Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen forclaz trek 500 4 personen tent - Forum Wereldfietser

Ervaringen forclaz trek 500 4 personen tent

Heeft iemand ervaring met de forclaz trek 500 tent? Ze verkopen deze bij de Decathlon. Link staat onderaan.

Wij zijn op zoek naar een iets grotere tent. Momenteel hebben we een goedkoop 3 persoons tentje (ook van de decathlon) maar die wordt naar de toekomst toe iets te klein. We hebben nu een dochter van 3 jaar en er is er nog eentje op komst. We zijn eigenlijk ontzettend tevreden over de tent die we nu hebben. We hebben dan ook wel vertrouwen in de kwaliteit van de forclaz tent.
We vinden het wel wat vervelend dat de tent zo laag is. Maar aan de andere kant heeft hij dan wel weer een mooie voortent. Handig voor de spullen en de fietskar.

Ons budget is maximum 500 euro. Deze is de helft daarvan. Dan hebben we dus nog geld over voor andere spullen.

Iemand die deze tent aanraad of afraad?

Alvast bedankt

https://www.decathlon.be/nl/p/tunnelten ... mc=8556124
ik heb de 3 persoon versie een aantal jaren gebruikt. Heel tevreden over. Vooral over prijs/kwaliteit (en ook gewicht) verhouding, maar vooral het gemak om op te zetten.
Voor wie het graag wil weten. We zijn uiteindelijk voor de msr habitude 6 gegaan. We zijn langzaam aan het investeren in beter materiaal. Aangezien we toch een fietskar hebben en nu (nog maar net) alles mee krijgen, kunnen we ons wat ruimer materiaal permiteren.

Volgend op het lijstje staan kleinere slaapzakken.
Ik herinner het me maar al te goed: wij zaten ook steeds erg krap (duur huis gekocht waar we nog steeds erg blij van zijn) en kochten elk jaar wat om oude spullen te vervangen of wat nieuws omdat de kinderen weer groter waren. Dat gaat nog wel even door. Destijds was er nauwelijks lichtgewicht materiaal voor gezinnen met kinderen. Het idee was geloof ik dat als je jong bent je nog wel sportieve dingen doet, maar als er eenmaal kinderen zijn dat je dan toch echt aan de auto moet en de grote zware familietent. Dat vond ook bijna iedereen in onze omgeving - wij niet. Decathlon is inmiddels een prima plek geworden voor betaalbare lichtere spullen. Die tent is toch niet zo laag?
Wim schreef:
do 15 jul, 2021 21:41
Ik herinner het me maar al te goed: wij zaten ook steeds erg krap (duur huis gekocht waar we nog steeds erg blij van zijn) en kochten elk jaar wat om oude spullen te vervangen of wat nieuws omdat de kinderen weer groter waren. Dat gaat nog wel even door. Destijds was er nauwelijks lichtgewicht materiaal voor gezinnen met kinderen. Het idee was geloof ik dat als je jong bent je nog wel sportieve dingen doet, maar als er eenmaal kinderen zijn dat je dan toch echt aan de auto moet en de grote zware familietent. Dat vond ook bijna iedereen in onze omgeving - wij niet. Decathlon is inmiddels een prima plek geworden voor betaalbare lichtere spullen. Die tent is toch niet zo laag?
Klopt wat je zegt. Eigenlijk hadden we vooral interesse in de tent vanwege het lage prijsje. We hadden al een drie persoons tent van de dechatlon en waren daar enorm tevreden over. De kwaliteit wat meer dan goed genoeg.

Het is ook maar hoe je het allemaal bekijkt natuurlijk. We hebben de afgelopen dagen slecht weer gehad. Dus we zijn enorm blij dat we een (veel te) ruime tent hebben :wink:

We hebben nu eenmaal ook gewoon de capaciteit om die tent mee te kunnen nemen. Anders waren we waarschijnlijk even tevreden geweest met de tent van de decathlon.

De msr tent is trouwens echt wel overdreven ruim eigenlijk. Ook geschikt voor !6! :arrow: personen. Desalnietemin is hij eenvoudig door 1 persoon op te zetten en af te breken. Dus in die zin hebben we het onzelf niet moeilijker gemaakt. De doeken zijn uiteraard wel erg groot. Dus snel even ergens ophangen om hem te laten drogen is mindere evident.

