Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Donsslaapzak in compressiezak - Forum Wereldfietser

Donsslaapzak in compressiezak

Naar aanleiding van mijn post in het paklijst-topic ben ik erg benieuwd hoe 'schadelijk' het is als je een donsslaapzak tot een kleine voetbal comprimeert in een compressiezak.

Ik heb dus een donsslaapzak van Cumulus, en deze doe ik eigenlijk altijd in het bijgeleverde zakje. Dit zakje kan je alleen aan de bovenkant dichtmaken met een touwtje, en er zitten geen compressiebanden op.

Helaas resulteert dit er altijd in dat de slaapzak langzaamaan 'groter' wordt in de fietstas/rugzak zolang hij hier de ruimte voor krijgt.

Nu heb ik wel eens getest in hoeverre ik de slaapzak met een compressiezak kan opproppen, en dat scheelt aanzienlijk in de ruimte die het inneemt.

Echter, voordat ik dit elke fietsreis ga doen ben ik eerst benieuwd in hoeverre je dit straffeloos kan doen zonder dat je de slaapzak helemaal 'kapot' comprimeert :shock:

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, doen jullie dit altijd en is er niks aan de hand; of hebben jullie het 1x gedaan en kwam hij er onbruikbaar uit :lol:

Uiteraard is dit alleen tijdens de reis, op de moment dat ik op de fiets zit. Eenmaal thuis dan gaat hij in een vrij losse foedraalzak :twisted:
ik ga het dit jaar voor het eerst doen met het oog op volume. Lijkt me dat het geen kwaad kan want 's avonds/ s'nachts kan hij gewoon helemaal uitgezet liggen.
Ik gebruik soms deze compressiezak. Als je die niet extreem aantrekt, en regelmatig je donszak eruit haalt, denk ik niet dat het kwaad kan. Maar ik heb het nooit 'gemeten' :-).
Ik heb het met mijn vorige slaapzak 25 (jaarlijkse) fietsvakanties en 'ontelbare' weekends zo gedaan. Ze zijn ervoor gemaakt.
Als na een jaar of wat de slaapzak wat vies of muf is kun je hem laten wassen en dan komt hij weer helemaal voluminieus terug.
Pas na 25 jaar vond ik de isolatiewaarde wat tegen gaan vallen in vergelijking met het gewicht. Ook wilde ik een ander model.
Doe dat al jaren.
Banden aansjorren tot er een keiharde voetbal overblijft.
Meestal pak ik een week of drie voor mijn werkelijke vertrek om van huiis uit nog een aantal dagtochten te maken met volle tassen. Even weer in vertrouwde omgeving wennen aan het andere gedrag van de fiets.
Al die weken zit de slaapzak in de compressie.
De eerst avond van het kamperen er uit halen en er is niks aan de hand.
Ik gebruik al jaren compressiezakken voor mijn donsslaapzakken, en dat levert geen problemen op. Zelfs mijn zomerslaapzak van meer dan 15 jaar oud is nog steeds ongeveer net zo warm als toen ik hem kocht.

Wel twee dingen:
1. ik schud m'n slaapzak altijd goed op als ik hem uit de compressiezak haal, zodat er goed veel lucht tussen het dons komt.
2. ik bewaar m'n donsslaapzak als ik hem niet gebruik in een hele ruime luchtige zak. Ik comprimeer hem dus alleen tijdens een fiets- of wandeltocht.
Ik doe het altijd. Bij Lowland zijn deze standaard bijgeleverd. Bij Cumulus niet dus zelf maar weer één gekocht.

Nooit problemen gehad en het scheelt idd erg veel ruimte in je tassen.

Thuis wel in een lekkere ruimte mesh (of katoenen) zak natuurlijk.
Altijd. Ik heb de ruimte niet om het zonder te doen.

Van m'n Nomad slaapzak trok ik de bijgeleverde compressiezak na een tijdje stuk. Sindsdien heb ik er eentje van Sea2Summit. Daar gaat zowel m'n zomerslaapzak als m'n lente/herfst exemplaar in zodra ik op pad ga. De winterse variant is te groot en heeft een eigen compressiezak.
Ik heb en gebruik naar tevredenheid al een jaar of 12 compressiezakken van Sea2Summit en Deuter voor het inpakken van de donzen slaapzakken. Ik zou niet zonder willen.
Hier ook Sea2Summit. Kostte wel moeite om de juiste maat te bepalen overigens. Het standaard foedraal opmeten en zo de liter-inhoud bepalen. Maar die van Sea2Summit (met de juiste inhoud) bleek toch wat krapper dan gepland (maar wel werkbaar).

Een compressiezak scheelt ook inpaktijd overigens 's ochtends. Normaal kost het veel moeite om een slaapzak in het foedraal te persen. Nu gaat het makkelijker wat de compressiezak is iets groter, en daarna pers je de boel pas samen met de banden.
Ik ben ook van plan om een compressiezak van sea2summit te kopen voor onze Cumulus Liteline 200, 300 en 400 slaapzak. Heeft iemand ervaring welke maat het best passend is voor ieder van dit type slaapzak?

Pieter
kwootje schreef:
do 10 jun, 2021 20:43
Ik ben ook van plan om een compressiezak van sea2summit te kopen voor onze Cumulus Liteline 200, 300 en 400 slaapzak. Heeft iemand ervaring welke maat het best passend is voor ieder van dit type slaapzak?

Pieter
Tja, de ene slaapzak is de andere niet. Denk maar aan zaken als lengte en tijk...

Op websites waar men compressiezakken verkoopt staan de maten (volume en afmetingen). Als je de slaapzakken zo klein mogelijk in een plastic tas propt en er spanbanden omheen legt, weet je wat je nodig hebt. Neem bij twijfel de grotere maat.
kwootje schreef:
do 10 jun, 2021 20:43
Ik ben ook van plan om een compressiezak van sea2summit te kopen voor onze Cumulus Liteline 200, 300 en 400 slaapzak. Heeft iemand ervaring welke maat het best passend is voor ieder van dit type slaapzak?
Ik gebruik een Lite Line 400 i.c.m. een 10l compressiezak van S2S. Is ietsjes groter (en vooral steviger) dan het standaard foedraal (dus de slaapzak gaat er relatief makkelijk in maar je moet wel "aanduwen") en kan daarna goed klein gecomprimeerd worden.
Fedor schreef:
do 10 jun, 2021 21:23
Ik gebruik een Lite Line 400 ...
Welke lengte?
Andere modificaties? 🙄
Willem - voor mij waren de modificaties en andere buitentijk en 1 baan breder - lengte is de standaard lengte
Hehehe als ik de reacties zo lees, dan ga ik me afvragen waar ik me zorgen om maak :lol:

BEdankt voor de reacties iedereen, ik denk dat ik toch maar een compressiezaak ga regelen 8)
kwootje schreef:
do 10 jun, 2021 20:43
Heeft iemand ervaring welke maat het best passend is voor ieder van dit type slaapzak?
Ik ben naar de Bever gegaan met slaapzak en ben daar ter plekke gaan passen :)
Ik heb Cumulus slaapzakken en ik vind de bijgeleverde zakken al zo krap dat nog verdere compressie me ongewenst lijkt. Dus ik houd het daarbij.
In de bijgeleverde zak van Cumulus krijg ik de mijne niet meer terug - snap niet hoe ze hem er ooit in hebben gekregen (heb er wel de laken zak in zitten.
Dan zijn er waarschijnlijk verschillende soorten zakjes die standaard bij worden geleverd, want ik heb er totaal geen moeite mee om de slaapzak daar in te krijgen :oops: