Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Apple AirTag als anti-diefstal - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Apple AirTag als anti-diefstal

joukon schreef:
di 14 dec, 2021 12:23
...om geen slachtoffer te worden van een Apple product.
Jij moet niet zo lopen mekkeren hierover.
Apple is als enige die dit soort trackers produceert, bezig na te denken over hoe het 'verkeerd' gebruik van zo'n tracker te verminderen. Samsung met z'n Galaxy SmartTags en de Tile-trackers doen dat niet of nauwelijks.
Flix schreef: Apple is als enige die dit soort trackers produceert, bezig na te denken over hoe het 'verkeerd' gebruik van zo'n tracker te verminderen. Samsung met z'n Galaxy SmartTags en de Tile-trackers doen dat niet of nauwelijks.
Graag bronvermelding. Lijkt me netjes bij zo'n opmerking.
Flix schreef:
di 14 dec, 2021 12:38
joukon schreef:
di 14 dec, 2021 12:23
...om geen slachtoffer te worden van een Apple product.
Jij moet niet zo lopen mekkeren hierover.
Apple is als enige die dit soort trackers produceert, bezig na te denken over hoe het 'verkeerd' gebruik van zo'n tracker te verminderen. Samsung met z'n Galaxy SmartTags en de Tile-trackers doen dat niet of nauwelijks.
Het begin concept van de air-tag was goed, maar naar mijn idee begint het zijn waarde te verliezen.
De air-tag was goed om verloren spullen terug te vinden, zoals de Tile e.a. trackers dat deden.
Het ging mis toen bleek dat het ook gebruikt kon worden door dieven die eerder dan jezelf je spulletjes tegen kunnen komen, en dan de air-tag uitschakelen. Zelfde geldt dus voor gestolen fiets, motor, rugtas, koffer e.d. En als je fiets 's nachts gestolen wordt dan heb je dat niet meteen door, en dus binnen no time kan de dief de fiets scannen op een air-tag.

Dat andere fabrikanten dergelijke functionaliteit niet hebben pleit vind ik eigenlijk in hun voordeel.

De tag is niet bepaald geschikt als anti-diefstal zoals topic starter dit draadje begint.

Je hebt niet perse een telefoon met app van een gerenommeerde fabrikant nodig overigens. Op internet zijn talloze scanners te vinden die via wifi, bluetooth, gps of lora kunnen scannen op devices.
Ik begrijp nu je helemaal niet meer waar je naar toe wilt met dit draadje.

Vanaf de eerste bijdrage hier is genoemd dat Apple de AT's in de markt heeft gezet als hulp bij verlies. En niet als anti-diefstal, of terughalen na diefstal. Dat laatste benoemt Apple niet heel duidelijk, maar dat volgt uit de privacy-overweging, die ze wel duidelijk verwoorden: zorgen dat de AT's niet als stalking devices kunnen worden ingezet.
In alle reviews op alle plekken wordt dit dan wel duidelijk gesteld: de anti-stalking functie conflicteert met de mogelijkheid om het ding tegen diefstal in te zetten.

De vraag die in dit draadje wordt opgeworpen, is of ze toch niet op enige manier nuttig kunnen zijn tegen fietsdiefstal.
.
.
joukon schreef:
wo 15 dec, 2021 16:50
Het begin concept van de air-tag was goed, maar naar mijn idee begint het zijn waarde te verliezen.
Er is weinig veranderd vanaf 'het begin'. Enkel heeft Apple een paar AT's firmware updates gepusht, op zoek naar het beste evenwicht in de verschillende functies.
.
.
De air-tag was goed om verloren spullen terug te vinden, zoals de Tile e.a. trackers dat deden.
Klopt. En dat geldt nog steeds.
.
.
Het ging mis toen bleek dat het ook gebruikt kon worden door dieven die eerder dan jezelf je spulletjes tegen kunnen komen, en dan de air-tag uitschakelen. Zelfde geldt dus voor gestolen fiets, motor, rugtas, koffer e.d. En als je fiets 's nachts gestolen wordt dan heb je dat niet meteen door, en dus binnen no time kan de dief de fiets scannen op een air-tag.
Dat geldt voor elke tracker, die door een dief wordt gevonden. Batterij eruit halen, of klap met een hamer erop, of door de wc spoelen. Einde van het nut van die tracker.
Daarom worden ze door verschillende fabrikanten (Samsung, Tile) als handig bij kwijt/verlies verkocht, en rept niemand over diefstal.
.
.
Dat andere fabrikanten dergelijke functionaliteit niet hebben pleit vind ik eigenlijk in hun voordeel.
Alhoewel Samsung ook een anti-stalking software-update heeft uitgevoerd op hun SmartTags (op de dag van release van de AT's!), werkt dat alleen met actief zoeken van 'slachtoffer' op trackers. Halfslachtig dus. Ik hecht wèl aan het privacy-beginsel, ook al werkt dat soms tegen je. Ik vind dan ook dat Apple hier zeker credits verdient, ondanks dat het dus daarmee de anti-diefstal mogelijkheden van de AT vermindert.
.
.
De tag is niet bepaald geschikt als anti-diefstal zoals topic starter dit draadje begint.
Ha, hier kunnen we weer mee on-topic.

