mijn laatste trip heb ik een film gemaakt van een uur. De masterfile van die film, in Apple ProRes 422 HQ, is meer dan 400GB groot. Bij het exporteren naar Vimeo wordt dit gecomprimeerd naar minder dan 10GB, dat scheelt dus een factor 40!