Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebruikersreview: Garmin Edge 530 vs Garmin Etrex 30x - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Gebruikersreview: Garmin Edge 530 vs Garmin Etrex 30x

125 berichten
LHTJoost schreef:
zo 05 sep, 2021 21:57
Ik heb niet alles gelezen (sorry)
De andere reageerders ook niet noodzakelijk ;-)

Ik probeer te doorgronden hoe de Edge 530 werkt en dat schrijf ik hier neer. Heel dat stuk over Garmin Connect heb ik opgeschreven omdat ik niet begreep hoe mijn routes van Komoot automatisch op het toestel terecht kwamen. Want de Komoot Connect IQ app werkt niet meer. Maar die heb je dus niet nodig, zie verhaal hierboven.

LHTJoost schreef:
zo 05 sep, 2021 21:57
maar wat ik prettig vind aan mijn Etrex is dat track ook echt tracks zijn (een lijn op een kaart) en niet een dwingende, al dan niet routerende, combinatie van pijlen en dergelijke.
Dat werkt hetzelfde op de Edge. Je kan ook, net zoals de eTrex, meerdere routes tegelijk laten zien.

LHTJoost schreef:
zo 05 sep, 2021 21:57
Ik heb bij vrienden gezien hoe ze aan het klooien waren met tracks om te voorkomen dat ze steeds teruggestuurd werden of ander gedoe.
Dat is omdat ze "route herberekenen" aan hadden staan. Dat moet dus uit.

LHTJoost schreef:
zo 05 sep, 2021 21:57
Ander punt van zorg is de accu vs batterijen.
Ik heb de batterijen van de eTrex altijd handig gevonden, maar ik heb wel gemerkt dat ik in de praktijk een powerbank voor de telefoons en een USB-batterijlader voor de eTrex bij had. Wij hebben geen naafdynamo's, anders zou ik waarschijnlijk via een mobiele telefoon navigeren.
Ik heb ook navigatie op mijn iPhone maar wat als mijn stroomvoorziening ermee ophoudt op een lange reis. Dan wordt het wel een gedoe om genoeg prik in je telefoon te krijgen. Vandaar de Garmin voor de zekerheid.

Beetje of topic maar ik fietste door een "wat minder goede buurt" (in Arles notabene) met mijn iPhone op mijn stuur en ik voelde me daar niet heel prettig bij. Er gebeurde niks maar ik ben er daarna toch over na gaan denken. Je kan altijd beroofd worden maar zo ligt je iPhone wel een beetje in de etalage.
Welke onderdelen zijn dan nodig om de Etrex via naafdynamo op te laden? Kan dit wel met de Etrex 30(x)?
LHTJoost schreef:
zo 05 sep, 2021 21:57
[...]
Ik sluit mijn Etrex aan op mijn naafdynamo via een E-werk omvormer en bufferaccu. Als dit onderweg kapot gaat kan ik altijd nog overstappen op batterijen.
mavave schreef:
zo 28 nov, 2021 10:17
Welke onderdelen zijn dan nodig om de Etrex via naafdynamo op te laden? Kan dit wel met de Etrex 30(x)?
LHTJoost schreef:
zo 05 sep, 2021 21:57
[...]
Ik sluit mijn Etrex aan op mijn naafdynamo via een E-werk omvormer en bufferaccu. Als dit onderweg kapot gaat kan ik altijd nog overstappen op batterijen.
Je hebt daarvoor een naafdynamo, een omvormer en een bufferaccu nodig. En bekabeling maar die wordt meegeleverd met de omvormer. Dat werkt zeker met een Etrex30(x). Je laadt dan over niet je Etrex of de batterijen op. Je geeft direct voeding aan het apparaat.
Met andere woorden: een eTrex via USB opladen gaat niet, je kan er hoogstens het toestel mee aan de praat houden. Als je dit langdurig doet kan het zijn dat de USB-poort kapot gaat want die is niet gemaakt om permanent verbonden te zijn.
Je kunt deze batterijlader/powerbank aan jouw naafdynamo hangen en daarmee de batterijen voor jouw Etrex opladen.
https://www.gps.nl/wandelnavigatie/gp_c ... nyway.html
bdr schreef:
zo 28 nov, 2021 13:29
Met andere woorden: een eTrex via USB opladen gaat niet, je kan er hoogstens het toestel mee aan de praat houden. Als je dit langdurig doet kan het zijn dat de USB-poort kapot gaat want die is niet gemaakt om permanent verbonden te zijn.
Als het apparaat niet beweegt dan kan die kabel er prima jaren inzitten, maar juist door het elke dag loskoppelen en weer aansluiten gaat het een keer mis. Een optie daarvoor is het gebruiken van magnetische usb-connectoren, die heb je in meerdere varianten (met en zonder dataoverdracht) en ook haaks of recht. groot voordeel is dat als je eens vergeet de kabel uit het apparaat te halen of er achter blijft haken je de boel niet meteen kapot trekt.
_Peter_ schreef:
zo 28 nov, 2021 13:51
Als het apparaat niet beweegt dan kan die kabel er prima jaren inzitten, maar juist door het elke dag loskoppelen en weer aansluiten gaat het een keer mis. Een optie daarvoor is het gebruiken van magnetische usb-connectoren, die heb je in meerdere varianten (met en zonder dataoverdracht) en ook haaks of recht. groot voordeel is dat als je eens vergeet de kabel uit het apparaat te halen of er achter blijft haken je de boel niet meteen kapot trekt.
Sinds 2 jaar gebruik ik zo'n magnetische connector, in combinatie met een usb-mini-micro adapter* (die adapter is nodig omdat deze Etrex is voorzien van een usb-mini-poort, waarvoor helaas geen magnetische connectoren gemaakt worden; die zijn er wel voor usb-micro). Tot nu toe gaat dit goed. Ik heb ook afgeleerd om de Etrex bij elke koffie- of winkelpauze te ontkoppelen en mee te nemen. Hopelijk houdt de usb-poort het nu minstens zolang uit als de knoppen (bij mijn vorige Etrex30 was dat 4 à 5 jaar). Zie ook dit draadje.

* Aanvankelijk gebruikte ik een tussenkabeltje van 15 cm (van usb-mini-male naar usb-micro-female), dat voor veel geld aan de andere kant van de oceaan via Amazon verkrijgbaar was of voor weinig geld bij een bekende Chinese webwinkel. De contactjes op die kabeltjes gingen erg snel kapot, soms al binnen enkele weken. In plaats daarvan gebruik ik nu een kabelloze adapter van 3,5 cm lengte, die ik voor 4 euro bij een Nederlandse webwinkel kan krijgen. Vervolgens omhul ik het gebied waar de magnetische connectoren op elkaar aansluiten, met de juiste maat krimpkous (de connectoren moeten moeiteloos in en uit het krimpkousomhulsel geschoven kunnen worden), zodat het geheel voldoende spatwaterdicht is om er een flink stuk in de regen mee te kunnen fietsen.
Die adapter functioneert nu al maandenlang zonder problemen, in ieder geval langer dan de kabeltjes van de online afhaalchinees.
Ik gebruik de etrex al jaren met de gewone micro - USB kabel en dat werkt prima.
Bij occasioneel gebruik is er natuurlijk niets mis, maar ik had het idee dat mavave de eTrex af en toe wou opladen via de naafdynamo. Dat gaat dus niet, dan moet hij permanent stroom krijgen zoals Kees Swart doet, met één kapotte eTrex op 4 à 5 jaar tot gevolg, als ik mij niet vergis.