Waarom de 6 persoons en niet de 4 persoon? Prijsverschil was zeer klein en de grote van de opgeborgen tenten waren bijna hetzelfse volgens de website. Dus dan maar meteen voor NOG meer luxe gegaan :wink:
Wij doen het met het gezin ook al jaren met een 6 persoons Vango van 8kg die we voor 250,- scoorden. Wel een keertje DAC stokken erin gezet omdat er een stok brak door eigen schuld, toen maar alle stokken in één keer gedaan.

Gaan nu langzaam naar twee tentjes toe, maar echt heel veel gewicht winnen we ook weer niet. Wij hebben 60cm slaapmatten en de meeste lichte tentjes zijn nogal krap (taps), dus dat is ook nog wel een dingetje.

Eerlijk gezegd is het prijsgat tussen enerzijds een Decathlon/Vango versus een echte upgrade enorm omdat je dan al snel naar Helsport/Hilleberg/Nigor kijkt.
loknor schreef:
di 20 jul, 2021 11:19
Wij doen het met het gezin ook al jaren met een 6 persoons Vango van 8kg die we voor 250,- scoorden. Wel een keertje DAC stokken erin gezet omdat er een stok brak door eigen schuld, toen maar alle stokken in één keer gedaan.

Gaan nu langzaam naar twee tentjes toe, maar echt heel veel gewicht winnen we ook weer niet. Wij hebben 60cm slaapmatten en de meeste lichte tentjes zijn nogal krap (taps), dus dat is ook nog wel een dingetje.

Eerlijk gezegd is het prijsgat tussen enerzijds een Decathlon/Vango versus een echte upgrade enorm omdat je dan al snel naar Helsport/Hilleberg/Nigor kijkt.
De MSR tenten vind ik dan ook nog redelijk van prijs. En de kwaliteit zal de ik even goed zijn als je ziet wat voor tenten MSR nog meer maakt.

Wij hebben deze vakantie een matje van 50cm en een luchtbed van 140cm bij. Genoeg ruimte in de tent dus dat is geen probleem. En het luchtbed licht zoveel mogelijk gespreid over de bodum van de fietskar. Zijn daar evenveel ruimte mee kwijt als 2 slaapmatjes. Enkel de pomp neemt dan wel weer extra ruimte in beslag.

Maar we gaan alles nog een goed moeten bekijken. Zeker onze slaapzakken zijn heel groot (en oud, maar ze doen het nog prima).
Shorttrack schreef:
di 20 jul, 2021 12:33
Maar we gaan alles nog een goed moeten bekijken. Zeker onze slaapzakken zijn heel groot (en oud, maar ze doen het nog prima).
*Moneysink* een slaapset is sowieso akelig duur en met een gezin is het als je het licht wil doen "silly money", wij zijn ook heel langzaam aan het upgraden.

Wij hebben voor ons en de twee kiddos:

Slaapzakken:
2x nomad Tennant Creek synthetisch (1800g)
1x Comforter XL van Cumulus (1000g).

Die Nomads moeten worden vervangen door donszakken (kinderen zijn nu wel betrouwbaar), maar dat is een duur geintje omdat ik een comfort temperatuur van rond de 1 graad minimum vind voor kinderen (en mijn vrouw), ook in de zomer. Voetje buitenboord is minder vervelend dan met nachtvorst in augustus een K nacht hebben (één keer... nooit meer!). Skiondergoed en dunne bivakmutsjes gaan ook standaard mee, weegt weinig en de kinderen slapen aanmerkelijk beter.

Slaapmatten
Twee Exped Downmat 5 lite LW (840g per mat)
Eén Exped Synmat Duo LW (1155g)

FWIW, de DUO is nogal lawaaiig (denk aan clown die ballonnen knoopt). We waren verlekkerd door het gewicht en pakmaat, maar achteraf had ik liever 4 downmat 5's gehad, want die zijn door hun (cheapo!) constructie heel stil terwijl ze warm en lekker liggen. Aan de andere kant slapen we in de tent altijd met oordoppen op maat, omdat ik snurk als ik tussen het groen lig (allergie), dus dat is vooral het probleem voor de buren :lol:
loknor schreef:
do 22 jul, 2021 08:58
Shorttrack schreef:
di 20 jul, 2021 12:33
Maar we gaan alles nog een goed moeten bekijken. Zeker onze slaapzakken zijn heel groot (en oud, maar ze doen het nog prima).
*Moneysink* een slaapset is sowieso akelig duur en met een gezin is het als je het licht wil doen "silly money", wij zijn ook heel langzaam aan het upgraden.

