Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingolie mee op reis - Forum Wereldfietser

Kettingolie mee op reis

Op langere fietstochten neem ik meestal een flaconnetje kettingolie mee in mijn fietstas. Maar ik ben vaak als de dood dat die op zeker moment gaat lekken. En soort van bidonhouder aan het frame zou mij wel wat lijken.
Ik vraag me af hoe andere vakantiefiersers hun kettingolie meenemen...
Bronsky schreef: ↑
za 08 mei, 2021 17:10
Ik vraag me af hoe andere vakantiefiersers hun kettingolie meenemen...
Ik in het originele flesje (zoiets: https://tinyurl.com/wht9zayk ) in een boterhamzakje. Het hoeft niet altijd heel moeilijk. :)

Groetjes,

Carl
Ik gebruik een leeg flaconnetje (Etos) oogdruppels. Daarvan kan je het tuitje met een tang loshalen, even schoonspoelen, laten drogen, vullen en het tuitje er weer in prikken.

Met de dop erop geschroefd gaat het niet lekken. Bij mij is dat nooit gebeurd tenminste. Maar, zoals Carl al aangeeft, kan je er voor de zekerheid evt. een boterhamzakje omheen doen.

N.B.
Druppel dit goedje vervolgens niet in je ogen 🙃
Klopt. Bij en in de buurt van de contactlenzenafdeling van elke drogist verkopen ze allelei flesjes. Sommigen gaan bij mij al 20 jaar mee met vanalles erin, behalve wat er oorspronkelijk in zat.
Sommige designerkettingsmeermiddelen verkopen ze ook in dat soort flesjes. Bij sommigen is het flesje het enige van waarde...
Dank voor de tips. Kan ik wel wat mee.
Gebruik idd ook een klein 10 ml flesje met een naald achtig tuitje, die trek je er uit, favoriete olie er in en die gaat in het zadeltasje onder op, lekt nooit en meer dan genoeg voor weken fietsen als je niet 18 dagen regen hebt :wink:
csm_39608__s_m_p_w_contacta_professional_mini_3ca3ad5f14__24830.jpg
csm_39608__s_m_p_w_contacta_professional_mini_3ca3ad5f14__24830.jpg (7.89 KiB) 6324 keer bekeken
Iemand ervaring met dit soort flesjes? Lijm eruit, olie erin uiteraard :wink:
Bronsky schreef: ↑
zo 09 mei, 2021 11:19
Iemand ervaring met dit soort flesjes? Lijm eruit, olie erin uiteraard :wink:
Wat is het voordeel ten opzichte van een oogdruppelflesje met 'onschuldige' inhoud? Een oogdruppelflesje is namelijk ook compact en met het tuitje kan je ook goed doseren.
willem.m schreef: ↑
zo 09 mei, 2021 11:44
Bronsky schreef: ↑
zo 09 mei, 2021 11:19
Iemand ervaring met dit soort flesjes? Lijm eruit, olie erin uiteraard :wink:
Wat is het voordeel ten opzichte van een oogdruppelflesje met 'onschuldige' inhoud? Een oogdruppelflesje is namelijk ook compact en met het tuitje kan je ook goed doseren.
Geen idee. Ik ken de oogdruppel flesjes niet. Laat staan diens ruitjes.

Ik zal binnenkort eens bij de drogist binnen wandelen. (Mondkapje op)
Een flesje van kunstsstof meenemen in de zitbuis van het frame. :wink:
Andere leuke opties zijn olie rollers, maar ik weet niet of je vaker dan 10 keer je ketting smeert op reis. Zelf geen ervaring met deze dingen trouwens, maar de knock-offs lijken redelijk goedkoop te zijn.
Ben ik de enige die een spuitbus vet meesleept?