Ik zou ook kiezen om een tweede set batterijen apart op te laden. Maar voor mij is het allemaal niet meer relevant want mijn eTrex ligt ondertussen op de bodem van het Grevelingenmeer na de eerste zeiltocht op open water met boot van mijn maat.
Heb nu net een nieuwe fiets met USB-c aansluiting. Ga de Garmin Etrex nu ook meer gebruiken en rechtstreeks stroom aansluiten. Scheelt batterijen. Ook als er geen batrerijen in de Garmin zitten werkt hij zo prima.

Overigens heb ik (ook) juist voor de Etrex gekozen omdat hij ook met gewone AA batterijen werkt en je dat niet afhankelijk bent van het kunnen opladen van batterijen. Of dat nu anders gaat worden met met eigen stroomvoorziening aan boord ga ik uitvinden. Ben nog niet meteen toe aan navigeren met de telefoon op het stuur. Wil onderweg ook niet alle appjes e.d. zien. Meestal staat mijn telefoon op vliegtuigstand, spaart stroom en ik wordt onderweg niet gestoord. Plus dat ik mijn foto's ook met de telefoon maak en dan er ook nog mee navigeren me lastiger lijkt.
Dank allemaal. Met jullie info realiseer ik me dat ik dat zelf kan proberen door de 30x aan te sluiten op powerbank en dan werkt die inderdaad gewoon (hoewel ik opladen schreef, ging het me vooral om gebruik tijdens het fietsen zonder batterijen te benutten) :D

De tip van de magnetische stekker is fijn en nu alleen nog een OTG kabel om onderweg routes op het apparaat te zetten vanaf telefoon en we kunnen weer voort.
Etrex versus 530 is hier al uitgebreid omschreven. Waardevol gezien mijn ervaring met een Etrex. Het pleit dus voor de 530. Heeft de gpsmap 66 tov van de 530 nog voordelen? Of geraak ik met deze vraag buiten dit topic.
DeFiets schreef:
za 12 feb, 2022 20:26
... Heeft de gpsmap 66 tov van de 530 nog voordelen? Of geraak ik met deze vraag buiten dit topic.
Dat is niet zozeer off-topic, maar maakt dit topic over Edge 530 vs Etrex 30x wel onoverzichtelijk voor wie over die vergelijking meer wil weten. Je kunt dus het beste even een nieuw topic aanmaken, bijvoorbeeld met als titel 'Garmin Edge 530 vs Garmin GPSMAP 66?'.
Na ca. een jaar gebruik wil ik graag delen dat ik nog steeds erg blij ben met mijn keuze om de Garmin Edge 530 te kopen.

Energieverbruik
Het energieverbruik van de Edge valt me niet tegen. Ik kan er twee lange fietsdagen mee doen. Afgelopen weekend was het verbruik de ene dag -24% na vier uur fietsen en de andere dag -34% na zes uur. Het opladen van het device gaat snel. Ik heb jarenlang op het forum meegedaan met het promoten van de Etrex vanwege de lange batterijduur van de penlites (handig als je off the grid bent), maar inmiddels zie ik dat aspect niet meer als een USP: de Edge gaat twee volle dagen mee en opladen gaat eenvoudig en snel aan de oplader of powerbank.

Track-navigatie
Ik volg tracks en heb navigatieaanwijzingen aan. Met hulppijltjes en bij kruisingen en afslagen een dikkere witte pijl is de track beter te volgen dan wat ik op de Etrex gewend was. En alhoewel ik er eerst niets van moest hebben, heb ik op een gegeven moment toch maar het audiosignaal aangezet. Dan hoor je een signaal als je af moet slaan. Dat is weliswaar irritant, maar juist daardoor ook handig. Ik mis geen afslag meer. (En ja: ik volg niet altijd de voorgeschreven track, en wijk af als ik daar zin in heb.)

Tracks maken en laden

Voor het maken van tracks voor dagtripjes gebruik ik eigenlijk altijd de telefoon. De drempel om mijn computer aan te zetten is voor mij hoger dan het openen van een app (in mijn geval Locus Pro). Het maken van die track in die app gaat makkelijk. Ik sla 'm op Google Drive op (waar ik al mijn tracks heb staan en er dus anywhere anytime bij kan), laad 'm in de Garmin app in, en zet 'm draadloos over. Idealiter zouden daar nog twee stappen te winnen zijn, maar dat is no big deal want het kost netto misschien een halve minuut extra.

