Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebruikersreview: Garmin Edge 530 vs Garmin Etrex 30x - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gebruikersreview: Garmin Edge 530 vs Garmin Etrex 30x

129 berichten
PeterVanRijn schreef:
zo 04 jul, 2021 22:36
... Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat de 530 een geschikte kandidaat is als mijn toekomstige wegwijzer. Is dit apparaat in natte omstandigheden ook goed te gebruiken? Heb je inmiddels nog nieuwe ervaringen opgedaan die je oordeel over het apparaat beïnvloeden?
De 530 werkt met knoppen en is daardoor in natte omstandigheden goed te gebruiken.

De menustructuur vind ik nog steeds contra-intuïtief. Maar ja, zolang-ie z'n werk doet, vind ik het best.

Mijn enige nieuwe ervaring is dat-ie bij een update de zelf geïnstalleerde kaarten overschreef. Ook zo'n handige Garmin software feature... 🤔

Komend van een Etrex 30 was het scherm van de 530 een stukje groter. Voor mij is dit precies goed zo. Voor jou, komend van een telefoonscherm, is dat een stap terug. Kijk dus goed wat je nodig hebt.
PeterVanRijn schreef:
zo 04 jul, 2021 22:36
Toen je deze review plaatste Willem was mijn belangstelling gering. Ik heb jarenlang met matige tevredenheid de eTrex 20 gebruikt, en was in 2019, tijdens mijn tocht naar Avignon, overgestapt op navigeren op mijn smartphone, toen een iPhone 6s.
Als app gebruikte ik PocketEarth, en als oplader van mijn telefoon The Plug (dus met energie van mijn naafdynamo). Aan het eind van elke fietsdag was mijn telefoon 100% opgeladen, terwijl ik hem toch continu aan had staan. Ideaal!

Inmiddels is mijn iPhone vervangen door een Samsung S10, en voor navigatie gebruik ik OSMand. Op zich ook een puike combinatie, ware het niet dat The Plug de telefoon niet opgeladen houdt als het scherm aan staat. Dat los ik dan op door op eenvoudige stukken het scherm uit te zetten, maar ik mis de extra informatie die ik gewend was op het scherm af te lezen (naam van het dorpje in de verte of het riviertje naast me, op voorhand zien dat er een supermarkt aankomt etc.)

Dat was nadeel 1.

Afgelopen twee weken heb ik een stukje door Noord-Frankrijk gefietst. Via Zeeland naar Brugge, naar Boulogne-sur-Mèr, dan de Groene Valleienroute tot ik de Jacobsroute kruiste, en dan via deze route weer naar huis. In tegenstelling tot mijn trip naar Avignon ben ik deze keer uitbundig getrakteerd op regen. En daar kwam ik nadeel 2 tegen. Een touchscreen bedienen met kletsnatte handen en een nat scherm is een uitdaging. En nadat ik de usb-c stekker uit mijn telefoon had gehaald, en weer terugplaatste , gebeurde het tot twee keer toe dat de S10 begon te mekkeren dat er nattigheid in de USB-poort zat, en dat ik de oplader ONMIDDELIJK moest ontkoppelen, zo meldde de telefoon. Dat deed ik uiteraard braaf, maar vanaf dat moment werd er helemaal niet meer opgeladen. (Het is na het droog worden van de poort helemaal goedgekomen met mijn telefoon).

Onderweg kwam ik een vrouw tegen die een ruim rondje Frankrijk had gefietst en die voor de navigatie de Edge 1010 (geloof ik) een verre voorloper van de 1030 Plus gebruikte. Ze was daar erg tevreden over , hij was niet zo snel met routes berekenen, maar dat gebruikte ze toch niet vaak.

Dat was het moment dat ik weer wat enthousiaster begon te worden voor het idee van een dedicated GPS-apparaat, en zo liep ik ook weer tegen deze review aan.

Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat de 530 een geschikte kandidaat is als mijn toekomstige wegwijzer. Is dit apparaat in natte omstandigheden ook goed te gebruiken? Heb je inmiddels nog nieuwe ervaringen opgedaan die je oordeel over het apparaat beïnvloeden?
Zal binnenkort een kort review plaatsen van de Quad Lock Wireless Charging Head. De manier om met een natte connector je device op te laden. (Of om te zorgen dat je connector überhaupt niet nat wordt.)
Voorlopig blijf ik bij m’n iPhone 12 met z’n 6,1” scherm en laat ik die trage gps toch nog links liggen.
ericplan schreef:
do 05 aug, 2021 19:18
Voorlopig blijf ik bij m’n iPhone 12 met z’n 6,1” scherm en laat ik die trage gps toch nog links liggen.
Ik weet niet welke "trage gps" jij bedoelt, maar in mijn ervaring is de 530 niet traag.

