Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Apple AirTag als anti-diefstal - Forum Wereldfietser

Apple AirTag als anti-diefstal

Eergisteren heeft Apple de Airtag voorgesteld.

Het is een schijfje van een paar mm dik en 32mm diameter met een batterij er in.
Met die Tag aan je sleutels of fiets en je iPhone kan je meestal je spullen terug vinden.
De tag verbindt niet met het internet, maar communiceert anoniem met elk apple device dat in de buurt komt.
Als je je spullen als 'verloren' aan geeft begint de tag te piepen, maar je zien ook waar je spullen zijn (als er tenminste een Apple telefoon, computer of ipad in de buurt is). Doordat er zowat 1 Miljard Apple toestellen verspreid zijn over de wereld is de kans dat je spullen binnen bereik zijn vrij groot.

Ik dacht om zo'n tag aan mijn fiets vast te maken.
Ofwel hang ik het onder het zadel, in de motor van mijn efiets of in het batterijvak.

Dat zou me toch moeten helpen om mijn fiets terug te vinden bij diefstal dacht ik.
Batterij is een CR2032 en die zou ca 1 jaar mee gaan.

Nog iemand met die plannen?
Kwam volgende tegen <https://aartjan.nl/blog/apple-airtags-voor-en-nadelen/>

- Quote
Apple AirTags werken niet als antidiefstal
Alles is geheel versleuteld, dus de privacy is gewaarborgd. iPhones waarschuwen automatisch als er onbekende AirTags in je buurt blijven. Zodat je niet ongewenst gevolgd kan worden, met een AirTag die stiekem in je tas is verstopt – bijvoorbeeld.

Maar dit is meteen ook een groot nadeel: je kan het dan ook niet meer als anti-diefstal gebruiken, als GPS-tracker dus, voor je dikke ebike / scooter / koffer of partij drugs. Want dat hoort de dief dan ook meteen, en die gooit de Airtag gewoon weg. Je hebt dus nog steeds slimme GPS-sloten nodig.

Het netwerk van Apple kan je toch ook wel voor antidiefstal gebruiken:

Netwerk opengesteld
Apple heeft zijn netwerk opengesteld voor concurrenten, zoals de vergelijkbare en veel goedkopere tags van Chipolo (65 euro voor 4 stuks). En een Van Moof ebike kan je er ook mee terugvinden. Dan werkt het dus juist weer WEL als antidiefstal, want daar zit geen AirTag in. Apple verdient dan aan het netwerk, want als het om betaalde abonnementen gaat, vangt Apple 30%.

AirTags kosten 35 euro per stuk, of 119 euro per vier. Ze zijn IP67 waterdicht. De bijpassende sleutelhangers zijn uiteraard ook te koop voor – schrik niet – 39 euro.

Gelukkig kun je die kostbare sleutelhanger van bijna 80 euro wel makkelijk terugvinden!
- Einde Quote
En wat kunnen fietsers hiermee? Hun fiets terugvinden als ze deze in een dronken toestand kwijt zijn geraakt?

Zijn er goedkopere alternatieven?

En zijn er alternatieven voor Android gebruikers?
willem.m schreef:
do 22 apr, 2021 17:58
En wat kunnen fietsers hiermee? Hun fiets terugvinden als ze deze in een dronken toestand kwijt zijn geraakt?

Zijn er goedkopere alternatieven?

En zijn er alternatieven voor Android gebruikers?
Titel gelezen? Je fiets terug vinden na diefstal lijkt me wel handig.
Ik ken geen goedkopere alternatieven, maar sta er wel voor open.
Drie goedkopere alternatieven staan vermeld bij link reactie topic starter

- Samsung Galaxy SmartTag
- Tile
- Chipolo
Blackbelt schreef:
do 22 apr, 2021 18:38
Titel gelezen? Je fiets terug vinden na diefstal lijkt me wel handig...
Jawel, ik was op het verkeerde been gezet door de quote in voorgaand bericht "Apple AirTags werken niet als antidiefstal (...)"
Ik ben hier ook met interesse naar aan het kijken.

