Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebruikersreview: Garmin Edge 530 vs Garmin Etrex 30x - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Gebruikersreview: Garmin Edge 530 vs Garmin Etrex 30x

125 berichten
Ja, laten we die discussie in dit draadje nog eens over doen.
Ter geruststelling: ik heb ook OsmAnd maar ga hier niet uitleggen waarom beiden.
LHTJoost schreef:
zo 21 mei, 2023 19:01
Ik weet het ff niet meer 🤭
Ik ga het allemaal nog maar eens testen.
Misschien anders op het gpsforum zoeken of vragen?
Die virtuele tegenstander ben ik laatst voor het eerst tegen gekomen op mijn 830. Namelijk in de route navigatie modus bij het rijden van een eerder gemaakte route. Dan heb je eoa raar pijltje dat voor je uit rijdt. Beetje raar ja maar niet echt storend IME. Dat hoogteprofiel uit de laatste screenshot kan je uitzetten in de instellingen, ik heb de kaart fullscreen in beeld.

Strava-segmenten laad ik nooit op mijn Garmin.

Ik rij zelf het liefste met alleen een track in beeld, dan heb je in ieder geval geen toeters en bellen met navigatie, en ook geen virtuele tegenstanders enz, en ik hou van simpelheid, zeker op fietsvakantie. Bijkomend voordeel: accu gaat ook langer mee.
PatrickL schreef:
vr 17 feb, 2023 09:04
Een Edge (830 in mijn geval) op het stuur kan opgeladen via een powerbank, maar navigeren gaat dan niet meer.
Is daar een tussenoplossing voor, behoudens aan de powerbank in het tentje?
Mijn 830 kan navigeren én opladen tegelijk, *mits* ie niet helemaal leeg is. Opladen vanaf 10% en navigeren tegelijk gaat prima.
Peter Molog schreef:
zo 21 mei, 2023 19:25
Hmm. Waarom niet eens Osmand op de telefoon geprobeerd. Even lastig. Daarna een opluchting.
IMO andersom. Eerste paar uur makkelijk. Daarna lastig want telefoon loopt snel leeg.
willem.m schreef:
zo 21 mei, 2023 15:56
bdr schreef:
zo 05 sep, 2021 17:39
... Virtual Partner kan je niet uitzetten.
Even gezocht maar hier een pagina met instructies voor meerdere Edge apparaten incl. de 530.
Met die instructie kan je op de 530 niet direct de VP van je kaartscherm af krijgen, maar wel een extra VP scherm toevoegen. Op dat extra scherm kan je dan de VP snelheid op 0 zetten, zoals eerder al getipt in dit draadje. De VP is er dan nog steeds, maar blijft op je kaartscherm bij de start steken en komt daarna dus niet steeds hinderlijk in beeld. Bovendien verschijnt uiteindelijk geen bericht dat de VP heeft 'gewonnen'. Tenminste, zo begrijp ik het.
bast1aan schreef: IMO andersom. Eerste paar uur makkelijk. Daarna lastig want telefoon loopt snel leeg
Zie ook nieuw draadje.

viewtopic.php?f=21&t=38577#start
Nog een vraag:
Is het bij een Edge 530 bezwaarlijk om een track van +1000 km in zijn geheel te lattenbodem toch beter in stukjes?
LHTJoost schreef:
ma 10 jul, 2023 19:11
lattenbodem toch beter in stukjes?
Dan moet je wel een zaag meenemen op fietsvakantie. 🙂
Oeps…ff aanpassen.
Opnieuw:
Nog een vraag:
Is het bij een Edge 530 bezwaarlijk om een track van +1000 km in zijn geheel te laden of toch beter in stukjes?
LHTJoost schreef:
ma 10 jul, 2023 19:34
Opnieuw:
Nog een vraag:
Is het bij een Edge 530 bezwaarlijk om een track van +1000 km in zijn geheel te laden of toch beter in stukjes?
Voor zover ik weet is het beter om je track op te splitsen. Bij een track van 1000km wordt de hele track in memory geladen en daar wordt de performance niet beter van. Kost mogelijk ook meer batterij omdat er meer berekend wordt. Ik splits mijn routes meestal op in tracks van ongeveer 200km en dat gaat prima, zowel bij het berekenen van de route als het herberekenen als je toch een keer van de route af geraakt.
Dank je.
Herberekenen zet ik uit overigens.
Oké…opgeknipte tracks gemaakt van de Frontlijnroute. Lukt het niet om ze op te slaan in connect terwijl dat met andere tracks wel gewoon lukt. Met kabeltje wel kunnen uploaden van MacBook naar de Edge530. Wel vreemd. Iemand een idee waar dat dan mis gaat?
LHTJoost schreef:
do 27 jul, 2023 22:05
Oké…opgeknipte tracks gemaakt van de Frontlijnroute. Lukt het niet om ze op te slaan in connect terwijl dat met andere tracks wel gewoon lukt. Met kabeltje wel kunnen uploaden van MacBook naar de Edge530. Wel vreemd. Iemand een idee waar dat dan mis gaat?
Dat is in mijn ervaring altijd een kwestie van een verkeerd bestandsformaat, dan wel een fout in de inhoud van het bestand. Je moet een Garmin compatibel GPX bestand hebben.

Waar heb je de route mee opgeknipt? Met een andere routesite of een ander (niet-Garmin) programmaatje? Niet alle routesites produceren resultaten die zonder meer Garmin compatibel zijn.

Mijn suggestie - importeer de route in Garmin BaseCamp, doe daar het opsplitsen en exporteer dan de losse stukken als GPX, vervolgens uploaden naar Garmin Connect.

Direct uploaden naar je 530 kan altijd, dat is gewoon file transfer. Je kunt alles uploaden via dat kabeltje. Maar 'werken' de routes dan wel op je 530?

Ik heb toevallig zelf ook dit voorjaar de frontlijnroute opgesplitst voor mijn 830, in BaseCamp, als voorbereiding op een mogelijk tripje deze nazomer. Heb nog niet geprobeerd dit op Connect te zetten. Zal het ook eens proberen een dezer dagen.
ThomasG schreef:
ma 10 jul, 2023 20:34
LHTJoost schreef:
ma 10 jul, 2023 19:34
Opnieuw:
Nog een vraag:
Is het bij een Edge 530 bezwaarlijk om een track van +1000 km in zijn geheel te laden of toch beter in stukjes?
Voor zover ik weet is het beter om je track op te splitsen. Bij een track van 1000km wordt de hele track in memory geladen en daar wordt de performance niet beter van. Kost mogelijk ook meer batterij omdat er meer berekend wordt. Ik splits mijn routes meestal op in tracks van ongeveer 200km en dat gaat prima, zowel bij het berekenen van de route als het herberekenen als je toch een keer van de route af geraakt.
Die opmerking ''omdat er meer berekend wordt'' snap ik niet.
Een track (= kruimelspoor = gpx-file) is een vast gegeven. Hij gaat van A naar B. Als je daarvan afwijkt dan wordt er door je navigatieapparaat niets herberekend.
Heb je je tocht als route (= gdb.file) van A naar B op je navigatieapparaat staan dan gaat je apparaat als je van de route van A naar B afwijkt en via C gaat, op het punt waar je van de route afwijkt wel naar B herberekenen. Dat kost batterij.

Jan
Hilver schreef:
vr 28 jul, 2023 13:47
Die opmerking ''omdat er meer berekend wordt'' snap ik niet.
Een track (= kruimelspoor = gpx-file) is een vast gegeven. Hij gaat van A naar B. Als je daarvan afwijkt dan wordt er door je navigatieapparaat niets herberekend.
Klopt, maar wie weet heeft het ding er toch moeite mee om intern met het bestand bezig te zijn. De rekenkracht van een Garmin is vaak immers niet groot, om het netjes te zeggen.
Ik heb basecamp gebruikt. Zal eens testen of hij wel werkt.
Hilver schreef:
vr 28 jul, 2023 13:47
ThomasG schreef:
ma 10 jul, 2023 20:34
LHTJoost schreef:
ma 10 jul, 2023 19:34
Opnieuw:
Nog een vraag:
Is het bij een Edge 530 bezwaarlijk om een track van +1000 km in zijn geheel te laden of toch beter in stukjes?
Voor zover ik weet is het beter om je track op te splitsen. Bij een track van 1000km wordt de hele track in memory geladen en daar wordt de performance niet beter van. Kost mogelijk ook meer batterij omdat er meer berekend wordt. Ik splits mijn routes meestal op in tracks van ongeveer 200km en dat gaat prima, zowel bij het berekenen van de route als het herberekenen als je toch een keer van de route af geraakt.
Die opmerking ''omdat er meer berekend wordt'' snap ik niet.
Een track (= kruimelspoor = gpx-file) is een vast gegeven. Hij gaat van A naar B. Als je daarvan afwijkt dan wordt er door je navigatieapparaat niets herberekend.
Heb je je tocht als route (= gdb.file) van A naar B op je navigatieapparaat staan dan gaat je apparaat als je van de route van A naar B afwijkt en via C gaat, op het punt waar je van de route afwijkt wel naar B herberekenen. Dat kost batterij.