Dat is dus juist de vraag waarvoor dit draadje is opgestart.
En jij mag dat 'niet bepaald geschikt' vinden, ik en anderen, zien dat anders.
Ik heb sinds de release een AT ergens verstopt op mijn fiets, en ook ééntje in de stuurtas.
Ik heb nog geen verlies/vergeten, noch diefstal van het een of ander meegemaakt, dus kan niet uit die ervaring spreken, maar ik ben er van overtuigd dat een diefstal waar niet teveel tijd overheen gaat voordat ik het opmerk, ook voor de dief betekent dat ie geen tijd heeft om de tracker te 'zien', en het mij dan enorm gaat helpen! Anderzijds als de fiets 's nachts met een busje wordt opgehaald en (ver) weg wordt vervoerd, zal het met òf zonder trackers al snel einde oefening zijn.

Ook heb ik mijn fiets een maand in een lodge in Hongarije laten staan, en vond het toch prettig dat ik 'm daar zag staan als ik even op mijn iPhone keek. Uiteraard zou dat geen diefstal tegen hebben kunnen houden.
Een VanMoof aanschaffen als anti diefstal. VanMoof vind bij diefstal de fiets voor je terug. Neem aan dat er inmiddels meer merken zijn die deze dienst leveren.

Redelijk goed slot en een verzekering zijn denk ik doeltreffender als je geen VanMoof wilt tov een tracker. Ik bedoel, ga jij naar de dief toe als je weet waar je fiets is? En dan, zeg je hallo ik kom mijn fiets halen? De kans dat de politie in actie komt voor een gestolen fiets is nul, in ieder geval in NL. In den buitenlandse kan dit anders zijn.
DeFiets schreef:
zo 06 feb, 2022 11:24

En dan, zeg je hallo ik kom mijn fiets halen? De kans dat de politie in actie komt voor een gestolen fiets is nul, in ieder geval in NL. In den buitenlandse kan dit anders zijn.
Tel je zegeningen in dit land.
Ik las zojuist een interview met Joris Luijendijk.

Achteraf, terug in Nederland, kreeg ik een enorme klap. Een cultuurshock. Ik klikte even niet meer met mijn vrienden, omdat ik alleen maar dacht: wat zit jij te zeiken. Dat heb ik nu af en toe nog steeds, met corona. Al mijn Egyptische vrienden van toen zouden blind ruilen met een Nederlander in een lockdown. Je hebt een huis, je hebt te eten, je kunt naar het ziekenhuis en je kinderen krijgen onderwijs. Dat is waarvoor die mensen bereid zijn te verdrinken op de Middellandse Zee.’
DeFiets schreef:
zo 06 feb, 2022 11:24
De kans dat de politie in actie komt...
Is er wel degelijk: Het Parool-Twee overvallers aangehouden dankzij Find my iPhone
Flix schreef:
ma 07 feb, 2022 13:19
DeFiets schreef:
zo 06 feb, 2022 11:24
De kans dat de politie in actie komt...
Is er wel degelijk: Het Parool-Twee overvallers aangehouden dankzij Find my iPhone
Ik kan het woord fiets of wat daarvoor doorgaat helaas niet vinden.

Je zou het voor de grap eens moeten uitproberen. Twee mensen tegelijk naar de politie bellen of naar het bureau, eentje met de mededeling dat de auto (ter waarde van 1000 euro, want 15 jaar oud) voor zijn neus gestolen is en de ander met dezelfde klacht over een fiets (ter waarden van 5000 euro, want nieuw).
Leon schreef:
ma 07 feb, 2022 16:51
Je zou het voor de grap eens moeten uitproberen. Twee mensen tegelijk naar de politie bellen of naar het bureau, eentje met de mededeling dat de auto (ter waarde van 1000 euro, want 15 jaar oud) voor zijn neus gestolen is en de ander met dezelfde klacht over een fiets (ter waarden van 5000 euro, want nieuw).
Goeie!
Verschil is dat de auto - net als tegenwoordig gelukkig de landbouwvoertuigen* - een kentekenplaat hebben, hetgeen de opsporing vergemakkelijkt.