Hoor altijd dat olie zo'n gepriegel is maar scheelt een hoop in gewicht en volume denk ik.. misschien toch maar eens proberen :-)
jaccow schreef: ↑
zo 09 mei, 2021 22:21
Andere leuke opties zijn olie rollers, maar ik weet niet of je vaker dan 10 keer je ketting smeert op reis. Zelf geen ervaring met deze dingen trouwens, maar de knock-offs lijken redelijk goedkoop te zijn.
Op deze website staan claims waar ik mijn vraagtekens bij heb. Ik heb ook moeite met de framing: ze zetten een probleem neer dat er in mijn ogen niet is, om vervolgens de roller als oplossing te presenteren. Ze beweren bijvoorbeeld dat het morsen een probleem is, maar ik mors niet want ik druppel met het tuitje. Ook zouden je kleren vies worden (je witte blouse omdat je op je fiets naar een sollicitatiegesprek gaat?), maar behalve de oude lap en mijn vingertoppen wordt er bij mij niets vies. Mocht iemand zo'n olieroller hebben en heel enthousiast zijn, dan laat ik me graag overtuigen.

Alpineflower schreef: ↑
ma 10 mei, 2021 16:31
Ben ik de enige die een spuitbus vet meesleept?

Hoor altijd dat olie zo'n gepriegel is maar scheelt een hoop in gewicht en volume denk ik.. misschien toch maar eens proberen :-)
Ik weet niet of jij de enige bent. Een flesje is in elk geval compacter. En druppelen is geen gepriegel hoor, het maakt je juist zen: je werkt zo aan de band met je ketting. 8)
Het fijnste fietsonderdeel bij het smeren van de ketting is voor mij de achterstandaard. Die maakt het wel heel gemakkelijk om de ketting directgemakkelijk achterwaarts te draaien terwijl je met het druppelflesje de olie over de rollen verdeelt. Dat duurt een aantal seconden, maar geen tien. Of het met zo'n 21 euro kostende jojo met sponsje zo snel gaat vraag ik me af. Of het vullen van dat ding zonder knoeien gaat vraag ik me ook af, af eigenlijk niet: dat wordt alsnog gepruts met het flesje waar je juist vanaf wilde.
WimB schreef: ↑
zo 09 mei, 2021 14:07
Een flesje van kunstsstof meenemen in de zitbuis van het frame. :wink:
deed ik eerder ook, samen met de reserve spaken. Ik heb het nu in het gaas-zijvakje van de Ortlieb tas zitten. Rechts voor om precies te zijn. In de caravan staat het kettingproduct in de schoonmaakemmer tussen de anders vloeistoffen. Makkelijk in de disselbak. :shock:
Ik kwam er gisteren achter dat deed kettingolie lijkt te verdampen uit die Etos oogdruppel flaconnetjes. Flesje was 'ineens' helemaal leeg terwijl mij zadeltasje nog gewoon schoon is.
Ik gebruik cyclon wet lube.
Olie verdampt? Moet het wel erg warm zijn daar
Is vast niet alleen olie wat er in zo'n flesje wet lube zit.
Soms inderdaad. Ik heb wel eens van dat spul gehad dat een mooi droge ketting beloofde en dat waarmaakte door vrijwel volledig te verdampen. Het smeerde echter allerbelabberdst, en mijn ketting was in recordtempo versleten. Ik heb het spul eens op een schoteltje gedaan en twee dagen later was er inderdaad vrijwel niets van over. Ik betaalde dus een tientje voor een milliliter olie of zo.
Of dit spul ook zoiets is weet ik niet; zou je moeten proberen.
Kroon oil, bicycle oil 100 ml, kost bijna niks.
Vroeger heette het Kroon kettingolie, de tijden veranderen en het taalgebruik verandert ook.

Ik moet bekennen dat ik nog nooit olie of spaken oid heb meegenomen.
Een paar inbussleutels, een bandenplaksetje, een nieuwe binnenband en een paar tie-wraps.

Ik fiets alleen in Europa en dan is alles altijd bij de hand.