Wij hebben voor ons en de twee kiddos:

Slaapzakken:
2x nomad Tennant Creek synthetisch (1800g)
1x Comforter XL van Cumulus (1000g).

Die Nomads moeten worden vervangen door donszakken (kinderen zijn nu wel betrouwbaar), maar dat is een duur geintje omdat ik een comfort temperatuur van rond de 1 graad minimum vind voor kinderen (en mijn vrouw), ook in de zomer. Voetje buitenboord is minder vervelend dan met nachtvorst in augustus een K nacht hebben (één keer... nooit meer!). Skiondergoed en dunne bivakmutsjes gaan ook standaard mee, weegt weinig en de kinderen slapen aanmerkelijk beter.

Slaapmatten
Twee Exped Downmat 5 lite LW (840g per mat)
Eén Exped Synmat Duo LW (1155g)

FWIW, de DUO is nogal lawaaiig (denk aan clown die ballonnen knoopt). We waren verlekkerd door het gewicht en pakmaat, maar achteraf had ik liever 4 downmat 5's gehad, want die zijn door hun (cheapo!) constructie heel stil terwijl ze warm en lekker liggen. Aan de andere kant slapen we in de tent altijd met oordoppen op maat, omdat ik snurk als ik tussen het groen lig (allergie), dus dat is vooral het probleem voor de buren :lol:
Bedankt voor deze tips!

Wij zijn nog niet echt thuis in deze wereld. Dus altijd handig als mensen wat zaken voorstellen. Hier kunnen we al zeker verder mee.
Shorttrack schreef:
di 20 jul, 2021 12:33
De MSR tenten vind ik dan ook nog redelijk van prijs. En de kwaliteit zal de ik even goed zijn als je ziet wat voor tenten MSR nog meer maakt.
Ik heb een MSR tent en meerdere Decathlon tenten en ik vind de MSR tent niet merkelijk beter. Ik stoor me bij mijn MSR Hubba Hubba NX met name aan het feit dat je eerst de binnentent moet rechtzetten en dan pas de buitentent erover (of andersom met footprint). Onze Decathlon-tenten vind ik beter ontworpen maar je moet natuurlijk niet de allergoedkoopste modellen kopen.
bdr schreef:
do 22 jul, 2021 21:44
Shorttrack schreef:
di 20 jul, 2021 12:33
De MSR tenten vind ik dan ook nog redelijk van prijs. En de kwaliteit zal de ik even goed zijn als je ziet wat voor tenten MSR nog meer maakt.
Ik heb een MSR tent en meerdere Decathlon tenten en ik vind de MSR tent niet merkelijk beter. Ik stoor me bij mijn MSR Hubba Hubba NX met name aan het feit dat je eerst de binnentent moet rechtzetten en dan pas de buitentent erover (of andersom met footprint). Onze Decathlon-tenten vind ik beter ontworpen maar je moet natuurlijk niet de allergoedkoopste modellen kopen.
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Als je naar een heel warm gebied gaat waar het weinig regent is het wel handig dat je je buitentent gewoon thuis kunt laten. Of bij een nachtje in de tuin als het 20 graden is in de nacht vind ik het ook wel prettig dat ik enkel de binnentent kan opzetten.

Als je in de regen je tent moet inpakken is het wat minder handig. Alhoewel het toch allemaal in 1 zak zit uiteindelijk.

Wij kozen voor de msr omdat dit de beste oplossing was voor ons budget/kwaliteit. Decathlon verkoopt niet zo'n grote trekkerstenten.
Shorttrack schreef:
vr 23 jul, 2021 17:42
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Als je naar een heel warm gebied gaat waar het weinig regent is het wel handig dat je je buitentent gewoon thuis kunt laten. Of bij een nachtje in de tuin als het 20 graden is in de nacht vind ik het ook wel prettig dat ik enkel de binnentent kan opzetten.
Dat kan met onze Decathlon tenten ook want je kan de binnentent losklikken en zelfstandig opstellen. Zoals ik al, ik vind die niet slecht ontworpen.
Shorttrack schreef:
vr 23 jul, 2021 17:42
Wij kozen voor de msr omdat dit de beste oplossing was voor ons budget/kwaliteit. Decathlon verkoopt niet zo'n grote trekkerstenten.
Er was toch een Ultralight 4 persoons tent bij Decathlon?

