Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebruikersreview: Garmin Edge 530 vs Garmin Etrex 30x - Forum Wereldfietser

Gebruikersreview: Garmin Edge 530 vs Garmin Etrex 30x

125 berichten
Introductie
Dit is een gebruikersreview van een Garmin Edge 530 gps. Let op: ik geef geen uitgebreid overzicht van alle functies of van de bediening. Zie daarvoor de vele websites en filmpjes op internet. Ik heb ook geen onderzoek gedaan naar dingen als processorsnelheid, batterijduur in diverse scenario’s etc. Ik wil alleen maar enkele persoonlijke ervaringen delen die misschien interessant zijn voor mensen die op zoek zijn naar een geschikte, dedicated gps-fietscomputer. Ik doe dit zonder vooringenomenheid, en met de disclaimer dat ik geen oordeel kan vellen over de kwaliteit en duurzaamheid van de Edge 530 op de langere termijn – time will tell.

Aanleiding
Een jaar of acht geleden kocht ik een Garmin Etex 30. Die begaf het na vijf jaar. Toen kocht ik een Etrex 30x: iets meer pixels op een even klein scherm. In maart van dit jaar was ik de Etrex helemaal zat. Het scherm vond ik klein en slecht afleesbaar, ik kon niet eenvoudig routes op mijn telefoon maken en erop zetten, en het uit de mount halen ging steeds stroever. Kortom, tijd voor wat anders.

Wensenlijstje
Ik heb een voorkeur voor een dedicated GPS-device (en dus niet mijn telefoon gebruiken als fietscomputer). Omdat ik Garmin al gewend was, ging ik kijken naar de Edge-serie. Ik wilde een iets groter scherm, maar niet zo groot en met zoveel functies als bijvoorbeeld een Edge 1030. Ik wilde ook bewust een device met knoppen, omdat ik dit met nat weer fijner vind, en ik vermoed dat het ook wat in batterijgebruik scheelt, dus een Edge 830 viel ook af. Bleef over de Edge 530. Deze heeft voor mij precies de juiste afmetingen en knoppen. Toch heeft ook de 530 nog veel overbodige functies. Blijkbaar ben je tegenwoordig een idioot als je niet live met virtuele tegenstanders of je fietsvrienden concurreert, je data live of direct na de rit via Strava deelt, of allerlei meetapparatuur aan je device koppelt. Kom op zeg: ik wil gewoon een lijntje volgen!

Hieronder de twee devices* met hun mounts:
Knipsel.JPG
*) Het gaat me vooral om een eerste indruk. Let niet op de verschillen in helderheid. Links de Edge met helderheid op automatisch, en de Etrex met 0% backlight. Rechts de Edge met helderheid op automatisch, en de Etrex met ca. 40% backlight.

Ervaringen
Na twee maanden gebruik som ik enkele van mijn ervaringen op (Edge 530 vs Etrex 30x):

Scherm
/edit: 1e deel wat aangepast na nieuw inzicht
Het scherm van de Edge vind ik fijner dan van de Etrex 30x. Het is wat groter: pak ‘m beet 10 mm breder en hoger. Bij de 530 kan je de achtergrondverlichting op een vaste waarde zetten (net als bij de Etrex) of adaptief op basis van het omgevingslicht (dat kan de Etrex niet). Ik doe dat laatste en dat werkt uitstekend. Overigens lukt het niet om de paarse kleur van de te volgen lijn aan te passen. Dat was ik al gewend van de Etrex (ook paars), al kon je dan op een omslachtige manier toch een zwarte lijn tevoorschijn toveren. Maar goed, dit is geen groot probleem omdat de helderheid van het scherm van de Edge zo goed is dat de lijn, ook met een zonnebril op, en zowel in zonnige omstandigheden als in het bos, prima zichtbaar is.

