Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pannenset vervangen. Tips gevraagd - Forum Wereldfietser

Pannenset vervangen. Tips gevraagd

Mijn Optimus Terra Lite HE Cook Set is aan vervanging toe. ( https://www.qvist.nl/optimus-terra-lite ... k-set.html ) en ik zoek een iets kleiner en lichter alternatief.

Ik zoek dus een kookpan en een bakpan/sauspan die mooi op elkaar sluiten (zodat per er ook spullen in kunt stoppen). En wat ik fijn vind aan deze sauspan is dat de randen minder laag zijn dan bij echt hele lichte pannetjes.

Ik kom bv uit op Trangia pannen, maar deze hebben een 'gladde' onderkant en glijden sneller van de brander.

De set die ik nu heb is 450 gram, ik zou er graag 100 gram op vooruit gaan wat betreft gewicht, omdat ze ook mee gaan op hiking vakanties.

Heeft iemand de gouden tip?
De RVS-set van Tatonka, 3 pannen 685gr - https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... et-regular
Bedankt voor de suggesties :)

@fedor ja die vind ik helaas echt te klein, heb er mee in mijn handen gestaan.

@lyliane ja ik heb echt maar twee pannen nodig eigenlijk. Als ik er twee meeneem dan is de gewichtsbesparing net wat weinig. Maar als ik niets anders vind zeker een optie, thx :)
Fedor schreef:
di 25 mei, 2021 18:59
Deze is te klein?

https://www.qvist.nl/optimus-terra-week ... enset.html
Als ik weer iets moest kopen zou ik kiezen voor een setje zonder teflon coating. Schijnt niet zo gezond te zijn...
Er zijn geen aanwijzingen dat de teflonlaag giftig is, ook niet als deze beschadigd wordt en in de voeding geraakt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Teflon
Bronsky schreef:
do 27 mei, 2021 19:28
Als ik weer iets moest kopen zou ik kiezen voor een setje zonder teflon coating. Schijnt niet zo gezond te zijn...
Als ik op de link van Fedor klik zie ik hard-geanodiseerde pannen, geen teflon.

Teflon gebruiken op lichtgewicht pannetjes vind ik een minder goed idee omdat zulke pannetjes bij incidentjes heel snel te heet kunnen worden.
Leon schreef:
do 27 mei, 2021 20:43
Bronsky schreef:
do 27 mei, 2021 19:28
Als ik weer iets moest kopen zou ik kiezen voor een setje zonder teflon coating. Schijnt niet zo gezond te zijn...
Als ik op de link van Fedor klik zie ik hard-geanodiseerde pannen, geen teflon.
Voorzien van teflon coating...
Bronsky schreef:
do 27 mei, 2021 21:15
Leon schreef:
do 27 mei, 2021 20:43
Bronsky schreef:
do 27 mei, 2021 19:28
Als ik weer iets moest kopen zou ik kiezen voor een setje zonder teflon coating. Schijnt niet zo gezond te zijn...
Als ik op de link van Fedor klik zie ik hard-geanodiseerde pannen, geen teflon.
Voorzien van teflon coating...
Dat staat erbij maar ik zie het niet; ik zie de typisch grijze kleur van de hard-anodisering. Ik kan het woord ptfe of teflon ook niet vinden bij de beschrijving op de site van katadyngroup, waar optimus onder valt en de pannetjes op staan. Er wordt wel geschreven over een non stick coating, maar ik twijfel er wat aan of het teflon is bij deze pannetjes.
Als je er met de vingers aan mag komen is het onderscheid gemakkelijker te maken: teflon is erg glad, bijna vettig.
Er is toch nog wel een fors verschil in aanbak-neiging tussen HA en Teflon pannen, in het voordeel van teflon.
Maar hard geannodiseerd voldoet prima en zou ook mijn voorkeur hebben.
Ach, een klein beetje aanbakseltjes is ook geen ramp. Afblussen met wat rode wijn...
Doe het zelf al 20 jaar zonder problemen met een inoxen potje zonder aanbaklaag en zo'n propje staalwol.
Gaat ook prima. :D
ReinoudN schreef:
di 25 mei, 2021 14:31

Ik kom bv uit op Trangia pannen, maar deze hebben een 'gladde' onderkant en glijden sneller van de brander.
Je hebt het o er Trangia pannen maar blijkbaar is een Trangia-set geen optie. Mogelijk te zwaar? Ik wil niks anders meer. Afhankelijk van het gezelschap de kleine of de grote set.
Ik ken het egfect van glijdende pannen ook. Spaghetti in het groen. :oops: :evil:
Maar is daar geen andere oplossing voor, aan de branderzijde, door bv de brandepootjes te bewerken? Ik heb er nog nooit naar gezocht.
LHTJoost schreef: Je hebt het over Trangia pannen maar blijkbaar is een Trangia-set geen optie. Mogelijk te zwaar? Ik wil niks anders meer.
+1
Dat Trangia sneller glijdt is meer een vermoeden dan dat ik dat heb meegemaakt hoor. De pootjes van mijn beide branders zijn best oke wat dat betreft. Die Optimus heeft echter een soort raster onder de pan.

Als ik niets anders vind ga ik het met Trangia proberen :)
Sluit ik me bij aan Joost en Peter.
:D Trangia :wink: ....Alcoholbrandertje dacht ik nog!...wat maakt die nou klaar!
Hier nog één die onderweg niet meer zonder een Trangia wil.
touttanami schreef:
zo 30 mei, 2021 09:51
:D Trangia :wink: ....Alcoholbrandertje dacht ik nog!...wat maakt die nou klaar!
Hier nog één die onderweg niet meer zonder wil.
Ieder zijn meug maar geen goed idee met een alcoholprobleem :wink: ...wel een brander die het altijd doet. Geen verstopt naaldje of geklooi met gasblikjes. Brandstof goed kopen ne ongeveer overal te koop. Beetje slow-cooking maar wat maakt dat uit. En zelfs dat valt erg mee.
Ik heb een Trangia pan op een Primus gasbrander gebruikt, en die gleed er niet af, stond stabiel. Hangt dus af van het branderoppervak/pootjes tov de onderzijde van de pan.