Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tent rollen of proppen in de tentzak? - Forum Wereldfietser

tent rollen of proppen in de tentzak?

Ben erg benieuwd hoe jullie onderweg je tent in de tentzak doen - proppen of eerst netjes oprollen.Ik kom namelijk beide manieren tegen en vroeg me af of er voors- en tegens aan beide manieren zitten.

Zelf rol ik ze altijd op - houd wel van een beetje netheid 🙃 en meen ooit ergens gelezen te hebben dat dat beter is voor de tentritsen.

Hoor graag wat jullie doen en waarom.
Als echt rollen lukt is dat beter omdat je dan geen vouwen hebt, maar dan mag je dus ook niet één keer vouwen, vooral de eerste vouw is de scherpste. Echt vouwen heeft als nadeel dat je steeds op dezelfde vouwen vouwt. Proppen geeft dan weer heel veel vouwen. Daarom doe ik een tussenvorm: willekeurig vouwen. De kans dat je dan vaker op dezelfde plek vouwt is dan klein, om niet te zeggen verwaarloosbaar.
Opvouwen. Mijn vorige tent heeft het op die manier 18 jaar uitgehouden dus dat blijkt niet schadelijk.
Mijn huidige tent is vier jaar oud dus daar kan ik nog weinig over zeggen.
Ik zit in kamp proppen. Heb gecoate tenten gehad waar je na 10 jaar toch echt de vouwen in zag en juist daar liet de coating los. Die vouwde ik op in de lengte om ze daarna op te rollen.

Daarnaast is de kans dat alles in één keer past een stuk groter met proppen. ;)
Op fietsvakantie prop ik by default. Ik heb namelijk helemaal geen geduld voor vouwen, want ik wil fietsen. Als ik dan toch in een geduldige bui vouw, dan doe ik dat 'willekeurig', zoals Leon aangeeft, want op dezelfde plek vouwen lijkt me geen goed plan.
Leon schreef:
di 04 mei, 2021 08:56
Als echt rollen lukt is dat beter omdat je dan geen vouwen hebt, maar dan mag je dus ook niet één keer vouwen, vooral de eerste vouw is de scherpste. Echt vouwen heeft als nadeel dat je steeds op dezelfde vouwen vouwt. Proppen geeft dan weer heel veel vouwen. Daarom doe ik een tussenvorm: willekeurig vouwen. De kans dat je dan vaker op dezelfde plek vouwt is dan klein, om niet te zeggen verwaarloosbaar.
Dit.

Proppen heeft (voor mij) als nadeel dat ik bij het opzetten van de tent niet snel weet hoe de boel in elkaar zit (was althans met mijn vorige tent (veel bandjes) het geval). Dat uitzoeken duurder langer dan de tijdswinst van proppen.
Ik kan nooit zo goed kiezen, dus ik vouw en rol.

Eerst spreid ik de tent uit met de kopse kant in de handen, grondzeil onder, dan in derden in langsrichting beide zijkanten naar binnen vouwen, zodat de tent de juiste lengte krijgt om te passen in de bijgeleverde zak, vervolgens oprollen et voilà.
Ik hanteer meestal een soort tussenvorm, omdat ik slecht ben in rollen/vouwen :lol:

Halfslachtig vouwen en oprollen, en dan in de zak proppen. werkt altijd prima wat mij betreft. Eigenlijk alleen als ik de tent afbreek in gietende stortregen wil ik weleens proppen...