Het lijkt me een heel handig ding om aan mijn vakantiefiets te hangen. Ook al omdat je je fiets over het algemeen snel zult missen als je niet meer op z'n plek staat, zullen juist de AirTags wel handig zijn, denk ik.
Omdat Apple probeert te voorkomen dat je met AirTags iemand ongewild kunt tracken, geldt dat ook voor een mogelijke dief. Echter, ik vermoed dat dat bij een diefstal van de fiets niet direct een nadeel zal zijn.
We weten eigenlijk nog die weinig van die AirTags, en ik denk ook dat Apple vrij snel na praktijkervaringen met software en firmware updates zal komen.
Dus maar eens afwachten hoe een gaat met die dingen; ik ben benieuwd.


Over de blog van AartJan: deze wordt door velen in de online Apple community niet zo hoog aangeschreven. Hij plugt 'm zelf nogal vaak en ook vanwege de vele affilate links. Ook is zijn informatie niet altijd correct.
Zoals J de Groote al schreef (quote van AartJan): "iPhones waarschuwen automatisch als er onbekende AirTags in je buurt blijven."
Dus het werkt alleen tegen diefstal door dieven die zelf geen iPhone hebben.
Wat dus juist zou kunnen resulteren dat die dief de fiets dan maar achterlaat en er snel vandoor gaat, want hij weet dan ook dat (o.a) zijn iPhone tegelijkertijd de positie van de fiets aan de eigenaar doorgeeft. En de rust om die AirTag te gaan zoeken, zal ie dan ook niet zomaar hebben, vermoed ik.

Dus ik zou nog geen conclusies durven trekken over het nut van AirTags tegen fietsdiefstal.
Ik lees nergens dat Apple AirTags op de markt brengt als antidiefstal devices.
Klopt. Ik lees nergens dat anders wordt beweerd.

Maar ik lees nu wel (hier, bij Apple) dat de 'dief' een geluid op de AT kan afspelen, en een dientengevolge wel heel snel kan vinden. En meer: hij kan het locatie-delen van de AT uitzetten, blijkbaar.
(Voor beide functies geldt dat die dief wel een iDevice moet hebben.)

Dus voor anti-diefstal werkt de AT in deze setup niet goed.
Ik verwacht wel dat Apple functionaliteit gaat aanpassen en toevoegen; het is een nieuw product wat zich nog zal evolueren.
Hmm interessant, ik had hier nog niet over gehoord.

Doet me denken aan een maat van mij die altijd zijn sleutels kwijt was en jaren geleden al een of ander Action ding had waarmee hij zijn sleutelbos kon oppiepen

GPS tracking is een andere mogelijkheid om te traceren waar je fiets uit hangt. Nadeel daarvan t.o.v. airtags is dat GPS tracking devices niet altijd een alarm kunnen afgeven. Steeds meer high end e-bikes hebben GPS trackers ingebouwd. Sommigen hebben zgn. geofencing functies waarmee ingesteld kan worden dat meldingen uitgestuurd worden als een fiets opeens verder dan X meter van oorspronkelijke locatie verwijderd wordt. Ander nadeel t.o.v. Airtags is dat de batterijen van GPS trackers sneller leeg gaan.

Van Moof heeft een heel cool Bike Hunter team die zelfs tot aan Casablanca schijnt te rijden om je fiets te zoeken. Maar ja, als die daar ergens in een schimmige buitenwijk achter slot en grendel in een loods staat.. nou veel succes.

Tevens verwacht ik dat criminelen gewiekst genoeg zijn om heel snel uit te vogelen wat mogelijheden zijn om Airtags voor de buitenwereld af te schermen. Koeltassen met aluminium lagen erin schijnen goed te werken tegen kledingtags bij detectiepoortjes in kledingwinkels....

