Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Apple AirTag als anti-diefstal - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Apple AirTag als anti-diefstal

joukon schreef:
za 24 apr, 2021 17:30
Neemt Apple werkelijk dit probleem serieus, dan...(lang 'AVRO/TROS' verhaal)
Toch nog even; b.v. dit dus: CNN: Apple's major privacy change is here.
Flix schreef:
di 27 apr, 2021 00:03
joukon schreef:
za 24 apr, 2021 17:30
Neemt Apple werkelijk dit probleem serieus, dan...(lang 'AVRO/TROS' verhaal)
Toch nog even; b.v. dit dus: CNN: Apple's major privacy change is here.
Ook Apple heeft soms de dwang & drang van de Europese waakhond nodig zoals met de privacywet (AVG) om hun privacybeleid transparanter te maken. Vandaar dus hun actie op dit terrein.

Ook Apple stelde app-tracking uit na grote commotie onder andere vanuit de advertentiewereld.

Wij als consument dragen hier ook ons steentje bij. Toch? Of doe je niet mee en lees je geen bijsluiters.
https://www.vpngids.nl/privacy/devices/ ... ingen-ios/

Vraag is wel, om terug naar de topic starter te gaan, dat je dus bij iOS 14 je locatie beter kan beschermen. Daar is actie nodig van de gebruiker. Weersvoorspelling hoeft niet te weten in welke stad je bent. Paar kilometer verschil maakt niet uit. De app weet dan dat je in Nijmegen bent, maar niet in welk café op dat moment.
"Locatie bij benadering" kan dus bij toestellen vanaf de iPhone 6S (2015) die nog met iOS 14 is uitgerust, ingesteld worden. Dan helpt zo'n AirTag je ook niet direct bij terug vinden van je fiets als je andere iPhone gebruikers erbij nodig hebt.

Uiteraard ben je nog wel te volgen o.a. via je telefoonverbinding.
Dank u. Maar ik heb de VPRO gids niet nodig om mijn kennis te vergroten; ik beschik in deze over voldoende kennis vanuit de bron.
Ik weet niet wat jij met je posting allemaal wilt zeggen; ik gaf alleen aan dat je voor een smartphone een principiële keuze moet maken: ga je mee in Apple's filosofie en ecosysteem (iPhone's), of in dat van Google (Android)?
(De praktijk is natuurlijk dat mensen deze keuze daarop niet maken, maar op geld, status, etc.)

En hoewel Apple uiteraard geen 'heilige' is, maar ook een gewoon bedrijf, is mij wel duidelijk waar je gegevens, en vooral je privacy beter worden gewaarborgd! Misschien kun je de rechtszaken nog herinneren tussen Apple en de FBI?
Flix schreef:
wo 28 apr, 2021 13:32
Dank u. Maar ik heb geen VPRO gids nodig om mijn kennis te vergroten; ik beschik in deze over voldoende kennis vanuit de bron.
Ik weet niet wat jij met je posting allemaal wilt zeggen; ik gaf alleen aan dat je voor een smartphone een principiële keuze moet maken: ga je mee in Apple's filosofie en ecosysteem (iPhone's), of in dat van Google (Android)?
(De praktijk is natuurlijk dat mensen deze keuze daarop niet maken, maar op geld, status, etc.)

En hoewel Apple uiteraard geen 'heilige' is, maar ook een gewoon bedrijf, is mij wel duidelijk waar je gegevens, en vooral je privacy beter worden gewaarborgd! Misschien kun je de rechtszaken nog herinneren tussen Apple en de FBI?
Over de redenen waarom iemand Apple kiest hoeven we het hier niet te hebben denk ik, dat heeft echt niks meer met status te maken. In mijn geval is het omdat ik zowel iMac als iPad heb en in hetzelfde ecosysteem wil blijven.
Als je gaat kijken naar privacy is Apple geen heilig boontje, maar in elk geval minder agressief dan Google. Hun business model is helemaal anders. Apple verdient geld aan de hardware en de apps, en vrijwel niet aan advertenties en data verkopen.
Bij Google is het juist de data die ze geld doet verdienen. Dus wie gaat net iets harder proberen om die data vast te krijgen.... juist ...

