Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Primus optimus polaris - regelen gastoevoer - Forum Wereldfietser

Primus optimus polaris - regelen gastoevoer

Hallo,

Vandaag voor t eerst op pad met mijn primus optimus polaris. Voor t gemak met gasblikje.
Na t nodige proberen deed de brander het. Echter alleen op kleine stand. 0,5l Water koken duurde een uur. Bij verder opendraaien van t gas gaat ie uit.
Wat doe ik fout? Zijn er afstel mogelijkheden?
Wie kan mij van advies voorzien zodat ik morgen een lekker bakje koffie kan maken?

Gr ina
Mosterd na de maaltijd natuurlijk, maar waarom niet thuis even geprobeerd hoe je het ding moet gebruiken?
Als de branderkop niet is voorverwarmd (bij een benzine brander) wil die nog wel eens uitgaan als er teveel brandstof wordt aangeboden. Of dat hier ook het geval is weet ik niet.
Ik heb een brander van MSR geschikt voor gastankjes, benzine en kerosine.
Als ik wissel van soort brandstof moet ik eerst in de brander een onderdeel vervangen.
Is dat bij de primus optimus polaris ook het geval en heb je misschien niet het onderdeel voor gastankjes geïnstalleerd?

Een andere optie is om de gastankjes op de kop te zetten (handig bij koud weer en als het tankje bijna leeg is).

PS je schrijft "primus optimus polaris". Primus en Optimus zijn toch twee verschillende merken?
Ik heb ook deze polaris, maar weinig ervaring met gasblikjes.

Je hoeft juist niets te wisselen. Wel heb ik een keer het blikje onderste boven gedraaid terwijl de brander aan stond. Het resulteerde in enorme steekvlammen. 🔥

Zet hem dus eerst even uit!
Ja wat dat laatste betreft, dat mag dus alleen als je een voorverwarmingsbuis hebt. Zo niet, dan is het echt gevaarlijk. Verder: er bestaat een Primus Omnifuel en een Optimus Polaris. Ze hebben allebei een gebruiksaanwijzing - wat zegt die?
We komen er wel….

Hij heeft geen voorverwarmingdbuis, maar is wel geschikt voor benzine, blikjes rechtop en blikjes ondersteboven. Op het slangetje zitten pootjes, zodat hij onderste boven kan voor vloeibaar gas bij kou.

Mijn ervaring met benzine is dat hij als hij is voorverwarmd zichzelf toch makkelijk uitblaast als je er geen pan meer op hebt staan, bijvoorbeeld als je gaat afgieten. Ik gebruik altijd het windschermpje en draai de kraan pas flink open als de eerste warmte in de pan komt.

Misschien kan je proberen dat je hem brandt met vloeibaar gas en pas als de pan erop staat het gas verder open draaien. Hij moet dus voldoende warmte om zich heen hebben om heet te worden.
inavandijk schreef:
wo 12 mei, 2021 22:25
Hallo,

Vandaag voor t eerst op pad met mijn primus optimus polaris. Voor t gemak met gasblikje.
Na t nodige proberen deed de brander het. Echter alleen op kleine stand. 0,5l Water koken duurde een uur. Bij verder opendraaien van t gas gaat ie uit.
Wat doe ik fout? Zijn er afstel mogelijkheden?
Wie kan mij van advies voorzien zodat ik morgen een lekker bakje koffie kan maken?

Gr ina
En, is het nog wat geworden?
het probleem bleek de lage temperatuur te zijn in combi met type gas.
volgende keer toch winter gas of benzine mee ;-)