Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsnavigatie voor vakantietochten - Forum Wereldfietser

fietsnavigatie voor vakantietochten

Als het weer kan willen mijn man en ik naar Rome fietsen op onze ligfietstandem en dan willen we een goede navigatie, zodat we niet steeds moeten stoppen om de weg te zoeken. Een smartphone vinden we niet handig, te kwetsbaar (vorig jaar van de fiets gevallen, scherm kapot). Dus nu zoeken we een fietscomputer, waarbij we vooral geïnteresseerd zijn in de navigatie.

Belangrijke eigenschappen:
- goed leesbaar, ook in de zon
- makkelijk te bedienen
- makkelijk om tracks* & routes in te zetten, zoals die van Reitsma of Benjaminse naar Rome (of een rondje IJsselmeer of de Elfstedentocht of gewoon een leuke dagtour)
- herberekening als we verkeerd gefietst zijn of omweg (moeten) maken
- accu die lang meegaat
- waterdicht (of tenminste tegen een goede bui kunnen) en een beetje stevig
- gratis goede kaarten (open source?) en updates daarvan
- zijn er nog andere handige dingen?

We komen er zelf niet uit via internet,
dus advies is meer dan welkom, budget is niet echt een ding (we gunnen onszelf een cadeautje je in de coronatijd) we willen gewoon een goed & handig apparaat,

vriendelijke groet Carolien

*het verschil tussen tracks en routes begrijp ik nog niet helemaal, maar volgens is het allebei handig voor vakantiefietsers
ik heb een garmin edge 1000, die voldoet al jaren aan jou eisen, de opvolger is de edge 1030, nog iets groter scherm
Als je er via internet niet uitkomt kun je ook nog altijd naar een winkel gaan, bijvoorbeeld naar een van de 6 winkels van Waypoint zie https://www.gps.nl/. Op afspraak kun je ernaartoe.
Ik heb verder geen enkel belang bij Waypoint..
CarolienP schreef:
vr 12 mar, 2021 22:53

Belangrijke eigenschappen:
- goed leesbaar, ook in de zon - kies dan niet voor touchscreen
- makkelijk te bedienen - wat mij betreft idem: dan zit je vinger voor het scherm
- makkelijk om tracks* & routes in te zetten, zoals die van Reitsma of Benjaminse naar Rome (of een rondje IJsselmeer of de Elfstedentocht of gewoon een leuke dagtour). Kan al gauw. Zowel op telefoon als op bv Garmin.
- herberekening als we verkeerd gefietst zijn of omweg (moeten) maken. Vraag is of je dat moet willen. Kom je wellicht op plekken waar je liever weg blijft. Is bovendien nogal dwingend. Dan kom je ook meteen bij het verschil tussen Routes en Tracks. Tracks zijn een lijn op een kaart die je vrijblijvend kan volgen of vanaf kan wijken.
- accu die lang meegaat. Etrex op (oplaadbare) AA-batterijen. Scherm is alleen wat klein maar wat mij betreft prima.
- waterdicht (of tenminste tegen een goede bui kunnen) en een beetje stevig. Als gauw
- gratis goede kaarten (open source?) en updates daarvan. Ook geen probleem.
- zijn er nog andere handige dingen? Overweeg navigatie op je telefoon. Gecombineerd met bv powerbank.

We komen er zelf niet uit via internet,
dus advies is meer dan welkom, budget is niet echt een ding (we gunnen onszelf een cadeautje je in de coronatijd) we willen gewoon een goed & handig apparaat,

vriendelijke groet Carolien

*het verschil tussen tracks en routes begrijp ik nog niet helemaal, maar volgens is het allebei handig voor vakantiefietsers - Zie boven.
CarolienP schreef:
vr 12 mar, 2021 22:53
Rome [...] navigatie, [...] fietscomputer,
Hee, waar ken ik dat van: viewtopic.php?f=12&t=35753 ;)

Groetjes,

Carl
Ik gebruik een wahoo roam. Voldoet aan alles dat je aangeeft. De kaart is alleen schematisch, en minder gedetailleerd dan bijvoorbeeld die op je telefoon. Maar werkt fijn en geeft desgewenst met ledjes aan wanneer je van richting moet veranderen of wanneer je afwijkt van je route. Ik heb m gekoppeld via de wahoo app aan komoot en dat werkt goed, ook zonder wifi.
Ik heb dit plan ook (het lijkt druk te worden op de route :) ), maar ik maak me er meer zorgen over of het kan doorgaan dan over de navigatie.
DaVinci schreef:
za 13 mar, 2021 19:25
Als je er via internet niet uitkomt kun je ook nog altijd naar een winkel gaan, bijvoorbeeld naar een van de 6 winkels van Waypoint zie https://www.gps.nl/. Op afspraak kun je ernaartoe.
Ik heb verder geen enkel belang bij Waypoint..
TOP, super informatieve site!
PeterVanRijn schreef:
za 13 mar, 2021 21:02
Ik heb dit plan ook (het lijkt druk te worden op de route :) ), maar ik maak me er meer zorgen over of het kan doorgaan dan over de navigatie.