*Kunnen ze tenminste op de bon geslingerd worden als ze er eens zo nodig over de autosnelweg naar Den Haag 'moeten'.

Als je vermoed dat ik een zekere vooringenomenheid heb? Da is!
Nou Leon, jij werpt het op, dus probeer het dan maar eens uit. Succes.
Naar politie bellen staat gelijk aan dat ze je telefoonnummer te pakken hebben, en wee je gebeente als je een melding maakt die hen (politie) onnodig aan werk zet

Het komt vaker voor dat politie helpt
https://www.politie.nl/nieuws/2021/maar ... phone.html

En ook hier
https://www.ad.nl/den-haag/jongens-vluc ... ~a0072306/

Maar dit is alles dankzij functie Find my iPhone en staat los van de AT als anti-diefstal.
Ik ben nog geen fietser tegen gekomen die zijn iPhone aan zijn fiets hangt :evil:
Flix schreef:
ma 07 feb, 2022 20:08
Nou Leon, jij werpt het op, dus probeer het dan maar eens uit. Succes.
Ik heb geen fiets van 5000 euro, dat is toch wel bekend hier? :D
joukon schreef:
ma 07 feb, 2022 20:14
Maar dit is alles dankzij functie Find my iPhone en staat los van de AT als anti-diefstal.
In de eerste aanleg is het natuurlijk een soortgelijke functie.
Apple gaat ervoor zorgen dat de airtag nog minder geschikt wordt als antidiefstalbeveiliging: https://tweakers.net/nieuws/193138/appl ... maken.html
Apple gaat er voor zorgen dat de AT's nog minder als stalking devices kunnen worden gebruikt. Is toch een wat andere insteek; maar idd beïnvloed dat ook de anti-diefstal functie.
We zullen zien; vooralsnog zie ik -ook na deze update- geen grote beren op de weg om ze toch in te zetten als 'fietstas/stuurtas/fiets is weg' bescherming.
Alleen al omdat ze juist ook bij verlies/vergeten hun werk doen, en i.g.v. diefstal iets beter is dan niks. Qua kosten en inspanning is het een no-brainer investering.

De beste test is natuurlijk in het veld, dus we zullen zien als de diefstal van e.e.a. daadwerkelijk een keer voor komt: had het nut?
"In de loop van 2022 zullen gebruikers van een iPhone 11-, 12- en 13-telefoon volgens Apple de optie krijgen om aan nauwkeurige locatiebepaling te doen bij onbekende meereizende AirTags nadat zij ingelicht werden met een banner over de aanwezigheid van die onbekende meereizende AirTag".

Jammer voor al die gebruikers die een apparaat hebben van eerdere datum. Het OS wordt 5 jaar ondersteund dus dat betekent dat ik bijvoorbeeld met mijn iPhone 5S dit jaar nog ondersteuning heb.
En niet zit te wachten om voor € 700,00 een nieuwe investering te doen voor de laatste versie die weer 5 jaar mee kan.
€ 700,00 voor 5 jaar anti-diefstal bescherming plus aankoop van enkele AT's, want bij eentje laten de meesten het niet.

Dat kan en moet goedkoper kunnen;
https://www.fietsersbond.nl/bijna-alle- ... s-tracker/
Jij bent toch wel goed in verwarrende berichten plaatsen.😵‍💫

Die iPhone hardware beperking is er nu ook al voor de bezitter van een AT; voor de z.g. 'Precision Finding' is Bluetooth Ultra Wideband technology (dat is BT hardware) nodig, en die zit alleen in genoemde recente iPhones.
En waar het nu om gaat is dat deze 'Precision Finding' ook gaat werken voor AT's die niet van jou zijn, maar je lijken te volgen. Dat is de verandering. Dus een 'stalkende AT' zal dan makkelijker te vinden zijn voor een 'slachtoffer'.

De positiebepaling in de 'Zoek mijn/Find My' app, blijft wat het is. Ook op een iPhone 5. Dus je investering blijft onveranderd. Je had geen 'Precision Finding' en die krijg je ook niet. AT's blijven bruikbaar als voorheen.

https://www.apple.com/airtag/
AirTag-kloon als anti-diefstal: Find You: Building a stealth AirTag clone

  • After AirTags are reportedly used more and more frequently for malicious purposes, Apple has published a statement that lists its current and future efforts to prevent misuse
  • We built an AirTag clone that bypasses all those tracking protection features and confirmed it working in a real-world experiment