Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Laptop / tablet mee - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Laptop / tablet mee

aandegracht schreef: ↑
za 24 apr, 2021 01:35
Dank voor de back-to topic, maar ... ook waarom je m niet nodig hebt. ...
Ok. Dat bleek niet uit je openingspost, vandaar mijn reactie. Maar als je wilt weten waarom ik geen laptop of tablet mee neem:

1. Ik ga op fietsvakantie om te fietsen, en besteed mijn tijd zoveel mogelijk daaraan (en niet aan chillen op de camping). Als je een laptop mee neemt zul je zien dat je deze dwangmatig gaat gebruiken omdat je deze nu eenmaal hebt meegenomen. (Dat is de verkeerde motivatie.)
2. Het is extra gewicht en volume. Ik rij graag in heuvels en bergen en dan speelt dit een rol.
3. Ik moet dan extra rekening houden met dieven. (Wederom: mijn gedachten zijn dan bij de verkeerde zaken.)
4. Ik wil onderweg niet met werk bezig zijn. (Check: verkeerde motivatie-alarm!)
5. Ik wil genieten van de reis en niet onderweg bezig zijn met de vraag wat anderen ervan vinden (verkeerde motivatie). Dus waarom dan onderweg gaan bewerken en delen? Met alle respect voor amateurbloggers die onderweg hun volgers willen informeren: dat zijn er vaak maar weinig. Check voor de grap maar een paar blogs of sociale mediakanalen met de reacties van tante Truus en ome Jan (die gaandeweg afhaken). Wil je daar een laptop voor mee nemen? Voor snelle updates volstaat een smartphone.
6. Ik hou van mooie foto's maken, maar bewerk deze pas thuis in Lightroom en achter een groot en goed scherm.
7. Ik heb geen back-up voor foto's nodig. Hoe vaak gaat dit in de praktijk fout? Ik neem meerdere SD-kaartjes mee (1 per week) en spreid zo het risico, mocht er een kapot gaan (en dan nog: jammer dan maar de wereld vergaat niet). Het is wat anders als je maanden of langer onderweg bent: dan heb je misschien wel een back-upmogelijkheid nodig. Maar ben je dat van plan?

Kortom, ik denk dat het alleen zinvol is om een laptop mee te nemen als je deze voor je werk onderweg nodig hebt. Dus als je met documenten of spreadheets moet werken, of als je beroepsmatig of gesponsord reisverslagen met hoogwaardige foto's en video's bijhoudt.

Een beetje smartphone voldoet prima. Ik kan er routes op maken, mee zoeken naar campings of hotelkamers, het nieuws bijhouden, appen met het thuisfront etc etc.

Voor mensen met slechte ogen kan ik me voorstellen dat een tablet fijner is dan een een telefoon. Maar dan nog: je zeult wel een extra apparaat mee, en minder handzaam, dat gestolen kan worden.
Ik heb mezelf er wel eens op betrapt om een interessante tocht te willen maken om aan anderen te vertellen en te laten zien via internet, facebook, thuis of bij het kampvuur. Daar schrok ik wel van. Ik probeer me nu wat dat betreft te beperken tot het maken van foto's voor het forumonderwerp Raad Plaatje.
De veiligste plek voor de geheugenkaartjes is bij mij nog altijd in de camera gebleken. Ik klop het direct af: het aantal corrupte fotobestanden is nog steeds 0.
Bij mij is 1x een SD-kaartje kapot gegaan. Dat was op IJsland, mogelijk als gevolg van zeer vochtige omstandigheden. (De camera van mijn fietsmaat ging toen ook bijna kapot.) Ik lig er na tien jaar nog steeds nachten wakker van.😉
Wat overwegingen:
Je wilt dus een extra apparaat vanwege
  • een groter scherm
  • een toetsenbord
  • een backup-mogelijkheid
Je kunt een extern toetsenbord samen met je smartphone gebruiken.
Voor backup kun je een USB-stick met OTG-kabel op je smartphone aansluiten.
Dan blijft alleen dat grote scherm nog over, eventueel i.c.m. een zwaardere processor voor videobewerking. Die zwaardere processor ga je in een tablet niet vinden.
eindgebruiker schreef: ↑
za 24 apr, 2021 11:42
...
Voor backup kun je een USB-stick met OTG-kabel op je smartphone aansluiten.
...
Klopt. Zie voor meer uitleg bijv. dit artikel vanaf '3. With an Adapter': https://photodoto.com/9-ways-to-backup- ... -computer/. Ik denk dat ik er ook maar een ga kopen als alternatief voor mijn huidige 'lazy' Divide & Conquerstrategie. 😉 Al heb ik nog slechts 88gb opslagruimte op mijn mobiel beschikbaar, en met in raw foto's schieten gaat het hard.
eindgebruiker schreef: ↑
za 24 apr, 2021 11:42
Wat overwegingen:
Je wilt dus een extra apparaat vanwege
  • een groter scherm
  • een toetsenbord
  • een backup-mogelijkheid
Je kunt een extern toetsenbord samen met je smartphone gebruiken.
Voor backup kun je een USB-stick met OTG-kabel op je smartphone aansluiten.
Dan blijft alleen dat grote scherm nog over, eventueel i.c.m. een zwaardere processor voor videobewerking. Die zwaardere processor ga je in een tablet niet vinden.

Dit wordt m, een USB stick, kabeltje, een abonnement op een cloudbase. Klein opvouwbaar toetsenbord in overweging. En mijn oude telefoon als 'reserve'.
te=Leon post_id=392521 time=1619248912 user_id=249]
Ik heb mezelf er wel eens op betrapt om een interessante tocht te willen maken om aan anderen te vertellen en te laten zien via internet, facebook, thuis of bij het kampvuur. Daar schrok ik wel van. Ik probeer me nu wat dat betreft te beperken tot het maken van foto's voor het forumonderwerp Raad Plaatje.
[/quote]
Dat is de erkende vandaag de dag.
Ik stop tijdens fietstochtjes om foto's te maken voor raadplaatje.
Gekker moet het niet worden!

Laptop of tablet mee?
In geen geval!
Ik met soortgelijke overwegingen als TS net een 8" tablet/smartphone + toetsenbordje aangeschaft, als vervanging voor mijn smartphone die einde levensduur had bereikt en mijn laptop die ik aan mijn vriendin heb gegeven. Fijn om nu één apparaat te hebben voor bijna alles en er onderweg wat meer mee te kunnen dan voorheen.
Ik heb gekozen voor een Samsung Galaxy Tab Active3 (robuust, water- en stofdicht, recent en redelijk high-end) en een Logitech Keys-to-Go. Passen beide precies in de Ortlieb stuurtas.
eindgebruiker schreef: ↑
za 24 apr, 2021 11:42
Wat overwegingen:
Je wilt dus een extra apparaat vanwege
  • een groter scherm
  • een toetsenbord
  • een backup-mogelijkheid
Je kunt een extern toetsenbord samen met je smartphone gebruiken.
Voor backup kun je een USB-stick met OTG-kabel op je smartphone aansluiten.
Dan blijft alleen dat grote scherm nog over, eventueel i.c.m. een zwaardere processor voor videobewerking. Die zwaardere processor ga je in een tablet niet vinden.
IPad Pro kan dat zeker wel.
Mee eens. Bewerken van video en foto gaat zoveel lekkerder op een laptop of een PC/iMac.
Maar tijdens onze reizen zijn we nog nooit mensen tegen gekomen die geen problemen hadden met de laptop. Hoe degelijks de laptops tegenwoordig ook zijn, ze overleven het niet op een stuiterweg in Pakistan. Als je vooral verhard fietst dan zou het nog wel eens kunnen lukken. Maar bij lange reizen kan je dat echt niet plannen.