Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin etrex 30x toont geen paarse lijn meer bij routes - Forum Wereldfietser

Garmin etrex 30x toont geen paarse lijn meer bij routes

Hoi allemaal,

Tijdens het wandelen en fietsen gebruik mijn Garmin etrex 30x om mijn gelopen/gefietste route bij te houden en om te navigeren (indien nodig).

Vooral voor fietstochten gebruik ik dan de optie 'route'. Ik heb dan in Basecamp een 'track' omgezet naar een 'route', welke ik op de etrex zet.

Selecteer ik vervolgens de 'route' op de etrex, dan verschenen er op het scherm in het verleden altijd een paarse lijn en blauwe pinnen op de bochten. Vervolgens gaf het apparaat een lekker hard piepje en sprong het scherm aan als ik in de buurt kwam bij zo'n pin en ik bijvoorbeeld af moest slaan.

Helaas komt er, sinds het in gebruik nemen van een nieuwe pc met verse basecamp-installatie, geen paarse lijn meer in beeld na het selecteren van een route. De blauwe pinnen zie ik wel, maar daar heb ik helaas wat minder aan.

Is er hier op het forum misschien Iemand die dit herkent en tips heeft in welke richting te zoeken? Kan het zijn dat ik wellicht een bepaalde instelling op het apparaat of op basecamp over het hoofd zie? Helaas kan ik het via Google niet terug vinden :(

Het gekke is dat als ik op het apparaat een 'track' selecteer, dat er dan WEL een lijn getoond wordt. Maar ja, vooral tijdens het fietsen heb ik daar niks aan omdat ik dan niet gewaarschuwd word door de piep en steeds handmatig het scherm aan moet zetten/in de gaten houden :roll:

Het apparaat heeft ook al een factory reset gehad, en ik heb het zowel met Open-MTB als met Open-Fiets kaarten.
Heb je nog een eerder gebruikt routebestand bewaard dat het destijds wel goed deed? Laad dat bestand dan eens opnieuw in in je Garmin. Gaat het dan niet goed dan is het waarschijnlijk een instelling van je Garmin. Gaat het dan wel goed dan is het denk ik een instelling van Baseamp.
Ja die heb ik nog wel in Basecamp staan maar helaas niet meer op de Garmin.

Gelijk even eentje naar de garmin overgezet, maar helaas lijkt het nog steeds niet te werken :(

Ondertussen wel een soort van workaround gevonden: via 'where to' de route selecteren, en dan via 'track beheer' op het apparaat de bijbehorende track (die ik dan weer wel als apart bestand erop moet zetten) selecteren.

Niet helemaal ideaal, want de getoonde lijn is aanzienlijk dunner dan ik gewend ben, en het zijn aanzienlijk meer handelingen :roll:

Ik vind het een prima apparaat qua batterijgebruik, gewicht en handzaamheid; maar gebruiksgemak/-vriendelijkheid verdient geen schoonheidsprijs :lol:
Mijn advies: neem je verlies en koop een Garmin Edge 530. Je bent dan verlost van het geklooi met de Etrex. Niet dat de Edge perfect is, maar het is wel een stuk fijner apparaat dan een Etrex: groter en beter afleesbaar scherm, sneller laden, tracks draadloos erop zetten, lichter, fijnere stuurbevestiging. Voor wie het pro-Etrex argument 'lange accuduur' wil gebruiken: ik heb de afgelopen dagen 2x90 km gefietst, en heb nog 69% batterijlading over - niet slecht, vind ik zelf.
Heeft het niet met de lijnkleurinstellingen in Basecamp te maken?
Verder heb ik ook geen idee. Ik werk met mijn 30x volgens het principe Nu gaat het goed dus afblijven van die instellingen.
Ik heb onderweg wel eens dat het lijntje verdwijnt - alleen tracks in mijn geval. Dan moet ie even uit en aan.

Willem, we wachten met smart op je uitgebreide review!
“Je verlies nemen?”
“Een nieuw apparaat kopen?”

Mensen serieus! Rustig aan. Het lijntje in de Garmin is heus niet ineens kapot of uit het apparaat gevallen. Zelfs de firmware updates van Garmin zijn erg conservatief en veranderen niet veel aan de functionaliteit.
Ik ga nu eerst dit even posten omdat ik niet goed alle reacties kan lezen maar als ik meer weet post ik dat hier.

Ik heb jou techniek geprobeert na te doen:
1. Bestaande track vanuit het apparaat in Basecamp gezet
2. Er een route van gemaakt
3. Deze teruggezet op het apparaat
4. Deze word weergegeven als een roze lijn met speldenknopjes op de afslagen.

Mijn basecamp is een standaard installatie ik heb geen instellingen aangepast.

In Basecamp zie je de route wel op de gewesnte manier? Dus met stipjes op de afslagen en een lijn ertussen? Ik denk dat je dan op het apparaat moet gaan zoeken. Op de foto in de bijlage zie je route (die Track heet omdat ik naam niet wijzigde)

Bijlagen

willem.m schreef:
ma 26 apr, 2021 10:40
Mijn advies: neem je verlies en koop een Garmin Edge 530. Je bent dan verlost van het geklooi met de Etrex. Niet dat de Edge perfect is, maar het is wel een stuk fijner apparaat dan een Etrex: groter en beter afleesbaar scherm, sneller laden, tracks draadloos erop zetten, lichter, fijnere stuurbevestiging. Voor wie het pro-Etrex argument 'lange accuduur' wil gebruiken: ik heb de afgelopen dagen 2x90 km gefietst, en heb nog 69% batterijlading over - niet slecht, vind ik zelf.
Ik ga er vooralsnog vanuit dat het gaat om een gebruikersfout, en dat vind ik niet echt een goede reden om een nieuw apparaat aan te schaffen... :shock:
Leon schreef: Heeft het niet met de lijnkleurinstellingen in Basecamp te maken?
Verder heb ik ook geen idee. Ik werk met mijn 30x volgens het principe Nu gaat het goed dus afblijven van die instellingen.
Ik heb onderweg wel eens dat het lijntje verdwijnt - alleen tracks in mijn geval. Dan moet ie even uit en aan.

Willem, we wachten met smart op je uitgebreide review!
Lijninstellingen in het apparaat lijkt het niet aan te liggen, die in Basecamp zal ik straks eens nalopen. Tnx voor het meedenken in ieder geval!
egopro schreef: “Je verlies nemen?”
“Een nieuw apparaat kopen?”

Mensen serieus! Rustig aan. Het lijntje in de Garmin is heus niet ineens kapot of uit het apparaat gevallen. Zelfs de firmware updates van Garmin zijn erg conservatief en veranderen niet veel aan de functionaliteit.
Ik ga nu eerst dit even posten omdat ik niet goed alle reacties kan lezen maar als ik meer weet post ik dat hier.

Ik heb jou techniek geprobeert na te doen:
1. Bestaande track vanuit het apparaat in Basecamp gezet
2. Er een route van gemaakt
3. Deze teruggezet op het apparaat
4. Deze word weergegeven als een roze lijn met speldenknopjes op de afslagen.

Mijn basecamp is een standaard installatie ik heb geen instellingen aangepast.

In Basecamp zie je de route wel op de gewesnte manier? Dus met stipjes op de afslagen en een lijn ertussen? Ik denk dat je dan op het apparaat moet gaan zoeken. Op de foto in de bijlage zie je route (die Track heet omdat ik naam niet wijzigde)
Ik ga geen nieuw apparaat kopen ;)

Wat betreft jou repro-steps: bij mij gaat het dus fout in stap 4: de lijn zie ik niet, de spelden wel :|

In Basecamp zie ik overigens dus WEL de lijn als ik de route selecteer, dat vind ik dan ook weer zo gek... vandaar dat ik ook best wel 'lost' ben. Ik had ergens wel verwacht dat de factory reset van het apparaat het wel op zou lossen, maar helaas :(
Even aan het spelen geweest, zo'n route bestaat dus uit 2 GPX bestanden. De paarse lijn en de vlaggetjes. Ik heb de twee bestanden vanaf mijn GPS apparaat even in een zipje gezet. Je zou deze twee eens op je apparaat kunnen zetten en testen om te kjiken of het werkt.

Verder kan het ook andersom als jij mij de waypoint.gpx en route.gpx doet toekomen wil ook wel eens bij mezelf testen. Ik heb hier 3 Garmin apparaten liggen dus wel interessant.

Bijlage is mijn mini-route met vlaggetjes. Zipje met 2 GPX bestanden.

Zeker even interessant om dus de bestanden op je GPS apparaat even te inspecteren. Die twee uit de bijlage die kan je gewoon in GARMIN\GPX map op je apparaat kwijt.

Ik heb één en ander op mijn site beschreven (niet specifiek over jou probleem)
https://wijzijnfietsen.wordpress.com/mijn-garmin-tips/

Bijlagen

Waarom zitten route en waypoints niet in dezelfde gpx file? Als je op Brouter een route maakt en een paar poi's toevoegt zit het in één bestand. En zo schokkend zit die file nu ook weer niet in elkaar.
Als ik het goed begrijp wil je van een track een route maken?
Let er dan wel op dat jouw apparaat maar een maximum aantal waypoints (200?) ondersteund: https://support.garmin.com/nl-NL/?faq=8 ... 7kkkOvFSi7
Misschien is dat de oorzaak? 🤔
Beter is het om Basecamp zelf een route uit te laten rekenen op basis van de kaart met een minimum aantal waypoints en die route stuur je naar je apparaat, dus niet uitgaan van een bestaande track (die al gauw uit duizenden punten kan bestaan).

Zie ook dit topic: https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=121&t=52510 (max. 50 punten per route wordt genoemd).
ericplan schreef:
ma 26 apr, 2021 18:04
Waarom zitten route en waypoints niet in dezelfde gpx file? Als je op Brouter een route maakt en een paar poi's toevoegt zit het in één bestand. En zo schokkend zit die file nu ook weer niet in elkaar.
Dat constateer ik na het feit dat ik de route download via basecamp.
@egopro Jouw route van 5 km heeft maar liefst 21 viapunten, wat helemaal niet nodig is. Als die route zeg 100 km lang is levert dat veel te veel viapunten op en krijg je dit probleem. Die route van 5 km kan Basecamp ook in 3 viapunten (begin eind en één tussenpunt) plannen.
Ik begrijp het probleem niet helemaal, maar weet wel dat als het lijntje dun is het alleen wordt weergegeven op de kaart. Als je via ‘Waarheen’ de track nogmaals selecteerde wordt de route of track de actieve en wordt de lijn dik weergegeven. En in het geval van een route komen er piepjes bij.

Voel je niet beledigd hoor! Ik had er zelf een poos voor nodig om dit te snappen, dus vandaar dat ik het toch even drop.
De tovenaar schreef:
ma 26 apr, 2021 18:51
@egopro Jouw route van 5 km heeft maar liefst 21 viapunten, wat helemaal niet nodig is. Als die route zeg 100 km lang is levert dat veel te veel viapunten op en krijg je dit probleem. Die route van 5 km kan Basecamp ook in 3 viapunten (begin eind en één tussenpunt) plannen.
Ja goed (via)punt Tovenaar, deze route met punten heeft Basecamp zelf voor mij gemaakt waarbij Basecamp zelf bepaald hoeveel punten er in komen, waarschijnlijk heeft een korte route meer punten.
Ik ben vooral benieuwd of bij topic starter deze wel goed wordt weergegeven.
Misschien dat het helpt om in Basecamp bij het omzetten van een track naar een route het aantal viapunten handmatig te beperken tot <50. Zie https://help.routeyou.com/nl/topic/view ... -omzetting
Bij "Track Conversion options" kies je best NIET de default optie "Choose the number of points automatically" (want de meeste toestellen hebben een beperking in het aantal viapunten (zie hoger). Geef MANUEEL het aantal "via punten in".
egopro schreef:
ma 26 apr, 2021 17:16
Even aan het spelen geweest, zo'n route bestaat dus uit 2 GPX bestanden. De paarse lijn en de vlaggetjes. Ik heb de twee bestanden vanaf mijn GPS apparaat even in een zipje gezet. Je zou deze twee eens op je apparaat kunnen zetten en testen om te kjiken of het werkt.

Verder kan het ook andersom als jij mij de waypoint.gpx en route.gpx doet toekomen wil ook wel eens bij mezelf testen. Ik heb hier 3 Garmin apparaten liggen dus wel interessant.

Bijlage is mijn mini-route met vlaggetjes. Zipje met 2 GPX bestanden.

Zeker even interessant om dus de bestanden op je GPS apparaat even te inspecteren. Die twee uit de bijlage die kan je gewoon in GARMIN\GPX map op je apparaat kwijt.

Ik heb één en ander op mijn site beschreven (niet specifiek over jou probleem)
https://wijzijnfietsen.wordpress.com/mijn-garmin-tips/
Ik heb jou route op mijn apparaat gezet, en helaas nu ook weer geen lijn maar alleen pinnetjes. Dat begint in ieder geval te suggereren dat het vooral aan de device ligt...

Als ik trouwens een bestand exporteer, is het gewoon 1 .gpx, en niet 2...

Overigens: als ik van een gps-track een 'route' maak doe ik dat via de rechter muisknop op de track --> optie 'Route maken op basis van geselecteerd spoor'.

In de popup die verschijnt geef ik vervolgens op dat ik maximaal 249 punten wil gebruiken, 250 is namelijk de max (niet 50!). Het 'route-bestand' zet ik vervolgens op de etrex...
Wil je misschien eens een GPX die je aanmaakt delen met ons?

Dan kunnen we daarna volledig uitsluiten dat het aan basecamp ligt en dat we het device moeten bekijken.
egopro schreef:
do 29 apr, 2021 22:00
Wil je misschien eens een GPX die je aanmaakt delen met ons?

Dan kunnen we daarna volledig uitsluiten dat het aan basecamp ligt en dat we het device moeten bekijken.
TS heeft al aangegeven dat ook jouw route ook niet werkt, dus ligt het probleem in zijn etrex? Je kan de vraag eens droppen op forum.gps.nl misschien dat men daar een oplossing weet?
De etrex terug zetten in fabrieksinstellingen?
Ik weet niet waar je hem gekocht hebt, maar de service van Waypoint is uitstekend.