Navigatie
Bij de Etrex volgde ik altijd een lijntje – een track. Ik durfde het niet aan om qua navigatie iets intelligenters van de Etrex te verlangen, omdat de processor zo traag is. Bij de Edge heb ik afslagbegeleiding standaard aan staan. Dan zie je ruim voor de volgende afslag al een grote witte pijl in beeld staan. Dat vind ik echt superhandig. Ik heb het zo ingesteld dat-ie niet de route gaat herberekenen als ik ergens anders rijd dan de route voorschrijft. Dat laatste kan op zich wel, en dat werkt prima zolang de route niet te ingewikkeld is. Laatst fietste ik echter een route van 165 km met herberekening aan, en toen kwam de Edge een paar keer in een freeze toen ik van de koers afweek. Sinds ik die instelling op uit heb gezet, gaat alles soepel. Misschien nog één ding voor ik het vergeet: als ik een bos in rijd, dan heeft de Edge even moeite om mijn snelheid goed in te schatten. Die gaat dan opeens omlaag, en herstelt later weer. Bij de Etrex kan ik me dit niet herinneren. Ik vind het geen big deal, maar wel vreemd: je zou verwachten dat de satellietontvangst bij een nieuw apparaat er niet slechter op wordt.

Telefoon
De Etrex kon niet met mijn telefoon communiceren. De Edge wel, en dat is echt een verademing. Ik kan zonder tussenkomst van een laptop of pc routes/tracks van mijn telefoon op de 530 zetten. Thuis heeft dat weinig toegevoegde waarde, want routes/tracks maken is op een groter scherm wel zo prettig. Maar onderweg ben ik zo wel een stuk flexibeler, en daar heb ik ook al dankbaar gebruik van gemaakt. Het syncen van telefoon (Pixel 5) en Edge gaat probleemloos. Dan kom ik toch bij een minpunt: de Garmin Connect app (Android). Deze had ik al omdat ik ook een Garmin smartwatch heb. Het beheer van routes/tracks in de app vind ik echt ruk. Het begint al bij het laden. Ik geef de tracks die ik (in een andere app of op de computer) maak een informatieve tracknaam: ik zet daar standaard het aantal km en enkele plaatsen in. Maar bij het importeren van een track wijzigt Connect de tracknaam: de datum op dat moment. Ik moet dat dan weer handmatig aanpassen (of niet). Dat is onhandig! Ook als bibliotheek werkt de app niet naar behoren. Er is maar 1 laag, en je kunt dus niet aparte folders aanmaken. Kortom, ik bewaar mijn tracks op Google Drive, en importeer alleen wat ik die dag of week nodig heb, en verzend dit naar de Edge. N.B. Met de laptop of pc is er geen probleem. Je kunt tracks in 1x van de computer of vanuit de cloud op het device zetten zonder dat de namen wijzigen.

Bevestiging
Ik heb bij mijn Etrexen al meerdere mounts versleten. Mijn ervaring is dat het loshalen van de Etrex best wel stroef gaat. Bij anderen hoor ik verhalen dat als gevolg van slijtage van de houder de Etrex juist te los gaat zitten. De Edge daarentegen zit met één eenvoudige handomdraai vast, en draai je ook weer makkelijk los. Over de duurzaamheid hiervan durf ik niets te zeggen. N.B. Ik gebruik dus dat eenvoudige ronde steuntje, en niet de meegeleverde mountarm.

Batterijduur
Een belangrijke reden om zo lang met de Etrex door te gaan vond ik altijd de batterijduur. Ik kan drie lange dagen op één setje oplaadbare Eneloops rijden, met de achtergondverlichting op 0%. Met drie paar batterijen kan je dus toe voor een korte fietsvakantie in Europa. Wordt het langer, dan nemen we een compacte Eneloop oplader mee, die ik via een usb-kabel kan opladen (in stopcontact of powerbank). De Edge claimt een batterijduur van 20 uur bij normaal gebruik. In mijn ervaring tot nog toe klopt dat heel aardig, en ook testen bevestigen dit. Nou is het wel zo dat li-ion batterijen op den duur brakker worden, dus ik hoop dat ik tegen die tijd de batterij kan vervangen, net zoals ik dat bij andere devices ook heb gedaan. Anyway, dit betekent dat ik twee volle dagen met de 530 kan doen. Ik neem op fietsvakanties standaard een oplader en een powerbank mee, dus battery drain is geen issue. En tijdens het fietsen kan je de 530 gewoon aan een lader hangen (bij een Etrex niet, voor zover ik weet. /edit: geelfietsje schrijft dat dit bij de Etrex wél kan. Volgens _Peter_ overruled de powerbank dan de batterijen, die weliswaar niet worden opgeladen maar ook niet verder leeglopen.

Kaarten
De standaard meegeleverde kaart van Garmin biedt te weinig detail. Gelukkig is het eenvoudig om er meer gedetailleerde OSM- of OFM-kaarten op te zetten. Het interne geheugen van de Edge is met 16gb ruim voldoende voor een paar extra kaarten. Overigens had ik op de Etrex nooit problemen met kaartbeheer, dus ik maak er wat dit aspect betreft een gelijkspel van.

Bediening – user interface
Het opstarten van het beginscherm gaat met de Edge in 9 seconden. Dat is sneller dan de Etrex, waar ik 23 seconden heb getimed. Het is vervolgens even wennen aan de user interface van de Edge, want die bevat m.i. overbodige menu’s en opties, en intuïtief vind ik het allemaal niet. ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt.’ Ook zou ik het liefst op mijn telefoon, in de Garmin Connect app, het menu naar eigen inzichten willen instellen, zodat ik op de Edge alleen zie wat ik nodig heb. Helaas ontbreekt die functionaliteit. Maar hey, daar staat Garmin om bekend: prima hardware en gebrekkige software en vooral lousy user interfaces – lees de vele, aanhoudende klachten maar eens op internetfora, en de oorverdovende doofheid bij Garmin. Maar goed, ik was dit al gewend van de Etrex en ook Basecamp (dat k-programma dat ik vermijd). En op zich werkt het allemaal, dus ik accepteer dit.

Bediening - knoppen
Hier komt een minpuntje voor de Edge. De Etrex heeft vijf knoppen aan de zijkant en éen toggleknop. Op de Edge zitten zeven knoppen (vijf aan de zijkant en twee onder) en geen toggleknop. Het probleem is niet het aantal knoppen of het ontbreken van een toggleknop, maar het indrukken. De knoppen zijn naar mijn smaak te soft en niet allemaal even goed. Bij een paar knoppen voel en hoor ik een klik; bij de andere niet. De Etrex heeft betere knoppen. Dit is no big deal. Maar als je tijdens het fietsen, en zeker met handschoenen aan even iets op je device wilt doen is het soms wel even zoeken naar de ‘klik’. Kortom, de hardware had beter gekund! Als ik eerlijk ben twijfel ik of ik met de 830 een betere keuze zou hebben gemaakt.

Formaat

De Edge is is qua volume ongeveer de helft van de Etrex, en bijna twee keer zo licht. Ga je langer van huis dan drie dagen dan mag je aan de Etrex nog éxtra gewicht toerekenen (extra batterijen en evt. lader).

Hufterproofheid
Verliest de Etrex dan zo dik van de Edge? Dat is wel heel sneu. Nou goed dan, qua hufterproofheid verslaat de Etrex zijn concurrent. De Etrex is erg robuust – ik denk dat je er iemand flink mee kan verwonden. De 530 oogt wat kwetsbaarder, al kan dat ook bedrog zijn omdat-ie zo licht is. Voor de zekerheid heb ik er een screen protector en een rubber hoesje bij gekocht.

Conclusie
Naar mijn eigen bescheiden mening wint de Edge van de Etrex op de meeste punten, waarvan de belangrijkste zijn de afleesbaarheid van het scherm en de koppeling met de telefoon. Ik ben heel blij met mijn aankoop!

Meer informatie
Hieronder heb ik nog wat extra informatie op een rij gezet.

Enkele reviews, inclusief besprekingen van de vele functies
https://www.dcrainmaker.com/2019/04/gar ... eview.html
https://www.bikeradar.com/reviews/train ... -edge-530/
https://www.outdoorgearlab.com/reviews/ ... n-edge-530
Let op: ik sta niet in voor de onafhankelijkheid van deze sites.

Specificaties Edge 530

- Afmetingen: 84 x 52 x 18 mm (LxBxD)
- Schermdiagonaal: 2,6 inch (6,6 cm)
- Schermresolutie: 246 x 322 pixels
- Gewicht: 80 gram incl. koordje en excl. mount
- Batterij: oplaadbare li-ion batterij (capaciteit: ? mAh)
- Batterijlevensduur: ca. 20 uur (fabrieksopgave)
Zie verder: https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/621224#specs

Specificaties Etrex 30x
- Afmetingen: 100 x 52 x 30 mm (LxBxD)
- Schermdiagnonaal: 2,2 inch (5,6 cm)
- Schermresolutie: 240 x 320 pixels
- Gewicht: 160 gram incl. koordje en excl. mount
- Batterij: twee AA-batterijen (bijv. oplaadbare Eneloops)
- Batterijlevensduur: ca. 24 uur (eigen ervaring)
Zie verder: https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/518048#specs
Mooie review.
Kleine maar mi relevante aanvullingen:
-De etrex kan ook gewoon tijdens het fietsen aan de powerbank zoals dat bij de edge ook nog steeds kan.
-Ik heb de edge een keer stilstaande laten vallen (nooit verstandig) en toen was ie direkt kapot. De etrex heb ik niet vaak laten vallen, maar in de loop van de vele jaren is het wel gebeurd. Misschien toeval, maar de etrex heeft dat wel prima overleefd.
Edit: je hebt je review gewijzigd....

Mooie review Willem. Het maakt mij, als 30x-gebruiker, duidelijk dat vervanging een afweging is van voors en tegens.
Een paar opmerkingen/vragen:

> het uit de mount halen ging steeds stroever.
Daar zou misschien wel wat aan te doen zijn maar het is me duidelijk dat de connectiviteit met de telefoon voor jou hét vervangingsargument was, samen met de afleesbaarheid van het scherm al goede tweede.

> Edge 830
Ik heb laatst eens gezocht en niet gevonden. Weet iemand een (tabelsmatig) overzicht van alle functies en ontbreken van functies van Garmin-apparaten? Ik kwam alleen maar teksten tegen die zeiden dat elk apparaat op zich weer geweldig was.

> veel overbodige functies.
Heel herkenbaar. Ik zou wel wat over heben voor apparaten waar ik menuknopjes (voorlopig) zou kunnen laten verdwijnen.

>Als ik de achtergrondverlichting van de Etrex omhoog schroef, resulteert op zich een helder
> en scherp beeld. Maar dat blijft maar enkele seconden zo; daarna gaat-ie weer naar donker.
>Misschien doe ik iets verkeerd,
Is dat niet een instelling onder Stel In, Scherm, Verlichtingsduur? Ik heb er geen last van; scherm blijft op ingestelde helderheid staan.

>Mijn ervaring is dat het loshalen van de Etrex best wel stroef gaat.
Klopt. Hier ook. Het gaat. Voordeel is dat hij wel goed vast zit. Nog geen defecten na enkele honderden ritten.

> Nou is het wel zo dat li-ion batterijen op den duur brakker worden,
> dus ik hoop dat ik tegen die tijd de batterij kan vervangen,
Je schrijft niet of dat wel kan. Dat lijkt me wel essentieel. Weet iemand hier dat?
geelfietsje schreef:
zo 09 mei, 2021 01:34
De etrex kan ook gewoon tijdens het fietsen aan de powerbank zoals dat bij de edge ook nog steeds kan.
Dus gewoon een kabeltje tussen de powerbank en de Etrex? Ik was altijd in de veronderstelling dat je de batterijen in een aparte oplaadunit moest opladen. Weer wat geleerd.

geelfietsje schreef:
zo 09 mei, 2021 01:34
Ik heb de edge een keer stilstaande laten vallen (nooit verstandig) en toen was ie direkt kapot. De etrex heb ik niet vaak laten vallen, maar in de loop van de vele jaren is het wel gebeurd. Misschien toeval, maar de etrex heeft dat wel prima overleefd.
Ik heb de Edge nog niet laten vallen, maar heb wel zo'n rubberen hoesje gekocht - voor het geval dat. En op mijn fiets zit-ie altijd aan het lusje vast. De Etrex heb ik inderdaad ook al wel een paar keer laten vallen. Die krengen zijn niet kapot te krijgen - hoogstens een extra kras op je scherm.

Leon schreef:
zo 09 mei, 2021 09:41
Edit: je hebt je review gewijzigd....
Klopt, een paar kleine dingen en de foto's.

Leon schreef:
zo 09 mei, 2021 09:41
>Als ik de achtergrondverlichting van de Etrex ...
>Misschien doe ik iets verkeerd,
Is dat niet een instelling onder Stel In, Scherm, Verlichtingsduur? Ik heb er geen last van.
Dan sla ik hier de plank mis, en vervalt een deel van mijn argumentatie. De helderheid van de Etrex is wel continu hoger in te stellen (ik hoop zonder veel extra batterijgebruik?). Ik pas dit even aan in de review. Beide schermen zijn dan even helder en scherp. Het scherm van de Etrex is wel wat kleiner, wat ook invloed heeft op de afleesbaarheid. En voor zover ik weet heeft de Etrex niet de mogelijkheid om de helderheid automatisch aan te laten passen, en de Edge dus wel.

Leon schreef:
zo 09 mei, 2021 09:41
> Nou is het wel zo dat li-ion batterijen op den duur brakker worden,
> dus ik hoop dat ik tegen die tijd de batterij kan vervangen,
Je schrijft niet of dat wel kan. Dat lijkt me wel essentieel. Weet iemand hier dat?
Ik kon dat zo snel niet vinden. Bij de voorloper, de 520 kan het wel, want daarvan zijn reparatiefimpjes te vinden.
willem.m schreef:
zo 09 mei, 2021 10:11
De helderheid van de Etrex is wel continu hoger in te stellen (ik hoop zonder veel extra batterijgebruik?). Ik pas dit even aan in de review.
Helaas mét sterke beïnvloeding van het batterijverbruik. Ik vermoed dat de witte leds die het scherm van de Etrex verlichten nog van een van de eerste types zijn die destjids op de markt kwamen. Die waren nog niet eens heel veel zuiniger dan gloeilampjes.
Ik gebruik in mijn Etrex meestal een paar oude batterijen met inmiddels mindere capaciteit en weet dat ze mét schermverlichting nauwelijks drie uur meegaan en zonder de hele dag.
willem.m schreef:
zo 09 mei, 2021 10:11
geelfietsje schreef:
zo 09 mei, 2021 01:34
De etrex kan ook gewoon tijdens het fietsen aan de powerbank zoals dat bij de edge ook nog steeds kan.
Dus gewoon een kabeltje tussen de powerbank en de Etrex? Ik was altijd in de veronderstelling dat je de batterijen in een aparte oplaadunit moest opladen. Weer wat geleerd.

De etrex beschikt niet over een oplaadfunctie, de batterijen worden bij het aansluiten van een powerbank/of andere bron als het ware overruled en lopen dan ook niet verder leeg.
Hartelijk dank hiervoor. Met Ansmann oplaadbare batterijen met eveneens langzame zelfontlading doe ik nog duidelijk langer dan met Eneloops: 5 dagen ipv 3.
Het schijnt toch mogelijk te zijn de Etrex met het juiste OTG kabeltje aan een wat nieuwere Android telefoon te hangen. Ik heb zo'n kabeltje gekocht maar het nog niet geprobeeerd. Dit is inderdaad een belangrijke functie.
Leon schreef:
zo 09 mei, 2021 10:16
willem.m schreef:
zo 09 mei, 2021 10:11
De helderheid van de Etrex is wel continu hoger in te stellen (ik hoop zonder veel extra batterijgebruik?).
Helaas mét sterke beïnvloeding van het batterijverbruik. ... Ik gebruik in mijn Etrex meestal een paar oude batterijen met inmiddels mindere capaciteit en weet dat ze mét schermverlichting nauwelijks drie uur meegaan en zonder de hele dag.
Wim schreef:
zo 09 mei, 2021 10:55
...Met Ansmann oplaadbare batterijen met eveneens langzame zelfontlading doe ik nog duidelijk langer dan met Eneloops: 5 dagen ipv 3. ...
@Wim: Hoeveel uur kan jij rijden met die Ansmann batterijen met backlight op ca. eenderde* van de max.? Als ik Leon moet geloven (en dat doe ik 🧐), heeft de backlight een flinke impact op het batterijverbruik.

*) Die eenderde is arbitrair, maar lijkt zo op het eerste gezicht een stand die een helder en goed afleesbaar beeld oplevert in wisselende omstandigheden en met zonnebril op, en daarmee redelijk vergelijkbaar is met de Edge. Om appels en peren te vergelijken moeten we de condities proberen gelijk te trekken.
Wim schreef:
zo 09 mei, 2021 10:55
Hartelijk dank hiervoor. Met Ansmann oplaadbare batterijen met eveneens langzame zelfontlading doe ik nog duidelijk langer dan met Eneloops: 5 dagen ipv 3.
Het schijnt toch mogelijk te zijn de Etrex met het juiste OTG kabeltje aan een wat nieuwere Android telefoon te hangen. Ik heb zo'n kabeltje gekocht maar het nog niet geprobeeerd. Dit is inderdaad een belangrijke functie.
OTG werkt als je telefoon dat ondersteund (in de appstore zoeken op OTG? om te zien of dat zo is) daarnaast het juiste OTG-kabeltje want niet alle kabels doen wat ze beloven. Een tooltje als Total Commander (en wat inleeswerk over hoe je dat moet gebruiken) is dan wel handig om te hebben, eventueel aangevuld met de losse USB-plugin.
De kleur van de track aanpassen kan wel bij mijn Etrex 30. Je kunt allerlei kleuren kiezen, ik vind zelf donkerblauw het prettigst.

