Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iemand (recente) ervaring met tenten van Wechsel - Forum Wereldfietser

Iemand (recente) ervaring met tenten van Wechsel

Hallo fietsers!

Op het moment heb ik een tweetal tenten, waarvan de ene voor het mooie te zwaar is, en de andere geen echte binnentent heeft; waardoor ik meermaals per nacht wakker wordt door condens die op mijn gezicht valt als ik tegen het tentdoek aankom.

Daarom ben ik al een poosje op zoek naar een nieuwe lichtgewicht tent. Voordeel, en ook nadeel, is dat ik vanwege mijn lengte een heleboel tenten af kan strepen omdat ze simpelweg te klein zijn. Dat scheelt in ieder geval weer keuzestress :lol:

Vorig jaar kwam ik in een winkel toevallig wel de 'Wechsel Tempest 2' tent tegen, die qua formaat erg goed voldoet en ook een acceptabel gewicht heeft.

Na online zoeken kom ik helaas redelijk weinig ervaringen tegen van tenten van deze fabrikant. Hier op het forum ook slechts een aantal, en de meesten zijn nog meer dan 10 jaar oud ook.

Ik ben eigenlijk benieuwd of er mensen zijn die wat recentere ervaring hebben met de Wechsel tenten, en dan specifiek de lichtgewicht tenten? (de zero-g line)

Hoe houdt het tentdoek zich bijvoorbeeld qua stevigheid en waterdichtheid? Hoe doen de stokken het? Daarvan lees ik in de oude berichten hier op het forum dat ze wel eens kunnen breken.... en hoe met de bodem? Kan deze tegen een stootje, of is het gebruiken van de bijbehorende footprint bijna een must?

Verder is het een oldskool-tunneltent, niet echt het soort tent waar ik ervaring mee heb. zijn hier specifieke nadelen aan verbonden die ik even over het hoofd zie :?:
Ik heb vorig jaar een Wechsel Tempest 2 gekocht. Reden om de Tempest te kopen is de lengte van de binnentent. Omdat ik een slaapzak heb van 2.30 meter was ik op zoek naar een tent met echte lengte. Een nieuwe tent van Helsport viel af omdat alle recente modellen steeds korter zijn dan de eerdere uitvoeringen. Ik vind de rechte zijde aan het hoofdeinde inderdaad fijn. Ik lag met mijn oude Ringstind dan toch vaak tegen de vochtige binnententstof aan. Ik gebruik een stuk Tyvek als onderzeil.
Heb in totaal ongeveer 4 weken gekampeerd en geen problemen gehad met de stokken.

Het enige nadeel vind ik dat er wat water in het voorportaal druppelt vanuit de zijingang als je de tent opent. Dit water zorgt trouwens niet voor een natte binnentent maar druppelt op het Tyvek. Mogelijk kort ik dat nog wat in.
Dank je voor je reactie :)

Grappig dat je dit als nadeel noemt, ik ben niet anders gewend van al mijn tenten die ik gehad heb, dat er water op 1 of andere manier naar binnen druppelt bij het openen. Kwestie van tactisch de deur openen :D

Wat is jou indruk van de kwaliteit van het doek?

En ik begrijp dat je gewoon een tyvek zeiltje als onderzeil gebruikt?

Bedankt ook voor het delen van je ervaringen over de Helsport, die had ik ook ergens op een lijstje staan omdat het grondoppervlak op papier groter zou zijn dan gemiddeld...
In hebt het vermoeden dat ze bij Wechsel hetzelfde lichtgewicht materiaal gebruiken als bij Helsport. Het materiaal is gevoeliger voor licht dus het zal iets korter meegaan. Dit is volgens mij bij Helsport en andere lichtgewicht tenten ook zo. Ik ben tevreden met het doek.

Ik gebruik inderdaad Tyvek vooral tegen beschadigingen. Ik vind het vloerzeil van de Tempest 2 relatief dik en trouwens niet supersnel drogen. Dat ging met andere tenten iets sneller.
Wederom dank voor je berichtje. Volgens mij is dat verhaal van UV invloed op tentendoek van lichtgewicht tenten wel redelijk 'standaard', daar maak ik me niet zo heel erg druk om. Sowieso zal ik de tent dan vooral tijdens fiets- en soms wandelvakanties gebruiken en dan staat de tent niet heel vaak dagen lang in de volle zon :)

Tyvek gebruik ik nu ook voor mijn kleinere tentje, werkt inderdaad prima. Dat gaat echter niet passen onder de Wechsel :lol:
Heb je de tent trouwens ook al eens gebruikt in wat 'extremere' omstandigheden, dus zeer harde wind en/of regen? Ik sluit namelijk niet uit dat ik hem in wat noordelijkere regio's wil gaan gebruiken, waar dat soort weersomstandigheden niet heel ongewoon zijn :)
Nee, heb de tent nog niet kunnen testen bij extreem weer. Door Corona ging mijn Noorwegen plan niet door.
Zo, vorige maand de Wechsel Tempest 2 gekocht, en hem inmiddels al een tiental dagen goed kunnen testen in uiteenlopende omstandigheden tijdens een rondje door Nederland :)