Wat betreft ritsen en plastic stokjes voor oa ventilatie: volgens mij maakt het helemaal niet uit of je rolt of vouwt, op beide manier kunnen ze in de knel komen te zitten en het is gewoon zaak om te zorgen dat ze niet in de knel komen :lol:
Dan blijf ik ook maar in het kamp vouwen/ rollen :D :wink: . Ik doe het inderdaad ook willekeurig en is bij mij inderdaad tot op heden ook steeds goed gegaan.
Vouwen & rollen: dan gaat het uitpakken van de tent ook vlotter vind ik.
Fedor schreef:
di 04 mei, 2021 09:28

Proppen heeft (voor mij) als nadeel dat ik bij het opzetten van de tent niet snel weet hoe de boel in elkaar zit (was althans met mijn vorige tent (veel bandjes) het geval). Dat uitzoeken duurder langer dan de tijdswinst van proppen.
Zeker als het hard waait is een ordelijk verpakte - en dus opgerolde - tent handig. Ik let er altijd op dat ik de achterkant meteen kan vastzetten met twee haringen om de boel dan verder uit te rollen en op te zetten.
Fedor schreef:
di 04 mei, 2021 09:28
Leon schreef:
di 04 mei, 2021 08:56
Als echt rollen lukt is dat beter omdat je dan geen vouwen hebt, maar dan mag je dus ook niet één keer vouwen, vooral de eerste vouw is de scherpste. Echt vouwen heeft als nadeel dat je steeds op dezelfde vouwen vouwt. Proppen geeft dan weer heel veel vouwen. Daarom doe ik een tussenvorm: willekeurig vouwen. De kans dat je dan vaker op dezelfde plek vouwt is dan klein, om niet te zeggen verwaarloosbaar.
Dit.

Proppen heeft (voor mij) als nadeel dat ik bij het opzetten van de tent niet snel weet hoe de boel in elkaar zit (was althans met mijn vorige tent (veel bandjes) het geval). Dat uitzoeken duurder langer dan de tijdswinst van proppen.
Ik heb een tipi met de kleurgecodeerde strok langs de deur. Een haring er in terwijl de tent nog in de zak zit bij wind en vanuit daar verder opzetten. Super makkelijk.
Ik let er altijd op dat ik de achterkant meteen kan vastzetten met twee haringen om de boel dan verder uit te rollen en op te zetten.
- dat vind ik een goede. Ga ik onthouden - heb tot nu toe steeds iets zwaars (tas of zo) op de tent gelegd bij wat meer wind. Ga denk ik als ik hem de volgende keer opzet maar eens een stukje scheerlijn in een andere kleur aan een vastmaak punt zetten.
Nooit echt afgevraagd wat nu het beste is, proppen of vouwen....

Als je een tent nieuw koopt en ‘m uit de tentzak haalt om ‘m op te zetten, zul je de tent eerst moeten uitrollen en daarna uitvouwen. De stokken bevinden zich vaak in het midden van de rol.
Het inpakken van de tent doe ik (dus) in tegenovergestelde volgorde.

Het zakje met tentstokken er bij in rollen geeft wat extra houvast met het oprollen (nadat de tent eerst in de juiste breedte overlangs gevouwen is) en is een goede maatgever voor hoe breed de rol moet zijn om goed in de tentzak te passen.

Deze werkwijze hanteer ik niet alleen omdat de tent vanaf nieuw zo in de tentzak zit, maar ook omdat ik van geordendheid en systeem houd. Dat voorkomt vaak tijdsverspilling naar zaken die er wel zijn, maar waarvan je niet meer weet waat je ze gelaten hebt. En bij een tent met bandjes onderlangs voorkomt het een geworstel met die bandjes op de juiste plek krijgen.

Ik rol de tent altijd vanaf de achterkant naar de voorkant op, zodat de lucht er via de voorkant (rits heel klein stukje open laten) uit kan en je die er niet uit hoeft te persen als je het andersom doet.
Je kunt bij het opzetten van de tent aan de voorkant twee haringen op de hoeken in de grond prikken, zodat de boel niet snel van de plek af schuift of waait bij het uitrollen en verder opzetten van de tent.
Twee opmerkingen:
1. een onderwerp dat eerder aangesneden is, zie:
viewtopic.php?f=21&t=12035&p=100731&hil ... en#p100731
en
viewtopic.php?f=21&t=6471&p=45125&hilit ... pen#p45125
(onderr de titels 'ritsen open of gesloten ... proppen of rollen' en 'Tent proppen?')

2. het valt me op dat er van uit lijkt te worden gegaan, dat er één ideale oplssing bestaat.
Als ik echter lees dat er verschillende 'professionele' (namelijk van tentenmakers!) adviezen zijn, krijg ik sterk de indruk dat het juiste antwoord op deze vraag, mede afhankelijk is van het gebruikte tentendoek-materiaal!

Op basis van de tentenmakers-adviezen vouwde ik twee oudere tenten. Maar prop ik mijn laatste twee tenten!
Waarbij ik me nu bedenk dat ik bij mijn laaste tent gewoon doe, wat ik bij mijn één-na laatste tent gewend was te doen.... :oops:
Omdat proppen nu eenmaal het makkelijkste is.

(advies van Hilleberg bij de Akto lijkt te zijn: ritsen open(!) en proppen. Advies bij tenten met 'ruiten': de 'ruit' niet vouwen. Maar tenten met ruiten zul je hier niet vaak vinden)
mikefiets schreef:
di 04 mei, 2021 11:32
... 1. een onderwerp dat eerder aangesneden is, zie: ...
Samen met het huidige topic dus alweer 52 elkaar deels overlappende berichten. :wink:

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat mijn Hilleberg-tent zo eenvoudig van opzet is dat ik bij het uitpakken en opzetten geen enkel voordeel heb van opvouwen. Maar ik zie aan vouwen wel nadelen: het kost me meer tijd, het levert een grotere kans op vies worden op van het doek (bij vouwen op nat/vies grondzeil), en bovenal is zo'n gestructureerde actie funest voor mijn vakantiegevoel (sorry Edwin). Mijn donzen slaapzak vouw ik trouwens wel netjes baan voor baan op. :roll:
willem.m schreef:
di 04 mei, 2021 12:16
mikefiets schreef:
di 04 mei, 2021 11:32
... 1. een onderwerp dat eerder aangesneden is, zie: ...
Samen met het huidige topic dus alweer 52 elkaar deels overlappende berichten. :wink:

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat mijn Hilleberg-tent zo eenvoudig van opzet is dat ik bij het uitpakken en opzetten geen enkel voordeel heb van opvouwen. Maar ik zie aan vouwen wel nadelen: het kost me meer tijd, het levert een grotere kans op vies worden op van het doek (bij vouwen op nat/vies grondzeil), en bovenal is zo'n gestructureerde actie funest voor mijn vakantiegevoel (sorry Edwin). Mijn donzen slaapzak vouw ik trouwens wel netjes baan voor baan op. :roll:
Zen, Willem, zen... ook dat is mogelijk met geordend vouwen.

Het enige wat je nodige hebt is je tent, je handen en je verbeeldingskracht. Je kunt het afwisselen met papier voor het ultieme vakantiegevoel :wink: .

Mijn slaapzak prop ik dan weer wel in de zak, beginnend bij het voeteneind :roll: , maar dat is dan ook weer afkomstig uit de tijd van mijn werk in een buitensportwinkel, lang geleden, waarbij leveranciers vertelden dat dit eigenlijk de manier was om een slaapzak in te pakken.

Wel leuk trouwens om te lezen dat iedereen het toch weer op haar/zijn eigen manier doet :D
Tijdens fietsvakantie gewoon de ritsen dicht [ krijg je minder vuil tussen de tanden en knikken ze wat minder snel] en prop hem in mn "natte" achtertas, daarin gaan verder andere natte dingen en dingen die nat mogen worden zoals gas tankjes etc.
Anders netjes oprollen en is zn zak.
willem.m schreef:
di 04 mei, 2021 12:16
Mijn donzen slaapzak vouw ik trouwens wel netjes baan voor baan op. :roll:
Ik prop:
Tent
Slaapzakken.

Ik rol:
Slaapmatjes.

Is er nog een baas boven baas die ook zijn matje propt? :lol: :lol: :lol: