Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zeep/afwasmiddel/wasmiddel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

zeep/afwasmiddel/wasmiddel

N.b. Biologisch afbreekbaar is iets anders dan onschadelijk.

Alle normaal verkochte zepen en schoonmaakmiddelen zijn biologisch afbreekbaar, anders zouden de zuiveringsinstallaties niet meer werken, die werken namelijk door middel van biologische afbraak.

Hoe je kunt beoordelen of een zeep minder of meer schadelijk is bij gebruik in de natuur weet ik niet, maar er wordt veel onzin verkocht. Zo wordt veel geschermd met kreten dat een zeep van natuurlijke grondstoffen gemaakt is en 'dus' beter zou zijn. Ook zulke zepen bevatten nutriënten die tot eutrofiëring bijdragen en ook die zepen verlagen de pH wat waterorganismen niet leuk vinden e.d.
Leon schreef:
wo 17 mar, 2021 21:56
N.b. Biologisch afbreekbaar is iets anders dan onschadelijk.

Alle normaal verkochte zepen en schoonmaakmiddelen zijn biologisch afbreekbaar, anders zouden de zuiveringsinstallaties niet meer werken, die werken namelijk door middel van biologische afbraak.

Hoe je kunt beoordelen of een zeep minder of meer schadelijk is bij gebruik in de natuur weet ik niet, maar er wordt veel onzin verkocht. Zo wordt veel geschermd met kreten dat een zeep van natuurlijke grondstoffen gemaakt is en 'dus' beter zou zijn. Ook zulke zepen bevatten nutriënten die tot eutrofiëring bijdragen en ook die zepen verlagen de pH wat waterorganismen niet leuk vinden e.d.
Dat klopt natuurlijk. Men moet zich dus ook nooit met zeep in riviertjes, meren, de zee, ... wassen. Maar ik ga er (zonder stevige onderbouwing) wel vanuit dat de kampeerzepen die verkocht worden al zeker geen microplastics of andere heel problematische stoffen bevatten. Ik ga er ook vanuit dat er wel verschillen zijn in biologische afbreekbaarheid in o.a. kleinschalige waterzuiveringsinstallaties.

Ik weet ook dat natuurlijk niet per definitie onschadelijk is (en omgekeerd).