Zal binnenkort een kort review plaatsen van de Quad Lock Wireless Charging Head. ...
Prima, wel graag in een ander draadje. Dit topic vergelijkt de Etrex 30 met de Edge 530.
willem.m schreef:
do 05 aug, 2021 21:18
[…]
Prima, wel graag in een ander draadje. Dit topic vergelijkt de Etrex 30 met de Edge 530.
Uiteraard in een eigen draadje. Dat verdient draadloos opladen wel.
Gebaseerd op deze review heb ik een Garmin Edge 530 besteld. Ik hoop voornamelijk op meer berekeningssnelheid dan mijn eTrex 20x en gemakkelijker onderweg routes uploaden van komoot en routeyou.

De aanleiding voor de aankoop is dat ik mijn eTrex deze zomer drie keer kwijtgespeeld ben.

  • Tijdens Expeditie Natuurpunt is de eTrex losgetrild van mijn stuur op een dalende hollende weg met verschrikkelijk slechte kasseien in het Pajottenland. Teruggevonden tussen het Robertskruid, brandnetels en kleefkruid na een zoektocht van 30 minuten met z'n vieren. Hij lag onzichtbaar onder planten. Dit was de eerste keer dat deze eTrex de houder verliet na vele vele offroad-kilometers.
  • In Italië op wandelvakantie is mijn rugzak tijdens een pauze 300m naar beneden gevallen op een steile alpenweide. De eTrex die met wandelclip aan de rugzak bevestigt was heeft onderweg de rugzak verlaten. Teruggevonden na 3 keer op en af met z'n vieren, bij toeval aan de voeten van mijn vrouw.
  • Verloren tijdens een korte wandeling in De Blankaart tijdens een weekend Frontlijnfietsen met de jongste. Ik had de eTrex snel van het stuur gehaald en los in mijn zak gestoken voor de wandeling maar daar is die natuurlijk uit gevallen. Ik had snel door dat ik het toestel kwijt was, heb de wandeling dubbeldik overgedaan maar toen had iemand het toestel al opgeraapt en naar het bezoekerscentrum gebracht, waar ik het terug heb ontvangen.
Ik denk dat deze eTrex niet meer bij mij wil zijn dus neem ik het zekere voor het onzekere.
bdr schreef:
do 19 aug, 2021 00:15
Ik denk dat deze eTrex niet meer bij mij wil zijn dus neem ik het zekere voor het onzekere.
Altijd je garmin aangelijnd houden anders loopt ie weg :wink:
De tovenaar schreef:
do 19 aug, 2021 09:03
bdr schreef:
do 19 aug, 2021 00:15
Ik denk dat deze eTrex niet meer bij mij wil zijn dus neem ik het zekere voor het onzekere.
Altijd je garmin aangelijnd houden anders loopt ie weg :wink:
Ja, daar is dat koordje ook voor. En anders zo'n siliconen hoesje kopen in een opvallende kleur natuurlijk, dan valt het ding eerder op, (ook voor je nieuwe te koop)
Stevig toestel die garmin etrex, als die al die valpartijen overleefd heeft. Zou de 530 dat ook kunnen?
Ik krijg wel eens mailtjes van fietsers met een gps-apparaat dat wel van Garmin is, maar toch geen samengestelde tracks kan lezen (bij niet-Garmin apparaten is dat normaal). Ze krijgen dan alleen de track van het eerste traject te zien. Laatst ging het om een Edge 520.
Klopt het dat de Edge 520 geen samengestelde tracks herkent?
nicolevelo schreef:
do 19 aug, 2021 10:42
Stevig toestel die garmin etrex, als die al die valpartijen overleefd heeft. Zou de 530 dat ook kunnen?
De behuizing van de Edge 530 is minder robuust uitgevoerd dan die van de Etrex 30(x). Aan de andere kant is de 530 een stuk lichter.

Anyway, ik heb bij de aanschaf van de 530 ook een siliconen beschermhoesje en screen protector gekocht, en gebruik altijd het koordje.
nicolevelo schreef:
do 19 aug, 2021 10:42
Stevig toestel die garmin etrex, als die al die valpartijen overleefd heeft. Zou de 530 dat ook kunnen?
Er staan wel wat extra krassen op het scherm... Ik hoop dat de 530 het minder hard te verduren krijgt.

Alle gekheid op een stokje, mijn belangrijkste reden om over te stappen is het gedoe om onderweg zonder computer nieuwe routes op de eTrex te laden.
willem.m schreef:
do 19 aug, 2021 11:30
nicolevelo schreef:
do 19 aug, 2021 10:42
Stevig toestel die garmin etrex, als die al die valpartijen overleefd heeft. Zou de 530 dat ook kunnen?
De behuizing van de Edge 530 is minder robuust uitgevoerd dan die van de Etrex 30(x). Aan de andere kant is de 530 een stuk lichter.

