Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingolie mee op reis - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kettingolie mee op reis

Ik vind de oogdruppelflesjes toch nog een redelijk groffe tuit hebben. Dus ik heb (als modelbouwer) zo'n flesje voorzien van een naald tuit van eerder genoemde Revell lijm flesjes.

Mooi fijn naaldje kun je heel goed mee doseren.
IMG_20220726_190235_2.jpg
IMG_20220726_190057_5.jpg
Ik neem altijd een flesje Shimano of Pedros wet lube mee. Die flesjes werken met een schroefdop en gaan niet lekken, opgeborgen in mijn gereedschaptasje.
Naar mijn ervaring kan na overvloedige regen kan olie op de ketting of in de lagers een behoorlijke noodzaak worden om weer prettig door te kunnen fietsen.
Het kleinste flesje Squirt kettingwax heeft een inhoud van 150ml.
Genoeg voor een lange vakantie.
Het gaat mij met om het doseert uitje. Toen ik mijn fiets kocht kreeg ik er een pen met olie bij met een fijne doseernaald. Inmiddels is dit pen lek geraakt (plastic werd bros).

De behoefte aan zijn fijne doseernaald is altijd gebleven.
Poppink schreef:
ma 09 aug, 2021 09:30
Kroon oil, bicycle oil 100 ml, kost bijna niks.
Vroeger heette het Kroon kettingolie, de tijden veranderen en het taalgebruik verandert ook.
Kroon heeft ook TefTec AS en BioTec AS in het programma als specifieke kettingsmeermiddelen. Ook in een handig 100ml flesje met een doseerdop.

Gaat bij mij, verpakt in een boterhamzakje, rechtopstaand mee in mijn frametas.
Ruud-H schreef:
wo 27 jul, 2022 10:47
Poppink schreef:
ma 09 aug, 2021 09:30
Kroon oil, bicycle oil 100 ml, kost bijna niks.
Vroeger heette het Kroon kettingolie, de tijden veranderen en het taalgebruik verandert ook.
Kroon heeft ook TefTec AS en BioTec AS in het programma als specifieke kettingsmeermiddelen. Ook in een handig 100ml flesje met een doseerdop.

Gaat bij mij, verpakt in een boterhamzakje, rechtopstaand mee in mijn frametas.
Capture.JPG
€ 3,95.
Bronsky schreef:
za 08 mei, 2021 17:10
Op langere fietstochten neem ik meestal een flaconnetje kettingolie mee in mijn fietstas. Maar ik ben vaak als de dood dat die op zeker moment gaat lekken. En soort van bidonhouder aan het frame zou mij wel wat lijken.
Ik vraag me af hoe andere vakantiefiersers hun kettingolie meenemen...
Zo'n klein flesje Kroon oil:
Ik draai de schroefdop eraf, doe een velletje keukenfolie over de opening heen en draai de dop er weer op.
Gaat nooit lekken, ook niet als het druppeldopje er onverhoopt af zou gaan.
fietsreiziger schreef:
zo 31 jul, 2022 13:06
Zo'n klein flesje Kroon oil:
Ik draai de schroefdop eraf, doe een velletje keukenfolie over de opening heen en draai de dop er weer op.
Gaat nooit lekken, ook niet als het druppeldopje er onverhoopt af zou gaan.
Dat vind ik wat overdreven.
Het flesje zelf, zeg maar het dopje zelf, sluit echt goed af.
Je raadplaatje, in het raadplaatjestopic, vind ik daarentegen wel een uitdaging.
Het ligt aan het flesje, de vloeistof en het gebruik.

Bij mij is er nog nooit kettingolie uit een Etos oogdruppelflesje gelekt. Meetperiode >10 jaar, 2 flesjes, 0x lekken.

Daarentegen geeft betadine in een Betadine flesje al snel een kliederzooi (misschien als gevolg van drukverschillen en/of niet goed schoonmaken van de tuit?) en is een extra stukje plastic folie onder de dop en een extra plastic zakje aan te raden. Meetperiode ~7 jaar, 2 flesjes, beide lekken.

Tot zover mijn anekdotische ervaringen.
Poppink schreef:
zo 31 jul, 2022 20:00
fietsreiziger schreef:
zo 31 jul, 2022 13:06
Zo'n klein flesje Kroon oil:
Ik draai de schroefdop eraf, doe een velletje keukenfolie over de opening heen en draai de dop er weer op.
Gaat nooit lekken, ook niet als het druppeldopje er onverhoopt af zou gaan.
Dat vind ik wat overdreven.
Het flesje zelf, zeg maar het dopje zelf, sluit echt goed af.
Je raadplaatje, in het raadplaatjestopic, vind ik daarentegen wel een uitdaging.
Zo'n flesje heeft in feite alleen een klein kapje.
Sluit best goed af, maar als het flesje in de verdrukking zit, je fiets valt, of je rijdt langere tijd over slechte onverharde wegen, dan kan het zeker open. (Of we hebben het over een ander flesje).
Dat plaatje gaat wel iemand herkennen denk ik en anders kan een hint altijd later nog.
Deze vakantie ging een fles boeshield mee, en de frame tas. Geen sporen van lekkage gezien. Hiervoor gingen kleine flesjes van Shimano en Cyclon mee, ook nooit lekkage sporen van gezien.