Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Laptop / tablet mee - Forum Wereldfietser

Laptop / tablet mee

Met het risico om een uitwaaierend onderwerp te openen, maar omdat ik op dit forum alleen in Paklijsten meer details tegenkom: Welke laptop neem jij mee op fietstrip?
Ik ben tot nu toe met mijn mobile telefoon voldoende op de rit voor navigatie (Osmand doet het prima om als ik het nodig heb uit de stuurtas te halen) en voor muziek. Met een powerbank waarmee ik de telefoon een keer of drie-vier op kan laden kom ik tot nu prima uit.
Maar ik bewerk nu geen foto's of filmpjes, houd het thuisfront via whatsapp of live op de hoogte.

Overwegingen om een kleine, lichte laptop mee te nemen zijn het kunnen reageren in wat uitgebreidere vorm op mail, om filmpjes te maken en om een back-up voor mijn fotoSD kaart te hebben.

Ideeën die opkomen: een 10-11 inch, een gewicht wat maximaal even boven de kg uitkomt, enigszins robuust. Wellicht een tablet met een opvouwbaar toetsenbord. Bijvoorbeeld
https://tweakers.net/pricewatch/1608380 ... 032mh.html
Of deze
https://tweakers.net/productreview/2503 ... ml#part_10


- Wie gebruikt nu wat voor machine voor welke doeleinden, met welke ervaringen?
- Wie overweegt nu wat aan te kopen en waarom?
- Welke beschermhoezen of materiaal gebruik je?

Ik gebruik onder meer Tweakers.net en hardwareinfo.nl als bronnen. Wie heeft er andere bronnen of reviews voor electronica mee in de fietstas op reis?
Ik neem geen laptop mee op vakantie. Bewust niet. Ik zit voor mijn werk al genoeg voor het scherm en ik ga juist op vakantie om ervan weg te zijn. Tijdens de wat langere backpacking trips die ik heb gemaakt, dook ik af en toe een internet cafe in. Dat vond ik een relaxte bezigheid, ook om mijn lichaam wat fysieke rust te geven. Mijn smartphone is meer dan functioneel genoeg om onderweg te volstaan in wat ik wel nodig heb op reis: route bepaling, accomodaties boeken, contact onderhouden, etc.

Ik denk dat je je beter kunt afvragen of je dit echt wilt. Uitgebreid op emails reageren - zijn die echt zo belangrijk? Foto's maken - kan ook op je smartphone met bv Gopro Quik. Backup van fotos - kan wellicht ook in een internetcafe of fotowinkel. Hoe mooi en rustgevend is een vakantie zonder allerhande afleiding?

Sterker nog, ik denk er steeds vaker over om ook mijn smartphone thuis te laten. Volgens mij is de negatieve impact van digitale media apparatuur op onze gezondheid veel groter dan veel mensen denken.
Je kunt ook eens kijken naar een gebruikte Elitebook. Dat is een zeer robust gebouwde zakelijke laptop van HP.. windows10 pro biedt ook net even meer mogelijkheden. https://laptops4all.nl/gebruikte-laptop ... hp-laptop/
Ik heb oa voor mijn RTW trip aangeschaft een HP Spectre 360 " - weegt 1.3 kg. Dit met het oog op blog schrijven, foto's en/ of videos bewerken + in contact blijven met de "buitenwereld". De laptop bevalt mij prima - lekker klein, meer dan genoeg power. - draai windows home (maar denk dat ik die ga upgraden naar een education variant - meer mogelijkheden) in combi met Office 2019 professional plus.
Heb er een neopreen hoesje bijgekocht wat ik precies op maat van de laptop heb laten maken (juiste maat niet te krijgen). En gebruik er thuis ene muis bij (onderweg weet ik nog niet of ik hem meeneem - waarschijnlijk wel ivm foto bewerking.
Hier gaat de iPad (9.7”) mee op vakantie. Vooral voor overzicht op de route tijdens voorbereiding de avond ervoor, zetten van waypoints in de route wat betreft winkels in dun bevolkt gebied. Maar ook voor het kopen van tickets van bezienswaardigheden of musea. Dat is op mobiele sites van musea op een klein scherm soms een uitdaging. M’n iPad heeft een simkaart, in Europa kom ik daar wel mee weg. iPad heeft een versterkte hoes en kan een kleine val zonder probleem hebben. Geheel weegt 797 gram met hoes.
Ook hier gaat de iPad (9.7”, 6e generatie) mee, voor nagenoeg hetzelfde doel als ericplan.
Het zoeken van campings onderweg gaat net even wat fijner op een iPad, vanwege het grotere toetsenbord en het grotere scherm.
Daarnaast mag ik ‘s morgens graag m’n krantje lezen en dat doe ik ook op de iPad. Er zit geen sim-kaart in, maar mijn iPhone 12 is de persoonlijke hotspot voor de internetverbinding.
Met de voorgenomen bikepacking trips blijft de iPad wellicht thuis.
Voor mij is een telefoon al veel. Ik ben bij voorkeur weg van alle drukte en afleiding. En zelfs een lichte laptop is toch al gauw een kilo, en weer een ding dat niet kwijt/stuk mag. Ik heb er een keer eentje mee gehad, toen ik toevallig in een periode van een week of twee een reeks van workshops en lezingen had in Leiden, Cambridge, Brussel en Keulen, steeds met een dag of twee er tussen. In plaats van steeds naar huis te reizen, of extra dagen in saaie dure hotels door te brengen, ben ik toen op de fiets gegaan, met af en toe een beetje hulp van de trein om het schema kloppend te krijgen. Er moest een kleine laptop mee, en natuurlijk ook een net pak, nette schoenen, etc. Dit is de laatste keer in lange tijd geweest dat ik ook voortassen bij me had. De overnachtingen waren afwisselend in chique hotels en op campings, en dat was best een vermakelijk contrast. Maar verder, nee dan blijft de laptop thuis. Ik heb inmiddels een OTG kabeltje gekocht om de telefoon aan mijn Garmin te kunnen koppelen om er zo onderweg nieuwe tracks op te kunnen zetten, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Ik heb een iPad Mini (7,9"). Past goed in een Ortlieb stuurtas. Zit een waterdichte hoes omheen. Heeft ook veel onverhard rijden (IJsland) overleefd.
Ik gebruik hm voor bijhouden blog (alleen gedaan in 2013 trouwens: http://jan-fietst.blogspot.com/), voor backup van foto's, voor off-line kaarten (bijv. om een supermarkt te vinden), voor boeken van hotels als er geen campings zijn. Ook staat er een PDF op om fietsreparaties uit te voeren wat laatst in Duitsland handig was. Ik gebruik de iPad voor alles waarvoor een klein scherm op mn smartphone wat onhandig is.
Er zit geen sim-kaart in: er is vaak wel wifi beschikbaar en anders gebruik ik mijn mobiel als hotspot.
Ik neem zelf geen laptop of tablet mee.

