Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatieven voor Garmin Basecamp anno 2021 - Forum Wereldfietser

Alternatieven voor Garmin Basecamp anno 2021

Is Garmin Basecamp nog steeds de betere software om vanop een desktop/laptop routes te lezen/maken/bewerken?
Of bestaat er tegenwoordig een goed/moderner alternatief? Ik vraag het me af omdat ik op het punt sta Basecamp op een nieuwe Mac (met Big Sur) te installeren en ik Basecamp niet het meest gebruiksvriendelijke programma vind.
In de afgelopen maanden zijn er op dit forum meerdere topics geweest over precies jouw vraag. Lees deze eens door, zou ik zeggen.
willem.m schreef:
di 30 mar, 2021 14:20
In de afgelopen maanden zijn er op dit forum meerdere topics geweest over precies jouw vraag. Lees deze eens door, zou ik zeggen.
Dank voor je nuttige tip Willem. Ik zocht natuurlijk ook vooraf in het forum maar vond daar geen antwoord op mijn vraag. Wel zag ik verschillende topics over apps voor iOs (tablets en smartphones). Mijn vraag gaat echter over software voor desktop/laptop en meer bepaald voor OsX 11. Misschien kan iemand me helpen de topics te vinden die ik over het hoofd zag?
Als er een Basecamp-alternatief voor Windows is houdt ik me aanbevolen.
Ik gebruik basecamp nu om tracks op te schonen en hellingshoeken af te lezen.
Gewoon Mapsource. Al jaaaaren niet meer ge-update. Dus perfect!
Peter Molog schreef:
di 30 mar, 2021 17:36
Gewoon Mapsource. Al jaaaaren niet meer ge-update. Dus perfect!
Mapsource is voor Windows, toch? ik zoek iets voor Big Sur (MacOs 11)
nicolevelo schreef:Mapsource is voor Windows, toch?
Oh sorry, wist niet dat dit alleen voor Windows was. Maar je weet niet wat je mist. :D
Komoot
Volgens mij bestaat er geen alternatief. Je hebt alleen de keuze tussen de versie uit de App Store en die van de Garmin site.

Bij de versie van de Garmin site kon je wel kaarten importeren, zoals Open Fiets Map. Ik weet niet of dat inmiddels ook bij de AppStore versie kan.

Het is allemaal zelfs zo erg dat na de vorige update Basecamp in Big Sur vastliep (strandbal) als je de 2 dimensionale kaart gebruikte. We mogen al blij zijn dat ze binnen een paar maanden een fix hebben uitgebracht, waardoor de aller laatste versie weer bruikbaar is. Hipper en vlotter gaat het dus niet worden bij Garmin, zolang je een ‘outdoor gps’ hebt die ook op AA batterijen werkt. Sterker nog, vooral niet updaten tot alle seinen op groen staan.
Zie dit draadje viewtopic.php?f=3&t=35799
Mijn voorkeur gaat uit naar Ridewithgps. Werkt gewoon in je browser dus onafhankelijk van je besturingssysteem.
Routes plannen, hellingshoeken opmeten, streetview, satelliet view, google maps, Openstreetmap, zit er allemaal op en is nog gratis ook. Ik sla er al mijn gereden tracks op en kan de kaartjes ook voor mijn website gebruiken.
groverr schreef:
di 30 mar, 2021 19:22
... Hipper en vlotter gaat het dus niet worden bij Garmin, zolang je een ‘outdoor gps’ hebt die ook op AA batterijen werkt. Sterker nog, vooral niet updaten tot alle seinen op groen staan.
Uit pure frustratie met Basecamp en het slecht leesbare scherm van de Etrex heb ik zowaar een Garmin Edge 530 gekocht. Afgezien van de beroerde menunavigatie en de overdaad aan mogelijkheden ben ik na één rit helemaal om. Ik kan Basecamp (en eigenlijk ook pc/laptop) omzeilen, het scherm is heel duidelijk en de navigatie snel. Een gebruiksverslag volgt later. De Etrex gaat na 8 jaar dus ergens onder in een la en haal ik alleen nog te voorschijn bij een lange reis in verweggistan. Of niet.
groverr schreef:
di 30 mar, 2021 19:22
Het is allemaal zelfs zo erg dat na de vorige update Basecamp in Big Sur vastliep (strandbal) als je de 2 dimensionale kaart gebruikte. We mogen al blij zijn dat ze binnen een paar maanden een fix hebben uitgebracht, waardoor de aller laatste versie weer bruikbaar is. Hipper en vlotter gaat het dus niet worden bij Garmin, zolang je een ‘outdoor gps’ hebt die ook op AA batterijen werkt. Sterker nog, vooral niet updaten tot alle seinen op groen staan.
Inmiddels is er een versie van Bascamp, Versie 4.8.11, die bij mij redelijk goed werkt onder Big Sur. Vorig jaar heb ik echter weinig tracks gemaakt. Dat vind ik toch een gedoe met een computer met muis of trackpad. Op mijn iPad gaat het vrij goed dmv. het programma MapOut, maar Online een tocht maken is nog makkelijker, bijv. dmv. de routeplanner van de Fietsersbond.
Voor een prima alternatief op de PC, zie QMapShack.

Zeker niet het makkelijkste pakket om te installeren maar alles wat je maar wilt incl. brouter integratie en een snelle manier om data met je GPS uit te wisselen.
daulagari schreef:
di 30 mar, 2021 20:08
Voor een prima alternatief op de PC, zie QMapShack.

