Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Camera's stand van zaken 2021 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Camera's stand van zaken 2021

Het is eerst en vooral belangrijk om te weten wat je met je camera wilt kunnen doen.

Want een duurdere grotere camera is niet gelijk aan betere foto's. Dat is eigenlijk al heel lang niet meer het geval. Vroeger kocht men massaal spiegelreflex camera's omdat men dan dacht betere foto's te kunnen maken zonder extra moeite.
Ik raad dat sterk af wanneer je niet van plan bent je meer te verdiepen in fotografie. De grote van de camera is alleen maar een belemmering dan.
Nieuwe avonturen van Poppink in cameraland.

Inmiddels heb ik m'n derde camera in anderhalf jaar.
Ditmaal een Panasonic Lumix TZ80.
Ik kan je vertellen dat er aan elke camera wel bezwaren kleven.
Het liefst had ik een echte pocketcamera met de sensor en het formaat van een Sony RX100 MK 7 en een 600 mm lens.
Maar die zijn er niet.
De Canon PowerShot G3X komt misschien het dichts in de buurt of de Panasonic Lumix TZ200.

Ervaringen.
De Sony DSC-HX90V is wat betreft formaat en gewicht de topper.
Wat me tegenviel is de blauwzweem over de foto's en de wat zwakke lens.
Als altijd bij de hand is het een topper.

Vervolgens kocht ik een Sony DSV-HX400V.
De lens is prima, maar ook hier die blauwe zweem over het beeld die mij niet echt trekt.
Dat blauwige van de Sony camera's is de reden dat ik voor dichtbij en tweeduister liever m'n Sony Xperia camera gebruik.
Wat kunnen mobieltjes prachtige foto's maken.
Ondanks de goede lens is de HX400V weer de deur uit, want veel en veel te groot.
Voordat ik de camera uit m'n stuurtas gepakt heb is de vogel al weer gevlogen.
Nog een nadeel van de HX400V: die prachtige zoom van 1200 mm is een sta-in-de-weg. Steeds opnieuw kan ik het vogeltje niet vinden en moet weer terugzoomen.
Ik denk dat 600-700 mm wat zoom betreft mij het beste past. Misschien is 400 ook al goed, als er tenminste een 1 inch sensor achter zit.

Sinds een aantal dagen heb ik een Panasonic TZ80.
De kleurbalans van het beeld past mij perfect.
Maar ja. Geen opklapbaar scherm en een wat 'wazig' beeld. Het mist de scherpte van de beide Sony's.
Formaat is goed, gewicht is goed.
Een aantal berichten eerder werd er door iemand een opmerking gemaakt over de menustructuur van Sony.
Nou, ga dan eens bij Panasonic kijken. Die bakken er nog minder van.
Bij de Sony kan je met 1 druk op de knop foto's overzetten naar smartphone maar bij Panasonic moet je echt de gebruiksaanwijzing bestuderen en dan nog blijft het koppelen een crime.

Kortom: de ideale camera bestaat niet.
Het gaat er om met welke compromissen je de minste moeite hebt.
Waarschijnlijk staat de Panasonic na de zomer ook weer op Marktplaats te koop.
Ik ben benieuwd wat er daarna volgt.
Een ding is zeker: de grote joekels die passen niet in een zakje van mijn wielershirt en mij dus ook niet.
Poppink schreef:
ma 28 feb, 2022 21:43
Kortom: de ideale camera bestaat niet.
Zeker niet. Erger is nog dat er vrijwel geen nieuwe compactcamera's meer uitgebracht worden.
Reden nr. 1: smartphones fotograferen wel erg goed, ook al hebben ze geen supertele.
Andere redenen: chiptekort, krimpende markt, natuurrampen en corona.

Persoonlijk vind ik smartphones vooral slecht hanteerbaar en de instelbaarheid heeft niets met fotografie te maken. Het is alsof je een electrische scooter als vervanger voor een fiets voorstelt: alles gaat vanzelf, maar ik zou toch iets missen.
Ik ben erg enthousiast over de "1-inch" sensor compacts. Ideaal formaat en betere kwaliteit & instelbaarheid dan de smartphone. Heel jammer dat er weinig nieuwe modellen uitkomen. Het gaat alleen maar over Full Frame.

Waar een smartphone wel in uitblinkt is het snelle shot. (en de kleuren (iPhone) vind ik waarheidsgetrouwer dan mijn Canon G7X-II compact)
Joris Flemming schreef:
di 01 mar, 2022 12:53
Het gaat alleen maar over Full Frame.
Ik ben ervan overtuigd dat fullframe echt overkill is voor de meerderheid van dit forum. Tenzij iedereen een opleiding heeft gevolgd of uiterst intesief bezig is met forografie. (En dan heb ik het niet over de vakantiekiekjes die je hier over het algemeen voorbij ziet komen, met alle respect)
De beste camera is diegene die je bij je hebt. Ik heb zelf geen fullframe, maar werk er wel veel mee. Maar ik zou hem nooit of te nimmer mee op fietsvakantie nemen. Zo'n logt ding. Zou niet weten waarom ik daar zoveel ruimte aan kwijt zou willen raken. Ik neem zelf altijd mijn sony a6500 (apsc) met de sigma 16mm en sigma 30mm mee. Heb geen andere camera omdat 1 genoeg is voor mij. Maar op vakantie zou ik toch ook graag een compacter model willen.
Een fullframe maakt geen mooiere foto'a hoor. Dat zul je toch nog altijd zelf moeten doen.

Telefoons zijn waanzinnig goed tegenwoordig mits je het juiste model hebt. Mijn voorkeur gaat echter nog altijd uit naar een fototoestel. Ligt toch nog altijd beter in de hand.
Joris Flemming schreef:
di 01 mar, 2022 12:53
mijn Canon G7X-II compact
Mooie heldere lens.
Shorttrack schreef:
zo 03 apr, 2022 21:24
De beste camera is diegene die je bij je hebt. Maar op vakantie zou ik toch ook graag een compacter model willen.
Mijn voorkeur gaat echter nog altijd uit naar een fototoestel. Ligt toch nog altijd beter in de hand.
Ik heb de indruk dat er hier een groep is die met een bridge camera op pad gaat en een andere groep met vooral iets kleins.
De combi camera en smartphone bevalt me prima.
[goed voornemen]Nu nog leren fotograferen.[/goed voornemen]
Vervolg op de avonturen van Poppink in cameraland.

Inmiddels heb ik de smaak van het kopen en verkopen op Marktplaats te pakken.
Tot nu toe heb ik iedere camera die ik kocht met 1 tot 3 tientjes winst verkocht.
Dan zijn de kosten van verzenden er ook weer uit.
Ik ben op marktplaats niet teleurgesteld in de mensen met wie ik handelde of de spullen die ze verkochten.
Zo hier en daar zit er iemand tussen die ik niet vertrouw en dat laat ik dan maar zo. Ik hoef niet het bewijs te hebben dat zo iemand echt niet of echt wel te vertrouwen is en kijk er verder niet naar.

De camera's.
TZ90
De Panasonic TZ80 is aangevuld met een TZ90 vanwege het klapscherm en net iets meer pixels.
Het verschil in pixels is nauwelijks waarneembaar en het klapscherm is voor mij een grote plus omdat je makkelijk vanaf klomphoogte of boven je hoofd kunt fotograferen.
Toch is de TZ90 weer verkocht want de camera is me net te dik in het zakje van het wielershirt.

RX10 IV
Deze camera heb ik een paar maanden mogen lenen.
Wát een camera, wát een lens, wát een viewer, wát een zoom en wat start de camera snel op!
Mijn favoriete camera, beslist.
Maar..... Met die camera is mijn stuurtasje zo vol dat mijn joghurtjes er niet meer inpassen en mijn brood ternauwernood en het fruit past ook al niet.
Kortom, deze voor mijn wensen ideale camera is gewoon te groot voor mij.
Maar ja, het heeft ook een 1 inch sensor.

RX100 VI
De RX10 VI heeft ook een 1 inch sensor.
Eerst even een exemplaar mogen lenen en daarna zelf een gekocht via marktplaats.
Boy-o-boy wat een leuk klein ding.
Mooie scherpe plaatjes, snel, handig in het wielershirt, maar helaas voor mijn gebruiksdoel onvoldoende.
Voor vogels op afstand wordt de Sony RX100 VI verslagen door de TZ80.
RX10 VI is weer verkocht.

HX99
Volgende week wordt de gisteren gekochte HX99 bezorgd.
Ik denk en hoop dat deze camera ondanks de kleine sensor voorlopig mijn metgezel zal worden en zet dan de TZ80 weer te koop.
De TZ80 is niet echt een topper met scherpstellen op vogels in de vlucht en ik weet nog van de HX90V dat die daar veel beter in was.
Van de HX99 verwacht ik nog betere prestaties.

Helaas, de ideale camera bestaat niet en voor alle gevallen heb ik nog steeds de smartphone bij me.
Met die grote sensor van de RX10 kan je aardig croppen tov andere camera’s met meer zoom.
Voor het maken van bewegende objecten die zich ver van de fotograaf bevinden neig ik toch meer de opzet van een camera met een goede telelens met voldoende bereik en beeldstabilisatie, die je dan in een tas doet (in een stuurtas of, zoals Leon doet, achterop de fiets).

Wat is ook alweer de reden dat de camera in een wielershirt moet passen? Is je dat het verlies aan beeldkwaliteit waard?
Je hebt ook nog de Canon G3x: 1"-sensor én 600 mmeq, maar vast weer andere nadelen.
Gelukkig hebben alle camera's die ik in handen had beeldstabilisatie en dat werkt ongelofelijk goed.

Foto's maak ik voor een mooi plaatje waarbij ik probeer de lessen uit de youtube cursussen zo goed mogelijk toe te passen
of ik gebruik de camera om vogels te herkennen en vast te leggen.
Mijn doel is niet om een mooi plaatje van een vogel veraf te maken. Daar heb je duizenden anderen voor die dat veel beter kunnen dan ik en die bereid zijn zich voor dag en dauw onder een camouflagedekje in een koud natuurgebied te verstoppen. Brrrr! Mij niet gezien!

De derde functie van de camera is die van verrekijker.
Mijn vrouw en ik lopen dan met verrekijker en camera ergens rond, zien iets en zijn nieuwsgierig wat het is.
We wisselen camera en verrekijker uit en vaak vertelt het camerabeeld uitgezoomd en wel beter wat we waarnemen dan onze verrekijker. (Nikon Prostaff 7S)

Wat telt is dat de camera snel bij de hand is - lees een handig tasje - , dat de camera snel start en dat de camera snel scherp stelt.

EDIT
En dan de app Merlin bij de hand voor herkenning aan de hand van beeld of geluid.
Dank voor de uitleg Poppink. Wat je schrijft lijkt me logisch voor het doel.
Leon schreef:
zo 02 okt, 2022 15:22
Je hebt ook nog de Canon G3x: 1"-sensor én 600 mmeq, maar vast weer andere nadelen.
Staat op mijn wensenlijsten om te kopen en later te verkopen, maar dan wel met viewfinder.
Er staat op dit moment een mooie te koop in Zwolle.
Even terugkomen op de functie voor herkenning van vogels en de functie verrekijker.
Vanmiddag een wandeling gemaakt.
Mijn vrouw ziet een vogel.
Ze pakt de verrekijker, ik maak een foto.
Daarna kijk ik door de verrekijker.
Wat is dit voor kip?
1060114.jpg
We vragen het Merlin.
1060115.jpg
Merlin vertelt dat het een torenvalk is.
We kijken met het blote oog en met de verrekijker en genieten.

Simpele TZ80 camera op 100 meter afstand.
Screenshot_20221002-195923.png
Simpel is denk ik niet het juiste woord.
Dat geldt wel voor dit:
Afbeelding
Nou Leon.
Simpel?
Dat valt nog te bezien.

Ik bracht 2 weken geleden een filmpje bij de Hema om te laten ontwikkelen.
Nou, dat was me een partij ingewikkeld!
Gelukkig had de bedrijfsleider zo'n rolletje al eens eerder gezien.
Een week later ophalen.
Het filmpje lag er nog steeds.

Nieuwe poging.
Filmpje in een zak gedaan die 's avonds wordt opgehaald.

Afgelopen week filmpje opgehaald.
Strookje overhandigd.
Vraagtekens op het gezicht van het meisje.
Wat blijkt.
Op het strookje staat afleverbewijs en niet afhaalbewijs.
Volgende fase was dat er 2 collega's naar dat strookje moesten kijken en niet wisten wat er mee te doen.
Ik heb uitgelegd dat er een lade achter hun is met fotomateriaal en dat daar vast wel het corresponderende envelopje te vinden zal zijn.

Eind goed al goed.
Poppink schreef:
zo 02 okt, 2022 21:59
Ik heb uitgelegd dat er een lade achter hun is
Maar ze begrepen wel wat je probeerde te bedoelen :wink: ?
Simpel. Analoge fotografie.
Filmpje had je ook best zelf kunnen ontwikkelen. Met de juiste chemicaliën.

Ga anders eens langs bij https://www.kamera-express.nl/analoog-ontwikkelen.

Voor je fiets ga je hopelijk naar de vakhandel.
Poppink schreef:
zo 02 okt, 2022 15:45
Leon schreef:
zo 02 okt, 2022 15:22
Je hebt ook nog de Canon G3x: 1"-sensor én 600 mmeq, maar vast weer andere nadelen.
Staat op mijn wensenlijsten om te kopen en later te verkopen, maar dan wel met viewfinder.
Er staat op dit moment een mooie te koop in Zwolle.
Die is inmiddels alweer van bouwjaar 2015 en stond afgeprijsd voor 699,- nieuw bij kamera-expres. Ook Tweakers prijsopgave laat die prijsopgave over een bepaalde periode zien.
https://tweakers.net/pricewatch/450457/ ... zwart.html
Marktplaats staat ie voor € 600,00 dat is dan stevig aan de prijs voor 2e hands.
Ik vond een kleurenfilmpje zelf (goed) ontwikkelen toch niet erg simpel.

Over prijzen: de grafiekjes op Tweakers geven vaak een mooi idee van wat een bestaande camera nieuw moet kosten: https://tweakers.net/pricewatch/450457/ ... zwart.html
Ik vermoed dat deze vrijwel is uitverkocht en dan kunnen prijzen soms zelfs weer stijgen en worden er tweedehands zelfs nieuwprijzen gevraagd. Het beste idee is dus om een camera te kopen net voordat de voorraad op is, of een camera te kopen waarvan er veel verkocht zijn en die tweedehands veel aangeboden wordt. Deze is kennelijk best geliefd, net als de RX10.