Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapzak - Forum Wereldfietser

Slaapzak

Beste ,

Ik heb een munmie slaapzak thuis die ik bijna nog nookt heb gebruikt. Daar staat een vreemde temperatuur op :
din 7943

Comfort + 26 / overgang +1 -1 / kritiek -16

Is die +26 wel goed gedrukt? Welke temperatuur is dat in de EU schaal?

Groeten
Martin
Tip: Formuleer een informatieve onderwerptitel.
Heb je er een foto van? Wat is het merk en type? Misschien kent iemand dat? Zit de zak nu in de compressiezak?
martinmack schreef:
di 23 mar, 2021 19:08
Beste ,

Ik heb een munmie slaapzak thuis die ik bijna nog nookt heb gebruikt. Daar staat een vreemde temperatuur op :
din 7943

Comfort + 26 / overgang +1 -1 / kritiek -16

Is die +26 wel goed gedrukt? Welke temperatuur is dat in de EU schaal?

Groeten
Martin
Als ik me niet vergis is die "din" een oude Duitse norm om te bepalen hoe warm een slaapzak is. Intussen vervangen door een Europese norm.
Die +26 slaat m.i. nergens op. Als ik me nogmaals niet vergis was dat de maximale temperatuur waarbij de slaapzak nog draaglijk zou zijn. Maar ik vermoed dat een slaapzak die warm houdt rond het vriespunt (zoals de data suggereren) véél te warm is bij 26 °C.
Is het een hele warme slaapzak?
Wellicht is de temperatuursaanduiding in Fahrenheit.
Dan is -3 graden Celsius comfort, en -27 graden Celsius kritiek.
Hieronymos schreef:
di 23 mar, 2021 20:15
Is het een hele warme slaapzak?
Wellicht is de temperatuursaanduiding in Fahrenheit.
Dan is -3 graden Celsius comfort, en -27 graden Celsius kritiek.
Slaapzakken met temperaturen uitgedrukt in Fahrenheit komen meestal uit Amerika, en daar is voor zover mij bekend die din nooit gehanteerd. Ze hadden daar een andere norm in het verleden.
Bovendien werden die Fahrenheits doorgaans in veelvouden van 5 aangegeven: 35, 20, 0, -20 enzovoort.

Ik meen me te herinneren dat die oude Duitse en Amerikaanse normen optimistische waren dan de huidige Europese norm.
Als het een oude slaapzak is die al jaren in zijn compressiezak heeft gezeten, dan zou ik hem niet vertrouwen onder de +5 °C. En dan ben ik nog optimistisch.
Farenheit is het niet bij alle drie de temperatuten staat Celcius. Zie hier onder:
Hij is erg warm!
Dus is die +26 eerder een druk fout ?
20210323_205243.jpg
martinmack schreef:
di 23 mar, 2021 20:56

Dus is die +26 eerder een druk fout ?
Ik ken die din niet, maar ik denk niet dat het een drukfout is.
Ik vermoed dat deze getalletjes zeggen dat je nét niet doodvriest bij -16,9 °C (maar wel een ijskoude rotnacht zult hebben); dat de slaapzak een normale slaap toestaat tot ergens tussen +4,1 en -1 °C, en dat je nét niet gekookt wordt bij +26,1 °C.
Op https://de.m.wikipedia.org/wiki/Schlafsack lees je een boel over die norm.