Laat ons terug On topic gaan, en ervaringen delen ivm het gebruik van een AirTag als manier om een gestolen fiets terug te vinden.
Bright (ja, sommige van hun tests zijn onzin) heeft een eerste video over de AirTag gemaakt, en ze hebben in een reactie beloofd om ook eens te testen of het bruikbaar is als anti-diefstal.
Flix schreef:
wo 28 apr, 2021 13:32
Dank u. Maar ik heb de VPRO gids niet nodig om mijn kennis te vergroten; ik beschik in deze over voldoende kennis vanuit de bron.
Ik weet niet wat jij met je posting allemaal wilt zeggen; ik gaf alleen aan dat je voor een smartphone een principiële keuze moet maken: ga je mee in Apple's filosofie en ecosysteem (iPhone's), of in dat van Google (Android)?
(De praktijk is natuurlijk dat mensen deze keuze daarop niet maken, maar op geld, status, etc.)

En hoewel Apple uiteraard geen 'heilige' is, maar ook een gewoon bedrijf, is mij wel duidelijk waar je gegevens, en vooral je privacy beter worden gewaarborgd! Misschien kun je de rechtszaken nog herinneren tussen Apple en de FBI?
https://www.vpngids.nl/privacy/devices/ ... ingen-ios/
Is VPN, U weet wel, om anoniem gebruik te maken van internet.
Waar maakt U uit op dat dit om de VPRO gids gaat? Ik vermeld graag bronvermelding ter illustratie en laat de lezer verder vrij hiervan gebruik te maken om in te zien. Het bevat enkele nuttige informatie ter lering en vermaak.

Ik ben niet zo van de principes. Heb graag keuze vrijheid.
Die zaak van de FBI en Apple draaide overigens om data veilig te houden voor de gebruiker.
Veiligheid en privacy zijn wel twee verschillende zaken. Dat heb ik eerder reeds vermeld.
Data beveilig je o.a. met encryptie. Apple wilde niet meewerken aan software ontwikkelen om data te kunnen ontgrendelen. En zijn systeem na 10 x pincode proberen te voorkomen dat data gewist zou worden.


Mijn bezwaar richt zich erop dat zowel Apple als Google en anderen (facebook, whatsapp, twitter enz.) hun diensten gebruiken voor inkomsten. Apple is in deze geen heilige en het helpt niet om met dikke vinger naar anderen te wijzen die het nog slechter doen. Uw data is geld waard.
Ik adoreer geen merknaam. Ik maak zelf gebruik van onder andere een iPhone maar ben ook gebruiker van een Android systeem en overweeg binnenkort over te stappen op een Linux Phone omdat het open source is (is niet hetzelfde als gratis).
https://tweakers.net/nieuws/179684/beta ... istro.html


Terug maar weer naar de topic starter want we dwalen wel erg af.
Ik ben wel benieuwd naar die testresultaten van Bright.
Die 'VPRO gids' was idd een gevalletje verkeerd gekeken. Kwam natuurlijk ook door jouw eerdere link naar "radar avrotros". :wink:
Trouwens: VPN, ook zoiets, voor veel mensen onduidelijk: gebruikt men het voor tunneling of proxy activiteiten?

Ik vind veel van jouw teksten een redelijk hoog klok/klepel gehalte hebben.
Waarbij je elke keer een heel verhaal neerpent, en vervolgens een reactie afkapt door te zeggen dat 'we' weer on-topic moeten.

Nou, ja, dat doen we dan maar...
Flix schreef:
wo 28 apr, 2021 20:42
Die 'VPRO gids' was idd een gevalletje verkeerd gekeken. Kwam natuurlijk ook door jouw eerdere link naar "radar avrotros". :wink:
Trouwens: VPN, ook zoiets, voor veel mensen onduidelijk: gebruikt men het voor tunneling of proxy activiteiten?

Ik vind veel van jouw teksten een redelijk hoog klok/klepel gehalte hebben.
Waarbij je elke keer een heel verhaal neerpent, en vervolgens een reactie afkapt door te zeggen dat 'we' weer on-topic moeten.

Nou, ja, dat doen we dan maar...
Je maakt karikaturen van veiligheid en privacy. Zo ook van VPN :wink:
Een VPN zorgt voor een beveiligde verbinding tussen jou en het internet. Als je via een VPN met het internet verbindt, wordt al jouw internetverkeer door een versleutelde virtuele tunnel gestuurd. Ik zie dat jou en mij nog niet direct gebruiken overigens.

Waar ik je opmerkzaam op maak is de link naar de topic starter dat dergelijke functionaliteit verhindert dat je een AirTag via tussenkomst van andere iPhone gebruikers zou kunnen volgen. Vandaag stond een artikel in Trouw dat Apple door aanpassing van zijn privacybescherming gebruikers mogelijkheid wil bieden om niet gevolgd te willen worden. Bits of Freedom noemt dit een stap de goede richting in. Al kan Apple niet zeggen dat ze helemaal geen mensen meer volgen, of dat ze gebruikers volledige controle over hun privacy bieden. Zover gaat Apple nog niet.
Apple doet ook zelf aan tracking.

Ook vandaag in dezelfde krant; corona-app op pauze om privacy-lek.
En gemeente Enschede krijgt als eerste boete voor 'volgen' burger door gebruik te maken van wifi-tracking.
Dus als je wifi uit zet als je de deur uit gaat heeft functionaliteit.

Best wel actueel kortom dan je zelf doet voorkomen met je "klok/klepel gehalte" opmerking :roll:
Van mij mag je hoor.

Er is wel meer keuzevrijheid dan Apple OS of Google Android OS.
Je hebt de modulair opgebouwde FairPhone 3 en 3+ (met verwisselbare accu) met "deGoogled" OS van de Android OS.
Nog wel compatibel met Android Apps. De broncode is open source. Die kan je vrijelijk downloaden en inkijken.
https://e.foundation/e-os/
https://doc.e.foundation/devices/ voor oudere modellen smartphones die ondersteund wordt
Aan de wieg hiervan staat de Fransman Gael Duval, een Linux-ontwikkelaar.

Binnenkort ga ik ermee aan de slag op mijn oudere model Sony Xperia Z3 compact en de /e/OS.
Fijn om die weer functionaliteit te geven.
joukon schreef:
vr 30 apr, 2021 17:52
Een VPN zorgt voor een beveiligde verbinding tussen jou en het internet. Als je via een VPN met het internet verbindt, wordt al jouw internetverkeer door een versleutelde virtuele tunnel gestuurd. Ik zie dat jou en mij nog niet direct gebruiken overigens....
Mijn werkgever verwacht dat ik thuis via VPN werk. Ik vermoed dat heel veel grotere organisaties dat van hun werknemers verwachten. Iets met hacken enzo :roll: Verder wordt VPN ook veel gebruikt voor illegaal kijken van films en series. Kortom, stel je beeld van VPN bij zou ik zeggen. :idea:

Heerlijk off-topic geleuter trouwens die privediscussie, smullen!
VPN maakt gebruik van een tunnel over een netwerk, en dat netwerk is meestal hèt internet.
Bedoeld voor bv werknemers, om vanaf elders een veilige verbinding te kunnen maken de computers op het bedrijf.
Ik heb zelf thuis ook een VPN server lopen (simpel, gewoon op de router), zodat als ik bv in China ben, de restricties van 'The Great Firewall of China' kon omzeilen. 'Kon' want inmiddels hebben de Chinezen ook VPN protocollen in het vizier.
Maar ook veiliger als ik in NL op een openbaar WiFi netwerk zit, bv.

VPN in de volksmond is vaak een VPN service door een commerciële partij (een 'appje'), en meestal bedoeld om te zorgen dat je virtueel in een ander land zit, om een streaming service mogelijk te maken. Eigenlijk een proxy-service dus.
Het gebruik van zo'n VPN service tbv privacy heeft geen nut. Omdat je je verkeer via een derde, moeilijk te controleren bedrijf laat lopen, én je voorbij hun servers toch verder onbeveiligd (niet meer via een tunnel) op het internet zit.

joukon schreef:
vr 30 apr, 2021 17:52
Ook vandaag in dezelfde krant; corona-app op pauze om privacy-lek.
Dat is dus juist een lek in Android, niet in iOS.


Maar duidelijk is dat jij het verschil tussen Apple en Google niet wilt zien. Ook goed.
Pas als we weer wat over AirTags te melden hebben, plaatsen we hier een reactie, oké?!
Flix schreef:
vr 30 apr, 2021 20:18

Maar duidelijk is dat jij het verschil tussen Apple en Google niet wilt zien. Ook goed.
Pas als we weer wat over AirTags te melden hebben, plaatsen we hier een reactie, oké?!
Je grossiert selectief uit mijn bericht. Ik zie overeenkomsten EN verschillen tussen Google en Apple.
Maar jij ziet verschillen die je mij toedicht zonder verdere toelichting.
Dat is smullen voor de lezer.

Vandaag in RTL Nieuws (ik ben niet de enige dus) dat experts vrezen dat de stappen die Apple genomen heeft om stalking te voorkomen, niet genoeg zullen zijn. As de AirTag niet bij de eigenaar in de buurt is, kan de locatie wel doorgegeven worden door iPhones in de buurt, zonder dat de eigenaar dat merkt.
Als die AirTag door een Android gebruiker wordt gebruikt zullen maatregels van Apple niet helpen. Pas na drie dagen zou de tag een geluid afspelen. Iemand die een tag in je tas of jas stopt heeft dus ruim de tijd om steeds opnieuw de verbinding tot stand te brengen bij bijvoorbeeld huiselijk geweld tussen partners.
Ook de Samsung Tag kan hiervoor misbruikt worden.
https://youtu.be/vjLbxywixro

Hier staan alvast wat antwoorden in.
Apple: We will track your every movement for $29
Google; We need something for Android :twisted:

En weer komt de surveillance staat een stukje dichterbij.
Blackbelt schreef:
di 04 mei, 2021 20:56
Hier staan alvast wat antwoorden in.
Interessant. De 'dief' zal pas een bericht krijgen dat ie 'gevolgd' wordt als ie thuis komt, of op een andere plek waar ie vaak komt (zijn schuurtje met andere gestolen fietsen?). Én dan moet ie een iPhone hebben.
Dan zou zo'n AT toch best een waardevol attribuut kunnen zijn om mogelijkerwijs je fiets terug te vinden als jij na bv een bezoekje aan een supermarkt, je fiets niet meer ziet staan op de plek waar je 'm achterliet.


Joukon: ja hè, het is me wat, zo'n 'surveillance staat'. Maar ja, door de vaccinatie is er toch al een soort van AT in je lichaam geplaatst, is het niet?
Flix schreef:
wo 05 mei, 2021 12:01



Joukon: ja hè, het is me wat, zo'n 'surveillance staat'. Maar ja, door de vaccinatie is er toch al een soort van AT in je lichaam geplaatst, is het niet?
Vaccinatie? Welke? Die tegen rode hond?
Oh, krijg je hierdoor een AT in je lichaam geplaatst?
Welke bron is hiervoor geraadpleegd :twisted:
Er is iemand (uiteraard een Nederlander) aan het meedenken over AirTags en fietsen:
Bike mount for Apple AirTag, Designed by New Things Lab in Delft, The Netherlands (Nyckle Sijtsma)

Of dit een handige/bruikbare oplossing is, dat laat zich bezien. Maar wel leuk, zo'n initiatief.
Ik ben trouwens een beetje aan het experimenteren met wat AirTags, en ik ben ervan overtuigd dat ze een waardevolle aanvulling zijn tegen het al dan niet opzettelijk kwijt raken van je vakantiefiets.

Als je zelf al een iPhone (of iPad/iPod) mee hebt op reis, is die 35 euro (of 30, als je ze per 4 koopt), een no-brainer. Het verhoogt je kans op het achterhalen van je fiets enorm, mocht ie niet meer op zijn plekje staan.
Flix schreef:
di 11 mei, 2021 00:07
Er is iemand (uiteraard een Nederlander) aan het meedenken over AirTags en fietsen:
Bike mount for Apple AirTag, Designed by New Things Lab in Delft, The Netherlands (Nyckle Sijtsma)

Of dit een handige/bruikbare oplossing is, dat laat zich bezien. Maar wel leuk, zo'n initiatief.
Zichtbaar, en in 30seconden te verwijderen met een gewone schroevendraaier...

Dat is toch het eerste wat een dief doet....
Als je 'm op een wat minder opvallende plaats monteert, is het toch geen gek idee.

Ik bezie de arbeid van een fietsendief toch wat anders.
Een dief heeft o.h.a. maar één focus, en dat is zo snel mogelijk het slot open krijgen en dan wegwezen (of: bv achterwiel optillen en wegwezen). Hij gaat niet nog eens rustig bekijken wat er nog meer aan gesleuteld moet worden. Dat doet ie later wel.
Bovendien verwacht ik niet dat, tenzij het gebruik van AT's een wijdverbreid gebruik is geworden, hij een fiets checkt op de aanwezigheid van een AT. Ik denk dat meeste dieven die dingen niet eens zullen kennen.
Temeer daar je je vakantiefiets over het algemeen kwijt zal zijn aan een gelegenheidsdief, omdat ie toevallig een mooi item bij de supermarkt of restaurant ziet staan waar jij net even binnen bent.

En dan nog: mocht die dief wel zo bijzonder slim, handig, en cool zijn, dan ben je niks meer kwijt als dat je anders zou zijn geweest. Want zo'n dief is dan natuurlijk clever genoeg om de AT ter plekke op de grond te gooien, en niet in z'n zak te stoppen. Dus die AT heb je dan iig alsnog terug.😁
Jailbreakers weten firmware van AirTag te kraken en NFC-link aan te passen
https://tweakers.net/nieuws/181446/jail ... assen.html

Dit was wel te verwachten....
Er zijn grosso mode 3 types dieven: (ik vereenvoudig een beetje)

- sneldief: steelt de fiets voor 1 verplaatsing. Neemt wat makkelijkst los gaat, rijdt tot zijn volgende bestemming, en laat de fiets daar achter. Gezien de meeste fietsen niet gemarkeerd zijn eindigen die een paar maand later in een depot van de politie en worden dan nog een paar maand later verkocht in lot aan opkopers die van 3 brakke fietsen 1 redelijke maken. In mijn buurt is er een jeugdhuis, en na elke grotere activiteit vinden we hier een 10-tal fietsen die gewoon achter blijven...
- junkie/amateur: steelt met weinig materiaal een fiets, en probeert die voor een gram coke ergens kwijt te raken. De heler verkoopt dan de fiets of de onderdelen
- professional: gaat voor de beste fiets in het rek of tuinhok, slijpt of breekt het slot open, fiets gaat een "witte bus" in en verdwijnt. Dikwijls naar het buitenland. Die zullen snel weten of er een tag aan hangt, en zullen wel op de hoogte zijn dat die dingen bestaan.

Ik denk dat de airtag kan werken voor de sneldief, gedeeltelijk voor de junkie, maar heel beperkt voor de pro.