Anyway, ik heb bij de aanschaf van de 530 ook een siliconen beschermhoesje en screen protector gekocht, en gebruik altijd het koordje.
De 830 is bij mij een keer bij een crash uit de houder gevlogen (houder waar het draadje ook aan zat ook kapot) en dat heeft die overleeft, gelukkig viel die niet op het asfalt.
Eerste indrukken Edge 530:

Bluetooth verbinding met telefoon (iPhone SE) valt bij configuratie uit, kunnen herstellen door Garmin Connect app te killen, de Edge 530 terug op te starten, door apparaat uit Bluetooth apparaten te verwijderen bij instellingen iPhone en de Edge 530 te resetten. Gebruikerservaring D op schaal van A (goed) tot E (slecht).

Hardware: zoals willem.m al aangaf, de toetsen zijn slecht (D), slechter dan de toetsen van eTrex die ik als B- zou beoordelen. Vooral de zoom toetsen die je ook moet gebruiken om in de menu's rond te dwalen. Het joystickje van de eTrex is veel handiger. Het scherm is wel beter en het toestel is merkelijk sneller.

Software: allemachtig wat is dit een ingewikkeld apparaat. Alles zit nog 2 of 3 niveau's dieper weggestopt dan bij de eTrex. Om bijvoorbeeld de kaartweergave van koers boven naar noord boven te wijzigen moet ik naar "Menu" -> "Instellingen" -> "Activiteitenprofielen" -> Naam activiteit -> "Navigatie" -> "Kaart" -> "Oriëntatie", dus 7 niveau's diep... Ik geef een "C" omdat het toestel wel voelbaar sneller is dan de eTrex.

Een GPX-route via Bluetooth en Garmin Connect naar de Edge sturen gaat snel maar de naam verdwijnt, zoals Willem.m aangaf. Je kan wel de routes, die nu "koersen" noemen, sorteren op naam ipv op afstand tot het beginpunt. B vergeleken met een D voor routes opladen in de eTrex.

Dit is geen toestel dat ik aan mijn vrouw zou toevertrouwen.
Dit is geen toestel dat ik aan mijn vrouw zou toevertrouwen.
Laat je vrouw het maar niet lezen.
Waarom niet? De eTrex vindt ze al veel te moeilijk, met de Edge zal ze helemaal niet uit de voeten kunnen.
Ik wil Garmin niet verdedigen, want de user interface is gewoon ruk. Wie verzint nou het woord 'koersen' als je track of route bedoelt. Stelletje mafketels daar bij de softwareafdeling van Garmin. En wat te denken van een denkbeeldige tegenstander die je *niet* kunt uitzetten en die altijd eerder finisht. Maar, als je deze features negeert en zodra je eenmaal de basisinstellingen op orde hebt, gaat het allemaal vrij soepel, in mijn ervaring. Mijn grootste irritatie is dan ook niet zozeer de bediening, maar het op de Garmin zetten van tracks, dat draadloos alleen via de jeukapp van Garmin kan, dat de naam van mijn track verandert in een naam met de datum, en geen mappenstructuur heeft. Gelukkig heb ik al mijn tracks netjes georganiseerd in de cloud staan, zodat ik er altijd bij kan. Maar nogmaals, de bediening zelf vind ik te pruimen, en nog steeds heb ik geen spijt van de aankoop (en de verkoop van de Etrex via dit forum 😉).
(@bdr: dat klinkt als een welkome upgrade 🙃)

De etrex kan routes maken als je eindpunt ingeeft. Kan de Edge 530 dat ook?
Het toestel kan beperkt zelf een route maken maar daarvoor heb ik hem niet gekocht. Je kan een plaats aangeven op de kaart en naar daar een route laten berekenen, maar scrollen op de kaart is een oefening in geduld hebben. Naar een adres rijden kan niet met de 530, daarvoor heb je de 830 nodig.

Maar in de praktijk kijk ik altijd op mijn telefoon hoe ik ergens naartoe moet rijden omdat die veel sneller is en meer overzicht biedt. Met de eTrex moet ik dan het SD-kaartje uit het toestel halen om een nieuwe route op te laden. Nu kan het snel via bluetooth.

@Willem.m: hij laadt probleemloos al mijn Komoot-tracks, met de juiste naam, via de Komoot IQ app op de Edge.
Blijft wonderlijk dat een bedrijf als Garmin, niet gewoon een soepele, logische, gebruiksvriendelijke (G)UI (Graphical User Interface) kan ontwerpen.
Wat is dat toch, de gedachte dat een klant de kronkels van een programmeur zou moeten doorgronden, ipv dan de programmeur de (voor hem waarschijnlijk onlogische) gedachtes van de klanten doorgrond en daarop zijn programmering schrijft?!
Misschien is hun onderliggende hardware en besturingssysteem inderdaad nog uit de tijd van Windows 98. De gebruikservaring doet me namelijk wel aan die tijd denken.