Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsnavigatie voor vakantietochten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsnavigatie voor vakantietochten

Tip: op dit forum staat een Garmin etrex touch 35 te koop. Ik heb al jaren deze gps, zonder problemen. Werkt op twee penlights, waar ik drie dagen mee doe. Schermpje van het type hoe meer zonlicht hoe beter zichtbaar. Het laden van kaarten en routes is wel even een uitdaging via de app Basecamp, maar als je er vertrouwd mee bent geraakt werkt het erg lekker. In Basecamp kun je zoveel routes plaatsen als je maar wil, wat je voor je reis nodig hebt kun je weer uploaden naar de gps.
Persoonlijk zou ik een Garmin aanraden. Als je geen dynamo met aansluiting op je fiets hebt zou ik absoluut gaan voor een versie met batterijen, het scherm verbruikt veruit de meeste energie en hoge helderheid instelling leest een stuk fijner. Niets zo irritant als een lege navigatie onderweg (had ik voorheen regelmatig met de Edge). Knoppen in plaats van een touchscreen vind ik ook een voordeel, werkt beter met fietshandschoenen en als je scherm nat wordt. Ik gebruik zelf een GPSmap.
Een stopcontact voor je lader is tegenwoordig toch net zo makkelijk te vinden als een set nieuwe batterijen? En met een powerbankje (ook nodig voor telefoon, fototoestel, videocamera) heb ik toch mee, dus dat probleem van lege Edge heb ik nooit.
Ik vind persoonlijk batterijen echt iets van het vorige decenium, vooral hier weer aparte lader en reservebatterijen voor moeten meenemen of wegwerpbatterijen moeten kopen vind ik niet meer van deze tijd.
Het is maar net wat je prettig vind. Ik heb de Edge (800) nog steeds in gebruik op de MTB, prima voor een paar uur fietsen maar na een uur of 5 / 6 is de mijne (inmiddels) wel leeg. Persoonlijk vind ik een setje batterijen als back-up makkelijker dan een powerbank, die je ook weer opgeladen moet houden. Noem me dan maar 1900. 8)
daiz schreef:... maar na een uur of 5 / 6 is de mijne (inmiddels) wel leeg.
Mijn etrex deed het ineens 3x zo lang me nieuwe oplaadbare batterijen. Tip?
Ah, mijn Edge 830, zo goed als nieuw, kan 2 fietsdagen navigeren op een acculading en is dan met een uurtje laden weer vol. (En tussendoor laden is ook prima) Benieuwd hoe dat over 5 jaar is.. :roll:
daiz schreef:
za 20 mar, 2021 19:03
Het is maar net wat je prettig vind. Ik heb de Edge (800) nog steeds in gebruik op de MTB, prima voor een paar uur fietsen maar na een uur of 5 / 6 is de mijne (inmiddels) wel leeg. ...
Heb je al geprobeerd om de batterij te vervangen?
https://youtu.be/nVkkYNyednY
JandeFietser schreef:
za 13 mar, 2021 18:58
ik heb een garmin edge 1000, die voldoet al jaren aan jou eisen, de opvolger is de edge 1030, nog iets groter scherm
Ik zou dan toch voor de 1030 gaan. Die heeft een veel langere accu duur, denk zelfs dubbele. Optioneel ook uit te breiden met accupack.
Voordeel van de 1030 is ook dat hij gewoon als een Tom Tom werkt en ook echt de route aangeeft op kaart die je in en uit kan zoomen.
Zichtbaarheid in de zon is denk ik voor alle toestellen erg lastig.
Niet de bedoeling om dit topic te kapen, maar dank voor de tip voor de batterij (is denk ik inderdaad aan vervanging toe).
Zichtbaarheid van scherm van Garmin apparaten bij zonlicht is naar mijn ervaring juist goed, en een probleem bij smartphones. Garmins gebruiken een reflectief scherm (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Transflec ... al_display ) en heeft geen backlight nodig, alleen in het donker en dan nog erg weinig.
Gewoon het boekje in het kaartschern op je stuurtas. Gemakkelijker kan het niet.
ieder doet wat hij wil, voor mij gps op het stuur, boekjes in de tas. Ik ga nooit meer zonder gps op pad.
ik vind het heerlijk om te fietsen en rond te kijken zonder steeds op de kaart te hoeven kijken.
nooit last met zon op de gps, gebruk 3d kaart, dan heb je een mooie dikke witte lijn.
bast1aan schreef:
za 20 mar, 2021 21:08
Zichtbaarheid van scherm van Garmin apparaten bij zonlicht is naar mijn ervaring juist goed ... en heeft geen backlight nodig, alleen in het donker en dan nog erg weinig.
Als ik met de in de zomer noodzakelijke zonnebril met de Etrex tussen de bomen kom zie ik er zonder backlight toch echt niks meer op.

Ik vind het ook heerlijk om thuis een route te verzinnen en het lijntje te volgen, maar thuis ga ik dan wel evalueren met een goede kaart (op het beeldscherm) waar ik geweest ben wat anders onthoudt ik er niks van. Dat was heel anders toen ik met de kaart in de hand navigeerde.
bert sitters schreef:
za 20 mar, 2021 21:43
Gewoon het boekje in het kaartschern op je stuurtas. ...
#retro-alarm 8)
Leon schreef:
za 20 mar, 2021 21:55
Als ik met de in de zomer noodzakelijke zonnebril met de Etrex tussen de bomen kom zie ik er zonder backlight toch echt niks meer op.
Mogelijk polariserende zonnebril? Ik heb er geen last van met mijn cheap-ass zonnebril, overigens, die ik ook niet zo vaak draag.
Ik heb een goede zonnebril op sterkte en heb nergens last van. Wel is het natuurlijk altijd oppassen met een zonnebril in de schaduw - bijvoorbeeld oneffenheden in de weg zijn ook minder zichtbaar.
Op dit moment is de zon soms ook fel maar de schaduwen kunnen nog flink donker zijn.
Mijn oude Etrex 30 heeft inderdaad geen erg helder scherm en dat is natuurlijk de prijs die je betaalt voor een laag stroomverbruik. Ik heb geen idee hoeveel helderder de nieuwere modellen zijn en of dat ten koste is gegaan van het stroomverbruik.
Mijn bril is ook een zonnebril op sterkte. Niet polariserend.
Mijn Etrexscherm ziet er uit zoals op de foto hieronder. In een gunstige positie ten opzichte van het licht ziet het er beter uit maar ik fiets nu eenmaal alle kanten op.
Afbeelding
DaVinci schreef:
za 13 mar, 2021 19:25
Als je er via internet niet uitkomt kun je ook nog altijd naar een winkel gaan, bijvoorbeeld naar een van de 6 winkels van Waypoint zie https://www.gps.nl/. Op afspraak kun je ernaartoe.
Ik heb verder geen enkel belang bij Waypoint..
Geweldig advies! Zij adviseerde de Garmin Explorer, die hebben we nu in huis. En nu maar oefenen :wink:
Iedereen dank voor adviezen
Ik gebruik de Explorer ook al enkele jaren tot voller tevredenheid.
Hoewel bij koude de accu merkbaar achteruit gaat
gr Jan