Qua opzetgemak: Eigenlijk prima, indien ik haast maak kan hij binnen 5 minuten staan. Ook vond ik het erg fijn dat je eventueel eerst de buitentent op kan zetten, en dan pas bijvoorbeeld het gronddoek en de binnentent erin. Dit is toch wel een stuk makkelijker dan mijn vorige tent. Wel was het even wennen aan de vele spanbanden die vlak over de vloer lopen, dit ben ik niet gewend.

Qua opbergen: Pakmaat is prima, en ik kan lekker proppen. Dit scheelt echt gigantisch tov mijn vorige tent.

Windvast: 1 dag waaide het best hard, en had ik de tent dwars in de wind gezet. Dit ging prima. Waarschijnlijk gaat het nog beter als ik de tent in de goede richting mik :D

Ventilatie: Er zitten een drietal ventilatie vensters in de tent: 2 voor, 1 achter. Die aan de achterkant vond ik waardeloos, die klapte steeds uit zichzelf dicht. Verder was de buitentent meestal best nog wel nat aan de binnenkant 's morgens. Op zich niet erg, maar 1x regende het ook beste hard en toen begon de condens te sproeien. Dat vond ik wel vervelend.

Materiaal: Het buitendoek lijkt hetzelfde als van mijn lightheartgear duo trekkerstentje: erg dun en volgens mij ook best kwestbaar. Ik denk echter dat als je er voorzichtig mee omgaat dit wel goed komt.

De stokken heb ik een beetje twijfels over. Ik moest sowieso wennen aan dat ze gebogen zijn, maar ik vind ze ook een beetje fragiel aanvoelen. Ik ben benieuwd hoe ze het over lange tijd blijven doen.

De bijgeleverde haringen 'voldoen' indien de grond stevig genoeg is en het niet waait. Tijdens winderige omstandigheden vond ik dat ze iets te weinig grip hebben. Die ga ik dus volledig vervangen door de haringen die ik al heb,

En dan het, voor mij belangrijkste punt: ruimte: ideaal! Eindelijk eens een tent waar ik niet met mijn hoofd en/of voeten tegen het doek aan lig :)

Wel een kanttekening: de binnentent is niet heel breed. De tent wordt een 2-persoons tent genoemd, maar daar is het eigenlijk te krap voor. Ik merk dat ik met mijn lange lijf al de hele breedte benut, dus dat wordt heel erg knus als je met zijn tweeën bent :D

En tot slot nog een foto'tje van mijn tent in actie:
Afbeelding
Dank voor de terugkoppeling!

Polariteit schreef: ↑
do 03 jun, 2021 10:37
...
Materiaal: Het buitendoek lijkt hetzelfde als van mijn lightheartgear duo trekkerstentje: erg dun en volgens mij ook best kwestbaar. Ik denk echter dat als je er voorzichtig mee omgaat dit wel goed komt.
...
Een goede test zal zijn wat er gebeurt als er, bijvoorbeeld bij harde wind, een boomtak op je tent valt. En ja, ik heb ervaring met een scheur in het tentdoek (nota bene sterk tentdoek) als gevolg van een vallende tak.
Oh ja dat geloof ik gelijk, maar dat soort testen ga ik niet doen :lol:

Wel heb ik met mijn andere ULW-tentje vorig jaar getest dat het doek er niet tegen kan als er een fiets op het doek valt :oops:

Gelukkig viel de schade mee, een paar kleine gaatjes, en was het prima met tearaid-plakkertjes te fixen. Maar dan nog, zonde is het wel :roll:
Lijkt me mooie tent voor lange mensen. Ben zelf ook 197 cm en ook wel op zoek naar iets passends. Zijn er nog alternatieven? Heeft Hilleberg niks?

https://www.wechsel-tents.de/en/tents/z ... -2-231051/
https://youtu.be/9QaUxtXeTTY
Ik steek nog een stukje boven jou 197 centimeter uit, en voor mijn zijn er eigenlijk niet echt alternatieven.

Het hier op het forum alom geprezen Hilleberg loop ik keihard lachend voorbij, die zijn alleen gericht op kleine mensen. Maar goed, dat zegt niks over of het voor jou wel werkt.

Mijn advies voor iedereen die langer is dan de de middenmoot: baseer je niet op de opgegeven cijfers van de fabrikant, maar ga gewoon passen in een echte winkel waar ze lekker veel tenten hebben op staan.
Polariteit schreef: ↑
ma 07 jun, 2021 07:19
... Het hier op het forum alom geprezen Hilleberg loop ik keihard lachend voorbij, die zijn alleen gericht op kleine mensen. ...
Wat is klein? Momenteel zijn Nederlandse mannen gemiddeld 1m81. Ik ben 1m89 en toch best tevreden met mijn twee Hilleberg tenten.

Verder wordt Hilleberg niet alom geprezen op dit forum. Ze zijn duur. Ik vermoed dat een 'kleine' minderheid een Hilleberg heeft.

Ik moest dan ook keihard lachen om jouw reactie. 😉
Wat is klein? Momenteel zijn Nederlandse mannen gemiddeld 1m81. Ik ben 1m89 en toch best tevreden met mijn twee Hilleberg tenten.
Kwestie van perspectief :lol:
Verder wordt Hilleberg niet alom geprezen op dit forum. Ze zijn duur. Ik vermoed dat een 'kleine' minderheid een Hilleberg heeft.
Ja dat ze duur zijn weet ik, maar ik had serieus de indruk dat Hilleberg hier op het forum best veel gebruikt werd :oops:
k moest dan ook keihard lachen om jouw reactie. 😉
Mooi, want dat is gezond :lol:
willem.m schreef: ↑
ma 07 jun, 2021 07:41

Verder wordt Hilleberg niet alom geprezen op dit forum. Ze zijn duur.
...en warm. Wat wel eens sauna wil worden. Maar ach, dan kun je extra vroeg weer fietsen ;)

En ondanks dat ben ik ook...

willem.m schreef: ↑
ma 07 jun, 2021 07:41
[...]toch best tevreden met mijn twee Hilleberg tenten.
(-:
Op https://www.globetrotter.de/wechsel-tun ... n-1146820/ kwam ik nog aantal uitvoerige recensies tegen over de Tempest 2. Wilde hem eigenlijk gaan kopen maar overtal uitverkocht; ook in Duitsland.

Op mijn vraag aan Hilleberg voor tent voor lange mensen kreeg ik als antwoord:
Since you are that tall and want a tent with some extra length I would recommend the Kaitum 2. It is quite roomy so not a small 2 person tent but the only choice if you want a longer tent. If you only go to rather warm places the Helags 2 could work. Otherwise if you are ok with your feet touching the inner tent the Nallo 2 is a good lightweight option for biking trips.
Tunneltenten hebben als voordeel dat hoofd/voeteneinde niet scheef verloopt.
RealRedHair schreef: ↑
za 31 jul, 2021 10:22
Op https://www.globetrotter.de/wechsel-tun ... n-1146820/ kwam ik nog aantal uitvoerige recensies tegen over de Tempest 2. Wilde hem eigenlijk gaan kopen maar overtal uitverkocht; ook in Duitsland.

Op mijn vraag aan Hilleberg voor tent voor lange mensen kreeg ik als antwoord:
Since you are that tall and want a tent with some extra length I would recommend the Kaitum 2. It is quite roomy so not a small 2 person tent but the only choice if you want a longer tent. If you only go to rather warm places the Helags 2 could work. Otherwise if you are ok with your feet touching the inner tent the Nallo 2 is a good lightweight option for biking trips.
Tunneltenten hebben als voordeel dat hoofd/voeteneinde niet scheef verloopt.
Hehe zo te zien was ik precies op tijd met bestellen van de Wechsel :P

Wechsel zelf benaderen misschien een idee?

Wat betreft de reactie van Hilleberg over voeten tegen het tentdoek aan: op basis van eigen ervaringen gaat dit op d'n duur zeer tegenstaan en irritant worden.... ga sowieso gewoon naar een shop om te 'passen'... houd dan ook rekening met de dikte van je matje, dat scheelt namelijk weer een paar cm...
RealRedHair schreef: ↑
za 31 jul, 2021 10:22
Op https://www.globetrotter.de/wechsel-tun ... n-1146820/ kwam ik nog aantal uitvoerige recensies tegen over de Tempest 2. Wilde hem eigenlijk gaan kopen maar overtal uitverkocht; ook in Duitsland.
Hier wordt 6 augustus nieuwe voorraad verwacht https://www.campingwagner.de/product_in ... gJJePD_BwE
Hier wordt 6 augustus nieuwe voorraad verwacht https://www.campingwagner.de/product_in ... gJJePD_BwE
Dank je; ik ga het in de gate houden.
Ikzelf heb de Wechsel Tempest 4 sinds 1 jaar in bezit. Een hele fijne lichte en ruime tent. Het doek is denk ik wel kwetsbaar, zeker als hij hele dagen in de zon staat, maar het gewicht is daardoor wel geweldig. Helaas is er na 2 weken bij het afbreken van de tent 1 stok gebroken en er was ergens een stikstel los. Van Wechsel een hele nieuwe tent gekregen. Na die kampeertrip heb ik hem nog niet opnieuw gebruikt. Vrij korte ervaring dus.