Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets(transport)hoes max lengte 120cm voor op de TGV - Forum Wereldfietser

Fiets(transport)hoes max lengte 120cm voor op de TGV

Dag iedereen,

in juni willen wij de TGV naar Lyon nemen, met onze vakantiefietsen (2) gedemonteerd dus... max 120x90cm
Wie heeft daar ervaring mee en kan een fietshoes aanraden die daarvoor geschikt is? En die dus ook best draagbaar is tijdens de fietsreis (twee weken) om daarna de TGV terug te nemen.

Groeten,
Lukas
Ik weet dat ze bij Decathlon transporthoezen hebben die erg in de buurt komen qua maat. De bescherming is minimaal, dus om schade te voorkomen tijdens het sjouwen zou ik wel nog wat extra bescherming bij de stootpunten aanbrengen, vooral een derailleur is erg kwetsbaar (die wil je eigenlijk even losmaken en binnen de achtervork vastzetten).

Deze bedoel ik: https://www.decathlon.nl/p/transporthoe ... /_/R-p-594.
Ik heb ooit een keer de Thalys naar Parijs genomen met mijn vakantiefiets. Ik had hem ingepakt met de bekende zwarte vuilniszakken die ik bij aankomst in de vuilnisbak deponeerde. Dat ging eigenlijk prima. Ik was alleen veel tijd kwijt met het opbouwen van mijn fiets met spatborden etc. Geen feest zo in de wind op het perron.

Voor het terugvliegen heb ik ter plaatse bij Decathlon een fietshoes aangeschaft, maar een volgende keer vlieg ik ook terug met de vuilniszak of plasticfolie methode.
Gaat het om de vorm van verpakt zijn en niet zozeer om bescherming? Een oud of goedkoop dekbedovertrek. Zo neem ik mijn fiets ook mee op hotelkamers waar de fiets 'niet mee mag'.
De Decathlon hoes zou ik ook aanraden. In het verleden heb ik dit vaker gedaan met een Agu hoes waar ik al het beschermingsmateriaal uitgesneden had. Zo kon ik de hoes oprollen en in een tas stoppen die op de bagagedrager paste. Als ik de verkoopverpakking van de Decathlon hoes bekijk dan kun je deze al redelijk goed opvouwen zodat je de 2 tassen boven op elkaar boven op de achtertassen op een bagagedrager kunt leggen.
Het hangt ervan af hoe zwaar je tilt aan lichtgewicht fietsen. (Leuk)
Ikzelf ben nogal kritisch op gewicht, wat de reden is dat ik de voorkeur geef aan een disposable oplossing zoals vuilniszakken of folie, maar op zichzelf is zo’n Decathlon fietshoes geen groot pakket.
Ik neem het liefst niets mee wat ik onderweg niet nodig heb. In dit geval is de begin- en de eindplaats Lyon. Ik zou gaan voor een enigszins degelijke hoes en deze achterlaten op het eerste overnachtingsadres en deze daar na twee weken weer ophalen. (in Noorwegen heb ik weleens een willekeurig adres in de buurt van het vliegveld in het telefoonboek opgezocht en afgesproken dat ik daar mijn fietsdoos 2 weken mocht laten liggen.)
Bert van Sprang schreef:
wo 26 mei, 2021 15:13
Ik neem het liefst niets mee wat ik onderweg niet nodig heb. In dit geval is de begin- en de eindplaats Lyon. Ik zou gaan voor een enigszins degelijke hoes en deze achterlaten op het eerste overnachtingsadres en deze daar na twee weken weer ophalen. (in Noorwegen heb ik weleens een willekeurig adres in de buurt van het vliegveld in het telefoonboek opgezocht en afgesproken dat ik daar mijn fietsdoos 2 weken mocht laten liggen.)
Ik ook niet :D
Maar ik hou nog meer van flexibel zijn dus ik denk dat we voor de décathlon hoes gaan en die zullen vastbinden op de fiets. We kunnen in Lyon nog altijd beslissen om ze toch achter te laten (bedankt voor de goede tip).
Ik had altijd een dunne grote tas bij me waar in de trein m'n fietstassen ingingen. Eenmaal aangekomen rolde ik de fietstas op, stopte deze in de tas en bond de tas achterop de fiets.
Hai Lukas,

Ik vroeg me af of het gelukt is met die Btwin tas van de Decathlon. Ik ga namelijk volgende maand net de TGV naar Zuid Frankrijk en heb zo'n zelfde tas.

Alvast bedankt.

Groeten,

Mart
Hi wereldfietsers!

Reistas kom ik wel uit... Ik ga binnenkort met de TGV naar Toulon en reisschema geeft in Parijs 45 min overstaptijd tussen Gare du Nord en Gare de Lyon (op zaterdag)

Hadden jullie dat ook en was dat voldoende om met de RER van het ene naar het andere station te komen met je fiets in de tas erbij?

Groet, Alex.
Om toch even terug te komen...
De hoes van decathlon deed het op zich prima... Maar erg handig was het niet. Best wel wat zwoegen met onze twee achtertassen en stuurtas erbij... Op de trein zelf konden we de fietsen in een tussenstuk proppen. Er was niet genoeg plaats dus de zakken staken een gstuk uit. En door de drukte belandden er vele valiezen bovenop. In de terugrit de fietsen, gedemonteerd en in de zak, gewoon in de gang geplaatst omdat alles al vol stond... Was eigenlijk veiliger en comfortabeler.
In Parijs moesten we gelukkig niet overstappen
De fiets moet voor de TGV naar Lyon in een hoes en het pakketje mag niet langer zijn dan 125 cm. Moet geplaatst worden in het grote bagagerek. Betekent dus voor een vakantiefiets beide wielen eraf. en stuur los. Geen voordrager en achterdrager en achterspatbord los. Decatlonhoes is de lichtste hoes. Als die twee fietsen zelf in het vak van het grote rek stopt en eventueel je andere bagage erbij, kan er geen andere bagage bij.. Je heb dus zelf het laden in de hand en het is niet zoals op een luchthaven dat beladers kunnen gooien smijten Je kunt voor de terugreis ook een hoes kopen bij Decathlon in Lyon.
Vanuit Brussel-Zuid gaan doorgaande TGV's naar Lyon. Neem deze in plaats van overstapgedoe in Parijs. Sta tijdig op het perron op de juiste plaats, zodat je als eerste met de fietsen kunt instappen als het rek nog leeg is. Je kunt op de samenstelling van de trein zien waar het rijtuig met jouw nummer komt. Doe je fietstassen en andere bagage in een grote Turkse tas, zodat je naast jouw fiets, maar een stuk bagage de trein hoeft in de tillen. Draag jouw stuurtas met kostbaarheden aan de draagriem om je schouder. Met z''n tweeën kun je de taken verdelen.