Mis ik mijn Etrex dan niet?
Bij het fietsen heb ik de Etrex geen seconde gemist. De enige keer dat ik even aan de Etrex heb gedacht was tijdens enkele lange wandeldagen (25-30km) waar het beeldschermgebruik voor de de navigatie toch wel een beroep deed de accu van mijn telefoon. Ik was bang dat ik het niet zou redden. Maar dat bleek overdreven: ik kon tot het einde van de dag met mijn telefoon doen zonder gebruik te maken van een powerbank. En bovendien is het grote scherm van mijn telefoon veel beter afleesbaar dan dat kleine schermpje van de Etrex. Kortom: ik mis de Etrex niet.
Dan niet overwogen om je telefoon ook op de fiets te gebruiken? Als je die ook al tijdens wandelen gebukt als navigatie.
Nee, voor mij geen telefoon als fietsnavigatie. Maar de discussie daarover (navigatie: dedicated gps-device vs telefoon) heb ik liever niet in dit draadje, dat over Etrex 30x vs Edge 530 gaat.
Ik heb een Edge 830, grotendeels naar goede tevredenheid. Het helpt ook dat ik de oude GPSMap 60 (uit 2007) gewend ben. De interface werkt in grote lijnen op dezelfde manier en ik kan dezelfde handigheidjes toepassen, bv vlaggetjes zetten voor mijn ad-hoc routes. Eenmaal gewend werkt de interface van de Garmin veel directer en meer to-the-point dan veel smartphone navigatie app interfaces.
Ik denk dat ik het met jou eens ben dat ik liever knoppen had gewild, maar ik ben een beetje bang dat er ook daadwerkelijk minder features op de 530 dan op de 830 zitten. Wat ik trouwens nog niet voor elkaar heb is die 8km rondetijden uit zien te krijgen. Volslagen nutteloze notificatie, en teveel notificaties heb ik sowieso al in mijn hele digitale leven.

De accu is dacht ik gelezen te hebben 3,7V/600mAh.

Twee algemene tips om de levensduur van de interne accu (flink) te verlengen:

1. bewaar het apparaat met een lading van 75% of minder. Zeker 100% langere tijd wegleggen is funest voor de accu. Je kan wel prima je apparaat 100% opladen en 'm dan meteen gebruiken, zoals vlak voor een fietstocht. Het gaat er om dat ie achteruit gaat als ie lange tijd op 100% geladen is. Zorg er ook voor dat ie niet met minder dan ca. 25% lange tijd wordt weggelegt.

2. als het kan, laad 'm dan langzaam op. Ik heb hier een oud USB ladertje thuis liggen die maar 400mA levert, itt de 1A of 2A van de meeste telefoonladers. Prima om m'n Edge thuis in de nacht voor een rit mee op te laden (en idem nuttig voor bv mijn fietslampjes en mijn oortelefoon). Ik neem deze lader overigens niet mee, dus onderweg laad ik altijd snel, maar als je thuis je apparaat langzaam oplaadt, wat je ws het vaakst doet, zal dat waarschijnlijk wel schelen in levensduur.

Ik heb hier meerdere apparaten met 18650 cellen waarmee ik wat zorg besteed voor de levensduur, die nu al 8 jaar oud zijn en nog vrij OK zijn, en ik vermoed prima de 10 jaar gaan halen. Dat zal ook grofweg de verwachte levensduur zijn van mijn Edge.
Inmiddels een Edge 530 aangeschaft. Het klopt toch dat ik niet kan werken met een SD-kaart waneer ik OFM wil installeren?
Klopt. De Garmin 530 heeft geen losse SD card. Je sluit de Garmin aan op je computer en installeert de kaart rechtstreeks cf. instructie.