Mocht ik dat toch willen, dan zou mijn voorkeur uitgaan naar een tablet, evt. met zo'n los, lichtgewicht toetsenbordje. Een laptop betekent toch al snel een extra grote voeding, kans op zand in het toetsenbord en de vele openingen. Een goede ultrabook is bovendien best wel prijzig. Ik zou alleen een laptopje overwegen als ik op wereldreis zou gaan en tussendoor ook echt af en toe een dag moet gaan werken of (semi-)professioneel materiaal bewerken. Voor een gewone fietsvakantie lijkt me dat de nadelen (gewicht, kwetsbaarheid) te groot zijn. Je geeft verder aan dat je graag back ups wilt maken van je foto's en video's, en deze zo mogelijk al wilt bewerken. Dat kan ook met een tablet met voldoende gb.
Tot een paar jaar geleden liet ik ook mijn telefoon thuis. Het idee van fietsvakantie is nu juist om helemaal los te komen van de normale gang van zaken. Zou ik het liefst nog steeds doen, maar er zijn nu helaas teveel situaties waar je hem nodig kunt hebben, om een camping te boeken, een treinfietskaartje te kopen...

En inderdaad, als je eenmaal gewend bent dat hij mee is, ga je hem gebruiken en is het scherm eigenlijk wel wat klein. Ik hoop dat het me lukt om me ook in de toekomst te blijven realiseren dat het hele ding eigenlijk overbodige afleiding is tijdens een fietsvakantie.
Waarom zou je een tablet of laptop mee willen zeulen? Een smartphone volstaat in de meeste gevallen wel.
Wil je echt gaan beeldbewerken op je vakantie?😳
Ik pieker er niet over om mijn 13” macbook pro mee te nemen op vakantie. Ik zit de hele dag op de fiets en ‘s avonds op de camping een berichtje naar het thuisfront. Klaar.
Wim schreef:
vr 23 apr, 2021 08:39
Voor mij is een telefoon al veel. (...)
mrboot schreef:
vr 23 apr, 2021 06:44
(...) Ik denk dat je je beter kunt afvragen of je dit echt wilt. (...)
jwkeij schreef:
vr 23 apr, 2021 17:46
Waarom zou je een tablet of laptop mee willen zeulen? (...)
Dat kan wel zo zijn, maar TS vraagt naar adviezen voor het wél meenemen. Beetje respect dus voor de TS!
Het valt mij op dat de mensen die langdurig op reis gaan een MacBook Pro bij zich hebben om foto’s en video’s te editten ( is hier een Nederlands woord voor?)
Maar ook films of series kijken in hostels.
Het hangt er dus van af wat je belangrijk vindt tijdens de tocht, maar ik kan enorm genieten van de vlogs van fietsende en zeilende wereldreizigers.

De drone en gopro zijn ook geweldige middelen om anderen te laten mee genieten van de reis!

Anja
dijken63 schreef:
vr 23 apr, 2021 18:12
...... foto’s en video’s te editten ( is hier een Nederlands woord voor?)
Bewerken? 😁
jwkeij schreef:
vr 23 apr, 2021 17:46
Waarom zou je een tablet of laptop mee willen zeulen? Een smartphone volstaat in de meeste gevallen wel.
Wil je echt gaan beeldbewerken op je vakantie?😳
Ik pieker er niet over om mijn 13” macbook pro mee te nemen op vakantie. Ik zit de hele dag op de fiets en ‘s avonds op de camping een berichtje naar het thuisfront. Klaar.
Te erg toch, om een tablet van 400 gram te willen "meezeulen". Ik heb al jaren plezier van een Samsung Galaxy tabS2 8-inch . Gemakkelijk routes plannen, de krant lezen op een wat groter scherm, alvast wat foto's selecteren... Past precies in de Ortlieb voortas, zelfs met een leuk bluetooth toetsenbordje.
Ik neem al sinds jaar en dag op de tochten van langer dan een paar dagen een netbook mee. Ook omdat die tochten vaak eindigen bij een festivalletje waar ik dan fotografeer (en foto's bewerk). In al die jaren is nog nooit een netbook vanwege het fietsen kapot gegaan (wel omdat ik hem gewoon liet vallen). Op dit moment heb ik een 11 inch Lenovo Ideapad.
Op tochten waarbij ik voor/erna meer dan een half uur in de trein zit neem ik m'n tablet mee. Een simpel 7 inch gevalletje, ook van Lenovo.
De tablet kan in m'n stuurtas. M'n netbook in een simpele netbooktas en dan in een waterdichte kanotas. Bovenop m'n klerenzak of bovenop een slaapzak is het zacht genoeg om ook forse hobbelpaden (als voormalige DDR tankwegen) te overleven.
edit
willem.m schreef:
vr 23 apr, 2021 18:01
Wim schreef:
vr 23 apr, 2021 08:39
Voor mij is een telefoon al veel. (...)
mrboot schreef:
vr 23 apr, 2021 06:44
(...) Ik denk dat je je beter kunt afvragen of je dit echt wilt. (...)
jwkeij schreef:
vr 23 apr, 2021 17:46
Waarom zou je een tablet of laptop mee willen zeulen? (...)
Dat kan wel zo zijn, maar TS vraagt naar adviezen voor het wél meenemen. Beetje respect dus voor de TS!
Dank voor de back-to topic, maar juist de vragen naar triggeren waarom dat ding mee gaat (en dan welke ....mijn vraag) maar ook waarom je m niet nodig hebt. Fijn om te lezen dat anderen ook ideeën hebben.
willem.m schreef:
vr 23 apr, 2021 18:01
Dat kan wel zo zijn, maar TS vraagt naar adviezen voor het wél meenemen. Beetje respect dus voor de TS!
How about een kritische tegengeluid...? Maar ok, ik had mijn post wat anders kunnen formuleren.
dijken63 schreef:ik kan enorm genieten van de vlogs van fietsende en zeilende wereldreizigers.

De drone en gopro zijn ook geweldige middelen om anderen te laten mee genieten van de reis!

Anja
Hmm, dat "live" meekijken had ik nog niet aan gedacht. Vind ik inderdaad ook enorm interessant. Zou inderdaad zonder apparatuur een stukje lastiger gaan.
aandegracht schreef:maar juist de vragen naar triggeren waarom dat ding mee gaat (en dan welke ....mijn vraag) maar ook waarom je m niet nodig hebt
ik heb deze zin 4x gelezen en ik twijfel of ik hem begrijp...

Anyway, e.e.a. ligt natuurlijk genuanceerder dan ik in het begin stelde. Ik zou je niet tegenhouden hoor :wink: Ik denk dat voor jou een tablet+toetsenbord of een ultrabook het meest geschikt is. Denk ook na over welke rekenkracht je wilt hebben, dat beïnvloedt je budget, en weer afhankelijk daarvan zijn er talloze modellen en opties. Ken je de Best Buy Guides op Tweakers.net?
Ik ben zelf cameraman en video-editor.

Met video's monteren moet je wel een beetje opletten. Als je een degelijk fototoestel hebt waarmee je filmpjes maakt, dan kan het wel eens zijn dat een tablet niet volstaat om het te kunnen monteren. Als je het met je telefoon doet dan moet het normaal wel lukken.

Als het over grafische dingen gaat zou ik toch ook iets van apple overwegen. Zeker omdat je onderweg bent. Die hebben een zeer lange levensduur van batterij. Kost iets meer maar dan heb je ook wat. En laat je niet misleiden door de hardware. Apple producten kunnen veel meer doen met minder sterke hardware.

Over de echt kleine laptops en tablets heb ik minder verstand. Ik zou het persoonlijk ook minder fijn vinden om op een 10" scherm te werken. Zeker voor video's te monteren. Mijn oude macbook (ondertussen al 11 jaar oud en werkt nog prima) is 13". Dat vind ik wel een fijn formaat.