Bij Garmin (en wellicht bij concurrenten ook) is het voor mij een kwestie geweest van met veel getier en moeite leren omgaan met het spul, inclusief Basecamp. Ik ben nu al jaren zover dat het vrij probleemloos werkt, en ik heb dus helemaal geen zin in het leren van weer nieuwe dingen.
GPS tracks/routes laad ik probleemloos thuis via de PC op de Etrex, ben ik onderweg dan vind ik het prima zo, als ik een alternatieve route wil rijden doe ik dat "gewoon" met oriëntatie op een goede landkaart van papier; altijd veel meer overzicht dan welk digitaal apparaat dan ook.
De belangrijkste functie van de GPS is dus voor mij de (oorspronkelijke) track laten zien, en laten zien waar ik precies ben. Voor mij genoeg.
Incidenteel heb ik de Etrex ook wel eens gebruikt om in bijvoorbeeld Berlijn een hotel te vinden, maar uiteraard kan dat ook met de smartphone. (alleen zit die niet op mijn stuur bevestigd)

Het scherm van een Etrex is weliswaar klein, maar met een (inmiddels) leesgedeelte in de fietsbril gaat dat prima, en voor de bredere oriëntatie dus de kaart op de stuurtas. Achtergrondverlichting gebruik ik alleen in het donker, en op fietsvakanties rijd ik nooit in het donker. (Tijdens de zgn randonneursbrevetten wel) Een uiterst sterk punt van de Etrex 30 heb ik juist altijd de afleesbaarheid van het schermpje bij daglicht gevonden...
Ervaring met de Edge heb ik niet, wél met de Etrex 30.
De Etrex 30 (zonder x dus) gebruik ik nu 6 jaar en nog steeds naar volle tevredenheid. In die 6 jaar heb ik hem veel gebruikt, tijdens lange tochten, maar ook bij veel dagtochten. Ik durf dus wel te stellen dat mijn Etrex meer dan gemiddeld gebruikt is. Hij gaat nog steeds probleemloos uit de mount en wanneer hij daar in zit, dan zit hij ook goed vast. Ik lees ook nog wel eens over defecte knoppen, ook daar heb ik gelukkig geen last van, ondanks het feit dat ik het apparaat ook wel eens heb laten vallen.

Wanneer ik op pad ga zet ik thuis de tracks van de route(s) er op. Onderweg is het dan zoals al door meerdere gebruikers genoemd een kwestie van het lijntje volgen. Een enkele keer wil het wel eens voorkomen dat een track het niet meer doet. Om dat probleem voor te zijn plaats ik vaak een route in delen, maar ook één grotere track. Werkt de een niet meer, dan schakel ik over op de andere.

Zichtbaarheid:
Het scherm is inderdaad niet groot, maar om de track te volgen prima. Met fel zonlicht kan het even lastig zijn, maar over het algemeen valt dat erg mee. Voor het grote overzicht gebruik ik OSMAND op mjin smartphone, daar kun je snel mee uitzoomen. De GPS tracks zet ik ook op de smartphone, stel dat de Etrex kapot gaat dan kan ik altijd op de telefoon verder.

Batterijen:
Heb 2 jaar geleden goedkope oplaadbare batterijen gekocht bij Action (2300 mAh). Hiervan neem ik er 4 mee, dus 2 in de Etrex en 2 reserve. Gemiddeld doe ik 3 a 4 dagen met een setje. Oplader mee en je kunt de hele reis er mee doen!

Externe Kabels (OTG):
Ik heb een standaard verloopkabeltje met de USB-aansluiting van mijn smartphone (USB-C) naar USB-A female. Met een kort USB A - USB-mini kabeltje koppel ik de Etrex zo aan mijn smartphone. Op de smartphone heb ik de App Stickmount geïnstalleerd. Met bijv. Total Commander of een andere bestandsbeheer-App kan ik zo de GPX tracks van de Etrex overzetten naar de smartphone.

Voor het gemak neem ik bij langere reizen ook nog een kleine laptop mee. Met lader in totaal ongeveer 1,2 kg. Ja het is extra ballast en gewicht, maar ik heb er ook veel gemak van. Bij langere reizen kan ik onderweg de route aanpassen of soms helemaal iets nieuws verzinnen. Ik doe dat heel ouderwets nog met Mapsource. Je kunt daar een route niet mee omzetten naar een track, daar gebruik ik dan eventjes Basecamp voor. :D

Stel de Etrex gaat kapot, wat dan?
De kans is groot dat ik er dan toch weer eentje koop, waarschijnlijk dan de Etrex30. Nadeel is inderdaad wel dat hij niet rechtstreeks met je smartphone kan communiceren maar met de kabeltjes zoals hierboven omschreven gaat dat prima. Zoals Joris in zijn bijdrage hier boven ook al schrijft: het zal ongetwijfeld ook anders kunnen, maar ik ben tevreden met wat ik nu heb en hoe dat werkt, ook ik heb geen zin om dingen daarvoor weer op nieuw te leren.
He Willem ik heb volgens mij een paar jaar geleden al eens een filmpje voor jou gemaakt om te laten zien hoe je de kleur van een track veranderd:
https://m.youtube.com/watch?v=SvcjTHkc0No
egopro schreef:
zo 09 mei, 2021 22:09
He Willem ik heb volgens mij een paar jaar geleden al eens een filmpje voor jou gemaakt om te laten zien hoe je de kleur van een track veranderd
Klopt. Ik weet inderdaad hoe dat moet (dankzij jou en De Tovenaar). En dat schrijf ik ook in mijn review: "...Dat was ik al gewend van de Etrex (ook paars), al kon je dan op een omslachtige manier toch een zwarte lijn tevoorschijn toveren..." Maar ik moet er wel extra stappen voor zetten, elke keer weer, dus optimaal is anders.
Ow willen sorry voor de korte (botte) reactie. Ook moet ik even zeggen; “bedankt dat je de moeite hebt genomen om deze review te schrijven.” Top!
Zo vat ik het niet op hoor. Het is natuurlijk prima om die tip nog een keer te herhalen.
Ik heb de achtergrondverlichting niet aan staan. Ook zonder is het scherm voor mij meestal goed leesbaar. Maar ik heb echt goede ogen.
@Wim: Ik heb dus zelf ook altijd met de achtergrondverlichting uit gefietst op de Etrex. Maar met de Edge, met automatische backlight aan, is het beeld echt een stuk helderder dan de Etrex op standje nul. Vind ik, maar goed, ik kan vergelijken, dus dat is makkelijk praten. 😉

Overigens ben ik niet op een missie om tevreden Etrex-bezitters te overtuigen. Zoals ik al schreef was ik een jaar of acht tevreden (en schreef daarover en deelde plusjes uit aan gelijkgestemden) voordat ik het licht zag 🤭. Wat ik wél beoog is mensen die nog geen gps-device hebben en er een willen aanschaffen een alternatief laten zien, naast de op dit forum al zo vaak besproken Etrex.
Leon schreef:
zo 09 mei, 2021 09:41
> Edge 830
Ik heb laatst eens gezocht en niet gevonden. Weet iemand een (tabelsmatig) overzicht van alle functies en ontbreken van functies van Garmin-apparaten? Ik kwam alleen maar teksten tegen die zeiden dat elk apparaat op zich weer geweldig was.
Ik kwam dit overzicht tegen van 'Joe Average'. Het geeft tabelsgewijs een overzicht van de feaures van de 530, 830 en 1030 Plus. Het ziet er informatief uit, misschien wat overweldigend veel, maar ik kan geen inschatting maken van de betrouwbaarheid. Joe geeft aan dat hij een Amazon Associate is, wat waarschijnlijk inhoudt dat hij verdient aan verkopen die via hem tot stand komen. Dat hoeft op zich de juistheid van zijn gegevens niet in de weg te staan.
Toen je deze review plaatste Willem was mijn belangstelling gering. Ik heb jarenlang met matige tevredenheid de eTrex 20 gebruikt, en was in 2019, tijdens mijn tocht naar Avignon, overgestapt op navigeren op mijn smartphone, toen een iPhone 6s.
Als app gebruikte ik PocketEarth, en als oplader van mijn telefoon The Plug (dus met energie van mijn naafdynamo). Aan het eind van elke fietsdag was mijn telefoon 100% opgeladen, terwijl ik hem toch continu aan had staan. Ideaal!

Inmiddels is mijn iPhone vervangen door een Samsung S10, en voor navigatie gebruik ik OSMand. Op zich ook een puike combinatie, ware het niet dat The Plug de telefoon niet opgeladen houdt als het scherm aan staat. Dat los ik dan op door op eenvoudige stukken het scherm uit te zetten, maar ik mis de extra informatie die ik gewend was op het scherm af te lezen (naam van het dorpje in de verte of het riviertje naast me, op voorhand zien dat er een supermarkt aankomt etc.)

Dat was nadeel 1.

Afgelopen twee weken heb ik een stukje door Noord-Frankrijk gefietst. Via Zeeland naar Brugge, naar Boulogne-sur-Mèr, dan de Groene Valleienroute tot ik de Jacobsroute kruiste, en dan via deze route weer naar huis. In tegenstelling tot mijn trip naar Avignon ben ik deze keer uitbundig getrakteerd op regen. En daar kwam ik nadeel 2 tegen. Een touchscreen bedienen met kletsnatte handen en een nat scherm is een uitdaging. En nadat ik de usb-c stekker uit mijn telefoon had gehaald, en weer terugplaatste , gebeurde het tot twee keer toe dat de S10 begon te mekkeren dat er nattigheid in de USB-poort zat, en dat ik de oplader ONMIDDELIJK moest ontkoppelen, zo meldde de telefoon. Dat deed ik uiteraard braaf, maar vanaf dat moment werd er helemaal niet meer opgeladen. (Het is na het droog worden van de poort helemaal goedgekomen met mijn telefoon).

Onderweg kwam ik een vrouw tegen die een ruim rondje Frankrijk had gefietst en die voor de navigatie de Edge 1010 (geloof ik) een verre voorloper van de 1030 Plus gebruikte. Ze was daar erg tevreden over , hij was niet zo snel met routes berekenen, maar dat gebruikte ze toch niet vaak.

Dat was het moment dat ik weer wat enthousiaster begon te worden voor het idee van een dedicated GPS-apparaat, en zo liep ik ook weer tegen deze review aan.

Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat de 530 een geschikte kandidaat is als mijn toekomstige wegwijzer. Is dit apparaat in natte omstandigheden ook goed te gebruiken? Heb je inmiddels nog nieuwe ervaringen opgedaan die je oordeel over het apparaat beïnvloeden?
Ben maar brutaal en zeg nee, dat is een oud ding, de Edge 830 plus of 1030 plus hebben wat je wil binnen de Edge serie, scherm heeft weinig last van regen en makkelijk draadloos tracks er opzetten.

Heb al lang een Montana 600, onverwoestbaar, groot scherm, goed afleesbaar en trekt zich niks aan van regen, oplaadbaar of batterijen, niet draadloos, groot en zwaar. +- 2 fietsdagen op 1 lading

wat korter een Oregon 650T, degelijk, wat klein scherm dat niet goed gaat met regen, oplaadbaar of batterijen, niet draadloos redelijk afleesbaar. +- 2 fietsdagen op 1 lading

Net een Edge 1030 plus, minder robuust dan de andere 2, groot scherm, erg goed afleesbaar, gaat goed in regen, geen batterijen, alleen oplaadbaar, draadloos makkelijk tracks er op zetten, gratis Garmin kaarten.
Vandaag een kleine 4 uur aan, geen track actief, wel snelheids sensor, accu verbruik 17% , die gaat dus erg lang mee.

Track kan hij omzetten naar een route, dus navigatie aanwijzingen zoals na 200 meter rechts, de route is paars maar de originele track blijf in het zwart zichtbaar, erg prettig als de route anders is geworden dan de track.

Wel een nadeel hij kan minder lange tracks aan, waar de andere 2 rustig een track aan kunnen van meer dan 500km zal je bij de Edge die moeten knippen.