Nu, uiteindelijk maakt het niet uit, ik vind gewoon dat MSR ten onrechte extra kwaliteit wordt aangemeten terwijl het net als Decathlon designed in the west made in China is.
Binnentent eerst tenten zijn niet ideaal bij regen. Dan is buitentent eerst echt handiger, zeker als je de binnentent makkelijk apart kunt loshalen en dan droog opbergen.
Binnentent eerst modellen zijn meestal Amerikaans en passen prima bij het klimaat daar. Wij hebben een MSR Zoic3 met heel veel gaas voor gebruik in warme landen en dat is dan ideaal. Die Zoic moet je overigens wel sealen op de naden want dat hebben ze overgeslagen....
bdr schreef:
za 24 jul, 2021 10:54
Er was toch een Ultralight 4 persoons tent bij Decathlon?
Dat is niet te vergelijken met de balzaal die hij heeft gekocht :wink:

Het is als je toch al veel meesjouwt en veel stilstaat helemaal geen gek idee(aka jonge kinderen*), we zijn ook blij met onze mega-tent. Die paar Kg bieden je een bak aan comfort/beweegruimte.

Afhangend van wat we gaan doen (bijvoorbeeld een week langs het MTB parkoers in Hilversum staan) neem ik ook twee 4x4 tarps mee met 6 mostert stokken, twee picknick kleden, 4 helinox stoeltjes en een Helinox tafeltje mee. (en 2 gasstelletjes, een hapjespan, een stekkerdoos, 2 knuffels, laptopjes voor pa en moe, etc etc.).

Nu we weer vaker trektochten doen laten we dat uiteraard allemaal lekker thuis, dan rol je na een dag fietsen toch meteen je tent in :D



* Onze eerste trektocht waren ze 2 en 4. De eerste stop was een familiecamping in Hilversum... prachtige dag, zandbakken, glijbanen, veel kinderen... toen we de volgende dag verder gingen waren ze ontroostbaar. Dat leidde tot de vraag: waarom gaan we op vakantie? Om iedereen ontspannen en blij te maken. kinderen blij, wij blij.... Dus we hebben een paar jaar familie campings afgefietst. Nu zijn we 6 jaar verder en kunnen ze en zelf fietsen en vinden ze het ook wel leuk om wat rond te dwalen.
Onze balzaal is inderdaad niet te vergelijken met de decathlon tent waar dit topic eigenlijk over ging :lol: .

Ik was wat onzeker over de msr tent maar heb hem toch gekocht. Er zit boven aan maar 1 verluchtingsgat in de buitentent. Maar omdat de buitentent volledig vrij hang van de binnentent en onderaan ook nog eens heel ruime openingen heeft heb je geen last van condensatie ( dat heb je natuurlijk altijd wel een beetje). De tent is hierdoor ook heel snel droog. En de binnentent heeft enorme gazen. Hierdoor is er ook echt totaal geen condestatie in de binnentent. Die blijft echt 100% droog.

De voortent kan op 3 standen open gezet worden wat ik ook echt ideaal vind. En onze fietskar past daarin zonder dat hij de weg naar binnen belemmerd.

Uiteindelijk weegt hij maar een paar kilo meer als de decathlon tent maar is wel veel ruimer. Zeker met kinderen is dat wel fijn. Want als het dan ooit regent dan kunnen de kinderen ook gewoon in de tent spelen.

En wat regen betreft, België en Nederland regent het eigenlijk echt heel weinig. Ik ben zelf postbode en ik fiets zelden in de regen. Dus voor mij is het geen probleem dat ik eerst de binnentent en dan pas de buitentent moet opzetten. Overigens is de buitentent zo groot dat je er perfect onder kunt blijven om je binnen tent op te ruimen terwijl de buitentent gewoon op jouw hangt. Niet ideaal natuurlijk maar het kan zeker. Meer dan genoeg plek.

Ik vindt overigens dat alles wel heel degelijk aanvoelt en goed in elkaar zit. De binnentent is altijd perfect opgespannen en opzetten is kinderspel, zelfs als je alleen bent. Opruimen is ook heel gemakkelijk.

Ik zou hem zeker aanraden.