Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel/geen regenkleding - Forum Wereldfietser

Wel/geen regenkleding

Hi,

Heb al even zitten zoeken op het forum voor info mbt regenkleding.
We hadden eigenlijk steeds een licht wielrenregenjackje mee op onze fietstochten.
Ik merk dat we nu toch wel bestemmingen kiezen op weertype en ons toch wel wat druk maken als het weer wat minder goed lijkt te worden. Vandaar dat we nu toch kijken naar iets degelijkers.
Ik vind het echter lastig om te bepalen wat handig is.

Aan de ene kant lees ik dat je best echt in goede regenkleding investeert. Aan de andere kant lees ik ook dat mensen regenkleding vaak vervelend vinden zitten.

Toch maar opnieuw de vraag om je ervaring te delen met merk en voor- en nadelen, gewicht etc.

Nb. Ik heb op dit moment ook een Tenson Gore tex jas, die fijn is en 670 gram weegt. Lijkt mij zwaar, maar is dat mss helemaal niet.
Ik doe niet echt aan gewichten, en zo.
Maar de vraag is echt te vaag.
Ga je fietsen in Spanje?
Of Noorwegen?
Naar mijn idee een andere invulling.
Haha, ik wil eigenlijk een jack dat in alle situaties geschikt is, maar dat is dus ws wensdenken.
We hebben als plan om volgend jaar weer 4 maanden te gaan fietsen.
Vanuit Nederland naar het zuiden (italië/Griekenland/Turkije). Vertrek ergens in juli.
Voor Noorwegen heb ik dan de Tenson.

Dit jaar gaan we fietsen van Normandie tot aan de spaanse kust in augustus.

Lijkt er toch op dat ik een mooi weer fietser ben.zat zelf te denken aan Berghaus paclite. Goed ademend en licht.
hoeksie schreef:
ma 28 jun, 2021 19:12
(…) zat zelf te denken aan Berghaus paclite. Goed ademend en licht.
Die heb ik. Jas 365 gram, broek 250 gram. Maat XL.
Zit prettig. Gebruik de jas ook bij koud weer met meerdere laagjes eronder.
Als je een jack wilt voor alle omstandigheden moet je dus een licht, waterdicht en goed ademend jack hebben. Duur dus, ik ben zelf erg tevreden met mijn Gore Bikewear paclite jas, iets van 250 gram in XL. Een regenbroek mag wat mij betreft wat minder waterdicht zijn, daar heb ik een superlichte van iets van 100 gram. Als je het in je regenjas te koud hebt, kun je er altijd iets onder aan doen, als je het in je regenjas te warm hebt, heb je pech. Overigens is het bij warme temperaturen niet erg als je nat wordt. Het probleem aan nat worden is niet het nat worden, maar het afkoelen.
Ik snap je overwegingen wel want ik heb zelf ook een tijd lang zitten dubben toen mijn vorige regenjas op was. Dat was een Quechua jasje, die heeft het 4 jaar lang 200+ dagen per jaar volgehouden (ook als zomerjas). Was op het laatst niet goed waterdicht meer. Ook gingen de ritsen en tape op de naden kapot.

Laatst heb ik een Arc'teryx beta hybrid sl gekocht. Via een aanbieding bij Bever plus cadeau bonnen voor 140 euro. 3x mee in veel regen geweest: 2x bleef ik volledig droog binnen, andere keer niet. Ik denk dat er toen water via de hoofd opening naar binnen is gelopen. Was dan ook tijdens het noodweer van een week of 2 terug dus ik was niet zo verbaast. Moet 'm langer testen om er meer over te zeggen. De jas voelt iig heel degelijk, zit perfect, ademt goed, heeft klein pakformaat, en laag gewicht. Heb 'm in het geel en dat vind ik minder want viezigheid is snel zichtbaar. Over het algemeen ben ik er erg blij mee!

Maja.. Zoveel mensen zoveel wensen. En water+droog blijven is nou eenmaal een lastige combinatie. Komt het er vanaf buiten niet in, dan is het wel je eigen zweet wat niet naar buiten gaat.

Ik vind het zelf wel de moeite waard om te investeren in regen kleding. Maar ik vind het dan ook helemaal niet erg om met slecht weer buiten te zijn. Sterker nog ik kan er van genieten. Goede kleding vergroot mijn mogelijkheden. Regenbroek, heb ik nu alleen een simpele vd Decathlon. Geen aanrader.

Hiking gear review sites hebben mij veel geholpen. Een model met goede reviews, uit een aanbieding, die je goed zit.... Daar kan niet zoveel mis mee gaan.
Wij gebruiken een dun jasje van ahi en eventueel rainlegs. We zijn er erg tevreden over.
Het jasje: GO REGENJAS ESSENTIAL
Wij gebruiken een dun jasje van agu en eventueel rainlegs. We zijn er erg tevreden over.
Het jasje: GO REGENJAS ESSENTIAL
Voor het bovenlichaam heb ik licht maar zeer goed ademend jasje van Montane. Het heeft het voordeel dat de capuchon groot genoeg is om over een helm te dragen. Dat is een grote plus in mijn boekje. Bij normale inspanningen blijf ik droog en verandert het jasje niet in een sauna.
Voor de voeten heb ik overschoenen die waterdicht zijn, maar uiteindelijk sijpelt er toch water langs boven naar binnen. De volgende keer ga ik die bovenkant dichttapen. Natte voeten zijn een ellende. Plastic zakjes over je voeten trekken voor je ze in de schoenen stopt werkt ook, maar ook dan sijpelt er uiteindelijk water binnen.
Ik draag van die corona-handschoentjes onder mijn fietshandschoenen. Niet ideaal maar het werkt.

Verder lijkt me een korte regenbroek ideaal, ongeveer de lengte van mijn fietsbroek. Een lange regenbroek vind ik uiterst onaangenaam. Ik heb nog nooit naar een dergelijke korte regenbroek gezocht, maar moet dat toch eens doen.
derdekeer schreef: Het heeft het voordeel dat de capuchon groot genoeg is om over een helm te dragen.
Voor mij is dat dus weer een gruwel.
Ik heb een regenjas zonder capuchon. Regenhoes over de helm. Gek genoeg krijg ik daarmee geen water in mijn nek. En het gehoor naar achteren wodt niet afgeschermd. En ik kan mijn hoofd draaien, zonder het risico in de capuchon te kijken.
Voor mij doen deze 2 jassen beide prima hun werk (ademen en mij droog houden):
- Patagonia Calcite jas
- Arc’Teryx Beta SL Hybrid jas

Uiteraard blijft het nooit helemaal droog aan de binnenkant vanwege je eigen transpiratie. Toch merk ik een duidelijk verschil met mijn niet ademende northface jas. Een goede basislaag helpt ook veel.
Voor 4 maanden fietsen lijkt me regenkleding wel noodzakelijk idd.

Ik heb een goede kwaliteit regenjas van berghauss en regenbroek van rose, overschoenen van vaude,
en cap voor onder mijn helm, heb ik fijner zicht, ook ivm bril en nog een poncho, lichtgewicht,

een lichtgewicht poncho icm met regenoverschoenen is voldoende voor lichte regen en bij warmer weer, waar het niet zo uitmaakt of je een beetje nat wordt,

ik heb merknamen genoemd, maar het gaat vooral om dat het fijn zit en dat is proberen, ook vwb het wel of niet ademen,

het voordeel van een poncho vind ik dat het ook de fiets en vooral ketting beschermt tegen directe regen, evt. bij minder regen, kan ik ook de rits van de regenjas nog open laten,
het is dan best een tas vol aan regenkleding en gewicht, maar zeker op langere tochten wel heel erg prettig bij regenachtige dagen, want dan kun je ook echt doorfietsen.

Soms koop ik ook op de gok, als ik iets heel fijn vind zitten, bewaar ik het specifiek voor fietsvakanties. 'Mislukte' aankopen kan ik altijd nog gebruiken voor huis tuin en keuken regenbuien in eigen buurt ed. succes!
Ik heb een Bergans-regenjas Die ik aantrek als het mij te nat en/of te koud wordt. Hij is niet heel compact op te vouwen, maar past een stuk beter dan die ultralichte fiets-jasjes. Ook een stuk praktischer door zakken en ventilatiegaten.

Regenbroek heb ik een cheapass decathlon regenbroek. Deze doe ik echter alleen aan als het echt te nat wordt, ik houd niet van wandelen/fietsen in regenbroek. Mijn benen hebben bijna nooit last van kou :D

Voor iets over mijn schoenen moet ik nog iets verzinnen, nu worden mijn sokken/schoenen doorweekt. Die fietsschoen-regenjasjes zijn te klein voor mijn schoenen :roll:

Op mijn hoofd heb ik een waterdicht petje :)
Een nat hoofd en natte voeten vind ik het ergste wat me kan overkomen.
Daarom heb ik een petje en overschoenen altijd binnen handbereik.

Verder vind ik regenkleding vervelende kleding.
Hoe duur, en hoe zorgvuldig ook gemaakt.
Ik trek mijn regenkleding dan ook altijd te laat aan.
Mijn regenkleding moet me beschermen tegen afkoeling als het stopt met regenen.

Daarom heb ik een keer besloten om de mouwen van mijn regenjas af te knippen.
Idem de onderbenen van mijn broek.
Geeft me veel meer bewegingsvrijheid.
Heerlijk.

Voor een tocht naar IJsland zal dat te minimalistisch zijn.
Maar voor veel andere tochten volstaat deze outfit uitstekend.
Dat aspect mis ik in bovenstaande discussie.
Waar ga je fietsen?
liefhebber schreef:
wo 30 jun, 2021 10:10

Voor een tocht naar IJsland zal dat te minimalistisch zijn.
Maar voor veel andere tochten volstaat deze outfit uitstekend.
Dat aspect mis ik in bovenstaande discussie.
Waar ga je fietsen?
Voor nu gaan we fietsen in midden/zuid Europa.
Volgend jaar is het plan om 4 maanden door Europa te fietsen vanuit Nederland.
hoeksie schreef:
wo 30 jun, 2021 12:53
liefhebber schreef:
wo 30 jun, 2021 10:10

Voor een tocht naar IJsland zal dat te minimalistisch zijn.
Maar voor veel andere tochten volstaat deze outfit uitstekend.
Dat aspect mis ik in bovenstaande discussie.
Waar ga je fietsen?
Voor nu gaan we fietsen in midden/zuid Europa.
Volgend jaar is het plan om 4 maanden door Europa te fietsen vanuit Nederland.
Dat beperkt het gebied al aardig 🤔

Screenshot_20210630-131050.png
willem.m schreef:
wo 30 jun, 2021 13:12

Dat beperkt het gebied al aardig 🤔


Screenshot_20210630-131050.png

Denk dat je een goede cirkel hebt getekend, want we weten het nog niet precies, maar zal in de range Nederland-Turkije of Nederland-Marokko liggen :D
Ik zweer bij een goede poncho, ook altijd voldoende ventilatie.
trooper schreef:
do 01 jul, 2021 08:59
Ik zweer bij een goede poncho, ook altijd voldoende ventilatie.
Heb je daar een specifiek merk voor? Het lijkt mij ergens een aantrekkelijke optie, zeker in warmere gebieden
Mijn poncho heet "Rainman". ik weet niet meer waar ik hem gekocht heb. Ik heb hem al dik 20 jaar.