Zeker niet het makkelijkste pakket om te installeren maar alles wat je maar wilt incl. brouter integratie en een snelle manier om data met je GPS uit te wisselen.
Dankjewel. Deze kende ik dus niet. Hij bestaat ook voor Big Sur zie ik net. Hoe is deze software in vergelijking met Basecamp? Heb jij beide gebruikt?
De tovenaar schreef:
di 30 mar, 2021 19:39
Zie dit draadje viewtopic.php?f=3&t=35799
Mijn voorkeur gaat uit naar Ridewithgps. Werkt gewoon in je browser dus onafhankelijk van je besturingssysteem.
Routes plannen, hellingshoeken opmeten, streetview, satelliet view, google maps, Openstreetmap, zit er allemaal op en is nog gratis ook. Ik sla er al mijn gereden tracks op en kan de kaartjes ook voor mijn website gebruiken.
Dat ga ik ook eens onderzoeken, bedankt. Dus met Ridewithgps hoef je geen software te downloaden maar werk je helemaal online? En kan je dan al je routes zowel online bewaren als downloaden en bewaren op je computer?
groverr schreef:
di 30 mar, 2021 19:22
Volgens mij bestaat er geen alternatief. Je hebt alleen de keuze tussen de versie uit de App Store en die van de Garmin site.

Bij de versie van de Garmin site kon je wel kaarten importeren, zoals Open Fiets Map. Ik weet niet of dat inmiddels ook bij de AppStore versie kan.

Het is allemaal zelfs zo erg dat na de vorige update Basecamp in Big Sur vastliep (strandbal) als je de 2 dimensionale kaart gebruikte. We mogen al blij zijn dat ze binnen een paar maanden een fix hebben uitgebracht, waardoor de aller laatste versie weer bruikbaar is. Hipper en vlotter gaat het dus niet worden bij Garmin, zolang je een ‘outdoor gps’ hebt die ook op AA batterijen werkt. Sterker nog, vooral niet updaten tot alle seinen op groen staan.
Bedoel je dat je Garmin Basecamp nodig hebt om met de GPS te werken? Je kan toch elke gps route op je gps zetten? Of is dat de enige manier om kaarten op je gps toe te voegen?
nicolevelo schreef:Bedoel je dat je Garmin Basecamp nodig hebt om met de GPS te werken? Je kan toch elke gps route op je gps zetten? Of is dat de enige manier om kaarten op je gps toe te voegen?
Nee hoor, als je een GPS aansluit, dan is het een USB-apparaat. Je kunt ook met Explorer, Finder of een andere filemanager de gpx-bestanden naar een GPS kopiëren. Zelfs met een telefoon of tablet.
nicolevelo schreef:
di 30 mar, 2021 20:44
Dat ga ik ook eens onderzoeken, bedankt. Dus met Ridewithgps hoef je geen software te downloaden maar werk je helemaal online? En kan je dan al je routes zowel online bewaren als downloaden en bewaren op je computer?
Ja, werkt uitsluitend online via je browser. Voor je mobiel is er ook een app maar met minder functies. Routes en tracks worden "in de cloud" opgeslagen en kan je evt delen met vrienden of de hele wereld. Uiteraard kan je ze downloaden en bv als track voor je gps gebruiken.

Hier een voorbeeldje van een fietsvakantie:
https://ridewithgps.com/collections/178 ... Zsalb3ys6k
De tovenaar schreef:
di 30 mar, 2021 21:24
nicolevelo schreef:
di 30 mar, 2021 20:44
Dat ga ik ook eens onderzoeken, bedankt. Dus met Ridewithgps hoef je geen software te downloaden maar werk je helemaal online? En kan je dan al je routes zowel online bewaren als downloaden en bewaren op je computer?
Ja, werkt uitsluitend online via je browser. Voor je mobiel is er ook een app maar met minder functies. Routes en tracks worden "in de cloud" opgeslagen en kan je evt delen met vrienden of de hele wereld. Uiteraard kan je ze downloaden en bv als track voor je gps gebruiken.

Hier een voorbeeldje van een fietsvakantie:
https://ridewithgps.com/collections/178 ... Zsalb3ys6k
Leuk is hoe je dat koppelt aan je blog.
Kan je hiermee ook gpx files importeren + bewerken + samenvoegen en de OFM gebruiken als achtergrond?
nicolevelo schreef:
di 30 mar, 2021 20:33
daulagari schreef:
di 30 mar, 2021 20:08
Voor een prima alternatief op de PC, zie QMapShack.
Dankjewel. Deze kende ik dus niet. Hij bestaat ook voor Big Sur zie ik net. Hoe is deze software in vergelijking met Basecamp? Heb jij beide gebruikt?
Voor QMapShack heb ik Viking gebruikt, ook nog geprobeerd Basecamp te gebruiken onder Linux maar het werkte wel maar het koste me teveel tijd om het me eigen te maken. Er zijn meer gebruikers op dit forum.

Ik kan me niet voorstellen dat dingen die Basecamp wel kan, QMapShack niet kan maar andersom wel. Zo kan je bijv. haast elke online kaart (als het is toegestaan) als ondergrond gebruiken, kan je on-the-fly-routing doen en complexe bewerkingen van tracks zijn ook mogelijk:



Het is wel een programma met een aardige learning curve.