Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exped mat - Forum Wereldfietser

Exped mat

Ik wil een slaapmat kopen.

Zat te kijken naar exped synat 9. Deze heeft een pomp en de XP een zak om op te blazen.

Wat is jullie ervaring tussen de pomp en de opblaasbare?

Mario
Met de ingebouwde pomp gaat perfect.
Ik weet niet hoe goed het werkt met een opblaaszak.
Moet eerlijk zeggen dat ik we een 'zakfan' ben geworden :D .
Gaat heerlijk snel. Sneller dan de handpomp. Maar je, je hebt wel een extra zak bij je. Wel heel klein overigens.
Ik heb het al een paar jaar
Met 3 tot 4 keer vullen is je mat zo vol
SUPER :D
Poppink schreef:
di 27 apr, 2021 19:28
Met de ingebouwde pomp gaat perfect.
Ik weet niet hoe goed het werkt met een opblaaszak.
Gaat ook prima. Exped ventiel werkt maar 1 kant op dus de lucht gaat er niet uit bij het opblazen. Drie keer de zak vullen en de mat is gevuld.
Marco Meijerink schreef:
di 27 apr, 2021 19:35
Gaat heerlijk snel. Sneller dan de handpomp. Maar ja, je hebt wel een extra zak bij je. Wel heel klein overigens.
De zak is lichter dan de handpomp of een elektrisch pompje. Alleen met de mond opblazen is lichter maar dat heeft weer andere nadelen. En idd erg klein, past bij de mat in het (ook al kleine) foedraal.
Klopt.
Heb een tijd de mat met de mond op geblazen (bespaart gewicht :D ) maar de zak is toch wel erg fijn.
Marco Meijerink schreef:
di 27 apr, 2021 20:09
Heb een tijd de mat met de mond op geblazen (bespaart gewicht :D )...
+1
Ik heb op fietsvakantie altijd de mat met de mond opgeblazen. Ik leef nog steeds, evenals de mat. Maar goed, dat is de vraag niet.
Ik heb de exped synmat mw7, ben daar zeer tevreden over maar ik vind de ingebouwde pomp eigenlijk het enige nadeel. Na een lange dag fietsen op de knieen ongeveer 90 keer de pomp indrukken met de handen valt me steeds weer zwaar.
Dit is ook mijn probleem.

Ik heb knie slijtage en scheurtje in menicus, om dan op kniëen te zitten valt niet mee.

Ik ben 184 cm..de mw is lang 183
Moet ik dan toch de lw kopen
Mario
Prijzen verschillen veel. Bij Soelaat betaal je voor de exped XP 9 €143 en bij Bever €180.

Mario
Wij hebben drie Downmats gehad, waarvan er nog een in leven is (eentje begon dons te spuwen en eentje te delamineren, net als mijn Synmat UL). De pomp vond ik onhandig en nodeloos zwaar. Deze matras was wel lekker warm. Mijn vrouw vindt hem lekker liggen omdat je er niet zo snel afrolt, ik vind de Neoair comfortabeler.
supermario schreef:
wo 28 apr, 2021 06:53
Ik ben 184 cm..de mw is lang 183
Moet ik dan toch de lw kopen
Ik ben 180, en gebruik een mat die korter is dan ik zelf lang ben.
Mijn voeten hangen dus over de rand heen. Dat vind ik zelfs prettig.

Ik zou alleen voor een langere mat kiezen, om te voorkomen dat het hoofdkussen steeds van de mat afschuift.
Zie ook hier viewtopic.php?f=23&t=35496&p=380545&hilit=exped#p380545 waarin ik, 197 cm lang, tevreden ben met mijn mat van 183 cm.
Ik heb het juist andersom (XL met mijn 185 cm). Niet alleen vanwege de lengte maar vooral vanwege de breedte (die verschilt ook tussen de verschillende maten/matten).
Ik ben 1m89 en heb echt voldoende aan de 1m83-versie. Een langere mat is niet nodig, en zelfs onhandig vanwege het al aangehaalde voeten-over-de-randargument. Bovendien maakt een langere mat je minder flexibel in de binnentent: in mijn Nallo passen twee L matten naast elkaar, maar nog langere en bredere matten is dan echt een no go. (Ik ben heel slank, dat scheelt.) Tot slot betekent een grotere mat extra gewicht en extra opblaas-/pompinspanning. Kortom, ik zou het wel weten. 😉
willem.m schreef:
di 27 apr, 2021 20:45
Marco Meijerink schreef:
di 27 apr, 2021 20:09
Heb een tijd de mat met de mond op geblazen (bespaart gewicht :D )...
+1
Ik heb op fietsvakantie altijd de mat met de mond opgeblazen. Ik leef nog steeds, evenals de mat. Maar goed, dat is de vraag niet.
Wie wel eens ballonnen heeft opgeblazen weet dat die van binnen drijfnat worden. Met name bij een donsmat denk ik dat niemand dat echt wil.

Hoe het kan: je adem is warm en vrijwel verzadigd met vocht. Het matje is meestal kouder, dus het vocht condenseert inmiddellijk aan de binnenkant van de mat. Drogen is er niet bij want een mat is dicht. Bij het leeglaten in de ochtend is het meestal koud, dus blijft er vocht achter. Dat kan zich ophopen.
In heel warme situaties zal het minder sterk spelen dan in koude.
Ervaring met ingebouwde pomp en met de pompzak:
Ik vind de zak een geweldige vinding, werkt snel en je hoeft iit de ingebouwde pomp niet minutenlang je mat te reanimeren.
Ben het wel eens met dat een kortere mat vaak ook prima is. Smaller is naar mijn mening vervelender.
Ik ben 185 cm en ik had liever een kortere (163 cm) en taps toelopende gekocht. Helaas (toen) niet in assortiment. Nu is het lastig de mat op te blazen als ik al in de tent zit.
Leon schreef:
wo 28 apr, 2021 18:59
...[vocht in mat]...
Dat kan wel wezen, maar ik heb geen donsmat. Met de mond opblazen kost me een halve minuut. Ik durf het risico van een dodelijke schimmelinfectie aan! (Alhoewel, misschien dat ik toch maar een levensverzekering moet afsluiten 🙄.)