Jan
Voor de goede orde - het gaat hier specifiek over de Edge 530, en niet over een 'navigatieapparaat' in het algemeen.

T.a.v. "omdat er meer berekend wordt":
Een GPX file is een XML bestand met als inhoud een reeks punten op de kaart. Geen enkele processor kan XML direct verwerken. Wat er dus gebeurt is dat als jij een spoor laadt, de processor van de Edge 530 deze gaat omrekenen naar instructies voor de processor. Hoe meer punten in je kruimelspoor, hoe meer er verwerkt moet worden. Daarom is het nuttig een heel lange route op te splitsen in stukjes ter grootte van je dagafstand of iets meer. Dan is de processor sneller klaar. Dat was de oorspronkelijke vraag van LHTJoost. Je kan overigens ook het aantal punten in je spoor 'uitdunnen', dan gaat het ook sneller.

T.a.v. herberekenen bij afwijking van je route:
Het is zo dat er op Garmin Edge 530 (en de 830, 1030, 540, 840, 1040) wel degelijk herberekend wordt als je van je route afwijkt, ook als het een kruimelspoor is. Dit kun je met een optie in het menu 'aan' of 'uit' zetten, of 'op verzoek'. Als je dit in het menu 'aan' gezet hebt wordt er automatisch herberekend als je afwijkt, ook bij een spoor.

@Leon: het gaat in dit topic om de Edge 530. De rekenkracht van die Garmin apparaatjes is zeer goed. Jij hebt waarschijnlijk de wat oudere apparaatjes nog voor ogen (ik heb zelf een Etrex 30x en ook nog een Edge 810 liggen) , die hebben veel meer moeite met lange routes. Maar vanaf de Edge 530/830 0 serie is de performance prima, niks op aan te merken.
br@m schreef:
vr 28 jul, 2023 14:57
Hilver schreef:
vr 28 jul, 2023 13:47
ThomasG schreef:
ma 10 jul, 2023 20:34

Die opmerking ''omdat er meer berekend wordt'' snap ik niet.
Een track (= kruimelspoor = gpx-file) is een vast gegeven. Hij gaat van A naar B. Als je daarvan afwijkt dan wordt er door je navigatieapparaat niets herberekend.
Heb je je tocht als route (= gdb.file) van A naar B op je navigatieapparaat staan dan gaat je apparaat als je van de route van A naar B afwijkt en via C gaat, op het punt waar je van de route afwijkt wel naar B herberekenen. Dat kost batterij.

Jan
Voor de goede orde - het gaat hier specifiek over de Edge 530, en niet over een 'navigatieapparaat' in het algemeen.

T.a.v. herberekenen bij afwijking van je route:
Het is zo dat er op Garmin Edge 530 (en de 830, 1030, 540, 840, 1040) wel degelijk herberekend wordt als je van je route afwijkt, ook als het een kruimelspoor is. Dit kun je met een optie in het menu 'aan' of 'uit' zetten, of 'op verzoek'. Als je dit in het menu 'aan' gezet hebt wordt er automatisch herberekend als je afwijkt, ook bij een spoor.
Bedankt voor je toelichting.

Jan
br@m schreef:
vr 28 jul, 2023 10:48
LHTJoost schreef:
do 27 jul, 2023 22:05
Oké…opgeknipte tracks gemaakt van de Frontlijnroute. Lukt het niet om ze op te slaan in connect terwijl dat met andere tracks wel gewoon lukt. Met kabeltje wel kunnen uploaden van MacBook naar de Edge530. Wel vreemd. Iemand een idee waar dat dan mis gaat?
Ik heb toevallig zelf ook dit voorjaar de frontlijnroute opgesplitst voor mijn 830, in BaseCamp, als voorbereiding op een mogelijk tripje deze nazomer. Heb nog niet geprobeerd dit op Connect te zetten. Zal het ook eens proberen een dezer dagen.
Van de Frontlijnroute zijn op deze web pagina https://www.recreatief-fietsen.nl/front ... tlijn/gps2 zowel de samengestelde track als de losse tracks te downloaden.
Voor gps-toestellen of smartphones die geen samengestelde track kunnen lezen, hebben ze de hoofdroute op één track staan; daarnaast zijn er losse tracks van elk traject en van de alternatieven.

Zelf fietste ik afgelopen juni de Frontlijnroute. Hoewel mijn Garmin Oregon 600 wel de samengestelde track aan kan, gebruikte ik de losse tracks. Mijn gedachte daarbij was dat een losse track laden sneller gaat dan het laden van de samengestelde track. In de praktijk heb ik dat echter niet getest.

Jan