Ja, dat is nog even spannend :roll: , maar als we niet naar Rome kunnen maken we wel een ander rondje, kunnen we vast oefenen met de navigatie
Mijn voorkeur gaat uit naar de Etrex serie van Garmin (maar niet het touchscreen model), vanwege het lage gewicht en het geringe stroom verbruik.
Degelijk en betrouwbaar = Garmin
Je wil eigenlijk in nood er gewone batterijen in kunnen doen = Garmin Oregon of Garmin Montana [ is groter]
Verschil tussen route en track is groot, verdiep je daarin, de track in Rome gaat zo in de Garmin, de route niet[ dat wordt knippen]
wat wel kan [ als je een kaart hebt waarop dat kan] is ergens op de dag een hotel/camping/supermarkt/geldautomaat/restaurant/etc aan tikken en hij maakt een route er naar toe en evt ook weer terug.
Carl schreef:
za 13 mar, 2021 20:28
CarolienP schreef:
vr 12 mar, 2021 22:53
Rome [...] navigatie, [...] fietscomputer,
Hee, waar ken ik dat van: viewtopic.php?f=12&t=35753 ;)

Groetjes,

Carl
Tja, ander subforum..... Het had ook in “voorbereiding fietsreis” gekund. Maar we gaan er vooral niet voor zorgen dat gps-zaken bij elkaar in één subforum komen.
Hier staat ook nog wat.
Als er aanvullingen zijn vul ik de lijst aan.
Van Garmin heb je niet alleen die grote Oregon en Montana, maar ook de kleine, lichte en goedkope Etrex met knoppen. Daar gaan oplaadbare AA batterijen in en met echt goede ik fiets ik dan een dag of vijf. Dus voor een langere tocht neem ik gewoon wat extra oplaadbare AA's mee, en als noodoplossing kan ik er altijd gewone niet oplaadbare in doen. Op een heel lange reis moet er natuurlijk een lader mee.
Inmiddels heb ik ook een OTG (On The Go) kabeltje gekocht, en ga ik proberen of ik onderweg ook nog tracks kan toevoegen vanaf mijn telefoon. Het schijnt te kunnen.
Wim schreef:
ma 15 mar, 2021 09:11
...Inmiddels heb ik ook een OTG (On The Go) kabeltje gekocht, en ga ik proberen of ik onderweg ook nog tracks kan toevoegen vanaf mijn telefoon. Het schijnt te kunnen.
Refereer je aan dit bericht: viewtopic.php?f=21&t=31799#p313060?

Laat je even weten of dit inderdaad werkt? (Op Android?) En wat het stappenplan is? Het zou mooi zijn als ik op deze manier Basecamp kan vermijden.
Mr. Z schreef:
zo 14 mar, 2021 21:38
Degelijk en betrouwbaar = Garmin
Daar heb ik wel andere ervaringen mee. En Garmin is hard bezig de gratis OSM kaarten de nek om te draaien, dus bezint eer ge begint. Zie https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=72234
De tovenaar schreef:
ma 15 mar, 2021 09:29
Mr. Z schreef:
zo 14 mar, 2021 21:38
Degelijk en betrouwbaar = Garmin
Daar heb ik wel andere ervaringen mee. En Garmin is hard bezig de gratis OSM kaarten de nek om te draaien, dus bezint eer ge begint. Zie https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=72234
Uit voorzorg update ik mijn etrex toestel al lang niet meer om te voorkomen dat-ie dan opeens niet meer werkt.
Ik gebruik zelf Mio. Voordeel is het touchscreen werkt ook MET handschoenen en is een helder scherm. Verder zitten er al standaard duizenden poi's in.
Wim schreef:
zo 14 mar, 2021 21:21
Mijn voorkeur gaat uit naar de Etrex serie van Garmin (maar niet het touchscreen model), vanwege het lage gewicht en het geringe stroom verbruik.
Mee eens. Vergeet ook de robuustheid niet. Ik zie veel voordelen van een iPhone als alternatief, behalve het risico dat je telefoon beschadigd raakt. Daar zit ik niet op te wachten als ik op reis ben. En ook de combinatie van beide opties spreekt me aan. Dus en een Etrex en een iPhone met (in mijn geval) Osmand.
willem.m schreef:
ma 15 mar, 2021 09:23
Wim schreef:
ma 15 mar, 2021 09:11
...Inmiddels heb ik ook een OTG (On The Go) kabeltje gekocht, en ga ik proberen of ik onderweg ook nog tracks kan toevoegen vanaf mijn telefoon. Het schijnt te kunnen.
Refereer je aan dit bericht: viewtopic.php?f=21&t=31799#p313060?

Laat je even weten of dit inderdaad werkt? (Op Android?) En wat het stappenplan is? Het zou mooi zijn als ik op deze manier Basecamp kan vermijden.
Dit kan met de Garmin Edge serie in ieder geval via Garmin Connect over Bluetooth. Nadeel is dat dat via "de cloud" werkt, maar ik geloof dat er ook apps zijn die offline via BT naar de Edge kunnen syncen.
LHTJoost schreef:
ma 15 mar, 2021 13:05
Mee eens. Vergeet ook de robuustheid niet. Ik zie veel voordelen van een iPhone als alternatief, behalve het risico dat je telefoon beschadigd raakt. Daar zit ik niet op te wachten als ik op reis ben. En ook de combinatie van beide opties spreekt me aan. Dus en een Etrex en een iPhone met (in mijn geval) Osmand.
Ik gebruik smartphone+OSMAnd naast backup ook om tijdens pauzes op het grotere scherm met wat meer overzicht een vervolgroute te plannen.