Persoonlijk zie ik meer in ten allen tijde voorzichtig zijn met waar je je fiets neerzet en hoe je die op slot zet, plus eventueel een goede fietsverzekering.

Maargoed.. Paar tientjes uitgeven voor extra zekerheid, het zou zomaar kunnen helpen.
Flix schreef:
do 22 apr, 2021 23:56
Klopt. Ik lees nergens dat anders wordt beweerd.

Maar ik lees nu wel (hier, bij Apple) dat de 'dief' een geluid op de AT kan afspelen, en een dientengevolge wel heel snel kan vinden. En meer: hij kan het locatie-delen van de AT uitzetten, blijkbaar.
Dus voor anti-diefstal werkt de AT in deze setup niet goed.
Ik verwacht wel dat Apple functionaliteit gaat aanpassen en toevoegen; het is een nieuw product wat zich nog zal evolueren.
Een dief met een hamer, einde AT;-)
Jaja...

Als Apple er iets aan verandert, zodat het ook functioneel anti-diefstal kan zijn, dan verstop je ‘m bv in het achterlampje. Dan valt er niks plat te slaan voor een dief, want hij weet niet/kan niet zien dat er een AT ergens aan de fiets zit.
Ze zijn voorlopig al uitverkocht, dus een succes is het wel.

Er zullen wel snel reviews opduiken waarin dit getest wordt, en dan zien we wel of het een kans heeft.

We hoeven niet altijd early adopter te zijn, fast follower is goed genoeg (als het werkt).
https://www.nu.nl/tech/6129046/tile-noe ... rijpt.html
Zoals ik het lees wordt gebruik gemaakt van Bluetooth. Dat werkt tot circa 15 meter van de AirTag en een apparaat dat bluetooth signaal ontvangt zoals smartphone. We kennen allemaal bluetooth van de draadloze koptelefoons en boxen.
Vergelijk dit met de corona app waarvoor je dus steeds in iemands buurt moet komen wil het signaal opgepikt worden. Zowel de besmette persoon als degene die niet besmet is moet dan bluetooth functie aan hebben staan. Persoonlijk zet ik als ik naar buiten ga de wifi en bluetooth uit! Buiten heeft die geen functionele toegevoegde waarde tenzij je in bezit bent van gadgets die hiervan gebruik maken. In een dicht bevolkte area werkt het mogelijk. Maar zodra je buiten de bebouwde kom geraakt raak je het spoor bijster.
joukon schreef:
vr 23 apr, 2021 22:14
https://www.nu.nl/tech/6129046/tile-noe ... rijpt.html
Zoals ik het lees wordt gebruik gemaakt van Bluetooth. Dat werkt tot circa 15 meter van de AirTag en een apparaat dat bluetooth signaal ontvangt zoals smartphone. We kennen allemaal bluetooth van de draadloze koptelefoons en boxen.
Vergelijk dit met de corona app waarvoor je dus steeds in iemands buurt moet komen wil het signaal opgepikt worden. Zowel de besmette persoon als degene die niet besmet is moet dan bluetooth functie aan hebben staan. Persoonlijk zet ik als ik naar buiten ga de wifi en bluetooth uit! Buiten heeft die geen functionele toegevoegde waarde tenzij je in bezit bent van gadgets die hiervan gebruik maken. In een dicht bevolkte area werkt het mogelijk. Maar zodra je buiten de bebouwde kom geraakt raak je het spoor bijster.
Je bent echt de enige die ik ken die iedere keer wifi en bt uit gaat zetten.
Trouwens... buiten de bebouwde kom lopen er overal nog mensen rond met telefoons.

Als je tag als verloren opgegeven wordt gaat iedere telefoon die in de buurt komt de positie door geven. En dat zonder dat die persoon iets moet doen. Dat het werkt, daar twijfel ik niet aan.

Ik wil gewoon weten hoe die anti stalk functie werkt. Wanneer gaat die telefoon aan geven dat er een tag is die continu mee reist, want dat is wat er gebeurt als een dief je fiets mee neemt. Als die binnen de paar minuten een signaal krijgt, dan zoekt die de tag, gooit die weg, en de fiets is ribbedebie.
joukon schreef:
vr 23 apr, 2021 22:14
Zoals ik het lees wordt gebruik gemaakt van Bluetooth. Dat werkt tot circa 15 meter van de AirTag en een apparaat dat bluetooth signaal ontvangt zoals smartphone.
Bluetooth kan tegenwoordig een range tot 100 m hebben, en ik ben ook waardes van 800 ft (250 m, 'in a direct line of sight') tegen gekomen, maar of dat klopt? Die 15 m lijkt in ieder geval wat aan de conservatieve kant. Binnenkort weten we vast meer.
Blackbelt schreef:
vr 23 apr, 2021 22:33


Je bent echt de enige die ik ken die iedere keer wifi en bt uit gaat zetten.

Als je tag als verloren opgegeven wordt gaat iedere telefoon die in de buurt komt de positie door geven. En dat zonder dat die persoon iets moet doen. Dat het werkt, daar twijfel ik niet aan.

Ik wil gewoon weten hoe die anti stalk functie werkt. Wanneer gaat die telefoon aan geven dat er een tag is die continu mee reist, want dat is wat er gebeurt als een dief je fiets mee neemt. Als die binnen de paar minuten een signaal krijgt, dan zoekt die de tag, gooit die weg, en de fiets is ribbedebie.
Standaard staat bij mij wifi, bluetooth en gps uit. Tenzij ik van die functies gebruik maak zoals bij navigatie app de gps, bij data ontvangen en versturen tegen 'gratis' tarief thuis met wifi (ik heb weleens onderweg meer dan 2 GB data gedownload en was toen door mijn databundel heen) , en bluetooth als ik mijn bluetooth oortjes wil gebruiken. . Voor mij is de smartphone een functioneel apparaat.

Ik begrijp van de Apple smartphones dat die standaard dergelijke functies aan zet?
Je iPhone moet wel beschikken over de U1-chip.
Ik heb zelf een iPhone 6S.
De AirTag werkt op; Vereist iPhone SE, iPhone 6s of nieuwer, of iPod touch (7e generatie) met iOS 14.5 of hoger, of iPad Pro, iPad (5e generatie of nieuwer), iPad Air 2 of nieuwer, of iPad mini 4 of nieuwer met iPadOS 14.5 of hoger.

De air tag zou hetzelfde werken als de airtags van Samsung.
https://www.iculture.nl/nieuws/samsung- ... oncurrent/
En;
https://tweakers.net/nieuws/180278/sams ... nctie.html
Maar hoe zit het met 'modden' van zo'n tag om bijvoorbeeld de piep uit te schakelen?

Wat gebeurt er als de dief mijn fiets mee neemt en een iPhone 11 of hoger heeft? Die krijgt ineens een melding dat zo'n ding in de buurt is dat niet van hem is? En die gaat dan natuurlijk niet dat wat gestolen is terug brengen.
Fiets verpakken in aluminiumfolie of in een stalen container plaatsen door de dief?
Het is een fabeltje dat WiFi en Bluetooth connectiviteit op smartphones niet gebruikt kan worden als de smartphone gebruiker het uitgezet heeft. Ik weet niet zeker of sommigen hier dat denken, maar ik wil het toch even aankaarten.

Zie bijvoorbeeld https://qz.com/1169760/phone-data/. Wat bijvoorbeeld soms gebeurt is dat een zender simpelweg reageert met een "hoi, ja hallo, ik besta, mijn unieke kenmerk is XYZ, maar ga verder niets doen!" nadat hij een "handshake verzoek" heeft gekregen van een andere zender".

Ik vermoed dat de Find My Airtag functie gebruik maakt van dergelijke functionaliteiten