Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SON Coaxial Connector System - Forum Wereldfietser

SON Coaxial Connector System

Al een tijdje rijden we met de kabeltjes van SON. Niet goedkoop maar wel echt heel goed.
Waarschijnlijk maken velen van jullie er al gebruik van maar wellicht een tip voor mensen die het nog niet gebruiken.
Hele review staat op:
https://www.lismarq.com/post/son-coaxia ... tor-system

SON Coaxial Connector System
In je voorwiel zit je dynamo en een meter daarboven je koplamp of je usb aansluiting.
Kortom: er moet een afstand overbrugt worden. En dat kan eigenlijk alleen maar met een kabel.

Het mooiste is natuurlijk een fiets zonder uitwendige kabeltjes voor de electra. Sommige fietsmerken hebben dat keurig ingebouwd in de voorvork.

Maar bij sommige voorvorken kan dat helaas niet. Daar ben je aangewezen op kabeltjes en klemmetje om de verbinding te maken met je naafdynamo. Onze ervaring is dan niet echt positief. Even snel je voorwiel eruit halen en is een ramp als je vergeet het stekkertje los te maken van je naafdynamo. Regelmatig brak de kabel of was de aansluiting met de klemmetjes op de dynamo niet ok met als resultaat een GPS die niet werd opgeladen. En dat kan best vervelend zijn als je midden in de bush staat.

Daarom zijn we over gestapt op het SON Coaxial Connector Systeem.
Hele mond vol maar kort door de bocht komt het erop neer: lekkere stevige kabel die niet kapot te krijgen is met dito sterke stekker die je zo op je SON naafdynamo aansluit.

Afbeelding

Hoe werkt dit? (fotootjes staan op de site....krijg ze niet allemaal hier op de WF site, daar zit een maximum aan)
Op de eerste foto zie je de aansluiting van de SON naafdynamo. Op de tweede foto de stekker de je op de dynamo kunt schuiven. De derde foto is de plug van de kabel en op de vierde foto zie je plug en kabel in elkaar geschoven.

En het eind resultaat is een strakke verbinding tussen dynamo en je koplamp of je USB oplader. Wij rijden hier nu al geruime tijd mee en zijn positief verrast over hoe sterk dit is. Regelmatig vergeten we de plug los te maken van het voorwiel als we het voorwiel eruit halen. Een flinke ruk aan de kabel is dan het gevolg. Je zou verwachten dat dan alles kapot getrokken wordt maar dat is niet het geval. En dat geeft een heerlijke rustig gevoel. Geen zorgen meer over niet werkende contacten.

Afbeelding

Wil je dit ook?
Dan moet je wel wel flink in de buidel tasten. SON producten zijn niet goedkoop. De SON Coaxial adapter kost 20 euro en voor de kabel ben je nog eens een tientje kwijt. Meer informatie vind je terug op de website van SON
https://nabendynamo.de/en/products/wiri ... or-system/.

PS: bovenstaande producten hebben we zelf aangeschaft. We worden niet betaald om deze review te schrijven.
Afgelopen 3 jaar één keer mijn voorwiel er uit gehaald dus nog niet echt nodig gehad ;) Maar ik kan me voorstellen dat mensen die vaak met het vliegtuig gaan of verschillende wielen gebruiken hier wel baat bij kunnen hebben.

Vraagje: de (standaard) kabel zit toch "vast" in de SON-koplamp? Moet je die dan dus open maken om de nieuwe kabel te monteren?
Klopt.....of vaak in en uit de auto halen.
Reguliere kabeltjes gingen overigens bij ons ook vaak kapot omdat de kabel beweegt bij een verende voorvork.

We hebben geen koplamp maar als ik de SON website bestudeer levert SON koplampen met dit systeem.
Schermafbeelding 2021-06-20 om 11.47.57.png
Maar om daarvoor een nieuwe koplamp te kopen is ook zo wat. Ik weet niet of je de koplamp open kan maken. Sorry, daar kan ik je niet mee helpen. Wij hebben de coax kabel met een soldeer verbinding aangesloten op onze forumslager. Dat werkt prima.
Prima ervaringen mee.

Fedor schreef:
zo 20 jun, 2021 10:34
de (standaard) kabel zit toch "vast" in de SON-koplamp? Moet je die dan dus open maken om de nieuwe kabel te monteren?
Gewoon de stekkers aan je koplamp en/of lader (laten?) solderen. Kan prima met je bestaande aansluitkabel.

Als je lader en koplamp wil combineren hebben ze ook een combinatie aansluiting van allebei. Dan kun je je lader vlakbij je koplamp erbij pluggen met dezelfde stekker.
Marco Meijerink schreef:
zo 20 jun, 2021 10:03
[...]
Het mooiste is natuurlijk een fiets zonder uitwendige kabeltjes voor de electra. Sommige fietsmerken hebben dat keurig ingebouwd in de voorvork.

[...]
PS: bovenstaande producten hebben we zelf aangeschaft. We worden niet betaald om deze review te schrijven.
Dat is inderdaad ideaal. Heb dat systeem op m'n fiets en zit (ook) nooit meer te prutsen met draadjes. Er zit een geïsoleerde pad in de voorvork gefreesd en van daar uit loopt de draad binnenin de vorkpoot omhoog.
Handig, vooral omdat ik bij een lekke band onderweg meestal de biba vervang en de lekke band pas plak bij de avondstop. Ik trek dus zo het wiel eruit.

Kwam er trouwens gisteren achter (bij één van m'n zeldzame lekke banden) dat solutie, zelfs een nieuwe tube in gesloten blisterverpakking, na twee jaar ook aardig uitgedroogd is.
Het is inderdaad een mooi systeem, ook als je niet door je hele frame een kabel weet te trekken of als deze gesplitst moet worden. Je moet wel een derde handje hebben om de boel te solderen want dat is wel even priegelen (en goede ogen)
Zelf gebruik het om een aftakking naar de forumslader en koplamp te maken, zorg wel dat je niet te weinig van de krimpkous afhaalt anders zit je met een slechte verbinding die het soms wel en soms niet doet. :oops: