Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Natte tent - Forum Wereldfietser

Natte tent

Hallo iedereen!

Ik ga wat beginnen rondtrekken met mijn tent maar vroeg mij af wat ik moet doen als deze nat is...
Is er een manier om deze rap droog te krijgen? Of is het niet zo erg om deze nat in de zak te steken (wetende dat ik ze 's avonds er terug uit haal)?

Groetjes
Brecht
Zoek eens op dit forum (bij. dit topic uit 2007 viewtopic.php?t=6269) of hikingsite. Er zijn veel topics over deze vraag, waarin allerhande oplossingen voorbij komen.

Mijn methode (met een Hilleberg Nallo):
1. Binnentent loshalen, evt. uitschudden en inpakken. N.B. Deze stap, het loshalen van de binnentent, is bij droog weer en droog gras niet nodig.
2. Buitentent laten staan om droog te waaien.
3. Een kop koffie zetten en de fietstassen inpakken.
4. De buitentent afbreken.
5. Is de buitentent na een half uur nog nat, dan uitschudden.
6. Is de tent dan nóg nat, dan gaat deze gewoon nat in de tentzak achterop de bagagedrager mee.

Bovenstaande is de methode voor droog weer. Regent het, dan vervallen stappen 2, 3 en 5.

In de praktijk gaat de buitentent vaak nat of klam mee. Gewoonweg omdat we geen geduld hebben om te wachten totdat deze helemaal droog is. We willen immers fietsen, en niet op een camping rondhangen.

Op vakantie, en vooral in IJsland, hebben we regelmatig de tent zeiknat moeten inpakken omdat de regen aanhield. 's Avonds zetten we 'm dan weer weer nat op. Geen probleem hoor, en we leven nog. 😉
Brecht schreef:
di 27 apr, 2021 08:08
Of is het niet zo erg om deze nat in de zak te steken (wetende dat ik ze 's avonds er terug uit haal)?
Precies dat. Ik heb mijn tent vakanties lang nat in de waterdichte tas gestoken. Nooit problemem mee gehad. 's middags na het opzetten is hij zo droog. Als je binnentent aan de buitentent vast zit hou je hem redelijk droog door hem naar binnen te vouwen. De rest is overbodige moeite. Uitkloppen of over de doornenheg leggen (echt zien gebeuren) is bovendien niet zo best voor je tent.
Eenmaal thuis laat je de tent wel heel goed drogen voordat je hem op zolder legt.
Leon schreef: vakanties lang nat in de waterdichte tas gestoken.
Eenmaal thuis laat je de tent wel heel goed drogen voordat je hem op zolder legt.
Hier idem.
Ik haal hem er meestal tijdens de lunch uit.
Een natte tent is behalve bij regen inderdaad vooral in het voor en naseizoen een probleempje. Ik heb een kleine ultralight waterdichte zak bij me voor het geval ik de droge binnentent los haal. Die gaat dan in die waterdichte zak, en de natte tent in de gewone tentzak. Als ik in de gelegenheid ben hang ik hem onderweg een tijdje uit, en anders heb ik 's avonds in elk geval een droge binnentent. De natte buitentent waait dan meestal heel snel droog. Voor het overige: tenten zijn gemaakt om onderweg nat te worden. Eenmaal thuis moet je ze natuurlijk uithangen.
Zie ook hier https://forum.wereldfietser.nl/viewtop ... te#p365474
Sluit aan bij wat eerder is gezegd.
RalphP schreef:
di 27 apr, 2021 10:23
Ik haal hem er meestal tijdens de lunch uit.
+1, vaak zo droog bij goed weer en anders savonds gewoon nat weer opzetten.

Als ik ivm heel veel regen es een nachtje hotel doe ipv kamperen, hang ik hem gewoon daar uit. Vooral geen dagen in een natte zak laten zitten, maar af en toe een half dagje is geen probleem.
Leon schreef:
di 27 apr, 2021 09:27
Ik heb mijn tent vakanties lang nat in de waterdichte tas gestoken.
Wat hier de logica van is ontgaat me al jaren. Dan weet je zeker dat de tent bij het opzetten nog net zo nat is als dat je hem er in de ochtend in gestopt hebt.
Hier ook kletsnatte tent in de bij de tent geleverde tas. Zelfs bij een regenachtige aankomst heb ik ervaren dat snel het ding opzetten en een goede absorberende doek door de binnentent een goede nachtrust niet in de weg staat. Hilleberg Akto.
LHTJoost schreef:
di 27 apr, 2021 17:44
Leon schreef:
di 27 apr, 2021 09:27
Ik heb mijn tent vakanties lang nat in de waterdichte tas gestoken.
Wat hier de logica van is ontgaat me al jaren. Dan weet je zeker dat de tent bij het opzetten nog net zo nat is als dat je hem er in de ochtend in gestopt hebt.
Logica? Uhhh?
Tent gaat in een Ortlieb Frontroller. Die is waterdicht. Logica? Nee, gewoon zoals ik het doe. Al bijna 20 jaar.
Wij doen hetzelfde als veel andere in deze post. Onderweg komt het maar weinig voor dat we de tent tijdens bv een lunch laten drogen. Als je aan komt en je tentje opzet is over het algemeen de tent binnen mum van tijd droog.
Tip: zet twee bidons onder je grondzeil van je opgezette tent. Dan droogt het grondzeil ook.
Ik doe het ook zoals de meesten: lukt het 's morgens niet om hem droog te krijgen, dan komt het 's middags/'s avonds op de volgende camping wel.

Ik laat de tent overigens nooit echt langer dan 1 á 2 dagen nat in de zak zitten. Dan gaat hij best stinken, dus als ik in een hotel ga dan hang ik hem desnoods daar wel even op.

Enige uitzondering: indien ik met mijn single-wall tentje op pad ga, dan wil ik de binnenkant soms wel eens droog proberen te maken. Als ik dat niet doe dan wordt die aanzienlijk minder snel droog van binnen...
Brecht schreef:
di 27 apr, 2021 08:08

Ik ga wat beginnen rondtrekken met mijn tent maar vroeg mij af wat ik moet doen als deze nat is...
Is er een manier om deze rap droog te krijgen? Of is het niet zo erg om deze nat in de zak te steken (wetende dat ik ze 's avonds er terug uit haal)?
Wat mij betreft maakt het heel veel uit wat de weercondities zijn:
een vochtige of natte tent, terwijl de temperatuur hoog is, zeker in combinatie met directe zonnestralen, vind ik funest voor mijn tent.
(een enkele keer in Italië en Spanje meegemaakt)

Als gevolg van directe zonnestralen kan de temperatuur in de tas heel ver uitstijgen boven een 25 of 30 zomerse graden. De tent gaat dan 'broeien'. En stinken (als je geen grondzeil gebruikt, zal dat nog veel sneller gebeuren!) .
In dat soort situaties zorg ik er voor dat de tent droog in de tas gaat, of maak ik zsm een stop om een alsnog droog te krijgen. Voordeel is wel dat onder dat soort condities (hoge temperatuur icm zonnestralen) het drogen heel snel gaat. Zeker als er wat wind is.
LHTJoost schreef:
di 27 apr, 2021 17:44
Leon schreef:
di 27 apr, 2021 09:27
Ik heb mijn tent vakanties lang nat in de waterdichte tas gestoken.
Wat hier de logica van is ontgaat me al jaren. Dan weet je zeker dat de tent bij het opzetten nog net zo nat is als dat je hem er in de ochtend in gestopt hebt.
De logica lijkt mij duidelijk: je wilt niet dat het vocht uit je tent bij andere bagage komt. De tent zelf zal toch niet drogen als hij opgerold is.
Brecht schreef:
di 27 apr, 2021 08:08
Is er een manier om deze rap droog te krijgen?
Föhnen.
Wij vertrekken vroeg en komen laat aan maar zijn er al helemaal aan gewend dat we de tent tijdens de lunch in 't gras leggen.
Groetn van Pier.
mikefiets schreef:
di 27 apr, 2021 20:40
Brecht schreef:
di 27 apr, 2021 08:08

Ik ga wat beginnen rondtrekken met mijn tent maar vroeg mij af wat ik moet doen als deze nat is...
Is er een manier om deze rap droog te krijgen? Of is het niet zo erg om deze nat in de zak te steken (wetende dat ik ze 's avonds er terug uit haal)?
Wat mij betreft maakt het heel veel uit wat de weercondities zijn:
een vochtige of natte tent, terwijl de temperatuur hoog is, zeker in combinatie met directe zonnestralen, vind ik funest voor mijn tent.
(een enkele keer in Italië en Spanje meegemaakt)

Als gevolg van directe zonnestralen kan de temperatuur in de tas heel ver uitstijgen boven een 25 of 30 zomerse graden. De tent gaat dan 'broeien'. En stinken (als je geen grondzeil gebruikt, zal dat nog veel sneller gebeuren!) .
In dat soort situaties zorg ik er voor dat de tent droog in de tas gaat, of maak ik zsm een stop om een alsnog droog te krijgen. Voordeel is wel dat onder dat soort condities (hoge temperatuur icm zonnestralen) het drogen heel snel gaat. Zeker als er wat wind is.
je beschrijft daar dan ook de beste condities voor de groei van mold.

"Spores need three things to grow into mold: nutrients – cellulose (the cell wall of green plants) is a common food for indoor spores; moisture – to begin the decaying process caused by mold; and time – mold growth begins from 24 hours to 10 days after the provision of growing conditions.

Mold grows best in warm temperatures, 25 to 30 °C, (although growth may occur between 0 and 35 °C)"

Kan vlug gaan, maar meen me te herinneren dat in de uitleg van mijn tent het getal 24 uur ook als de limiet vermeld was van nat wegsteken.
Als je geen grondzeil gebruikt en alles toch al nat is, was/spoel ik de onderkant eerst nog eens netjes af voor ik de tent opberg.
Is al vermeld in het draadje, bij een nachtje hotel of gelijkaardig is het uitermate belangrijk de tent uit te hangen want dan ga je los over de 24 uur..... (zelfs als je denkt dat hij droog genoeg is.....)
PhilipBe schreef:uitermate belangrijk de tent uit te hangen
Wat een vreselijke dramaverhalen. Wat een ellende. Welk een goorheid.
Nooit rekening gehouden met algengroei in mijn tent. Nacht in een hotel? Nacht, of twee nachten in een hut? Tent komt echt niet uit z'n tas.
Maar nu begrijp ik waarom ik altijd geheel groen van mijn lange fietstochtjes terugkom. :twisted:
Ik heb eens in de lente mijn tent in totaal gespikkelde toestand op zolder aangetroffen. Sindsdien zorg ik dat de (een andere) tent kurkdroog kan worden op zolder na de vakantie. Maar onderweg ... ach.