Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ergotec City Cruiser of Trekking? - Forum Wereldfietser

Ergotec City Cruiser of Trekking?

Hallo iedereen,

Even geleden heb ik mijzelf mijn eerste echte (tweedehands) trekkingfiets aangekocht. Na enkele ritjes merk ik toch dat het vlinderstuur dat erop staat niet ideaal lijkt te zijn (te 'recht', te veel druk ik polsen, nek, schouders & ik heb het gevoel weinig controle te hebben over het stuur).

Ik doe al enkele weken research naar welk stuur beter geschikt zou zijn voor mij. Ik ontdekte in mijn zoektocht de Jones H-bar, maar vind deze toch net iets te duur om op mijn fiets te zetten op dit moment.
Alternatieven met een gelijkaardige backsweep zijn de Ergotec Trekking en de City Cruiser. Die eerste is 590mm breed, wat me vrij weinig lijkt ivg met de Jones H-bar, de City Cruiser is iets van een 635mm breed. Beide zijn erg betaalbaar, maar ik twijfel welke de beste keuze zou zijn.

Verder heb ik ook nog het standaard comfort stuur van de Decathlon overwogen omdat die op mijn huidige stadsfiets staat en ik hier eigenlijk geen problemen mee ondervind, maar ik kan dan weer niet goed inschatten of dat comfort hetzelfde blijft als ik zo'n stuur op een trekkingfiets zet...

Heeft er iemand ervaring met deze sturen? Pro's, contra's, tips? Dan kan ik eindelijk eens ie knoop doorhakken :P
Ik heb ook een Ergotec stuur met wat meer backsweep, en die eerst wat vooruit springt zodat de afstand tot het stuur hetzelfde blijft. Geen idee welk model (ze zijn er in zoveel uitvoeringen...) Maar waar je goed rekening mee zult moeten houden is of er vanwege de knikken in je stuur voldoende ruimte is voor remgrepen en versnelling-shifters. Bij mij past het maar 'net', eigenlijk niet helemaal correct half op een knik, mede doordat ik een aardig stuk heb afgezaagd omdat ik niet zo'n breed stuur wil.
Het beste is om in je schuurtje te kijken wat voor fietsen je nog hebt en te meten hoe breed de sturen daarvan zijn.
59 cm is best wat. Er komt nog een centimeter bij als je er handvatten op schuift.
Bedenk dat veel sturen die nu verkocht worden gemaakt zijn voor de mode en voor de breedste schouders. Voor de rest is er de pijpensnijder. (En dan oppassen of handvatten en remmen/commandeurs er nog op willen)
Sari schreef:
do 25 mar, 2021 10:33
Na enkele ritjes merk ik toch dat het vlinderstuur dat erop staat niet ideaal lijkt te zijn (te 'recht', te veel druk ik polsen, nek, schouders & ik heb het gevoel weinig controle te hebben over het stuur).
Ik heb zelf ook niet zoveel met vlindersturen maar wil wel even opmerken dat bovenstaande ongemakken kenmerkend zijn voor iemand die overstapt van een heel rechte stadsfiets naar een sportievere zithouding. Je kan met je stuur wel één en ander corrigeren maar de basis zit in de geometrie van je frame. Je moet met andere woorden ook je lichaam hertrainen; enkele ritjes zullen daarvoor niet volstaan.
Sari schreef:
do 25 mar, 2021 10:33


Ik doe al enkele weken research naar welk stuur beter geschikt zou zijn voor mij. Ik ontdekte in mijn zoektocht de Jones H-bar, maar vind deze toch net iets te duur om op mijn fiets te zetten op dit moment.
Alternatieven met een gelijkaardige backsweep zijn de Ergotec Trekking en de City Cruiser.
Er zijn wel kopieën van de Jones die er nog meer op lijken. On One bijvoorbeeld kon het niet laten om de voornaam van Jeff Jones ook nog te gebruiken en het stuur Geoff te noemen.

Zo zullen er vast nog wel meer zijn.

Of je echt zoveel backsweep zou willen is ook nog iets om je af te vragen trouwens, ik werd er geen vriendjes mee.
bdr schreef:
do 25 mar, 2021 12:01
Je kan met je stuur wel één en ander corrigeren maar de basis zit in de geometrie van je frame.
Zeer terecht opmerking wat mij betreft. Stuurproblemen (en zadelproblemen) hangen ook samen met je houding op de fiets, en die hangt dan weer samen met de geometrie. Ik zou eerst even checken of er op dat punt verschillen zijn met je stadsfiets.
Bedankt voor de diverse reacties die er zijn gekomen. Nu heb ik weer wat nieuwe inzichten kunnen creëren :wink: