Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tent rollen of proppen in de tentzak? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

tent rollen of proppen in de tentzak?

loknor schreef:
wo 05 mei, 2021 15:23


Ik prop:
Tent
Slaapzakken.

Ik rol:
Slaapmatjes.

Is er nog een baas boven baas die ook zijn matje propt? :lol: :lol: :lol:
+1 :D
Bij mij voor nu: rollen tent + matje maar proppen slaapzak :D
Proppen is beter voor je tent omdat de vouwen minder op dezelfde plek komen, maar met rollen krijg je vaak een compacter pakket.
Merk dat ik met proppen vind dat de tent niet goed uit de zak komt - spanbanden waar ze niet moeten zitten + tent ligt niet meteen klaar om op te zetten. Zelfs met een keer uitschudden zit het dan nog niet goed. Hoe voorkomen jullie dat?

En vind het ook fijn dat het een handzaam compacter pakket is met rollen- Allak 2 neemt al genoeg ruimte in (stukje volumineuzer dan mijn Tarptent SS2) maar is dan ook een ruime kilo zwaarder.
Rol de ene helft, binnentent, prop de tweede helft, buitentent.
Dit is wat Bever er over zegt:

Proppen of opvouwen?
De meningen over proppen of opvouwen zijn verdeeld; er zijn fanatieke proppers maar er zijn ook mensen die het gevoel hebben dat het niet “netjes” is om zo met je tent om te gaan. Er zijn nog geen bewijzen dat het nadelig zou zijn voor je tent. Dus waar je ook voor kiest: zorg vooral voor een goede schoonmaak zodat je nog lang van je tent kan genieten!

Ik houd het voorlopig bij vouwen, het bevalt me prima, om reden dat je de tent compact kunt oprollen en er een vast systeem in het uitpakken (en opzetten) en het inpakken van de tent zit.

Wat ik een goede tip vind van Bever is om de tent losjes in een katoenen zak (kussensloop, dekbedovertrek, of lakenzak) te bewaren in de maanden dat de tent niet gebruikt wordt.
Edwin* schreef:Dit is wat Bever er over zegt:
Proppen of opvouwen? {etc}
Een draadje als dit is een mooi voorbeeld over hoe een titel van een topic af blijft dwingen. In dit geval blijft het, ondanks uitleg, lijken alsof er maar een keuze uit twee is. Voor degenen die het tot nu toe niet gevolgd hebben: dat is niet zo.
1. Netjes vouwen, althans proberen
2. Willekeurig vouwen
3. Rollen
4. Eerst vouwen, dan rollen
5. Proppen
6. Eerst vouwen en rollen, dan het hele pakket toch proppen... (doe ik wel eens)
7. Alles daar tussenin
Je suggereert hiermee (door mij te quoten) dat ik vind dat er maar twee manieren zijn. Dat is dus niet zo.
Ik citeer alleen maar wat Bever er over schrijft en omschrijf hoe ik het doe. Ingewikkelder dat dat is mijn post niet.
Excuses dat dat zo overkwam. Dat was niet mijn bedoeling.

Bever daarentegen doet wel duidelijk alsof er maar twee opties zijn. Ik vind het altijd jammer als een te nuanceren werkelijkheid als twee tegenover elkaar staande opties gepresenteerd worden.
Ik heb een MSR Hubba Hubba HP. Sinds 2012 er 149 keer mee overnacht en zo'n 140 keer: opgevouwen op steeds dezelfde plekken en het laatste gedeelte losjes opgerold. Geldt zowel voor buitentent als binnentent.
Ik zorg erbij het opvouwen voor dat de scheerlijnen buiten het tentdoek terecht komen.
Ik zie geen plekken in het tentdoek die het gevolg zijn van steeds maar weer op dezelfde wijze opvouwen en oprollen.
Een tent verkoper zei: tent oprollen in zak doen maar wel open laten en niet strak aan trekken.

Mario
supermario schreef:
do 06 mei, 2021 18:56
Een tent verkoper zei: tent oprollen in zak doen maar wel open laten en niet strak aan trekken.

Mario
Dat is ook maar een tentverkoper.
Heb een single wall tent,

Ik plooi die eerst in de lengte in drie
Dan strak oprollen van achter naar voor zodat de lucht wegkan en de ritsen van de deur en muggegaas wat minder gewrongen worden.

Dan op het bagagerek....
Stokken onder de buis.
JanH waarom
Ik zorg erbij het opvouwen voor dat de scheerlijnen buiten het tentdoek terecht komen.
. Vroeg ik me gewoon af. Bij mij zitten de scheerlijnen gewoon bij het vouwen tussen de tent.
Ik doe dat omdat deze lijntjes vaak extra nat en vies zijn. Ik heb me dat aangeleerd toen ik nog een De Waard had en sporen van de meegevouwen scheerlijnen in het tentdoek zichtbaar waren.
Foto van mijn gevouwen en gerolde MSR:
tent.jpg
Ah, dank voor de toelichting :D .

Zal eens gaan kijken of dat met de Allak ook mogelijk is - vermoed het niet.
Tijdens vakanties prop ik hem in een compressiezak en deze trek ik daarna ook nog lekker aan zodat alle lucht eruit gaat. Het lijkt mij stug als vieze scheerlijnen afdrukken achterlaten en als dat zo is jammer dan. Thuis maak ik de tent altijd goed schoon (zonodig met de tuinsproeier), laat hem heel goed drogen en leg hem luchtig weg.
Bert van Sprang schreef: Tijdens vakanties prop ik hem in een compressiezak en deze trek ik daarna ook nog lekker aan zodat alle lucht eruit gaat.
Dit is de schandelijkste versie tot nu toe..🤮
Ik stop de tent alleen maar in een frontroller. Aangezien voortassen op dit forum 'not done'zijn heb ik hier nooit over durven praten.🙊
6. Eerst vouwen en rollen, dan het hele pakket toch proppen... (doe ik wel eens)

Ik ga voor optie 6. binnen- en buitentent apart. Vouwen in drie over de lengte, dan rollen. Dus 2x.
Die zakjes waar het inzit zijn vaak rottig klein om zomaar wat te proppen. de opgerolde bundels worden daarna in de te kleine foedraal gepropt. :lol:
Mijn tent is "single wall"
Eerst in dubbel plooien, dan nog eens dubbel en dan oprollen,
IMG_20220213_234829.jpg
Deze keer was wat slordig, normaal zie je niets van de gele stof

Dan zo op het bagagerek....Gebruik geen tentzak en de tentstokken onder de buis