Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatieven voor Garmin Basecamp anno 2021 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Alternatieven voor Garmin Basecamp anno 2021

De tovenaar schreef:
di 30 mar, 2021 19:39
Zie dit draadje viewtopic.php?f=3&t=35799
Mijn voorkeur gaat uit naar Ridewithgps. Werkt gewoon in je browser dus onafhankelijk van je besturingssysteem.
Routes plannen, hellingshoeken opmeten, streetview, satelliet view, google maps, Openstreetmap, zit er allemaal op en is nog gratis ook. Ik sla er al mijn gereden tracks op en kan de kaartjes ook voor mijn website gebruiken.
Is de gratis versie niet te beperkt dan? Wil later ook de kaartjes gaan gebruiken voor mijn (nog te bouwen) website. Daar kan je dus naar linken als de route "in de cloud" zit?
daulagari schreef:
di 30 mar, 2021 22:28
Het is wel een programma met een aardige learning curve.
Ziet er allemaal wel logisch uit in het voorbeeld van het filmpje.
Ik vind QMapShack heel interessant maar de vorige keer dat ik het probeerde ben ik afgeknapt op het feit dat ik geen duidelijke uitleg konden vinden waar ik welke soort kaarten moest zetten zodat dat programma een kaart kon tonen. Nu toont het niets.

Verder is het, zoals alle Qt-programma's, spuuglelijk op Mac OS X, o.a. omdat het geen Retina-schermen ondersteunt. Alle graphics zijn dus blurry.
Fedor schreef:
di 30 mar, 2021 22:47
Is de gratis versie niet te beperkt dan? Wil later ook de kaartjes gaan gebruiken voor mijn (nog te bouwen) website. Daar kan je dus naar linken als de route "in de cloud" zit?
Ik vind de gratis versie behoorlijk uitgebreid, en als ik nog meer met mijn route wil kan ik die nog altijd downloaden en nabewerken met Basecamp. :roll: Ik gebruik ze dus beiden, het voorbereidende werk doe ik met ridewithgps en de finishing touch met Basecamp. Bv als je camping pois wilt toevoegen aan je route zal dat niet kunnen met de gratis versie.
Heb even de gratis versie van RideWithGPS uitgeprobeerd en hoewel er best wat mee kan, stuit ik voor veel handelingen die ik nodig heb op modules en bewerkingen die leiden naar de premium versie. Die laatste ziet er dan ook heel compleet uit, en handig in gebruik, maar wel betalend. Als zo’n abonnement makkelijk onderbroken wordt of voor korte duur kan genomen worden, kan dat een mooie oplossing zijn.
Ik kijk ff mee, ik vind stiekem de 'archiveer'-functie van al je gps-tracks bij elkaar ook best handig. Dat er 1000en alternatieven zijn voor route-makers snap ik wel, maar een deugdelijke tool om al je gereden routes in een paar klikken op de kaart te kunnen zien mis ik een beetje...
bdr schreef:
di 30 mar, 2021 23:14
Ik vind QMapShack heel interessant maar de vorige keer dat ik het probeerde ben ik afgeknapt op het feit dat ik geen duidelijke uitleg konden vinden waar ik welke soort kaarten moest zetten zodat dat programma een kaart kon tonen.
Zie ook de eerder aangehaalde thread, maar het is gewoon een kwestie van definitiebestanden downloaden (zie de .zip op deze pagina), uitpakken in een folder en dan Setup Map Paths en het pad van de folder waar je de bestanden hebt uitgepakt toevoegen.

Wat betreft Qt-Programma's en OS-X/Retina, dat zou geen fundamenteel probleem moeten zijn, maar misschien mist QMapShack daar wel dingen. Je zou een issue kunnen aanmaken.
Polariteit schreef:Ik kijk ff mee, ik vind stiekem de 'archiveer'-functie van al je gps-tracks bij elkaar ook best handig.
QMapshack heeft support voor meerdere projecten met per project vele tracks/route/waypoints die je individueel kan aanzetten/uitzetten. Verder is er nog database support, zie Databases and projects.
nicolevelo schreef:
di 30 mar, 2021 21:01
groverr schreef:
di 30 mar, 2021 19:22
Volgens mij bestaat er geen alternatief. Je hebt alleen de keuze tussen de versie uit de App Store en die van de Garmin site.

Bij de versie van de Garmin site kon je wel kaarten importeren, zoals Open Fiets Map. Ik weet niet of dat inmiddels ook bij de AppStore versie kan.

Het is allemaal zelfs zo erg dat na de vorige update Basecamp in Big Sur vastliep (strandbal) als je de 2 dimensionale kaart gebruikte. We mogen al blij zijn dat ze binnen een paar maanden een fix hebben uitgebracht, waardoor de aller laatste versie weer bruikbaar is. Hipper en vlotter gaat het dus niet worden bij Garmin, zolang je een ‘outdoor gps’ hebt die ook op AA batterijen werkt. Sterker nog, vooral niet updaten tot alle seinen op groen staan.
Bedoel je dat je Garmin Basecamp nodig hebt om met de GPS te werken? Je kan toch elke gps route op je gps zetten? Of is dat de enige manier om kaarten op je gps toe te voegen?
Ik zit muurvast in de ecocultuur van Apple, omdat ik zoveel mogelijk all in one oplossingen heb. Apple noemt dat 'it just works'. Ik hou er dus niet van om met kleine tooltjes, gesleep tussen mappen etc. etc. te werken. Basecamp is de slechtst werkende all in one software en daarin zijn geen alternatieven. Ik ben het type dat het in het verkeerde mapje dropt en pas onderweg ontdekt dat de Garmin de track niet ziet. Controleren of het werkt is niet mijn ding, maar liever 'it just works'.

Ik zal als ik weer een gedownloade route ga rijden of ik hem direct op de GPS krijg, zonder hem eerst in Basecamp te slepen. Weer wat geleerd.
groverr schreef:
do 01 apr, 2021 12:45
Ik zal als ik weer een gedownloade route ga rijden of ik hem direct op de GPS krijg, zonder hem eerst in Basecamp te slepen. Weer wat geleerd.
Als je je gps aansluit op je mac, vind je in de Finder de mappenstructuur terug van zowel het interne geheugen van je garmin als van het sd kaartje. De gpx file sleep je dan, zoals dat met apple gaat, naar het mapje met de naam ‘gpx’. Klaar.

Tip: ik bewaar de routes die ik maak met basecamp of ergens op internet vind in een mapje tussen mijn documenten en sleep van daaruit het gpx bestand naar waar ik hem nodig heb. Zo kan ik die routes ook altijd via de cloud openen op mijn iphone, bvb met Mapout.
Ja, zo werk ik ook. Alle tracks gewoon goed georganiseerd op mijn eigen storage, die weer met via cloud gesynct is. Kan ik het met Viking, Ridewithgps, Garmin Connect, QMapShack, Strava etc delen vanaf whatever PC ik achter zit...